{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
27,8 kWp solceller
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ju äldre jag blir ju mer gillar jag att leka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag säger såhär, när det kommer till bilar så kommer jag va fortfarande den lekfulla 20-åring som jag är i sinnet.danni skrev:Åh, det finns många vuxna som gillar att leka Jag är nog i alla fall nästan vuxen och jag tycker det är skoj. Ibland vill andra vara med och leka också. Jag drog en Audi e-tron vid ett par trafikljus i rad i stan förra året och efter ett par gånger tog han ner rutan och ville prata. Han bara asgarvade och var helt lyrisk över hur snabbt min bil stack ivägDafro skrev:larsw skrev:Räcker gott som mervärde att dra 0-50 eller 0-70 när man står först vid rödljus på en del klassiska ställen, och se BMW-, Audi-, Mercedes- och Porscheförare stå kvar vid övergångsstället när man själv redan är borta. Och extra bonus är när de sedan känner sig tvungna att bryta hastighetsgränsen för att köra ikapp och om långt senare.MWall skrev:S är också poänglös om man inte kör bana. Många förstår inte det och köper en ändå för bragging rights. För kom igen, hur kul är det att gasa med en tung klump som ändå är uppe i farter där körkortet ryker på några sekunder? Finns inget ljud eller nåt annat som ger nåt mervärde heller.Legato skrev:Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
Iaf finner jag det mervärdet värt på en vanlig S100D. Alltid undrat dock om det känns för de bilarna som att de står stilla när de ser en sticka iväg.
Dom kanske är vuxna så dom inte bryr sig det minsta.
Är 40+.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Är det någon risk att priset ökar för Plaid?
Model S Plaid kostar i USA ca 137.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 1.930.000 sek eller 23% över det svenska priset.
Model 3 P kostar ca 64.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 905.000 sek eller 19% över det svenska priset.
I och för sig bara 4% skillnad med ändå 60.000 kr med dom där priserna.
Model S Plaid kostar i USA ca 137.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 1.930.000 sek eller 23% över det svenska priset.
Model 3 P kostar ca 64.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 905.000 sek eller 19% över det svenska priset.
I och för sig bara 4% skillnad med ändå 60.000 kr med dom där priserna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Räcker gott som mervärde att dra 0-50 eller 0-70 när man står först vid rödljus på en del klassiska ställen, och se BMW-, Audi-, Mercedes- och Porscheförare stå kvar vid övergångsstället när man själv redan är borta. Och extra bonus är när de sedan känner sig tvungna att bryta hastighetsgränsen för att köra ikapp och om långt senare.
Iaf finner jag det mervärdet värt på en vanlig S100D. Alltid undrat dock om det känns för de bilarna som att de står stilla när de ser en sticka iväg.[/quote]
Åh, det finns många vuxna som gillar att leka Jag är nog i alla fall nästan vuxen och jag tycker det är skoj. Ibland vill andra vara med och leka också. Jag drog en Audi e-tron vid ett par trafikljus i rad i stan förra året och efter ett par gånger tog han ner rutan och ville prata. Han bara asgarvade och var helt lyrisk över hur snabbt min bil stack iväg [/quote]Jag säger såhär, när det kommer till bilar så kommer jag va fortfarande den lekfulla 20-åring som jag är i sinnet.
Är 40+.[/quote]
Tror inte att man kan bli för gammal för att tycka att det är skoj att vid dubbelfiliga trafiksignaler dra ifrån någon som tror hen har en pigg bil. Svärmor är +80 och tycker fortfarande att det är skoj att dra ifrån bilar vid trafiksignalerna, hon berättade om en gång då flickvännen satt och asgarvade och gjorde tummen uppi i bilen brevid, vid trafiksignalen efter medans pojkvännenen såg rasande ut i sin trimmade bil.
Iaf finner jag det mervärdet värt på en vanlig S100D. Alltid undrat dock om det känns för de bilarna som att de står stilla när de ser en sticka iväg.[/quote]
Åh, det finns många vuxna som gillar att leka Jag är nog i alla fall nästan vuxen och jag tycker det är skoj. Ibland vill andra vara med och leka också. Jag drog en Audi e-tron vid ett par trafikljus i rad i stan förra året och efter ett par gånger tog han ner rutan och ville prata. Han bara asgarvade och var helt lyrisk över hur snabbt min bil stack iväg [/quote]Jag säger såhär, när det kommer till bilar så kommer jag va fortfarande den lekfulla 20-åring som jag är i sinnet.
Är 40+.[/quote]
Tror inte att man kan bli för gammal för att tycka att det är skoj att vid dubbelfiliga trafiksignaler dra ifrån någon som tror hen har en pigg bil. Svärmor är +80 och tycker fortfarande att det är skoj att dra ifrån bilar vid trafiksignalerna, hon berättade om en gång då flickvännen satt och asgarvade och gjorde tummen uppi i bilen brevid, vid trafiksignalen efter medans pojkvännenen såg rasande ut i sin trimmade bil.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Räknar du inte snett?Pontus skrev:Är det någon risk att priset ökar för Plaid?
Model S Plaid kostar i USA ca 137.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 1.930.000 sek eller 23% över det svenska priset.
Nybilsmomsen i USA är runt 6% i snitt (varierar 3-8% med stat, men aldrig 25%)
135.990$ med original 19” stod det i förrgår när jag var in i butiken sist.
Det blir ca 146300 i USA med sales tax?
1.49Mkr.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Pontus menar väl hur USA-priser skulle påverka svenska priser framöver? Så tolkar jag det i alla fall.AAKEE skrev:Räknar du inte snett?Pontus skrev:Är det någon risk att priset ökar för Plaid?
Model S Plaid kostar i USA ca 137.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 1.930.000 sek eller 23% över det svenska priset.
Nybilsmomsen i USA är runt 6% i snitt (varierar 3-8% med stat, men aldrig 25%)
135.990$ med original 19” stod det i förrgår när jag var in i butiken sist.
Det blir ca 146300 i USA med sales tax?
1.49Mkr.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Näe, alla fattar vad man menar och alternativen känns mest krystade ändåimprowise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?improwise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
27,8 kWp solceller
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fartpedal?Dafro skrev:När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?improwise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Att fartpedala känns sådär.Tellus skrev:Fartpedal?Dafro skrev:När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?improwise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
27,8 kWp solceller
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gasa är ju ett vedertaget uttryck för att öka på.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med Fredrik J i sak.Tellus skrev:Fartpedal?
Eftersom Plaid omfattas av tråden skulle jag nog säga [Fortpedal].
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Exakt varför krångla till det liksom...Fredrik j skrev:Gasa är ju ett vedertaget uttryck för att öka på.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Effektpedal.
Till varje given vinkel som pedalen trycks ner så finns det en associerad effekt som motorerna förväntas leverera.
Upplevs enklas i en gammal svag bensinare.
Håll jämn gas på platt mark.
Kommer till uppförsbacke, håll samma pedalvinkel, och farten sjunker pga att det krävs högre effekt för att hålla samma hastighet uppför än på platten.
Nedförsbacke och farten ökar pga det motsatta.
/Tråkiga ingenjören
Edit: Sen bidar ju pedalen med en massa andra effekter
Arga BMW, Audi, Porsche -ägare vid rödlysen.
Tjutande pipljid från oanande medpassagerare.
Indragna körkort eller böter.
Snabbare däcksbyten.
Dvs en väldigt effektfull pedal.
Till varje given vinkel som pedalen trycks ner så finns det en associerad effekt som motorerna förväntas leverera.
Upplevs enklas i en gammal svag bensinare.
Håll jämn gas på platt mark.
Kommer till uppförsbacke, håll samma pedalvinkel, och farten sjunker pga att det krävs högre effekt för att hålla samma hastighet uppför än på platten.
Nedförsbacke och farten ökar pga det motsatta.
/Tråkiga ingenjören
Edit: Sen bidar ju pedalen med en massa andra effekter
Arga BMW, Audi, Porsche -ägare vid rödlysen.
Tjutande pipljid från oanande medpassagerare.
Indragna körkort eller böter.
Snabbare däcksbyten.
Dvs en väldigt effektfull pedal.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ta bort P
E-dalen i mattan typ.
E-dalen i mattan typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Laddkurvan har nog nämnts tidigare, men om inte så kommer den + lite nörderi här.
Tyvärr påfrestande mycket prat!. Börja mitt i och scrolla! Annars står det man vill veta i texten.
https://insideevs.com/news/549335/three ... -analysis/
Tyvärr påfrestande mycket prat!. Börja mitt i och scrolla! Annars står det man vill veta i texten.
https://insideevs.com/news/549335/three ... -analysis/
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaidGustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
25% med 250 kW är alltså ca 25 kWh på 6 min eller ca 15 mil på 6 min. Då kommer man Stockholm Göteborg med ett laddstopp på mindre än 10 min ä en om man håller bra fartZalman3 skrev:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.Tellus skrev:https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaidGustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1128
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gustafsson skrev:
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Om jag jämför min MSP -21 så är prestanda-siffrorna i jämförelse med Plaid inget som för mig motiverar ett byte. Det är t.o.m. kortare räckvidd på Plaid. Men snabbare laddning och (laglig) dragkrok är helt klart plus i kanten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gustafsson skrev:Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.Tellus skrev:https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaidGustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Jag funderar på en MYP istället för min 100D med fri SuC. Inte ens nu när vi körde ner till Spanien så kom jag över 10 tusen. Det är ju mindre än vad jag skulle spara på billigare försäkring.
Det som framförallt gör att jag funderar på att byta är dock att få en fyra år nyare bil med garantier. Min bil har även rullat över 12000 mil. Är ju bara att vänta på dryga reparationskostnader. Luftfjädring, bärarmar, drivaxlar, strålkastare... Plus då den dyra försäkringen. Värde av fribSuC bleknar..