Såg ngn notis för ett tag sedan kring att siffrorna för nya s/x är mycket bättre än utlovat gällande range. Hoppas på att 4680 redan nu är Elons sätt att få kunder att älska Tesla igen. De ligger liiite på minus sista tiden gällande kundfokus.
Så du menar att man aldrig kommer att leverera 840km MS Plaid+.
Man går direkt på 1000km MS Plaid+.
Jag menar ingenting. Försöker bara vara lite positiv såhär i det vackra vädret.
MEN jag skulle inte bli förvånad om det kommer nya siffror för S/X snart, som dämpar besvikelsen över utebliven Plaid+
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag (Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP (Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.
Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.
Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.
Där man vill vara? Var det inte Elon som sa att man skulle sikta på 100 i stället för 10 och att man troligen misslyckas med 100 så är man bra mycket längre fram än 10? Då är ju frågan siktade man för lågt med batteriutvecklingen?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.
Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.
Njae. Vänta lite nu. Tesla har gjort en ganska stor affär av Plaid+. Testdagar på Nürburgring och Laguna Seca där varvrekord rapporterades så sent som för några veckor sen med den där vingen. Att de då helt plötsligt säga att "nej, den kommer inte" är ju en ganska stor prestigeförlust. Porsche lär väl skratta brallorna av sig.
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Alltså, jag gillar min bil, men skygglapparna som verkar åka på är otroliga.
Tesla har ju uppenbarligen misslyckats leverera med 4680 (tyvärr, jag hade gärna köpt en om det fungerade). Glädjeteorier att de väljer att inte skeppa sin nästa generations batteriarkitektur för att den gamla är så jäkla bra är ju bara nonsens tyvärr, det är för att de inte får till det och Osborn-effektiven behöver hanteras nu eftersom de förannonserade.
Vad de säger på ett earnings call får man ju ta med en skopa salt (kom ihåg, det var så Model S/X refresh annonserades för snart ett halvår sedan och faktum är ju att de fortfarande inte har levererat eller gett mer info som de lovade - det kanske ändras på torsdag om de inte ställer in den presentationen också - som de gjorde förra veckan - track record är ju totalt uselt på att hålla någonting över huvud taget tidsmässigt.). Austin/Berlin kanske levererar först nästa sommar, eller Q4 nästa år, det går ju inte veta - om Tesla oftast höll sina tidsplaner och gjorde det de lovade i tid, då hade man kunnat ta dem på orden, nu är det ju så att man först tror på att något finns på riktigt när det skeppas tyvärr.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Tror också att 4680 formatet är problemet. 18650 har de ju använt sedan 2008 och kan utan och innan.
Tesla har bekräftat till Electrek att räckvidden inte blir längre så det är nog 18650 som gäller. Prestanda hos Plaid blev antagligen så bra att + inte tillför något.
Jag tror inte det beror på problem med 4680. MY från Austin och Berlin, Semi och Cybertruck med 4680 skulle alla komma innan Plaid+. Både Austin och Berlin är snart färdiga för produktion. Drew Baglino som är närmast ansvarig för batteritillverkning sa att man är där man vill vara under senaste earnings call.
Njae. Vänta lite nu. Tesla har gjort en ganska stor affär av Plaid+. Testdagar på Nürburgring och Laguna Seca där varvrekord rapporterades så sent som för några veckor sen med den där vingen. Att de då helt plötsligt säga att "nej, den kommer inte" är ju en ganska stor prestigeförlust. Porsche lär väl skratta brallorna av sig.
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Det vet vi (kanske) efter torsdagens presentation, om den hålls efter den (tredje) reviderade tidtabellen.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Om nu 4680 håller måttet- billigare och bättre, är det väl korkat att sätta i gamla dyrare 18650 celler i de billigare bilarna? Jag förstår inte resonemangen riktigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om nu 4680 håller måttet- billigare och bättre, är det väl korkat att sätta i gamla dyrare 18650 celler i de billigare bilarna? Jag förstår inte resonemangen riktigt.
4680 kräver väl ett helt nytt chassi i princip.
Det har man ju tagit fram för Model Y, men inte sett något för S/X.
Kanske man helt enkelt beslöt att det blir för tidskrävande/dyrt för den låga volym det ändå blir.
Wow. Jag måste tro att vanliga plaid har bättre spec än annonserat (dock kanske inte som plaid +). Produktionsstopp i är svårförklarat annars tycker jag.
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.
4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.
4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Ska Plaid kunna ladda i mer än 250kW.
Då krävs V4 Supercharger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.
4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Om man har en uppdaterad laddare så det är bättre att bygga ut med den istället för att fortsätta utbyggnaden med en gammal. Man kommer ändå behöva ersätta gamla förr eller senare.
Tesla gör garanterat flera förbättringar när de tar fram en ny version. Den kanske inte bara är snabbare utan även billigare att tillverka och effektivare.
Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.
Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...
Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.
Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.
Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...
Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.
Har inte tänkt på om det är någon förändring sedan tidigare, men det är faktiskt en liten nyansskillnad mellan färgerna på Plaid och Plaid+ fälgarna.. Har inte noterat detta förrän nu. Högst upp min Plaidbeställning och längst ner min Plaid+ beställning. I mitten nuvarande bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016