{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Jag vet att man inte kan få en annan konfig i nuläget, men kunde man inte beställa en 5/7-sits Plaid när dom öppnade reservationen? Jag minns inte.
Jo, 5/7 Plaid X fanns absolut att beställa, det var först senare som dom tog bort dessa varianter och erbjöd alla som beställt att "uppgradera" till 6-sitsig till samma pris.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av danni »

spacecoin skrev:
danni skrev:
spacecoin skrev:
swegarm skrev:
Jag ändrade min beställning från X Plaid till LR.
Ingen bra tajming mht förmånsvärden.

Har jag förstått rätt att ni som får ut era X i år får ett förmånsvärde på ca 11 ? (I princip de jag har på min X100D-18 …
Och LR kommer få högre förmånsvärde bara för den är uttagen 23…..
Runt 13k för en 6-seater skulle jag gissa: viewtopic.php?f=10&t=23966&start=2200
6-sits är standardutrustning. Så förmånsvärdet för en sexsitsig X Plaid utan annan extrautrustning kommer alltså landa på ca 12300 kr om den tillverkas i år. Vid årsskiftet går det upp rejält - baserat på dagens pris skulle det landa på strax över 16000 kr.
Jag vet att man inte kan få en annan konfig i nuläget, men kunde man inte beställa en 5/7-sits Plaid när dom öppnade reservationen? Jag minns inte.
Jo, det kunde man. Och nu när du säger det så blir det faktiskt lite mer komplicerat här. Man ska ju lägga kostnaden för extrautrustning på baspriset. Frågan är hur man gör då, när man eventuellt beställt och betalat för någon utrustning, men sen faktiskt får någon annan.

En tanke här är att man får lägga på det man betalat för, fastän man fått något annat. Det skulle alltså innebära att någon som beställt en femsitsig bil får lägre förmånsvärde än någon som beställt en sex- eller sjusitsig bil, fastän vad som levererades är samma. Men jag tror inte det blir helt rätt. Det är ju vad för utrustning som faktiskt finns på bilen som ska spela roll för förmånsvärdet. Så min tolkning är att om sexsitsig helt plötsligt ingår i bilens grundpris, så bör man inte lägga på det som extrautrustning. Med förbehåll för att jag inte är 100% säker på om Skatteverket skulle göra exakt samma tolkning, men man kan ju alltid ställa frågan till dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Jag vet att man inte kan få en annan konfig i nuläget, men kunde man inte beställa en 5/7-sits Plaid när dom öppnade reservationen? Jag minns inte.
Jo, 5/7 Plaid X fanns absolut att beställa, det var först senare som dom tog bort dessa varianter och erbjöd alla som beställt att "uppgradera" till 6-sitsig till samma pris.

/fth
Iom att det var extrautrustning när skatteverket gjorde sin förmånsberäkning, men är tvingande nu, hur kommer skatteverket se på det?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Upplåsningen till 330 blås, är det någon i USA som fått den ännu? (Den som skulle kräva speciella fälgar)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

danni skrev:

Jo, det kunde man. Och nu när du säger det så blir det faktiskt lite mer komplicerat här. Man ska ju lägga kostnaden för extrautrustning på baspriset. Frågan är hur man gör då, när man eventuellt beställt och betalat för någon utrustning, men sen faktiskt får någon annan.

En tanke här är att man får lägga på det man betalat för, fastän man fått något annat. Det skulle alltså innebära att någon som beställt en femsitsig bil får lägre förmånsvärde än någon som beställt en sex- eller sjusitsig bil, fastän vad som levererades är samma. Men jag tror inte det blir helt rätt. Det är ju vad för utrustning som faktiskt finns på bilen som ska spela roll för förmånsvärdet. Så min tolkning är att om sexsitsig helt plötsligt ingår i bilens grundpris, så bör man inte lägga på det som extrautrustning. Med förbehåll för att jag inte är 100% säker på om Skatteverket skulle göra exakt samma tolkning, men man kan ju alltid ställa frågan till dem.
Precis. Det är ju så att man numera antingen får "uppgradera" till 6-sits med rabatt eller skrota reservationen helt, så det blir nog svårt att få genom det som standardutrustning i förmånsberäkningen om bilen tillverkats i 2022 är min tolkning.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Pratade just med Tesla. Enda frågan var dock om man var OK att byta 7-sits till 6-sits. Leveransestimat fortfarande december 22 till februari 23.

Synd man inte beställde 5-sits från början, då hade man gjort en ännu bättre affär :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Frippanecci »

Jag har en S Plaid beställd till det låga priset.. undrar om det skulle gå och om någon vill byta den beställningen mot en X Plaid med det låga priset?
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Nu fick jag samtalet från Tesla gällande 6-sits också. Nu ska man ju ta det med en liten nypa salt, men på frågan om han trodde bilen skulle produceras innan nyår verkade han rätt säker på att det skulle bli så, så förhoppningsvis kommer man få det lägre förmånsvärdet. Nu gäller det bara att reda ut om man måste förmånsbeskatta dom runt 70 tusen (var det väl) för den konfigurationen eller ej.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Ni som får samtal, har ni varit i kontakt med Tesla om beställningen innan på något vis och begärt att bli uppdaterade? Eller ringer de bara? (Känner mig bortglömd, ingen som ringt mig.. ;) )
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

bjornnilsson skrev:
Ni som får samtal, har ni varit i kontakt med Tesla om beställningen innan på något vis och begärt att bli uppdaterade? Eller ringer de bara? (Känner mig bortglömd, ingen som ringt mig.. ;) )
Dom ringer bara, ingen kontakt på förhand. Dom har nog ett gäng att jobba sig genom, så om du har fått samma mail som oss andra kommer du få samtalet snart också.

Edit: Ser att du beställt S och inte X? Iom att det enda dom ville veta var om det var ok med 6-sits kommer du nog isf inte få något samtal.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
Ni som får samtal, har ni varit i kontakt med Tesla om beställningen innan på något vis och begärt att bli uppdaterade? Eller ringer de bara? (Känner mig bortglömd, ingen som ringt mig.. ;) )

Har du beställt en X då? Verkar väl vara de som blir uppringda om det där med 6-sits?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

MWall skrev:
bjornnilsson skrev:
Ni som får samtal, har ni varit i kontakt med Tesla om beställningen innan på något vis och begärt att bli uppdaterade? Eller ringer de bara? (Känner mig bortglömd, ingen som ringt mig.. ;) )
Har du beställt en X då? Verkar väl vara de som blir uppringda om det där med 6-sits?
Nä, jag har beställt S Plaid:en.. såklart det är så..

Har fått leverans-mailet och så har det även hänt lite märkliga grejer på tesla-kontot där handpenningskvittot är uppdaterad den 1 augusti (inte noterat någon skillnad annat än att de har placerat samma info i ny mall?).. så man får väl vara glad över det. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av [JM] »

Pratade med Tesla igen idag och accepterade konverteringen till 6-sits.
För bra erbjudande för att stå emot.... :twisted:
Värsta fall får man sälja den efter ett tag å byta till en LR (när dom nu dyker upp)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Pratade med Tesla igen idag och accepterade konverteringen till 6-sits.
För bra erbjudande för att stå emot.... :twisted:
Värsta fall får man sälja den efter ett tag å byta till en LR (när dom nu dyker upp)
Det är bara att gratulera!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
[JM] skrev:
Pratade med Tesla igen idag och accepterade konverteringen till 6-sits.
För bra erbjudande för att stå emot.... :twisted:
Värsta fall får man sälja den efter ett tag å byta till en LR (när dom nu dyker upp)
Det är bara att gratulera!
tackar tackar.
Ska börja panta burkar nu....Behöver samla ihop några slantar...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av HelectriC »

Blir spännande att se om Sverige eller Norge blir prioriterade före nyår. I Sverige verkar man få lägre förmånsvärde innan nyår, i Norge slipper man moms på allt över 500k om bilen registreras före nyår, så på en MX som väl kostar ca 1,2 så betyder det en besparing på 175.000kr eller nästan 10%.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Öh, när jag går in på min beställning på mitt teslakonto har priset ökat. Har det gjort det för er andra också, dvs att det är en shablonsiffra, eller har det skett ett fel med min beställning när dom ändrade konfiggen så att jag faktiskt får pröjsa extra?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
Öh, när jag går in på min beställning på mitt teslakonto har priset ökat. Har det gjort det för er andra också, dvs att det är en shablonsiffra, eller har det skett ett fel med min beställning när dom ändrade konfiggen så att jag faktiskt får pröjsa extra?

Jag har kvar samma "låga" pris på min oförändrade S Plaid iaf.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Dagfinn skrev:
Öh, när jag går in på min beställning på mitt teslakonto har priset ökat. Har det gjort det för er andra också, dvs att det är en shablonsiffra, eller har det skett ett fel med min beställning när dom ändrade konfiggen så att jag faktiskt får pröjsa extra?

Jag har kvar samma "låga" pris på min oförändrade S Plaid iaf.
Jo, men för min del är det höjt motsvarande med vad det hade kostat med 6 säten när jag beställde. Jag kanske har missuppfattat, och att rabatten enbart är att det blir en "ny beställning till gammalt pris"?

Edit: Nevermind, ser i "Beställningsavtal 2" att priset justeras tebax till det ursprungliga, så det var falsklarm.

Edit 2: I avtalet står det uppgett som extrautrustning, så att komma undan med "standard" i förmånsberäkningen blir nog svårt.
x2.png
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Dagfinn skrev:
I avtalet står det uppgett som extrautrustning, så att komma undan med "standard" i förmånsberäkningen blir nog svårt.
Det var som jag misstänkte då tyvärr.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av danni »

Det hade varit mycket trevligare om de listade sexsits som 0 kr och sen justerade priset uppåt istället :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

danni skrev:
Det hade varit mycket trevligare om de listade sexsits som 0 kr och sen justerade priset uppåt istället :)
Eller hur, nu blir det för min del 111 800kr plus vinterdäck som ska läggas till på förmånsvärdet... Det landar väl på dryga 14000 då skulle jag tro.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Knappt lönt att ta så dyra bilar på firman öht. Blir väldigt mycket skatt!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Gustafsson skrev:
Knappt lönt att ta så dyra bilar på firman öht. Blir väldigt mycket skatt!
Man kan vrida på det; ifall man råkar ut för oförutsedda kostnader (som på svindyra bilar kan bli en del) så är det ekonomiskt tryggare att ha det på företaget. Däckbyten, biltvätt, däcklagring, service etc etc blir ju billigare också. Utöver då att det nog är billigare per månad i nettokostnad oavsett, att pröjsa rubbet på fullt skattade pengar är inte gratis det heller. Som ett exempel, jag fick två punkteringar mitt i juletider där den sista innebar nytt däck. Rätt trevligt att slippa ta det på nettolönen.

Vilket påminner mig; är ppf förmånsgrundande?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
Knappt lönt att ta så dyra bilar på firman öht. Blir väldigt mycket skatt!

Beror på vad man tror om värdeminskning skulle jag säga. Även räntekostnaderna börjar ju bli kännbara nuförtiden med stigande räntor. Alltid bra att kunna ta sånt med oskattade pengar.
Skriv svar