{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

2022 Tesla Model S Plaid First Test: 0–60 MPH in 1.98 Seconds*!

https://www.motortrend.com/cars/tesla/m ... st-review/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

backe skrev:
fth skrev:
Max3 skrev:
Det framgår inte vilken bil det är filmat från, men Teslan startar iaf c:a 6s efter Audin och slår den ändå lätt. :D

/fth

Vore kanske roligare att se den mot en elsportbil (Rimac Nevera?) än mot en Volvo V60 eller vad det var dom körde mot. Men det blir definitivt effektfullt.
En Nevwra slår ganska lätt en MS Plaid. Skiljer väl en sekund på kvartsmilen?
Så kanske inte är lika kul för Tesla och deras följare :)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1559
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av pefreli »

Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Kilowatt »

pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Nåt i stil med denna klassiker? :-)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Kilowatt skrev:
pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Nåt i stil med denna klassiker? :-)
:lol: Den brukar jag plocka fram ibland :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Vad gör en fullastad Plaid kvartsmilen på?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1559
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av pefreli »

Fredrik j skrev:
pefreli skrev:
Håller med. Nevera kommer vara överlägsen. 0-300 på 9,3s och en halvsekund snabbare på kvartsmilen.

Roligare då att se en fullastad Plaid krossa exvis 911 Turbo S. :mrgreen:
Vad gör en fullastad Plaid kvartsmilen på?
Höga nior med takbox och 5 pers? :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6095
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Ingen vanlig ratt planerad, och ingen progressive steering heller:

https://www.motortrend.com/news/2022-te ... el-review/
We went into our steering yoke experience with an open mind, but the more time we spent with the 2022 Tesla Model S Plaid, the less we liked it. Tesla may be able to get away with the whimsy of a yoke in a sports car like the long-delayed Tesla Roadster—the type of vehicle whose owners perhaps drive only occasionally as a weekend toy—but in a daily driver like the Model S, it's pointlessly annoying. The Model S Plaid's steering ratio simply isn't quick enough to make low-speed maneuvers anything less than a burden. A variable power-steering ratio could help, but it would be a band aid with added cost and complexity simply to solve a problem no one has had before.

And before you ask, Tesla says it has no plans at this time to offer a traditional steering wheel on the new 2022 Model S, Plaid or not.

Men allt är bra:
yoke.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )
Stående skärm och yoke då? ;)

Bild

Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Ska bli intressant att se hur det är att köra med den ratten. Undrar om sättet jag brukar köra i stadstrafik fungerar med den, använder aldrig överdelen och utnyttjar inte direkt att ratten är rund normalt sett.

Däremot verkar blinkersen lika irriterande som hos Ferrari.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )
Stående skärm och yoke då? ;)

Bild

Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjelkeman »

Ja, med den ratten blir det ingen sån S i alla fall.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Zalman3 skrev:
Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg
Det var väl bara bilarna som levererades på eventet som fick badgen med Plaid grafiken? De bilar som setts under transport har haft textversionen. Men det kan ju såklart ändra sig.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av A76 »

Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

A76 skrev:
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Det har varit blinkersknapp på ratten i Ferrari sedan 2009.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

taliz skrev:
https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.
Blir lite villrådig av detta besked.
Ny Plaid med 100 kWh då jag har ca 105 kWh nu?
Även om räckvidden skulle vara lika var nog min förhoppning om längre räckvidd för Norrlands inland med Refresh.
PS. Känner mej som de fosilentuiaster som måste ha 100 mil räckvidd med släp DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Walker »

Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Walker skrev:
Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
Inte bara du...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.
Måste nog säga att jag håller med, speciellt med integrerad skärm, fristående ser sjukt billigt ut i jämförelse…
Som model S sett ut hittills är nästan löjligt snyggt faktiskt :) (och jag tittar ytterst sällan på film i bilen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Bra att faceliften är tystare.
Screenshot_20210619-055953_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av HelectriC »

Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar