{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

taliz skrev:
Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…

Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…

S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.
Man tar förmodligen det besväret för att maxa produktionslinan- men bara när inhemsk utbud/efterfrågan är i obalans (dvs de kanmproducera mer än de kan sälja lokalt). Och med teslas fokus på förenkling så väntar man nog på nya batteriet för export.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

taliz skrev:
Europa har ju varit en försvinnande liten marknad för S, särskilt sedan introduktionen av Model 3. X gjorde väl aldrig riktigt gjort succé heller pga priset, och nu har vi Y…

Dom la väl ner slutmonteringen i Tillburg för ett tag sen, det säger ju en hel del…

S och X handlar inte längre om intäkter för Tesla(vilket de gjorde när de introducerades). Nu är det bara image, därför man fokuserat så mkt på S Plaid.
Frågan är kanske om den överhuvudtaget kommer hit. All media är ju global numera, så man får inte större image-värde av att besvära sig med att exportera den hit.
Finns ju t.ex pt ingen annan Tesla som det går att beställa 6 eller 7 säten till än Model X. Model Y 7 sits kommer väl samtidigt med dragkroken :?:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Sänker definitivt bilden av varumärket om man bara ska erbjuda mellanmjölk.
Ja den lilla möjligheten jag hade att få ut en Plaid till någorlunda rimliga pengar försvinner nu. Lika bra det egentligen så slipper jag fundera.

Nån Y eller 3 kommer jag nog aldrig köpa.
Användarvisningsbild
janischka
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 feb 2021 22:57

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av janischka »

Första(?) levererade Model X Refresh.
https://youtu.be/g_DKMIdXEB8
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kallekula »

Ingen som sett en video med intryck från nya MX? Framförallt intresserad av ljudnivå.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

kallekula skrev:
Ingen som sett en video med intryck från nya MX? Framförallt intresserad av ljudnivå.
Är ju ingen markant skillnad på nya S vs gamla, så ser ingen anledning att nya X heller skall skilja sig vs gamla.
Chassit är ju detsamma AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kallekula »

Trist. Då blir det nog ingen tredje X för ljudnivån är jag trött på.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.
Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Nja, Kyle Connor på out of spec körde Plaid strax efter han provat EQS och klagade på hur bullrig den var(han äger, och har ägt, många Tesla).

Ja, det är en person. Kollar du på folk på TMC och Reddit som fått bilarna verkar de flesta tycka det är mycket tystare. Sen lär ju EQS vara mycket tystare ändå såklart.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.
Det ska ju ha gjorts en del ändringar för att få ned ljudnivån, och sen är ju nya S/X också förberedda för aktiv ljudreducering, även om det inte är aktiverat ännu.

Det skall bli spännande att se (höra?) hur bra detta fungerar, jag tycker själv att aktiv ljudreducering riskerar att orsaka ett lätt illamående, jag hoppas verkligen det inte är fallet i min nya X (om/när den kommer) :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.

Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre." :lol:

Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
fakerlind skrev:
Jag har tvärtom läst att kunder upplever den nya S som mycket tystare. Men det kanske är lite ”wishful thinking”…
Ja i princip alla har ju rapporterat stor skillnad mellan nya och gamla S just på ljudnivån.

Det där är ju en klassiker med Tesla "Ja, de var bullriga förr men nu är det mycket bättre." :lol:

Redan när jag bytte in min 90D -16 mot min 100D -18 fick jag höra vid leverans att den nya bilen var mycket tystare och höll mycket högre kvalitet än den gamla. Kan väl säga att det inte riktigt var så. Haft gott om småfel även på den nya såhär tre år senare och bullermässigt var de ganska jämbördiga.
De blir ju bättre och bättre. Raven är väl tex också litet tystare.
Men någon gigantisk skillnad lär man inte få till utan att designa om chassit och tillverkningsprocessen med fokus på det från grunden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Bilagan Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg finns inte längre
Bilagan Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg finns inte längre
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av termosen »

Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
Model Y LR
Model S 100D -18
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.
Screenshot_20211023-050835_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-050929_YouTube.jpg
Screenshot_20211023-051036_YouTube.jpg
Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Screenshot_20211023-170927_Chrome.jpg
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

termosen skrev:
Prisökning i USA igen. 95000$ nu, upp 5000$ i senaste höjningen. 15000$ upp sedan lansering.
50k sek drygt upp till - börjar vara över smärtgränsen för en LR - blir väl 1.13 typ nu. Trist.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.

Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter den
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
R_Edvinsson skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Laddhastighet för MS.

Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.
Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?

Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
48Kw på en kvart är ju grymt bra.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.

Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade. :mrgreen:

Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter :(
Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter den
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).
Förutsättningar för signifikant bättre fart på laddningen var ju en av anledningarna till varför jag la en order på en S Plaid+. 10-70% laddning på resa och ca 480km WLTP range, kanske 30mil på autobahn, skulle vara lysande.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Tesla siktar på att MS och MX ska produceras i mer än 100.000 bilar per år.

We were also able to achieve an annualized production run rate of over 1 million cars towards the end of the quarter. The increase in production rate has primarily been driven by further ramping of the Model Y at our Shanghai factory. Additionally, we have made great progress increasing production volumes of Model S and have recently started the ramp and deliveries of Model X. It will take a bit more time to get this program back to prior volumes but based on demand, we are targeting to exceed historical production levels.”

https://www.tesmanian.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av PhR34k »

Bjelke skrev:
Det återstår att se, största hotet mot den prognosen tror jag är om dom öppnar upp
SuC för alla andra, då är konkurrensen ganska hård i den prisklassen redan nu och den
lär ju inte minska precis, eller egentligen ska man nog säga storleksklassen kanske…
Jag håller med. 50% utav anledningen som jag väljer en Tesla igen är pga deras SuC är överlägsen, skulle dom öppna upp så är valet att välja en annan bil helt Polak annorlunda. Det börjar ju komma rätt bra konkurrens nu som tex Audi GT, EQS osv sedan finns det ju kommande bilar som tex Rivian, F150 lightning osv.
Skriv svar