{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
PhR34k skrev:
jpetters skrev:
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.

Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Mountainpass har grejer:
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?
Från beskrivningen:
Using a dial indicator and a measuring tape, while also monitoring the brake pressure with our MoTeC system, we were pleasantly surprised to see that our MC Brace removed almost all of the flex in the firewall, and reduced the pedal travel by 0.5″ at 90bar brake pressure.
Testing the master cylinder deflection with and without the brace showed some positive results. We also measured the pedal travel and the results were encouraging. With the MPP brace installed, the pedal travel is reduced by 0.5″ at 90 bar brake pressure, and the MC brace moves only 0.009″ versus the 0.059″ without the brace – also all measured at 90 bar brake pressure.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion Bild
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion Bild
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Pontus skrev:
Fredrik j skrev:
PhR34k skrev:
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion Bild
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Ska man betala förmån för exakt det som bilen kostar så finns det väl ingen som helst vits med upplägget?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Ska man betala förmån för exakt det som bilen kostar så finns det väl ingen som helst vits med upplägget?
Man kan lägga incitamenten separat istället för att smeta in det i förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 sep 2019 14:48

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Oopsen »

En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster :lol: :o
Modell 3 LR -21

Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Henkens »

Tyvärr får du nog åka på sommardäck om du inte har några vinterdäck.
Dagfinn skrev:
Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Dagfinn skrev:
Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Autosock? Vet inte om det fungerar men det är åtminstone godkänt ur lagens synvinkel. Måste dock vara snö på vägen. Slits fort på barmark.

https://www.if-sakerhet.se/autosock-sno ... extil.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Pontus »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Man kanske kan låta bli att trampa gasen i botten eller det kanske inte är ett alternativ :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Gäller väl specifikt dubbdäck, då det i stort sett bara finns efterfrågan på det i de nordiska länderna.
Dubbfria kör ju många med även nere på kontinenten, och de tillverkas på många andra ställen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Dimensionerna är samma för X, så borde passa bra.

För S är det bredare fälg och däck på nya. Men gamla fälgar ska passa öven om man kan behöva spacer för att det ska se ok ut. Jag tänkte spara min vinteruppsättning Arachnid 21" och köra med dem på min kommande S Plaid, iaf första vintern.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Även jag har tänkt återanvända mina tidigare vinterdäck. Men var hittar man spacers till Plaid som fungerar? Köper man på Biltema som vilken Volvo-raggare som helst?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Rimlig »

Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.

Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.

Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.

Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.

Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.

S Plaid är rätt skaplig på bana. Hyfsade tider. Är väl där effekten kommer till sin rätt. Går inte att använda på allmän väg även om man gett sig fan på att köra vårdslöst 100 km/h över gällande hastighet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.

Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.

Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.

S Plaid är rätt skaplig på bana. Hyfsade tider. Är väl där effekten kommer till sin rätt. Går inte att använda på allmän väg även om man gett sig fan på att köra vårdslöst 100 km/h över gällande hastighet.
Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
S är också poänglös om man inte kör bana. Många förstår inte det och köper en ändå för bragging rights. För kom igen, hur kul är det att gasa med en tung klump som ändå är uppe i farter där körkortet ryker på några sekunder? Finns inget ljud eller nåt annat som ger nåt mervärde heller.

Jag beställde en Plaid+ i princip uteslutande för den utlovade räckvidden på 800 km EPA (eller om det var WLTP). Prestandan var verkligen sekundär för min del. Insåg väl redan då att det skulle bli trångt på snabbladdarna. Med 800 km EPA skulle behovet av snabbladdning minska med typ 90% för min del.

Men nu kom inte den och då kommer jag försöka tjäna en hacka på min beställning istället.

PS. Finns gott om bilar över 1,5 miljon på banorna...
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Jag tror jag förstår resonemanget kring att byta LR mot Plaid. Efter någon dag med en LR förstår jag att prestandan i den räcker långt (även fast räckvidden bara var 50 mil i batteriet när min egen performance har 60 vid samma miltal) men när det väl är dags att köra om så är den där riktiga hästsparken i en Performance vanebildande. Den upplevelsen går inte att mäta i pengar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Intressant hur folk likställer sin egen subjektiva åsikt med objektiva fakta. Att någonting är meningslöst för en person betyder inte att det är det för en annan, och vice versa.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Skriv svar