{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3270
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Maw skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Då blir det spännande att se om kvalitén på feedback i Teslan är bättre än den eller inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3270
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

renes skrev:
Maw skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Då blir det spännande att se om kvalitén på feedback i Teslan är bättre än den eller inte.
Jag har bara kört några timmar i ID3 och ID4 men tycker touchknapparna fungerade bra så om Tesla lyckas lika bra så skulle jag säga att det är tillräckligt. Blir de bättre så är det guldstjärna :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Peakvärde eller continuous?

Vore kul att se hela laddkurvan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

20190629-tesla-v3-supercharging-hawthorne-ca-250kw-dcfc-3 (1).jpg
Tesla M3
250kW laddning
1.722 km/h

Tesla MS Plaid
246kW laddning
1.606km/h

Alltså drar en MS Plaid ca 9% mer el per mil än en M3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av AAKEE »

Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Exakt!

Jag nådde bara 245kW/1544km/h :-)

Vet vi om den(Plaid) håller i den laddeffekten ett tag ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Bilagan Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg finns inte längre
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Peakvärde eller continuous?

Vore kul att se hela laddkurvan.
Plaid borde kunna få en bättre laddkurva eftersom kylkapaciteten är ca dubbelt så bra som för en P100D.
Screenshot_20210616-230456_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Bilagan Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg finns inte längre
Plaid klarar 246kW vid 34%.
M3 ligger under 150kW vid 34%.
Screenshot_20210617-044359_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210617-043245_YouTube.jpg
Screenshot_20210617-043133_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Max3 »

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det är ju svårt att inte bli sugen faktiskt, speciellt i att de verkar ha gjort den så pass tyst. Får nog se till att skaffa en större parkeringsplats till nästa år ändå…
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Max3 »

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Max3 skrev:
Det framgår inte vilken bil det är filmat från, men Teslan startar iaf c:a 6s efter Audin och slår den ändå lätt. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Max3 skrev:
Det framgår inte vilken bil det är filmat från, men Teslan startar iaf c:a 6s efter Audin och slår den ändå lätt. :D

/fth
Ser ut som en Volvo V70.
När ska vi sluta bli förvånade över att en elbil är snabb?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Ser ut som en Volvo V70.
Ja, det har du ju rätt i, vet inte varför jag fick för mig att det var en Audi :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av backe »

fth skrev:
Max3 skrev:
Det framgår inte vilken bil det är filmat från, men Teslan startar iaf c:a 6s efter Audin och slår den ändå lätt. :D

/fth

Vore kanske roligare att se den mot en elsportbil (Rimac Nevera?) än mot en Volvo V60 eller vad det var dom körde mot. Men det blir definitivt effektfullt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Håller med. De där resultaten kan man ju räkna ut med papper å penna typ. Kul att se, men ingen överraskning.
Hoppas på en mer grundlig jämförande recension av nya S som helhet. Ska bli mycket intressant att höra mer om nya X också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Vi får väl ändå hoppas att det var en något preparerad V70 det handlar om.

Acceleration är ju ganska enkelt att räkna på. Man vet ju på papper vilken bil som är snabbast.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

2022 Tesla Model S Plaid First Test: 0–60 MPH in 1.98 Seconds*!

https://www.motortrend.com/cars/tesla/m ... st-review/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3270
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

backe skrev:
fth skrev:
Max3 skrev:
Det framgår inte vilken bil det är filmat från, men Teslan startar iaf c:a 6s efter Audin och slår den ändå lätt. :D

/fth

Vore kanske roligare att se den mot en elsportbil (Rimac Nevera?) än mot en Volvo V60 eller vad det var dom körde mot. Men det blir definitivt effektfullt.
En Nevwra slår ganska lätt en MS Plaid. Skiljer väl en sekund på kvartsmilen?
Så kanske inte är lika kul för Tesla och deras följare :)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av pefreli »

Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Kilowatt »

pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Nåt i stil med denna klassiker? :-)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Kilowatt skrev:
pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Nåt i stil med denna klassiker? :-)
:lol: Den brukar jag plocka fram ibland :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar