På Plaiden finns det ju torque vectoring, så borde ju vara busenkelt...Joel skrev:Tur att dom har lite hästkrafter så att man kan göra donuts om det är tajt.MWall skrev:Fast en F1 bil har urusel svängradie.Fredrik j skrev:Lite nyfiken på hur den fungerar. Antar att man ska kunna styra från ändläge till ändläge utan att byta grepp vilket ju skulle betyda 1/2 varv åt varje håll. Det är ju extremt lite och ungefär vad en F1 bil har.
Ska man på den slaglängden fixa allt från vändradie och högfartsstabilitet blir det ju stor skillnad på utväxlingen. Betydligt större än vad någon annan bil har.
Skulle vara intressant och förstå hur dom tänkt sig. Men som vanligt lär det väl dröja till första kunden gör en youtube-film...
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Varför dröjer Faceliften?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gillar sömmarna på sätena. Tycker det mörkare träet som kommer med svart klädsel på LR är klart finare än valnöten. Kan bli bra det där hur som helst, om de börjar leverera bilarna någon gång..
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Någon som ser om det där 19” på bilderna?Max3 skrev:
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Med tanke på att de enda fälgarna Tesla presenterar på sin hemsida som ser ut så är 19” då kan man nog räkna med det.bjornnilsson skrev:
Någon som ser om det där 19” på bilderna?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Synd att stolarna inte är mer premium jag menar. Saknar möjlighet till massage eller en enkel sak som tex förläggningsbar benstöd.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En sak som slog mig gällande Yoke-styrningen.. den kommer säkert bli en dröm tillsammans med FSD’n!
Jag har ganska tung högerfot men tycker samtidigt om att köra mjukt då denna körstil håller en kvar på vägen längre än när man gör det motsatta.
Idag så är det dock en del bråk mellan mig och min bil när jag ska ta över i de situationer där FSD’n är väl fyrkantig. Min gamla Model S 90D från 2016 var faktiskt lite mjukare i styrningen när man skulle ta över från servot, medans jag upplever min nya Model S Performance från 2021 som aningen hårdare vid övertagandet.
Ett exempel där det blir spännande är på E4:an norr om Gävle och vidare upp i Sverige där motortrafikleden växlar mellan att vara en och tvåfilig. Vid ingången till tvåfiligt så siktar bilen först på vänsterfilen för att sedan (oftast) gira skarpt höger för att välja en trygg plats där. Jag antar att detta beteende baseras på något självlärt körmönster som går att förklara men en smula irriterande är det oavsett. Här gäller det att vara med för att undvika problem och som bilen är uppsatt idag så håller FSD’n i mitt tycke lite för hårt i ratten. När jag tar över eventuella panikmanövrar så blir det definitivt inte ett mjukt övertagande. I dessa situationer brottas jag en del med bilen och körningen blir allt annat än snygg.
Jag spekulerar nu i att Yoke-styrningen - i och med att denna förmodas vara uppsatt på ett annat sätt rent mekaniskt än dagens lösning - kanske kan underlätta på så vis att bilens självkörningsförmåga blir mjukare och hamnar mer i bakgrunden. Ifall FSD’n håller Yoke-ratten i lite mjukare nypor, så blir det då kanske inte lika dramatiskt att ta över körningen när det är dags. Min förhoppning är alltså att FSD’n som resultat integreras än mer som en osynlig kraft i körningen som då kommer bli mjukare, mer sömlös.
Om detta stämmer så kommer det bli en helt annan dimension i upplevelsen att köra bil tillsammans med bilen. Hoppas!
Jag har ganska tung högerfot men tycker samtidigt om att köra mjukt då denna körstil håller en kvar på vägen längre än när man gör det motsatta.
Idag så är det dock en del bråk mellan mig och min bil när jag ska ta över i de situationer där FSD’n är väl fyrkantig. Min gamla Model S 90D från 2016 var faktiskt lite mjukare i styrningen när man skulle ta över från servot, medans jag upplever min nya Model S Performance från 2021 som aningen hårdare vid övertagandet.
Ett exempel där det blir spännande är på E4:an norr om Gävle och vidare upp i Sverige där motortrafikleden växlar mellan att vara en och tvåfilig. Vid ingången till tvåfiligt så siktar bilen först på vänsterfilen för att sedan (oftast) gira skarpt höger för att välja en trygg plats där. Jag antar att detta beteende baseras på något självlärt körmönster som går att förklara men en smula irriterande är det oavsett. Här gäller det att vara med för att undvika problem och som bilen är uppsatt idag så håller FSD’n i mitt tycke lite för hårt i ratten. När jag tar över eventuella panikmanövrar så blir det definitivt inte ett mjukt övertagande. I dessa situationer brottas jag en del med bilen och körningen blir allt annat än snygg.
Jag spekulerar nu i att Yoke-styrningen - i och med att denna förmodas vara uppsatt på ett annat sätt rent mekaniskt än dagens lösning - kanske kan underlätta på så vis att bilens självkörningsförmåga blir mjukare och hamnar mer i bakgrunden. Ifall FSD’n håller Yoke-ratten i lite mjukare nypor, så blir det då kanske inte lika dramatiskt att ta över körningen när det är dags. Min förhoppning är alltså att FSD’n som resultat integreras än mer som en osynlig kraft i körningen som då kommer bli mjukare, mer sömlös.
Om detta stämmer så kommer det bli en helt annan dimension i upplevelsen att köra bil tillsammans med bilen. Hoppas!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Spännande att se vad som sägs kring förseningarna under morgondagens Q1-call. Borde vara något på deras egen sida då man vid externa faktorer enkelt kunnat kommunicera det.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, känns som den behöver en yttre facelift fram och bak då det dröjer till 2022fakerlind skrev:Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skulle gissa på nybeställningar, pratade med säljaren jag har kontakt med hos Tesla och det är väldigt många som beställt S/X här. Sidan ska ta förväntade leveranser och lagda ordrar i beaktande också.fakerlind skrev:Jaha. Nu säger konfiguratorn Q1 2022 för både Plaid och LR. Undrar om det bara är nybeställningar eller även för oss som beställt redan? Om det senare kanske man ska titta på alternativ…
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1119
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, se där.. "Uppsk. leverans: Q1 2022.." för både standard-Plaid och LR.. För Plaid+ så ligger tidigare leveranstid "2022" kvar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 03 feb 2021 19:53
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Någon som fått klarhet i när man kan få sin Model S levererad? jag beställde 29 januari och nu står det q1 2022 på Teslas hemsida (om man skulle beställa idag). Det är fruktansvärt irriterande allt och man funderar på om en E-tron är ett alternativ trotts allt?
vad säger ni som varit med ett tag? klarar man att leverera till sept?
vad säger ni som varit med ett tag? klarar man att leverera till sept?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
September är nog väldigt tveksamt med tanke på att de i US som initialt skulle fått sin bil i februari, nu verkar få den i juli...med lite medvind så kanske strax innan årsskiftet är mitt bet. Sen kan man ju fundera hur ofta man har medvind när man väntar på ngt...
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Om man ska försöka se det positivt så borde det innebära att förändringarna av bilen är stora!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hoppas det. Jag tolkade det lite som att de haft problem med batterierna och då är det ju bra att de inte börjar leverera ut kundbilar än.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tröttsamt.... hade sett fram emot bilen i slutet av 2021 som jag trott var möjligt....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja jag tror på Q4, kanske kan det komma några få bilar i Q3 men tror inte på så många.fakerlind skrev:September är nog väldigt tveksamt med tanke på att de i US som initialt skulle fått sin bil i februari, nu verkar få den i juli...med lite medvind så kanske strax innan årsskiftet är mitt bet. Sen kan man ju fundera hur ofta man har medvind när man väntar på ngt...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Läste rapportering från kvartalsrapportmötet.
Det verkar som förseningen beror på att batteriet inte uppfyllt kraven för säkerhetstesterna. Dvs de nya batteripacken. En sådan här lång försening tyder på att de fått designa om / förstärka något för att det skall duga. Kan inte låta bli att tänka på skölden / hasplåten de lade till på ”gamla” model s när det brann. Hoppas det är ordentligt fixat nu, men hur trist det än är så känns det bra att inte få leverans nu…
Det verkar som förseningen beror på att batteriet inte uppfyllt kraven för säkerhetstesterna. Dvs de nya batteripacken. En sådan här lång försening tyder på att de fått designa om / förstärka något för att det skall duga. Kan inte låta bli att tänka på skölden / hasplåten de lade till på ”gamla” model s när det brann. Hoppas det är ordentligt fixat nu, men hur trist det än är så känns det bra att inte få leverans nu…
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Model S90D -16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Har ju inte tillverkats några färdiga bilar så är ju mer eller mindre omöjligt att säga. Däremot har någon av testbilarna haft dubbelglas där fram iaf, vad det innebär vet vi ju dock inte.P_EL skrev:Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Med tanke på att 3:an har det numera så känns det ju troligt.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det pratas om aktiv ljuddämpning.P_EL skrev:Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inte bara "pratas om". Det står i specen när man beställer bilen:Zalman3 skrev:Det pratas om aktiv ljuddämpning.P_EL skrev:Är det någon som hört/läst något om hur ljudnivån är i refresh MS? Är det dubbla glasrutor? Bättre ljudisolering i kaross? Osv
"Det bästa ljudsystemet
Med 22 högtalare, 960-watt ljudanläggning med aktiv noise canceling, ger din bil dig den bästa möjliga ljudupplevelse hemma eller på vägen."
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021