Kanon. Hur många Tesla ägare klarar det?Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/stern-weniger- ... nden-39226
Tesla Model S Plaid klarar 0-60 på vanliga vägar på under 2 sekunder.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
renes skrev:Verkar inte finnas mycket som backar upp det påståendet. Jag skulle inte riktigt tro på det än.spacecoin skrev:Tydligen är det batteriproblem;
Nu då?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Anledningen kan jag inte utläsa här heller, tyvärr.Kubi skrev:renes skrev:Verkar inte finnas mycket som backar upp det påståendet. Jag skulle inte riktigt tro på det än.spacecoin skrev:Tydligen är det batteriproblem;
Nu då?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Lite mer, men fortfarande finns ju flera förklaringar:Kubi skrev:renes skrev:Verkar inte finnas mycket som backar upp det påståendet. Jag skulle inte riktigt tro på det än.spacecoin skrev:Tydligen är det batteriproblem;
Nu då?
- batteri?
- software?
- komponentbrist?
- nåt trivialt?
Defekta batterier med spontanbrand är ju minst sannolikt, men å andra sidan det som drar mest uppmärksamhet och är mest twitter-fähigt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Lite mer från Electrek, men fortfarande oklart.
https://electrek.co/2021/07/23/tesla-pu ... s-on-hold/
"I would think that if the problem was related to the fire, Tesla would have to do more than put a delivery hold on new deliveries, but also inform current owners.
It can be anything really.
In May, we reported on Tesla putting a containment hold on over 10,000 Model 3 and Model Y vehicles. It turned out that it was new vehicles produced without radar and Tesla couldn’t deliver them until it pushed its new “Tesla Vision” software update.
It could again be software related as some new Model S owners have noted that the new UI developed for the vehicle still needs some refinements."
Problem med program vara, var det inte det som VW blev hånad med ID.3 (dock säkert längre tid än Tesla).
Eller hade dom glömd halva ratten?
https://electrek.co/2021/07/23/tesla-pu ... s-on-hold/
"I would think that if the problem was related to the fire, Tesla would have to do more than put a delivery hold on new deliveries, but also inform current owners.
It can be anything really.
In May, we reported on Tesla putting a containment hold on over 10,000 Model 3 and Model Y vehicles. It turned out that it was new vehicles produced without radar and Tesla couldn’t deliver them until it pushed its new “Tesla Vision” software update.
It could again be software related as some new Model S owners have noted that the new UI developed for the vehicle still needs some refinements."
Problem med program vara, var det inte det som VW blev hånad med ID.3 (dock säkert längre tid än Tesla).
Eller hade dom glömd halva ratten?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag skulle gissa något hårdvarurelaterat problem eller komponentbrist. Det känns inte som Teslas stil att sluta leverera bilar pga mjukvaruproblem, om det nu inte är rent trafikfarligt. Det är ju rätt mycket i mjukvaran som inte verkar funka, som t ex Sentry viewern, ANC, koppla BT-enheter osv.Credde skrev:Lite mer från Electrek, men fortfarande oklart.
https://electrek.co/2021/07/23/tesla-pu ... s-on-hold/
"I would think that if the problem was related to the fire, Tesla would have to do more than put a delivery hold on new deliveries, but also inform current owners.
It can be anything really.
In May, we reported on Tesla putting a containment hold on over 10,000 Model 3 and Model Y vehicles. It turned out that it was new vehicles produced without radar and Tesla couldn’t deliver them until it pushed its new “Tesla Vision” software update.
It could again be software related as some new Model S owners have noted that the new UI developed for the vehicle still needs some refinements."
Problem med program vara, var det inte det som VW blev hånad med ID.3 (dock säkert längre tid än Tesla).
Eller hade dom glömd halva ratten?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Marques Brownlee testar MS Plaid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
MS PLAID laddar i 902 Mph=1.451 km/h
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tyckte hans yoke-kritik var spot-on. Förutom att det är bisarrt att en "review" av en fin bil ska behöva spendera mer än en tredjedel att prata om en kass ratt, så var Elons svar på Twitter var ännu mer bisarrt:
"All input is error". I viken kass management-bok har han hittat det? Vilket snömos för att försvara kass UX. Ge dom som vill ha det en vanlig jävla ratt bara så säljer Tesla 30-50% fler S/X/CT.
Good review & fair critique.
In general with interfaces, all input is error. With each software update, the car’s intuition will get better. You will need to press buttons less & less & it will know when to ignore accidental button presses.
"All input is error". I viken kass management-bok har han hittat det? Vilket snömos för att försvara kass UX. Ge dom som vill ha det en vanlig jävla ratt bara så säljer Tesla 30-50% fler S/X/CT.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Yoke är en deal breaker. Så enkelt är det. Synd att Tesla ska straffa ut sig på det här viset. Bleeding edge är inte alltid så lyckat.spacecoin skrev:Jag tyckte hans yoke-kritik var spot-on. Förutom att det är bisarrt att en "review" av en fin bil ska behöva spendera mer än en tredjedel att prata om en kass ratt, så var Elons svar på Twitter var ännu mer bisarrt:Good review & fair critique.
In general with interfaces, all input is error. With each software update, the car’s intuition will get better. You will need to press buttons less & less & it will know when to ignore accidental button presses.
"All input is error". I viken kass management-bok har han hittat det? Vilket snömos för att försvara kass UX. Ge dom som vill ha det en vanlig jävla ratt bara så säljer Tesla 30-50% fler S/X/CT.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med fullständigt, hur jä…la svårt kan det vara att låta oss välja egentligen….!?MWall skrev:Yoke är en deal breaker. Så enkelt är det. Synd att Tesla ska straffa ut sig på det här viset. Bleeding edge är inte alltid så lyckat.spacecoin skrev:Jag tyckte hans yoke-kritik var spot-on. Förutom att det är bisarrt att en "review" av en fin bil ska behöva spendera mer än en tredjedel att prata om en kass ratt, så var Elons svar på Twitter var ännu mer bisarrt:Good review & fair critique.
In general with interfaces, all input is error. With each software update, the car’s intuition will get better. You will need to press buttons less & less & it will know when to ignore accidental button presses.
"All input is error". I viken kass management-bok har han hittat det? Vilket snömos för att försvara kass UX. Ge dom som vill ha det en vanlig jävla ratt bara så säljer Tesla 30-50% fler S/X/CT.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gäller det X också?Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Byta ratt är ju inte helt omöjligt.Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Kan tänka mig att nåt tredjeparts företag fixar en rund ratt.
Sniklösningen är att bygga på den befintliga.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Snart kan man nog beställa "Yoke-protes" på Aliexpress...Zalman3 skrev:Byta ratt är ju inte helt omöjligt.Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Kan tänka mig att nåt tredjeparts företag fixar en rund ratt.
Sniklösningen är att bygga på den befintliga.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Bjelke tar nog fram ett 3D printat antiyoke- kit
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.Dodde skrev:Gäller det X också?Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Blinkar? Brukar tuta!A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Yoken kommer vara uppochner när man ska ut ur små rondeller och då är blinka ut knappen längst ner till höger. Känns inte som ett jätteproblem att trycka på den.A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
Jag är också positiv till yoke men jag gillar nymodigheter och förändring. Jag styr också oftast med vänster hand och att blinka ut är redan krångligt med spak så för mig hade det nog tom blivit en förbättring. Men det kommer helt klart ta ett tag att vänja sig.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp…Gustafsson skrev:Blinkar? Brukar tuta!A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Trycker man handflatan mot hela knappgruppen på höger sida så funkar det också som tuta. Verkar vettigt.spacecoin skrev:Det går ju inte heller utan att du hittat rätt touchknapp…Gustafsson skrev:Blinkar? Brukar tuta!A76 skrev:Ahh, då måste du vara en sån som inte blinkar ut ur rondellenGustafsson skrev:För mig hamnar yoke på plussidan. Ser inga nackdelar med den annat än lite behov av tillvänjning. Tror precis som med fenomenet elbil- har man provat ett tag vill man inte tillbaka.
Sorry, kunde inte låta bli
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Frågan är om laddtiden blir snabbare? Jag skiter i om den toppar 3000km/h om det ändå tar 50min att ladda 80-90%. I hans video så hade han 50min laddtid och då hade han kommit in med 4% dock så sa han inte om det var till 80%, 90% eller 100% vilket jag tycker är mer intressant att veta och sen huruvida den tiden faktiskt stämde. Min Model X visade SL minuter, 60 min var nog snarare 1 timma och 20 min typ.Zalman3 skrev:MS PLAID laddar i 902 Mph=1.451 km/h
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Själv tycker jag det är kul att man gjort nåt nytt. Om så många andra klarar av att lära sig använda det tror jag inte det kan vara svårt. Men inte alla är beredda till det, förstås.spacecoin skrev:Vi kan nog förutsätta att det gäller även för X och CT.Dodde skrev:Gäller det X också?Credde skrev:Tydligen blir det ingen möjlighet till vanligt ratt i refreshen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... elon-musk/
Då är det tack och hej från mig, ingen ny S till mig.
Jag kommer inte att beställa en bil med yoke innan den kör själv, på ett sätt som inte irriterar skiten ur mig, runt 2035 förhoppningsvis. Och då vill jag att yoken kommer upp ur en panel när den behövs. Och ha progressiv styrning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"