{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Wow. Jag måste tro att vanliga plaid har bättre spec än annonserat (dock kanske inte som plaid +). Produktionsstopp i är svårförklarat annars tycker jag.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

Luften gick ur mig........ beställde plaid +, främst pga räckvidden. Fan va besviken jag är.
Får se vad de säger den 10:e
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

What the actual fuck Elon!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.

4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
Jag vet inte om jag nämnt det innan i den här tråden eller i en annan, men: 9,23 till 8-sekunderstid på 402m är ett rätt stort kliv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
taliz skrev:
Även "vanliga" Plaid har ju trippelmotor och prestanda inte långt ifrån +. Så de lär ju ha samma design av subframe etc för den som för +.
Jag vet inte om jag nämnt det innan i den här tråden eller i en annan, men: 9,23 till 8-sekunderstid på 402m är ett rätt stort kliv.
Det skiljer väl 100+hk. Större batteri kan de ta högre effekt ur, fullt logiskt.
Men det är ju fortfarande runt 1000hk i vanliga Plaid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.

4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
Ska Plaid kunna ladda i mer än 250kW.
Då krävs V4 Supercharger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Plain vanilla Plaid har väl inte alls samma väghållning, vinge, däck osv? Det är väl "bara" en snabbare LR och inte alls nåt hot mot Taycan på bana?
Vi har ingen aning om det skiljer något när det gäller väghållning och vinge. Både Plaid och Plaid+ har samma drivlina iaf. Tesla rekommenderar väl specialdäck om man ska utnyttja maxprestanda och det skiljer sig inte. Det stora är just räckvidden om den information som Electrek har publicerat stämmer.

4680 kan ha haft andra fördelar som tex mindre tapering vid laddning men det vi ingenting om. 18650 med bättre kylning kan ändå innebära snabbare laddning. Tesla kanske även lanserar v4 Supercharger nu.
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

thebishop skrev:
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Om man har en uppdaterad laddare så det är bättre att bygga ut med den istället för att fortsätta utbyggnaden med en gammal. Man kommer ändå behöva ersätta gamla förr eller senare.

Tesla gör garanterat flera förbättringar när de tar fram en ny version. Den kanske inte bara är snabbare utan även billigare att tillverka och effektivare.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.

Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...

Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.

Kolla på https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/

- dra ut 250kW dubbelt så långt minst så kan vi snacka...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

thebishop skrev:
Visst. Men om man hade en laddkurva med 250kW som v3 redan kan ge (i teorin) upp till 70-80% så funkar ju dagens lösning alldeles utmärkt.

Den stora flaskhalsen är ju att bilen inte kan ta emot effekten, hoppas de börjar där istället för att ge oss 500kW mellan 0-20% för att sedan köra 75...

Ytan under kurvan skall bli större, det viktigaste är ju helt klart att kurvan skall sluta slutta neråt så aggressivt.

Kolla på https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/

- dra ut 250kW dubbelt så långt minst så kan vi snacka...
Ja som jag sa så hade 4680 kanske fört med sig mindre tapering. Men uppdaterade 18650 kanske kan prestera hyggligt med. Vi vet inte ännu.
kingstreet
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 feb 2021 19:53

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kingstreet »

hej,

jag har beställt en MS LR den 2 feb. Svart exteriör och svarta interiör. 19 tums fälg.

en liten detalj har under ändrats under dagen. jag har nu fått svarta fälger? eller gråa? någon mer som fått denna ändring?
svart fälg.JPG
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

66C3D48B-4AF9-4FE7-B4BE-3FFF0038F0B6.jpeg
Har inte tänkt på om det är någon förändring sedan tidigare, men det är faktiskt en liten nyansskillnad mellan färgerna på Plaid och Plaid+ fälgarna.. Har inte noterat detta förrän nu. Högst upp min Plaidbeställning och längst ner min Plaid+ beställning. I mitten nuvarande bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
kingstreet
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 feb 2021 19:53

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kingstreet »

Framförallt så var fälgarna i silver igår? :D'

nu har dom ändrat till helsvarta/gråa på mitt inlogg. Inte mig emot. snyggare nu
aaa bil.png
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Jomen så var det nog! Silver.. :D Och jag som trodde jag memorerat allt.. Hade tänkt fälgbyte så inte tänkt så mycket på det men bilen gör sig mycket bättre i helsvart.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tellus »

Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
thebishop skrev:
V4 supercharger vore ju helt meningslöst när v3 inte ens är utrullad ordentligt. Det är ungefär som 5g, börja med att få 4g att täcka ivf 90% av landet så är folk nog gladare. (Man får ju ut flera hundra mbit/s med 4g i Stockholm centralt, få ut det i alla samhällen istället för att öka prestandan vid Stureplan). Analogt med nya supervhargers efter v3, rulla ut den på riktigt istället.
Om man har en uppdaterad laddare så det är bättre att bygga ut med den istället för att fortsätta utbyggnaden med en gammal. Man kommer ändå behöva ersätta gamla förr eller senare.

Tesla gör garanterat flera förbättringar när de tar fram en ny version. Den kanske inte bara är snabbare utan även billigare att tillverka och effektivare.
Exakt. Är ju ingen poäng att hålla tillbaka V4, bara för att vissa stationer innan är byggda med V3 eller V2.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.

Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.

Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.

Ja, problemet är inte laddarna, det är bilarna. Den där toppen på kurvan är väl kul för att ta bilder och posta i facebook-grupperna med typ kommentaren "går undan i Markaryd" men det har ju väldigt liten inverkan på hur länge man behöver ladda totalt. Ja, man kan ladda lite så att man tar sig till nästa SuC och hoppa mellan dem men det är ju inte särskilt trevligt eller effektivt det heller. Vissa SuC ligger hemskt avigt till, t ex den i Norrköping och den i Toftaholm. Man tappar mer tid än man tror på att svänga av motorvägen, köra till laddaren, koppla in sig... och sen tillbaka ut igen. Plus att det stör rytmen i körningen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av mikebike »

Tellus skrev:
Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Visst ser det ut som Aero-kåpor...
Skapligt fult på en så dyr bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av termosen »

mikebike skrev:
Tellus skrev:
Det är väl plastkåpor som dom nu sprejat svarta?
Visst ser det ut som Aero-kåpor...
Skapligt fult på en så dyr bil.
Är inte det lite meningen då, så fler uppgraderar till dyrare fälgar.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
Det är ju ett meningslöst att utveckla och rulla ut ännu snabbare stationer om man har en befintlig produktionslina som bygger v3 effektivt - om man inte ens kan använda en v2 ordentligt - bättre fokusera på flaskhalsen när man har begränsat med ingenjörer (vilket gäller alla företag) - hade man kunnat ladda med 125kW upp till 80% hade ju det räckt hyfsat bra, 250kW mer så.

Missförstå mig rätt, jag ser gärna 500kW i framtiden, men om bilar/batteri som kan ta emot det är 10-15 år bort är man ju inte så exalterad över det - skulle tycka det var fantastiskt bra om tapering kunde bli bättre däremot.
Fast de flesta batterikemier fungerar inte så att de gärna laddas linjärt om man vill kombinera med en bra livslängd.

Det är helt enkelt en fysisk och kemisk begränsing i många batterityper.

Precis som hos din mobiltelefon och dator. Inget konstigt med det.

Sedan är det ju rätt bra att ha hög effekt i början, för då kan man ladda upp till 50% SoC extremt snabbt och sedan dra vidare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Folk tror att det blir faceliften har 18650 batterier.
Screenshot_20210610-071324_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Många tror på längre räckvidd.
Screenshot_20210610-072022_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar