{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av eTron »

Någon som väntat länge på sin Plaid och hört något mer om leverans? Senaste jag hörde från Tesla var ett halvår sedan ca. Då sa de "efter sommaren".
Beställde först en Plaid plus i början av 2020 som sedan "konverterades" till en vanlig Plaid.... så har väntat snart 2,5 år hittills....
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Säker på att det inte var i början av 2021? Fortfarande lång tid, speciellt när vi inte vet något mer
Användarvisningsbild
farvidsson
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 feb 2021 11:18

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av farvidsson »

eTron skrev:
Någon som väntat länge på sin Plaid och hört något mer om leverans? Senaste jag hörde från Tesla var ett halvår sedan ca. Då sa de "efter sommaren".
Beställde först en Plaid plus i början av 2020 som sedan "konverterades" till en vanlig Plaid.... så har väntat snart 2,5 år hittills....
Jag beställde tredje December 2020. Har inte hört mer än vad som skrivits här...
Model S Plaid 2023, Midnight silver med svart inredning.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Beställde min Plaid den 28 Januari -21. Därefter beställde jag Plaid + som jag sedan avbokade när det blev klart att den inte skulle komma. Men beställningen på bas-Plaid höll jag. Och kommer hålla tills dagen den kommer.

Samtidigt börjar jag förlika mig med att jag kanske aldrig kommer få min bil. Det känns så osannolikt att det skulle ske med tanke på att hela världen håller på att gå åt h-e. Priset på 1 383 470 kr börjar också kännas väldigt billigt med tanke på att ett smörpaket snart ligger på samma summa. Jag kanske är lite ovanligt bitter idag men en del av mig ser fram emot beställningen något oerhört, samtidigt som en annan del av mig har gett upp och accepterat att nuvarande bli förmodligen blir den jag kommer åldras med.. men det är inte fel det heller.

(Edit: Har inte hört något nytt, då skulle jag posta det här.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

bjornnilsson skrev:
.../ Priset på 1 383 470 kr börjar också kännas väldigt billigt med tanke på att ett smörpaket snart ligger på samma summa. /...
Är smör så dyrt?

Lite KRAV-märkt prästost på ICA MAXI kostar ju typ 'bara' ~120kr/kg... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Olof Tenghoff »

bjornnilsson skrev:
Beställde min Plaid den 28 Januari -21. Därefter beställde jag Plaid + som jag sedan avbokade när det blev klart att den inte skulle komma. Men beställningen på bas-Plaid höll jag. Och kommer hålla tills dagen den kommer.

Samtidigt börjar jag förlika mig med att jag kanske aldrig kommer få min bil. Det känns så osannolikt att det skulle ske med tanke på att hela världen håller på att gå åt h-e. Priset på 1 383 470 kr börjar också kännas väldigt billigt med tanke på att ett smörpaket snart ligger på samma summa. Jag kanske är lite ovanligt bitter idag men en del av mig ser fram emot beställningen något oerhört, samtidigt som en annan del av mig har gett upp och accepterat att nuvarande bli förmodligen blir den jag kommer åldras med.. men det är inte fel det heller.

(Edit: Har inte hört något nytt, då skulle jag posta det här.)
Vet inte om detta får dig att känna dig bättre men den bilen är väl värd att vänta på. Jag har kört kompisens Plaid en del i Florida och kan med gott samvete säga att det är världens bästa bil. Närmast bedövande prestanda, superb väghållning, ännu bättre sittposition fram, tyst och ännu snyggare än den gamla S:en när man ser dem bredvid varann. Det är bara skärmbreddningen och fronten som skiljer men det blev pricken över i för Model S. Fullträff.
Teslas flaskhalsar är som bekant arbetskraft och material, något som kommer i överflöd om världen går världen åt h-e som du skriver. Händer det så får du alltså bilen :D
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
bjornnilsson skrev:
.../ Priset på 1 383 470 kr börjar också kännas väldigt billigt med tanke på att ett smörpaket snart ligger på samma summa. /...
Är smör så dyrt?

Lite KRAV-märkt prästost på ICA MAXI kostar ju typ 'bara' ~120kr/kg... ;)
En Model S konstruerad av KRAV-märkt prästost skulle alltså kosta 270kSEK. Good to know :)
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av eTron »

Matte skrev:
Säker på att det inte var i början av 2021? Fortfarande lång tid, speciellt när vi inte vet något mer
Ja, början av 2021 var det naturligtvis. Blev då lovad lev sommaren 2021... sen har det flyttats fram 6 månader i taget ungefär. Räknar inte med att få bilen levererad 2022 längre. Börjar liksom annan skribent tro att jag aldrig kommer få bilen levererad.

Tänker på de som förbetalade för Roadstern 2017 med löfte om leverans 2019... Det pratades då om raketmotorer o annat.... Nu 2022 och tveksamt om det någonsin blir en Roadster.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Hm, X Plaid har en rätt kort förväntad leveranstid i USA. Om detta nu inte är feberfantasi tycker jag det är ytterligare ett tecken på att Europa nog inte kommer se en sådan med det första (pga dåliga marginaler gissningsvis, eller något med godkännande av yoke mm).
x.png
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

eTron skrev:
Matte skrev:
Säker på att det inte var i början av 2021? Fortfarande lång tid, speciellt när vi inte vet något mer
Ja, början av 2021 var det naturligtvis. Blev då lovad lev sommaren 2021... sen har det flyttats fram 6 månader i taget ungefär. Räknar inte med att få bilen levererad 2022 längre. Börjar liksom annan skribent tro att jag aldrig kommer få bilen levererad.

Tänker på de som förbetalade för Roadstern 2017 med löfte om leverans 2019... Det pratades då om raketmotorer o annat.... Nu 2022 och tveksamt om det någonsin blir en Roadster.

Nej, det blir nog inget alls för Europa. Otroligt illa skött. Varför kan de inte bara säga som det är?

Någon Roadster tror jag inte kommer massproduceras. Tråkigt för Danni och de andra referral-kungarna. Skulle tippa att alla hundratals (tusentals?) Roadsters de lovat bort gratis blir för dyrt och därför så lägger de projektet i malpåse.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
eTron skrev:
Matte skrev:
Säker på att det inte var i början av 2021? Fortfarande lång tid, speciellt när vi inte vet något mer
Ja, början av 2021 var det naturligtvis. Blev då lovad lev sommaren 2021... sen har det flyttats fram 6 månader i taget ungefär. Räknar inte med att få bilen levererad 2022 längre. Börjar liksom annan skribent tro att jag aldrig kommer få bilen levererad.

Tänker på de som förbetalade för Roadstern 2017 med löfte om leverans 2019... Det pratades då om raketmotorer o annat.... Nu 2022 och tveksamt om det någonsin blir en Roadster.

Nej, det blir nog inget alls för Europa. Otroligt illa skött. Varför kan de inte bara säga som det är?

Någon Roadster tror jag inte kommer massproduceras. Tråkigt för Danni och de andra referral-kungarna. Skulle tippa att alla hundratals (tusentals?) Roadsters de lovat bort gratis blir för dyrt och därför så lägger de projektet i malpåse.
Elefanten i rummet är ju 4680-produktionen. Den skulle varit igång för flera år sen.
Man har fortfarande inte lyckats skala upp den tillräckligt.
Roadster, semi, cybertruck etc är ju helt beroende av det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Elefanten i rummet är ju 4680-produktionen. Den skulle varit igång för flera år sen.
Man har fortfarande inte lyckats skala upp den tillräckligt.
Roadster, semi, cybertruck etc är ju helt beroende av det.
Det stämmer ju inte vad jag kan bedöma. Viken egenskap har 4680 som gör att man inte kan bygga Roadster, Semi, CT?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

taliz skrev:
[Elefanten i rummet är ju 4680-produktionen. Den skulle varit igång för flera år sen.
Man har fortfarande inte lyckats skala upp den tillräckligt.
Roadster, semi, cybertruck etc är ju helt beroende av det.
Nja, nu skarvar du allt rejält! :D :D

Battery Day, då man presenterade 4680 och berättade om pilotanläggningen och planerna för framtiden, hölls 22 september 2020.

Så inte är det "flera år" som produktionen skulle varit igång. ;)

Dom har helt klart inte nått sina (som vanligt) väldigt optimistiska mål, men vi snackar månader, inte "flera år".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
[Elefanten i rummet är ju 4680-produktionen. Den skulle varit igång för flera år sen.
Man har fortfarande inte lyckats skala upp den tillräckligt.
Roadster, semi, cybertruck etc är ju helt beroende av det.
Nja, nu skarvar du allt rejält! :D :D

Battery Day, då man presenterade 4680 och berättade om pilotanläggningen och planerna för framtiden, hölls 22 september 2020.

Så inte är det "flera år" som produktionen skulle varit igång. ;)

Dom har helt klart inte nått sina (som vanligt) väldigt optimistiska mål, men vi snackar månader, inte "flera år".

/fth
Man presenterade 4680 då, eftersom man trodde/hoppades att man kommit tillräckligt långt och massproduktion var inom räckhåll.
Vi vet hur Tesla och Elon funkar. Inte sällan gör man projekt publika för att sätta press på utvecklingen.
Som sagt skulle Roadster, Semi etc lanserats 2019, presentationen var 2017.
Redan 2017 hade man alltså planer på 4680, och man trodde att massproduktion skulle vara igång 2019.
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Elefanten i rummet är ju 4680-produktionen. Den skulle varit igång för flera år sen.
Man har fortfarande inte lyckats skala upp den tillräckligt.
Roadster, semi, cybertruck etc är ju helt beroende av det.
Det stämmer ju inte vad jag kan bedöma. Viken egenskap har 4680 som gör att man inte kan bygga Roadster, Semi, CT?
Bild

Roadster, Semi, CT kräver högre energidensitet, bättre prestanda och lägre pris. Precis det 4680 levererar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Roadster, Semi, CT kräver högre energidensitet, bättre prestanda och lägre pris. Precis det 4680 levererar.
Du menar att det är omöjligt att bygga en Roadster utan 4680 trots att man kan bygga S Plaid utan? Det man behöver är en vinkelslip. Presto. En cab.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Vi vet hur Tesla och Elon funkar. Inte sällan gör man projekt publika för att sätta press på utvecklingen.
Vet vi? Hur vet du att de inte gör projekt publika för att snacka upp aktiekursen eller någon annan diffus anledning? Eller att de helt enkelt inte förmår se hinder längs vägen och lovar mer än de kan hålla?

Tror nog den där pressen på utvecklingsavdelningen finns där ändå utan att det är publikt. I allra högsta grad.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Elof »

taliz skrev:

Bild
Något mer otydligt, förvirrande och motsägelsefullt har sällan visats offentligt. Vad menar de?
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Bara för att Tesla visste att som kunde lova oss en massa saker och få oss att låna ut pengar gratis utan risk för dom själva, ska dom verkligen komma undan med det? Jag vill ha min bil eller alla hundra k jag känner att jag tjänat på den 8-)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tellus »

Elof skrev:
taliz skrev:

Bild
Något mer otydligt, förvirrande och motsägelsefullt har sällan visats offentligt. Vad menar de?
5 gånger mer energi och 6x mer effekt vs 2170 cellen vilket ger 16% mer range i ett pack ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
eTron skrev:
Matte skrev:
Säker på att det inte var i början av 2021? Fortfarande lång tid, speciellt när vi inte vet något mer
Ja, början av 2021 var det naturligtvis. Blev då lovad lev sommaren 2021... sen har det flyttats fram 6 månader i taget ungefär. Räknar inte med att få bilen levererad 2022 längre. Börjar liksom annan skribent tro att jag aldrig kommer få bilen levererad.

Tänker på de som förbetalade för Roadstern 2017 med löfte om leverans 2019... Det pratades då om raketmotorer o annat.... Nu 2022 och tveksamt om det någonsin blir en Roadster.

Nej, det blir nog inget alls för Europa. Otroligt illa skött. Varför kan de inte bara säga som det är?

Någon Roadster tror jag inte kommer massproduceras. Tråkigt för Danni och de andra referral-kungarna. Skulle tippa att alla hundratals (tusentals?) Roadsters de lovat bort gratis blir för dyrt och därför så lägger de projektet i malpåse.
De skall ju fokusera på att bygga en robot först :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Eller får vi se en robotaxi, Tesla semi Eller något annat innan model s eller roadster ?

https://electrek.co/2022/07/07/elon-mus ... ple-cargo/

Bra fokus.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
Eller får vi se en robotaxi, Tesla semi Eller något annat innan model s eller roadster ?

https://electrek.co/2022/07/07/elon-mus ... ple-cargo/

Bra fokus.
Känns som att Elon och Tesla hela tiden försöker hitta på en ny story att "sälja". Men det blir inte mycket mer än Model 3 och Y...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
thebishop skrev:
Eller får vi se en robotaxi, Tesla semi Eller något annat innan model s eller roadster ?

https://electrek.co/2022/07/07/elon-mus ... ple-cargo/

Bra fokus.
Känns som att Elon och Tesla hela tiden försöker hitta på en ny story att "sälja". Men det blir inte mycket mer än Model 3 och Y...
Själv tror jag mer på att det handlar om en produkt från Tesla som han skulle kunna ta med hela familjen i. En Model X räcker ju inte till sen en tid tillbaka... Har han 10 barn? Två av dem är tydligen 18 och vill kanske inte följa med. Eller så vill dem det... Och fyra av dem är väl rätt små – så hur många nannies behöver han ha med sig då? Räcker det med en? Plus sin Significant Other. Det blir i så fall 13 pers. Får man plats med 13 pers i en minibuss ifall allt bagage färdas i ett separat fordon? Lär ju behövas ytterligare en sån minibuss för bagaget...

Hur stor är världsmarknaden för fordon som Ford Transit och Mercedes Sprinter?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
thebishop skrev:
Eller får vi se en robotaxi, Tesla semi Eller något annat innan model s eller roadster ?

https://electrek.co/2022/07/07/elon-mus ... ple-cargo/

Bra fokus.
Känns som att Elon och Tesla hela tiden försöker hitta på en ny story att "sälja". Men det blir inte mycket mer än Model 3 och Y...
Touché!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Själv tror jag mer på att det handlar om en produkt från Tesla som han skulle kunna ta med hela familjen i. En Model X räcker ju inte till sen en tid tillbaka... Har han 10 barn? Två av dem är tydligen 18 och vill kanske inte följa med. Eller så vill dem det... Och fyra av dem är väl rätt små – så hur många nannies behöver han ha med sig då? Räcker det med en? Plus sin Significant Other. Det blir i så fall 13 pers. Får man plats med 13 pers i en minibuss ifall allt bagage färdas i ett separat fordon? Lär ju behövas ytterligare en sån minibuss för bagaget...

Hur stor är världsmarknaden för fordon som Ford Transit och Mercedes Sprinter?...
Nä. Tesla designar inte bilar baserat på Elons familjebehov, utan på grund av marknadens efterfrågan.

Som flera är inne på här, är Elons strategi att hela tiden försöka rättfärdiga värderingen för Tesla genom att förklara att om 5-10 år så kommer minsann allt att ordna sig, och allt han lovat kommer att slå in.

Om Elon mot förmodan vill ta med sin extended family på semester lär det inte ske i bil, utan med privatjet.

Elon har nio barn. Fem barn med sin första fru, Justine Wilson/Musk, 49. Två med Grimes, 34. Två med Shivon Zilis, 36, som har "jobbat" på OpenAI, Tesla och nu Neuralink director of special ops. Jag tror inte man får in tre respektive, nio barn, fem nannys och sig själv i något annat än en Tesla Semi. Kanske borde han fokusera på den då? :D :D :D

Lustigt nog började Elon twittra om att jorden var underbefolkad precis då hans 50-årskris resulterat i minst fyra nya barn.
Skriv svar