{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Har pratat med den säljaren jag haft kontakt med som jag uppfattar som väldigt korrekt i vad som är bekräftat internt och inte. Enligt denna så finns det ingen info om CCS eller inte, så tyvärr tror jag den säljaren pratade i nattmössan.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

OfarligTesla skrev:
Monark1954 skrev:
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.

Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.

PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Har pratat med den säljaren jag haft kontakt med som jag uppfattar som väldigt korrekt i vad som är bekräftat internt och inte. Enligt denna så finns det ingen info om CCS eller inte, så tyvärr tror jag den säljaren pratade i nattmössan.
Tack.
Jag har åter frågat hen som jobbar som "Virtuel Tesla Advisor" innan köp och länkat till ditt svar om CCS kontakt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Ventilerade framsäten är åter.

Något jag helt missat även om det stod i första inlägget.
Såg ett inlägg från Björn Nyland när han beställde sin Plaid + och jämförde med sin 3:a utan ventilerade framsäten.
Har verkligen uppskattat det i min 2016 X.
Vet inte när det försvann men finns inte på bilar levererade i slutet på -20.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev:
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Tveksam om lyx-suven är bättre att dra med. Klart sämre räckvidd med och utan släp.

Tyngden, kraften och stabiliteten har ju både S&X.

Var jag tvungen att kajka runt på husvagn (glad att jag slipper) så hade jag valt S (om det hade gått).

Däremot håller jag med om att det antagligen inte kommer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

BrooklynS skrev:
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativ ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

thebishop skrev:
BrooklynS skrev:
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativ ;-)
Ja exakt. Tipp tapp och liknande funkar bra det också.

Men dragkroksmaffian består väl till ännu högre grad av husvagnsägare? Att dra omkring en husvagn är bland det sista jag skulle välja att göra på semestern, jag tycker det är fascinerande att så många älskar detta och ser det som en livsnödvändighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
thebishop skrev:
BrooklynS skrev:
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativ ;-)
Ja exakt. Tipp tapp och liknande funkar bra det också.

Men dragkroksmaffian består väl till ännu högre grad av husvagnsägare? Att dra omkring en husvagn är bland det sista jag skulle välja att göra på semestern, jag tycker det är fascinerande att så många älskar detta och ser det som en livsnödvändighet.
Ja det är ju inte alltid så lätt att sätta sig in i andras behov. Det är ju lätt hänt att man får det lite trånga synsättet att alla nog vill leva som en själv.
Extra märkligt kan det ju bli om man försöker spå in i framtiden genom sin lite smala tittglugg.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

BrooklynS skrev:
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Kollade på bilderna på s:en, och det sitter en lucka där dragkroken då skulle kunna sitta.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kikat »

thebishop skrev:
BrooklynS skrev:
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativ ;-)
Att behöva hyra en lastbil blir mycket dyrare än att ha en dragkrok på sin egna bil.

I genomsnitt kostar det 600kr att hyra en skåpbil och jag kör ungefär 15ggr per år, det skulle bli 9000kr/år. Har jag bilen i 3 år så blir det 27000kr. En dragkrok kostade 11000kr till min Tesla, då har jag under 3 år sparat 16000kr på att Teslan har dragkrok istället för att behöva hyra en skåpbil.
Med drag slipper jag dessutom köra ~6mil t/r till CircleK för att hämta och lämna skåpbilen, jag slipper passa tider, och jag slipper riskera att skåpbilarna är slut just den dagen jag behöver den.
Släpvagn har jag en gammal evighetsmaskin sedan 10 år tillbaka som behöver minimalt med underhåll och den lär hålla ihop minst 10 år till. Det blir en mycket låg driftskostnad, även om man inte kommer ifrån 65kr i årlig vägtrafikregisteravgift och besiktning vartannat år.

Att köpa en gammal arbetsbil för 27000kr och ha stående för att användas 15ggr per år lär bli ännu dyrare, då trafikförsäkring, skatt, bensinkostnad tillkommer. Det lär även finnas en risk att en gammal 27000kr arbetsbil kan rasa helt och behöva en dyr service alternativt skickas till skroten när den underkänns i besiktningen (förmodligen p.g.a. för höga avgasvärden).

Att begära tjänster på TipTapp är inte gratis, lär även vara rätt svårt att få napp när jag vill.
Ett annat resonemang man ofta hör att man kan låna grannens bil fungerar inte i verkligheten. Tror inte grannen skulle acceptera om jag lånade hans bil 15ggr per år, det skulle åtminstone inte jag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

kikat skrev:
thebishop skrev:
BrooklynS skrev:
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.

Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativ ;-)
Att behöva hyra en lastbil blir mycket dyrare än att ha en dragkrok på sin egna bil.

I genomsnitt kostar det 600kr att hyra en skåpbil och jag kör ungefär 15ggr per år, det skulle bli 9000kr/år. Har jag bilen i 3 år så blir det 27000kr. En dragkrok kostade 11000kr till min Tesla, då har jag under 3 år sparat 16000kr på att Teslan har dragkrok istället för att behöva hyra en skåpbil.
Med drag slipper jag dessutom köra ~6mil t/r till CircleK för att hämta och lämna skåpbilen, jag slipper passa tider, och jag slipper riskera att skåpbilarna är slut just den dagen jag behöver den.
Släpvagn har jag en gammal evighetsmaskin sedan 10 år tillbaka som behöver minimalt med underhåll och den lär hålla ihop minst 10 år till. Det blir en mycket låg driftskostnad, även om man inte kommer ifrån 65kr i årlig vägtrafikregisteravgift och besiktning vartannat år.

Att köpa en gammal arbetsbil för 27000kr och ha stående för att användas 15ggr per år lär bli ännu dyrare, då trafikförsäkring, skatt, bensinkostnad tillkommer. Det lär även finnas en risk att en gammal 27000kr arbetsbil kan rasa helt och behöva en dyr service alternativt skickas till skroten när den underkänns i besiktningen (förmodligen p.g.a. för höga avgasvärden).

Att begära tjänster på TipTapp är inte gratis, lär även vara rätt svårt att få napp när jag vill.
Ett annat resonemang man ofta hör att man kan låna grannens bil fungerar inte i verkligheten. Tror inte grannen skulle acceptera om jag lånade hans bil 15ggr per år, det skulle åtminstone inte jag.
Tror inte någon ifrågasätter att det finns användare som verkligen behöver en dragkrok och de-facto har nytta av den.

Det intressanta tycker jag är att det är så stor skillnad mellan norra Europa och resten av världen.

Jag har "råkat" ha dragkrok på merparten av mina bilar de senaste 10 åren. Använde det för första gången på min nuvarande X för ett drygt år sedan och nu är jag uppe i totalt 2 användningar på ca 10 år :D

Tipp-tapp funkar väldigt bra här, men finns väl bara i storstäder antar jag. Kostnaden är väldigt liten jämfört med tiden att göra det själv imo, detta då jag dessutom tycker mitt vanliga jobb är långt roligare än att köra till tippen, men alla har såklart olika preferenser och det är ju bra det!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Jag klarar det mesta med vår Model S och en 1 kbm bigbag. Fyller den med löv och annat trädgårdsavfall när det behövs och kör iväg till tippen 3 km bort. I värsta fall får jag köra 2-3 ggr.

Jord och sånt beställer jag på lastbil. Vitvaror och möbler beställer jag också med hemkörning. Är inte dyrt om man räknar in tidsbesparingen och händer inte så ofta heller.

Annars går det mesta in i Teslan. Långa brädor och sånt är svårt såklart men tack och lov är jag ingen "hemmafixare" som tillbringar helgerna i snickarbyxor för att slippa umgås med familjen. :lol:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Klintan »

Tipp-Tapp verkar fungera sisådär:
Återvinning lejs bort via app – då hamnade skräpet i skogen
Problemet med dumpning i naturen har blivit värre sedan det blivit populärt att leja bort återvinningen via appar. Det uppger flera kommuner i en kartläggning som Mitt i har gjort i norra länet.


https://www.mitti.se/nyheter/atervinnin ... f!7545135/

Kör hellre mitt skräp på egen kärra, då vet jag att det sorteras rätt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Jag säger inte att ingen har nytta av krok - har man husvagn eller kör släp 15ggr om året så visst. Det är bara att det är (vad jag tror) i extrem minoritet i riktigt behov. Jag kan också göra en kalkyl: hade jag köpt krok på mina fem senaste bilar för 55.000:- så var min enda hyra på Circle K klart billigare. Jag kan se att ett fåtal behöver krok - men det känns som överlappningen mellan det behovet och målgruppen för model S inte står i proportion mot hur mycket ljud och aggressiv argumentation för att man måste ha drag. Jag tror den stora massan egentligen inte bryr sig. Hur många Jaguar och Porsche ser man med krok?

Nåväl, det gör mig inget om de lägger till det och hoppas så för de av er som MÅSTE ha en, men för en bil som model S känns det ju mer som nice to have för segmentet. Jag hade hellre haft sensorrengöring för 11.000.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 aug 2017 10:28

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Emg »

Sen är det ju inte alltid man drar släp med kroken heller.
Vi som bara har, och behöver, en bil hamnar ganska ofta i ett läge att vi behöver frakta cykel bakom bilen. Tex om en av oss cyklar till jobbet, men att vi väljer att samåka hem i slutet på dagen.
Sen som villaägare blir det ju några rundor per år till återvinningen. Ska man dessutom renovera eller snickra något litet projekt (vilket man alltid ska) så drar det ihop till ganska många tillfällen på årsbasis ändå. Men visst, ganska långa perioder kan gå utan att kroken används även för oss.
Men ska man bara ha en bil underlättar det ganska mycket om den har dragkrok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Tyckte ratten såg extrem ut först, men man får ju en väldigt mycket bättre överblick över skärmen framför. Tror att det är en vanesak, kanske rent av något som kommer på andra bilar också.
Jag gillar den!
Det finns ju iaf. rattar i produktion som är platta uppe och nere. Här är ett exempel från vår svenska biltillverkare:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dd88 »

Verkar som om Tesla har gjort sin hemläxa då ett par myndigheter säger att ratten mycket väl kan vara laglig:

https://drivetribe.com/p/teslas-yoke-st ... ce=organic
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl kanske inte den platta ytan som är udda i nya model S utan att det saknas möjlighet att greppa ratten mellan kl10-14. Det ser ju ut som det är tänkt att man inte ska släppa greppet utan lyckas styra bilen helt med det knappt halva varv åt varje hål som då blir möjligt. Det blir ju en väldigt direkt styrning som vi inte sett tidigare. Ska bli intressant att se hur det fungerar. Antar att det finns på youtube dagen efter första bilen levereras? För Tesla visar väl inget själva mer än bilden på hemsidan?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Dragkrok är ju egentligen mer viktigt på en elbil än på en fossil eftersom takräcke och -box har så grymt stor effekt på räckvidden, med en box på kroken är räckvidden i princip oförändrad.

Jag blev ju "tvingad" till krokbox eftersom det inte går att ha takräcke på X, men nu skulle jag aldrig gå tillbaka till att lasta på taket, längre räckvidd, mindre oväsen, enklare att lasta, etc.

Jag skulle faktiskt ha dragkrok som "skall-krav" på elbil även om jag aldrig använde släp.

Sen finns det väl ingen egentlig vettig orsak till att inte erbjuda detta som tillval, det öppnar ju upp modellen för fler köpare?

Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av BrooklynS »

fth skrev:

Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.

/fth
Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det... plus att de vill styra över dragkrokskunderna till X.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev:
fth skrev:

Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.

/fth
Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det... plus att de vill styra över dragkrokskunderna till X.
Varför vill man det? Har de så mycket högre marginaler på X?
Själv tror jag att de flesta som vill ha en Model S inte vill ha en SUV, och därför tittar på andra alternativ före en Model X. Teslas monopol på elbilar med dragkrok börjar försvinna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av BrooklynS »

Tja, än så länge har många aviserat att de KOMMER med dragkrok men än så länge så är det rätt få som kan användas praktiskt med dragkrok...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

BrooklynS skrev:
Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det...
Vilka tekniska orsaker skulle det vara?

S och X delar ju batteriteknik, motor, övrig drivlina, stora delar av chassi etc etc., i mina ögon finns det inga tekniska orsaker till att X kan ha krok men inte S, likheterna är ju mycket större än olikheterna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av BrooklynS »

När man konstruerar en bil tar man hänsyn till dragkrok. Eller inte. Det har med strukturer att göra, belastningar även i sidled osv osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
När man konstruerar en bil tar man hänsyn till dragkrok. Eller inte. Det har med strukturer att göra, belastningar även i sidled osv osv.

Fast är det inte lagligt i Tyskland att dra med en S? Att sätta en dragkrok på bilen går ju alldeles utmärkt även om man i Sverige bara får ha cyklar/box osv på den.
Skriv svar