{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

A76 skrev:
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen 8-) :D

Sorry, kunde inte låta bli ;)
Yoken kommer vara uppochner när man ska ut ur små rondeller och då är blinka ut knappen längst ner till höger. Känns inte som ett jätteproblem att trycka på den.

Jag är också positiv till yoke men jag gillar nymodigheter och förändring. Jag styr också oftast med vänster hand och att blinka ut är redan krångligt med spak så för mig hade det nog tom blivit en förbättring. Men det kommer helt klart ta ett tag att vänja sig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev:
A76 skrev:
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen 8-) :D

Sorry, kunde inte låta bli ;)
Blinkar? Brukar tuta!
Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp… :lol:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Gustafsson skrev:
A76 skrev:
Gustafsson skrev:
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellen 8-) :D

Sorry, kunde inte låta bli ;)
Blinkar? Brukar tuta!
Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp… :lol:
Trycker man handflatan mot hela knappgruppen på höger sida så funkar det också som tuta. Verkar vettigt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

Zalman3 skrev:
MS PLAID laddar i 902 Mph=1.451 km/h
Skärmavbild 2021-07-23 kl. 18.19.22.png
Frågan är om laddtiden blir snabbare? Jag skiter i om den toppar 3000km/h om det ändå tar 50min att ladda 80-90%. I hans video så hade han 50min laddtid och då hade han kommit in med 4% dock så sa han inte om det var till 80%, 90% eller 100% vilket jag tycker är mer intressant att veta och sen huruvida den tiden faktiskt stämde. Min Model X visade SL minuter, 60 min var nog snarare 1 timma och 20 min typ.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Dodde skrev:
Credde skrev:
Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.

https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/

Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Gäller det X också?
Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.

Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. :) Och ha progressiv styrning.
Själv tycker jag det är kul att man gjort nåt nytt. Om så många andra klarar av att lära sig använda det tror jag inte det kan vara svårt. Men inte alla är beredda till det, förstås.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Dodde skrev:
Credde skrev:
Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.

https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/

Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Gäller det X också?
Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.

Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. :) Och ha progressiv styrning.
Själv tycker jag det är kul att man gjort nåt nytt. Om så många andra klarar av att lära sig använda det tror jag inte det kan vara svårt. Men inte alla är beredda till det, förstås.
I mitt fall tror jag inte det är rädsla eller ovilja att prova nya grejer, men jag tycker bara det är korkat och ett steg bakåt för den typ av körning jag kör mest (i stan). Hade den haft progressiv styrning hade jag kanske känt annorlunda. Förstår att man kan tycka annorlunda om man ligger på bränner motorväg 95% av tiden i jobbet t ex. Kanske tar jag en provkörning, men troligen blir det en annan bil nästa gång.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Tycker det verkar som att de flesta som tagit emot bilen vant sig ganska fort.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Aida »

fakerlind skrev:
Tycker det verkar som att de flesta som tagit emot bilen vant sig ganska fort.

Jo men det är ju också hard core tesla fans. Unga människor. You tubers som lever på att få likes och prenumeranter när de testar just teslabilar.

Faktum kvarstår att yokeratten är sämre för trafiksäkerheten eftersom man inte kan hugga tag i den på valfri plats vid tex en undanmanöver el dyl. Blinkersen blir också fel.

Lite intressant är att förespråkare här har använt argumentet bättre sikt av instrumentklustret. Det är intressant utifrån tre aspekter: samma personer (nu raljerar jag) argumenterar också för att det är onödigt med ett instrumentkluster när det kommer till Model 3, dels så vet jag inte någon bil där instrumentklustret skyms av ratten för normallånga personer mer än de yttersta mätarna i 911 samt alla nyare Peugeot där de medvetet valt en annan lösning, samt för det sista att yokeratten är så bred så att hela vänstra sidan av infotainmentskärmen skyms. En stor del av kartan samt den vertikala randendär man väljer växel.

Dessutom så synes alla provkörare ha valt (el Tesla valt) ett mycket lågt styrmotstånd i ratten. De snurrar så enkelt med en hand så att man tror att ratten ska fortsätta att snurra av själva momentet haha. Vad har hänt med styrkänslan då?!

Till sist vill jag faktiskt också påstå att alla de som säger att det passar dem eftersom de ändå alltid styr med en hand (som en truck) glr fel ock kör trafikfarligt. Om de hade kört så på en uppkörning så hade de blivit kuggade. Så enkelt är det.

Nu lämnar jag över till herr- och damskapet att totalsåga mig! :lol: :lol: :lol: :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Svenssons »

Känner igen debatten från falkvingedörrarna på Model X. En del gillade inte dessa alls och kände för att prata ner dem även ifall valet att skaffa bilen med dem var fritt. Det skulle inte gå att parkera bilen i garaget eller ens fickparkering pga dörrarna sa en del. Andra gick så långt som att säga att cyklister skulle bli halshuggna pga dörrarna. Efter fem år med dörrarna på min Modell X så har jag inte halshuggits några cyklister och är mycket nöjd med funktionerna. Fungerar mycket bra för familjen.

Är rätt säker på att det kommer komma alternativ men om man inte är intresserad av yoke-ratt utan att ha prövat så är det inte någon som tvingar en att välja en bil med yoke-ratt. Valet är fritt vilket nog de flesta inser. Tror att yoke-ratten kommer halshugga lika många cyklister som falkvingedörrarna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Ni som gillar yoke får göra det men ratten är en av de viktigaste sakerna på en bil. Absolut central för framförandet av fordonet och det som man håller i överlägset mest. Bland annat därför jag på fullt allvar inte kommer köpa en bil utan rattvärme igen. Jag vill heller inte ha en såndär plastratt som det var på Model 3:an jag fick som lånebil.

Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:

Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
Så du vet att den är sämre ur samtliga aspekter utan att ens varit nära den? Sikten framåt? Vid krock? Din körstil är representant för 100% av övriga förare?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:

Man behöver faktiskt inte prova själv för att förstå att det innebär en försämring. Möjligt att man kan lära sig hantera försämringen men det är likväl en försämring.
Så du vet att den är sämre ur samtliga aspekter utan att ens varit nära den? Sikten framåt? Vid krock? Din körstil är representant för 100% av övriga förare?
En ratts främsta uppgift är väl ändå att vara en ratt? :lol:
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kallekula »

MWall skrev:

En ratts främsta uppgift är väl ändå att vara en ratt? :lol:
Nu är det ju dock inget ratt... ;) :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Skymmer en hel del beroende på modell…
4ABD6B59-1DA3-4509-A72D-02F3EF04CFDD.jpeg
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Aida skrev:
Faktum kvarstår att yokeratten är sämre för trafiksäkerheten eftersom man inte kan hugga tag i den på valfri plats vid tex en undanmanöver el dyl. Blinkersen blir också fel.
Det är väl knappast "faktum" tills det påvisats i verkligheten med typ olycksstatistik.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Jag som skräms bort har väl inte det rätta mindsettet helt enkelt. Jag är lika passé som Nokia. :lol:

Dock är ratten bara en av märkligheterna. Avsaknaden av fysisk växelväljare och avsaknad av blinkersspak är också absoluta turn offs för mig. Kanske funkar skitbra vem vet. Ska absolut provköra. När det nu blir? Om ett år? Men lusten att göda ett företag som satt i system att ge skambud för inbyten av sina egna bilar och en massa annat kundfientligt är inte på topp. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Bjelke tar nog fram ett 3D printat antiyoke- kit :-)
Lätt! :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
För min del är jag för valfrihet. Kostnaden för att kunna välja en annan ratt står jag gärna för. Dom som vill ha en halv ratt och tycker det är kanon, grattis! Synd på en annars riktigt bra bil ska skrämma bort kunder. Tycker att det verkar dumt.
Jag som skräms bort har väl inte det rätta mindsettet helt enkelt. Jag är lika passé som Nokia. :lol:

Dock är ratten bara en av märkligheterna. Avsaknaden av fysisk växelväljare och avsaknad av blinkersspak är också absoluta turn offs för mig. Kanske funkar skitbra vem vet. Ska absolut provköra. När det nu blir? Om ett år? Men lusten att göda ett företag som satt i system att ge skambud för inbyten av sina egna bilar och en massa annat kundfientligt är inte på topp. :)
Samma här, inte bara skämt-ratten utan även växelväljare och blinkers-spak känns mest tramsigt att plocka bort…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Snart dyker det upp nån viktigpetter som skriver att de ändå säljer slut på allt de tillverkar. Och visst, så kanske det är. Rör mig inte i ryggen. För mig blir det ändå inte rätt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?

Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.

Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Esterox »

AMS Alrik gillade ju inte ratten i Q4-etron för att den var som ett kugghjul ”platt uppe och nere”.

Skulle vara kul att sätta honom i en bil med Yoke för att se om han säger samma sak då eller hyllar ratten. Principen blir ju densamma och borde få lika dåligt betyg.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

renes skrev:
Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?

Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.

Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
Klart jag inte vet det, jag skrev att jag tycker det. Men i början var det ju bilder på både en vanlig ratt och Yoken. Tesla kunna ju ganska lätt ha get valmöjligheten när man beställer en ny refresh Model S - yoke vs vanlig ratt. Men jag gissar (nu är det min mening) att man har sagt, att Yoke är good enough och det är lättare att ha färre val (som är sett tidigare). Man sparar kanske x dollars per ratt också med yoken.

Lite i samma sammanhang som med, att Plaid+ inte blir av, då Elon tycker att vanlig Plaid är good enough med 600 km räckvidd, medans många verkar besvikna över det för dom var intresserad av den längre räckvidd som Plaid+ skulle ha haft.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

Credde skrev:
renes skrev:
Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?

Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.

Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
Klart jag inte vet det, jag skrev att jag tycker det. Men i början var det ju bilder på både en vanlig ratt och Yoken. Tesla kunna ju ganska lätt ha get valmöjligheten när man beställer en ny refresh Model S - yoke vs vanlig ratt. Men jag gissar (nu är det min mening) att man har sagt, att Yoke är good enough och det är lättare att ha färre val (som är sett tidigare). Man sparar kanske x dollars per ratt också med yoken.

Lite i samma sammanhang som med, att Plaid+ inte blir av, då Elon tycker att vanlig Plaid är good enough med 600 km räckvidd, medans många verkar besvikna över det för dom var intresserad av den längre räckvidd som Plaid+ skulle ha haft.
Jag tror också att enbart Yoke är ett misstag, speciellt utanför USA. USA har ju lite mer plats och man behöver inte göra stora styrutslag lika ofta som i t ex Europa. Finns det ens rondeller i USA på det viset som det gör här? Trånga gränder? Smala korsningar?

Blir det tillräckligt stor efterfrågan på riktig ratt så kommer Tesla säkert erbjuda det.
Skriv svar