Helt galet!!SR-71-BlackBird skrev:Snart ser vi nog första 8:an.
9,08 sek 1/4.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?Jordad skrev:Jag var också verkligen anti yoke när jag först såg den men efter att ha tittat på en del videos vill jag verkligen ha yoke. Allt annat känns tråkigt.
Jag tycker inte heller jag har sett någon video med någon som har vant sig fullt ut ännu. Jag tänker tex att det är bekvämast att byta grepp och ta under yoken vid snäva kurvor. Då kommer det inte se så hattigt ut och yoken har bra handtag undertill. I en liten rondell kommer man då först styra in och sedan greppa under med höger för att styra snävt åt andra hållet runt rondellen. När rattutslaget är fullt så tar man över med vänster hand samtidigt som man släpper höger och har den redo för att blinka ut. För att svänga ut låter man sedan yoken självcentrera och tar emot med den lediga högerhanden och styr ut. Den enda skillnaden mot hur jag kör snäva rondeller idag är att man blinkar med höger hand istället för vänster.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.Esterox skrev:Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?p1457 skrev:Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag satt och läste gamla recensioner av första iPhone för ett tag sedan och även om yoken inte lär bli en succé på samma sätt så är det ändå roligt att jämföra kritiken som låter väldigt lika. Här är en: http://suckbusters2.blogspot.com/2007/0 ... ct-to.html
Instead, the iPhone is going to fail because its design is fundamentally flawed. The designers and technophiles who encouraged development of the iPhone have fallen into the trap of all overreaching hardware and software designers; thinking that their users are like themselves. As I expound in great detail in my book Why Software Sucks, your user is not you. The iPhone’s designers have forgotten this fundamental law of the universe. The market will severely punish them for doing so.
...
Second, the iPhone crams too many functions into a single box. Putting everything in the same package so you only have to carry one box sounds like a good idea, until you want to listen to music while surfing the web or reading your email or playing a game. Then users will find it essentially impossible to use one function of the tiny box without disrupting the operation of another. A few dedicated technophiles might, just MIGHT, figure out how to do so, but it will require far more dedication than an ordinary user is willing to invest in learning and then remembering. This combination condemns the IPhone to a tiny niche at best.
Third, users will detest the touch screen interface due to its lack of tactile feedback. Using a thumb keyboard, as on the very popular Treo phone, allows the user to feel the keys and know subconsciously that he’s about to press this one and not the one next to it. A touch screen doesn’t allow that, so the user will have to be looking at the keyboard at all times while using it.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kritiken mot iPhone var helt rätt. Antar att den första Iphonen inte hade multitasking eller haptisk feedback?Jordad skrev:Jag satt och läste gamla recensioner av första iPhone för ett tag sedan och även om yoken inte lär bli en succé på samma sätt så är det ändå roligt att jämföra kritiken som låter väldigt lika. Här är en: http://suckbusters2.blogspot.com/2007/0 ... ct-to.htmlInstead, the iPhone is going to fail because its design is fundamentally flawed. The designers and technophiles who encouraged development of the iPhone have fallen into the trap of all overreaching hardware and software designers; thinking that their users are like themselves. As I expound in great detail in my book Why Software Sucks, your user is not you. The iPhone’s designers have forgotten this fundamental law of the universe. The market will severely punish them for doing so.
...
Second, the iPhone crams too many functions into a single box. Putting everything in the same package so you only have to carry one box sounds like a good idea, until you want to listen to music while surfing the web or reading your email or playing a game. Then users will find it essentially impossible to use one function of the tiny box without disrupting the operation of another. A few dedicated technophiles might, just MIGHT, figure out how to do so, but it will require far more dedication than an ordinary user is willing to invest in learning and then remembering. This combination condemns the IPhone to a tiny niche at best.
Third, users will detest the touch screen interface due to its lack of tactile feedback. Using a thumb keyboard, as on the very popular Treo phone, allows the user to feel the keys and know subconsciously that he’s about to press this one and not the one next to it. A touch screen doesn’t allow that, so the user will have to be looking at the keyboard at all times while using it.
I vilket fall så finns det 100 exempel på "nytänkande" som gått åt helvete för varje ny "iPhone". Varför jämföra yoke med just iPhone? Är lite som med entreprenörer. Är bara intervjuer med såna som lyckats. De där som idag är skuldsatta för livet och lever på existensminimum hör man inte lika mycket om.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja jag menade verkligen inte att yoken nödvändigtvis skulle bli samma succé vilket jag också skrev. Det var mest roligt att ktitiken lät så likaMWall skrev:Kritiken mot iPhone var helt rätt. Antar att den första Iphonen inte hade multitasking eller haptisk feedback?
I vilket fall så finns det 100 exempel på "nytänkande" som gått åt helvete för varje ny "iPhone". Varför jämföra yoke med just iPhone? Är lite som med entreprenörer. Är bara intervjuer med såna som lyckats. De där som idag är skuldsatta för livet och lever på existensminimum hör man inte lika mycket om.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kan ta en till olikhet:
Jag köpte första iPhone direkt (jailbreak från UK).
Jag avvaktar alternativ till Yoke.
Yoke ser kul ut, men med artros fingrar vill man kunna hålla med handflata och inte riskera trycka fingrar åt fel håll så det gör så ont så man släpper ratten.
Det är ingen motsättning i att Yoke är cool, men också tveklöst leder till missad försäljning.
Marginalkostnaden för att tesla skulle kunna erbjuda vanlig ratt mot coolhetsfaktorn att tvinga alla köra Yoke känns helt vansinnigt att man inte tar och gör det valbart. Det är faktiskt helt kundfrånvänt utan att ha en tydlig vinst (som iPhone pekskärm hade - den var strategisk på ett sätt som Yoke inte är).
Jag köpte första iPhone direkt (jailbreak från UK).
Jag avvaktar alternativ till Yoke.
Yoke ser kul ut, men med artros fingrar vill man kunna hålla med handflata och inte riskera trycka fingrar åt fel håll så det gör så ont så man släpper ratten.
Det är ingen motsättning i att Yoke är cool, men också tveklöst leder till missad försäljning.
Marginalkostnaden för att tesla skulle kunna erbjuda vanlig ratt mot coolhetsfaktorn att tvinga alla köra Yoke känns helt vansinnigt att man inte tar och gör det valbart. Det är faktiskt helt kundfrånvänt utan att ha en tydlig vinst (som iPhone pekskärm hade - den var strategisk på ett sätt som Yoke inte är).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Haha, nej jag sitter verkligen inte bakåtlutad. Tror inte min körställning är speciellt udda heller. Lagom avstånd till pedalerna, ganska upprätt ställning på ryggstödet, ratten långt ut för att få händerna i förhållande till ratten som man ska.Fredrik j skrev:Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?p1457 skrev:Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Just sikten skulle jag inte ha problem med med yoke. Vanliga rattar brukar skymma hastighetsmätaren från ca 70-80 och uppåt för mig. Jag skulle givetvis kunna höja ratten högre, men det tycker jag inte är speciellt skönt.
Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Just därför borde Tesla erbjuda alternativ till Yoke… men det kommer nogp1457 skrev:
Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.p1457 skrev:Haha, nej jag sitter verkligen inte bakåtlutad. Tror inte min körställning är speciellt udda heller. Lagom avstånd till pedalerna, ganska upprätt ställning på ryggstödet, ratten långt ut för att få händerna i förhållande till ratten som man ska.Fredrik j skrev:Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?p1457 skrev:Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.
Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Just sikten skulle jag inte ha problem med med yoke. Vanliga rattar brukar skymma hastighetsmätaren från ca 70-80 och uppåt för mig. Jag skulle givetvis kunna höja ratten högre, men det tycker jag inte är speciellt skönt.
Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Beror ju på hur man sitter, min far är 194 cm och sitter typ i baksätet enligt mig, han ser instrumenten utan problem. Jag är 187 men sitter nog över 10 cm närmare pedalerna än vad han gör, jag ser inte instrumenten helt. Jag har kortare ben i relation till överkropp än vad han har och gillar dessutom att sitta med knäna böjda så då sitter jag mycket närmare.Fredrik j skrev:
Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kanske är jag som inte är lika nyfiken. Jag tror på de som säger att de ser eller inte ser instrumenten, är inte så intresserad av hur de sitter utan accepterar bara att det är så.OfarligTesla skrev:Beror ju på hur man sitter, min far är 194 cm och sitter typ i baksätet enligt mig, han ser instrumenten utan problem. Jag är 187 men sitter nog över 10 cm närmare pedalerna än vad han gör, jag ser inte instrumenten helt. Jag har kortare ben i relation till överkropp än vad han har och gillar dessutom att sitta med knäna böjda så då sitter jag mycket närmare.Fredrik j skrev:
Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
En del argument tidigare i tråden verkar ju inte tro på att det är möjligt att ratten döljer instrumenten för en normallång person.
Jag har för övrigt också längre överkropp i förhållande till benen. Kanske är det en dålig anatomi om man vill se bakom ratten?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Blir ju väldigt konstigt att styra med den platta botten. Yoke ser ju definitivt bredare ut så det kommer bli ännu mer konstigt om man hamnar ”fel”.Jordad skrev:Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.Esterox skrev:Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ärligt talat har jag aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem på något sätt. Har bara tyckt att det ser sportigt ut med platt bottenEsterox skrev:Blir ju väldigt konstigt att styra med den platta botten. Yoke ser ju definitivt bredare ut så det kommer bli ännu mer konstigt om man hamnar ”fel”.Jordad skrev:Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.Esterox skrev:Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Nackdelen med yoken är att man måste korsa armarna alldeles för mycket vid snäva svängar. Tar man då tex under på höger sida när man svänger runt en rondell blir det antagligen inte lika bökigt. Svårt att veta när man inte har provat men det borde vara så.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
För mej är inte det värsta den avhuggna ratten utan att reglage som blinkers, torkare och tuta är nu touch knappar på ratten. Det kommer bli ännu färre förare som grejar att blinka ut ur rondeller och lycka till att slå på torkarna i en böj eller korsning.
Tar gärna yoke ratten även om den inte tillför nåt direkt men touch knapparna på ratten är bara snurrigt!
Tar gärna yoke ratten även om den inte tillför nåt direkt men touch knapparna på ratten är bara snurrigt!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Har inte du haft en och annan S?Tars skrev:Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
-
- Inlägg: 5472
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
De har gjort om baksätet...MWall skrev:Har inte du haft en och annan S?Tars skrev:Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
https://www.motorauthority.com/news/112 ... rd-attempt
returns to 'Ring in potential record attempt.
The Model S Plaid started deliveries to customers in early June and it's possible the version currently testing at the 'Ring is a production example, though a heavy tint hides whether or not the interior has been stripped to save weight. We can make out a roll cage, though.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jorå, men det är helt andra mått och säten på den nya.MWall skrev:Har inte du haft en och annan S?Tars skrev:Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Här har du mitt utrymme idag
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har inte sett någon använda baksätet och jämfört med en tidigare Model S där alla tre sätena bak är lika bra/dåliga men i så ser man baksätet bra ett par gånger och jag tycker mig se att mittsätet är bättre än på nuvarande S och 3/Y men skulle gärna prova alla side-by-side med mina 3 barn.SwedishAdvocate skrev:De har gjort om baksätet...MWall skrev:Har inte du haft en och annan S?Tars skrev:Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Precis. Det som skulle va intressant är att få se hur den bakre raden kommer se ut.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r