{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Högst oklart. Man har bara hittat en dragkrok i koden kring S på den Kanadensiska sidan. Inget mer såvitt jag vet.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tydligen har man lyckats bra med kylningen på Plaid.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast att kunna plocka högre effekt från batterierna vid låg SoC har väl inget med kylningsförmågan att göra?Zalman3 skrev:Tydligen har man lyckats bra med kylningen på Plaid.
Vid 34% SoC kändes ingen nämnvärd prestanda försämring.
Driver sajten Car.info
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Så dom fick en av dom 15(?) bilarna för att bygga om den till en banbil?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tycker lite tvärtom, ser ju ut som det fungerar rätt bra när folk som kör för första gången inte har några stora problem med det. Som allt annat kommer muskelminnet förändras och man kommer hitta sätt att göra det smidigare på när man väl håller i den.spacecoin skrev:Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag är övertygad om att vissa personer hade försvarat Teslas val av ratt även om den sett ut så här nästa år..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
De som i många år kört med en sådan klagade troligen högljutt på styrningen i bilar när de kom... En del kommer alltid klaga på saker de inte är vana vid.Maw skrev:Jag är övertygad om att vissa personer hade försvarat Teslas val av ratt även om den sett ut så här nästa år..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Man får skilja på formen av ratten och helheten, formen ser jag inga större problem med om utförandet hade varit genomtänkt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag är inte heller övertygad om att yoke är särskilt praktiskt, men coolt är det!spacecoin skrev:Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
Något jag noterade i denna och andra videos är dock att det verkar vara väldigt tyst i kupén, det är förstås svårt att jämföra från några Youtube-videos, men det är iaf känslan jag får.
Ljudet när dörrarna stängs känns också som ett rejält kliv framåt jämfört med "gamla" S/X (återigen med samma brasklapp).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tesla ”löser” hela tiden problem som inte finns. Det är ju faktiskt en del av deras charm som gör dom så likable, tycker iaf jag.
Annars hade värden aldrig fått se egenutvecklad regnsensor, falcon wing doors, obegripliga och krånglande dörrhantag, avsaknade av blinkersspak, osv. osv. och nu ska dom nu också bygga en bättre ratt! Finns många som gillar knasiga franska bilar också!
Annars hade värden aldrig fått se egenutvecklad regnsensor, falcon wing doors, obegripliga och krånglande dörrhantag, avsaknade av blinkersspak, osv. osv. och nu ska dom nu också bygga en bättre ratt! Finns många som gillar knasiga franska bilar också!
Model S P85DL+
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, med en rattspinnare kanske en Yoke-ratt kan fungera. Kanske kunde de plocka bort ena sidan också och bara ha en fjärdedels ratt? Tänk vilken fin överblick man skulle få över instrumentpanelen..Fredrik j skrev:Ett bra tillbehör:
https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... HUQAvD_BwE
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inte min favorit heller. Tycker även det ser ut som man måste korrigera väldigt mycket på ratten, kanske det dock är för det bara är typ halva ratten mot en "vanlig" bil.spacecoin skrev:Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag blir mer och mer irriterad över att Tesla har gjort denna lösning på ratt/spakar/växling. De kunde väl tex ha låtit folk få välja om man vill ha en blinkerspak eller inte. Vad är det positiva? Såg någon video igår med Tesla Raj och han visade hur man faktiskt kunde lägga handen på sidan av ratten samtidigt som man balanserade armbågen på dörren. Alltså va?? Det kan man väl på typ alla bilar, men då har man dessutom tyngden längst ner på rattenoch slipper spänna armen. (Jag bortser från att det inte är trafiksäkert sätt att hålla ratten). Om man vänder på detta. Finns det någon som köper nya Tesla för att den nya ratten är bra?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fredrik j skrev:Ett bra tillbehör:
https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... HUQAvD_BwE
Köpa några sånna, sätta en Tesla-logga på och kränga för 1000kr/st.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Blinkerspaken är nog det som jag kan störa mig på med denna lösning, det kommer vara krångligt att blinka ut ur rondeller även om jag tror man kan vänja sig vid det också. Men Tesla är ju inte de första med att ta bort blinkerspaken men det hjälper ju inte när det blir jobbigare.. Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.Matte skrev:Jag blir mer och mer irriterad över att Tesla har gjort denna lösning på ratt/spakar/växling. De kunde väl tex ha låtit folk få välja om man vill ha en blinkerspak eller inte. Vad är det positiva? Såg någon video igår med Tesla Raj och han visade hur man faktiskt kunde lägga handen på sidan av ratten samtidigt som man balanserade armbågen på dörren. Alltså va?? Det kan man väl på typ alla bilar, men då har man dessutom tyngden längst ner på rattenoch slipper spänna armen. (Jag bortser från att det inte är trafiksäkert sätt att hålla ratten). Om man vänder på detta. Finns det någon som köper nya Tesla för att den nya ratten är bra?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.
Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.
Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag är övertygad om att de allra flesta vänjer sig väldigt fort med dessa nya funktioner.
Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är en bättre lösning än den nuvarande.
Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är en bättre lösning än den nuvarande.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag såg ratten morgonen efter eventet i vintras och det var faktiskt bara den som gjorde att jag beställde. Förmodligen är jag i minoritet.OfarligTesla skrev:Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag gillade också ratten när jag såg den, men då förväntade jag mig att man inte skulle behöva ha mer än ett halvt varvs rattutslag åt varje håll. Jag tycker det verkar rent trafikfarligt i stadstrafik med den där implementationen där man behöver slå knut på sig själv för en normal kurva... Jag är oerhört skeptisk.bjornnilsson skrev:Jag såg ratten morgonen efter eventet i vintras och det var faktiskt bara den som gjorde att jag beställde. Förmodligen är jag i minoritet.OfarligTesla skrev:Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Sandy Munro vill plocka sönder en Plaid i bitar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
hmm vetifan om jag gillar att trycka på skärmen varjen gång man ska fram o tillbaka, speciellt när man ska parkera!spacecoin skrev:Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket: