{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av agehall »

Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…

Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

agehall skrev:
Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…

Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
Fast när det gäller att "ha råd" så är det ganska irrelevant med subventioner för "direktörer".

Det är ju fortsatt väldigt generösa subventioner på elbilar under 700k, både i form av förmånsvärde och bonus. Nu finns det dessutom en lång rad bra alternativ som ligger under den gränsen i pris.

Det är ju iaf solklart att det aldrig varit så många som "har råd" med elbil som nu. Jag tycker man fasar ut bonusen för snabbt, men jag tycker inte det är för små subventioner idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Peter_D »

spacecoin skrev:
Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.

LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.

(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)

Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Peter_D skrev:
spacecoin skrev:
Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.

LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.

(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)

Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.

Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.

Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.

I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

agehall skrev:
Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…

Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.

Bidraget handlar inte om att göra så att folk får råd. Det handlar om att få folk att välja elbil istället för fossilbil. En bonus på 70 tusen får lägre och lägre betydelse för beslutet ju dyrare bilen är. Det betyder att staten får mindre och mindre för bidraget ju dyrare bilen är. Svinnet blir större, dvs bidragsutbetalningar till folk som skulle valt elbil ändå ökar. Tror inte den som köper en Plaid eller EQS eller Taycan skulle valt en fossilbil om de inte får bonusen. Däremot kan det ju vara avgörande för någon som köper en ID.3.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Peter_D skrev:
spacecoin skrev:
Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.

LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.

(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)

Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.

Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.

Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.

I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Peter_D skrev:
spacecoin skrev:
Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.

LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.

(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)

Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.

Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.

Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.

I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.
Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Peter_D skrev:
spacecoin skrev:
Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.

LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.

(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)

Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.

Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.

Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.

I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.
Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.
Världens snabbaste bil med baksäte? Världens snabbaste under 10 miljoner?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Peter_D skrev:

Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.

Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.

Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.

I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.
Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.
Världens snabbaste bil med baksäte? Världens snabbaste under 10 miljoner?
Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".

Har det verkligen förändrats särskilt mycket sedan Raven? De var ju "en av världens snabbaste" då också. Rakt fram, men inte på bana.

Då fanns det ett par ytterligare fossiler som kunde konkurrera, men nu finns å andra sidan ett par nya elbilar (Lucid, Rimac).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10322
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.
Jag tänker bilar med baksäte.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.
Jag tänker bilar med baksäte.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Koeningsegg Gemera?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:

Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".

Har det verkligen förändrats särskilt mycket sedan Raven? De var ju "en av världens snabbaste" då också. Rakt fram, men inte på bana.

Då fanns det ett par ytterligare fossiler som kunde konkurrera, men nu finns å andra sidan ett par nya elbilar (Lucid, Rimac).
Skillnaden är väl att gamla P mer eller mindre "dog" över 100 km/h jämfört med konkurrenterna. Plaid är ca en sekund snabbare på quarter mile (drygt 8,8 sekunder) än Koenigsegg One, McLaren P1, Bugatti Veyron Super Sport osv...

Gamla P100DL behövde drygt 10,5 sekunder för samma sträcka med betydligt lägre sluthastighet. Och blev då omblåst av bilarna ovan med god marginal. Såg ut som att den stod stilla i jämförelse.

0-100 är en väldigt dålig måttstock för såna extrema bilar. Handlar mer om grepp och reaktioner då.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.


Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Screenshot 2022-08-08 at 14.56.38.png
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

jpetters skrev:
Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.


Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Den videon visar på ett annat sätt hur jävla snabb den är Bild
BMWn kör om Teslan i 110 och teslan står stilla och när BMWn kör om så gasar den fullt och då börjar teslan köra och hinner ifatt och köra om på nolltid. Sjukt!

Jag kommer att testa den runt Mantorp så fort de går nästa år om jag får den i år. Men jag är rädd att bromsarna är skit som alla påstår så får se hur det går. Jag kör idag en Nissan GT-R på bana och den är för tung egentligen och är svår att matcha mot dagens porschar som väger 300kg mindre. Bromsar är viktiga och framförallt på en väldigt tung bil
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av tigermann »

Någon som hittat dragvikten för Model S Plaid?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

tigermann skrev:
Någon som hittat dragvikten för Model S Plaid?
Dragmöjlighet:
Dragkrok i höghållfast stål och kulkoppling med förmåga att dra up till 1 600 kg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?
Från beskrivningen:
Using a dial indicator and a measuring tape, while also monitoring the brake pressure with our MoTeC system, we were pleasantly surprised to see that our MC Brace removed almost all of the flex in the firewall, and reduced the pedal travel by 0.5″ at 90bar brake pressure.
Testing the master cylinder deflection with and without the brace showed some positive results. We also measured the pedal travel and the results were encouraging. With the MPP brace installed, the pedal travel is reduced by 0.5″ at 90 bar brake pressure, and the MC brace moves only 0.009″ versus the 0.059″ without the brace – also all measured at 90 bar brake pressure.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6183
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion Bild
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar