Så du vet att den är sämre ur samtliga aspekter utan att ens varit nära den? Sikten framåt? Vid krock? Din körstil är representant för 100% av övriga förare?MWall skrev:
Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En ratts främsta uppgift är väl ändå att vara en ratt?Svenssons skrev:Så du vet att den är sämre ur samtliga aspekter utan att ens varit nära den? Sikten framåt? Vid krock? Din körstil är representant för 100% av övriga förare?MWall skrev:
Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nu är det ju dock inget ratt...MWall skrev:
En ratts främsta uppgift är väl ändå att vara en ratt?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skymmer en hel del beroende på modell…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är väl knappast "faktum" tills det påvisats i verkligheten med typ olycksstatistik.Aida skrev:Faktum kvarstår att yokeratten är sämre för trafiksäkerheten eftersom man inte kan hugga tag i den på valfri plats vid tex en undanmanöver el dyl. Blinkersen blir också fel.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag som skräms bort har väl inte det rätta mindsettet helt enkelt. Jag är lika passé som Nokia.spacecoin skrev:För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Dock är ratten bara en av märkligheterna. Avsaknaden av fysisk växelväljare och avsaknad av blinkersspak är också absoluta turn offs för mig. Kanske funkar skitbra vem vet. Ska absolut provköra. När det nu blir? Om ett år? Men lusten att göda ett företag som satt i system att ge skambud för inbyten av sina egna bilar och en massa annat kundfientligt är inte på topp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Lätt!Gustafsson skrev:Bjelke tar nog fram ett 3D printat antiyoke- kit
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Samma här, inte bara skämt-ratten utan även växelväljare och blinkers-spak känns mest tramsigt att plocka bort…MWall skrev:Jag som skräms bort har väl inte det rätta mindsettet helt enkelt. Jag är lika passé som Nokia.spacecoin skrev:För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Dock är ratten bara en av märkligheterna. Avsaknaden av fysisk växelväljare och avsaknad av blinkersspak är också absoluta turn offs för mig. Kanske funkar skitbra vem vet. Ska absolut provköra. När det nu blir? Om ett år? Men lusten att göda ett företag som satt i system att ge skambud för inbyten av sina egna bilar och en massa annat kundfientligt är inte på topp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Snart dyker det upp nån viktigpetter som skriver att de ändå säljer slut på allt de tillverkar. Och visst, så kanske det är. Rör mig inte i ryggen. För mig blir det ändå inte rätt.Credde skrev:Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?Credde skrev:Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.
Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
AMS Alrik gillade ju inte ratten i Q4-etron för att den var som ett kugghjul ”platt uppe och nere”.
Skulle vara kul att sätta honom i en bil med Yoke för att se om han säger samma sak då eller hyllar ratten. Principen blir ju densamma och borde få lika dåligt betyg.
Skulle vara kul att sätta honom i en bil med Yoke för att se om han säger samma sak då eller hyllar ratten. Principen blir ju densamma och borde få lika dåligt betyg.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Klart jag inte vet det, jag skrev att jag tycker det. Men i början var det ju bilder på både en vanlig ratt och Yoken. Tesla kunna ju ganska lätt ha get valmöjligheten när man beställer en ny refresh Model S - yoke vs vanlig ratt. Men jag gissar (nu är det min mening) att man har sagt, att Yoke är good enough och det är lättare att ha färre val (som är sett tidigare). Man sparar kanske x dollars per ratt också med yoken.renes skrev:Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?Credde skrev:Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.
Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
Lite i samma sammanhang som med, att Plaid+ inte blir av, då Elon tycker att vanlig Plaid är good enough med 600 km räckvidd, medans många verkar besvikna över det för dom var intresserad av den längre räckvidd som Plaid+ skulle ha haft.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tror också att enbart Yoke är ett misstag, speciellt utanför USA. USA har ju lite mer plats och man behöver inte göra stora styrutslag lika ofta som i t ex Europa. Finns det ens rondeller i USA på det viset som det gör här? Trånga gränder? Smala korsningar?Credde skrev:Klart jag inte vet det, jag skrev att jag tycker det. Men i början var det ju bilder på både en vanlig ratt och Yoken. Tesla kunna ju ganska lätt ha get valmöjligheten när man beställer en ny refresh Model S - yoke vs vanlig ratt. Men jag gissar (nu är det min mening) att man har sagt, att Yoke är good enough och det är lättare att ha färre val (som är sett tidigare). Man sparar kanske x dollars per ratt också med yoken.renes skrev:Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?Credde skrev:Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.
Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
Lite i samma sammanhang som med, att Plaid+ inte blir av, då Elon tycker att vanlig Plaid är good enough med 600 km räckvidd, medans många verkar besvikna över det för dom var intresserad av den längre räckvidd som Plaid+ skulle ha haft.
Blir det tillräckligt stor efterfrågan på riktig ratt så kommer Tesla säkert erbjuda det.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Dyker det upp rattprotes och spaksats för eftermontering kan det mycket väl bli affär.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag var också verkligen anti yoke när jag först såg den men efter att ha tittat på en del videos vill jag verkligen ha yoke. Allt annat känns tråkigt.
Jag tycker inte heller jag har sett någon video med någon som har vant sig fullt ut ännu. Jag tänker tex att det är bekvämast att byta grepp och ta under yoken vid snäva kurvor. Då kommer det inte se så hattigt ut och yoken har bra handtag undertill. I en liten rondell kommer man då först styra in och sedan greppa under med höger för att styra snävt åt andra hållet runt rondellen. När rattutslaget är fullt så tar man över med vänster hand samtidigt som man släpper höger och har den redo för att blinka ut. För att svänga ut låter man sedan yoken självcentrera och tar emot med den lediga högerhanden och styr ut. Den enda skillnaden mot hur jag kör snäva rondeller idag är att man blinkar med höger hand istället för vänster.
Jag tycker inte heller jag har sett någon video med någon som har vant sig fullt ut ännu. Jag tänker tex att det är bekvämast att byta grepp och ta under yoken vid snäva kurvor. Då kommer det inte se så hattigt ut och yoken har bra handtag undertill. I en liten rondell kommer man då först styra in och sedan greppa under med höger för att styra snävt åt andra hållet runt rondellen. När rattutslaget är fullt så tar man över med vänster hand samtidigt som man släpper höger och har den redo för att blinka ut. För att svänga ut låter man sedan yoken självcentrera och tar emot med den lediga högerhanden och styr ut. Den enda skillnaden mot hur jag kör snäva rondeller idag är att man blinkar med höger hand istället för vänster.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Visst, men någon fördel, förutom den väldigt konstruerade ”bättre sikten” finns väl inte? En hel och mer eller mindre rund ratt har ju fungerat utan nackdelar i över hundra år?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Snart ser vi nog första 8:an.
9,08 sek 1/4.
9,08 sek 1/4.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Helt galet!!SR-71-BlackBird skrev:Snart ser vi nog första 8:an.
9,08 sek 1/4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?Jordad skrev:Jag var också verkligen anti yoke när jag först såg den men efter att ha tittat på en del videos vill jag verkligen ha yoke. Allt annat känns tråkigt.
Jag tycker inte heller jag har sett någon video med någon som har vant sig fullt ut ännu. Jag tänker tex att det är bekvämast att byta grepp och ta under yoken vid snäva kurvor. Då kommer det inte se så hattigt ut och yoken har bra handtag undertill. I en liten rondell kommer man då först styra in och sedan greppa under med höger för att styra snävt åt andra hållet runt rondellen. När rattutslaget är fullt så tar man över med vänster hand samtidigt som man släpper höger och har den redo för att blinka ut. För att svänga ut låter man sedan yoken självcentrera och tar emot med den lediga högerhanden och styr ut. Den enda skillnaden mot hur jag kör snäva rondeller idag är att man blinkar med höger hand istället för vänster.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.Esterox skrev:Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?p1457 skrev:Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.