Har pratat med den säljaren jag haft kontakt med som jag uppfattar som väldigt korrekt i vad som är bekräftat internt och inte. Enligt denna så finns det ingen info om CCS eller inte, så tyvärr tror jag den säljaren pratade i nattmössan.Monark1954 skrev:Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.
Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.
PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Tesla Y LR -22 EAP
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tack.OfarligTesla skrev:Har pratat med den säljaren jag haft kontakt med som jag uppfattar som väldigt korrekt i vad som är bekräftat internt och inte. Enligt denna så finns det ingen info om CCS eller inte, så tyvärr tror jag den säljaren pratade i nattmössan.Monark1954 skrev:Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.
Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.
PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Jag har åter frågat hen som jobbar som "Virtuel Tesla Advisor" innan köp och länkat till ditt svar om CCS kontakt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ventilerade framsäten är åter.
Något jag helt missat även om det stod i första inlägget.
Såg ett inlägg från Björn Nyland när han beställde sin Plaid + och jämförde med sin 3:a utan ventilerade framsäten.
Har verkligen uppskattat det i min 2016 X.
Vet inte när det försvann men finns inte på bilar levererade i slutet på -20.
Något jag helt missat även om det stod i första inlägget.
Såg ett inlägg från Björn Nyland när han beställde sin Plaid + och jämförde med sin 3:a utan ventilerade framsäten.
Har verkligen uppskattat det i min 2016 X.
Vet inte när det försvann men finns inte på bilar levererade i slutet på -20.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tveksam om lyx-suven är bättre att dra med. Klart sämre räckvidd med och utan släp.BrooklynS skrev:Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Tyngden, kraften och stabiliteten har ju både S&X.
Var jag tvungen att kajka runt på husvagn (glad att jag slipper) så hade jag valt S (om det hade gått).
Däremot håller jag med om att det antagligen inte kommer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativBrooklynS skrev:Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja exakt. Tipp tapp och liknande funkar bra det också.thebishop skrev:Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativBrooklynS skrev:Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Men dragkroksmaffian består väl till ännu högre grad av husvagnsägare? Att dra omkring en husvagn är bland det sista jag skulle välja att göra på semestern, jag tycker det är fascinerande att så många älskar detta och ser det som en livsnödvändighet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja det är ju inte alltid så lätt att sätta sig in i andras behov. Det är ju lätt hänt att man får det lite trånga synsättet att alla nog vill leva som en själv.Legato skrev:Ja exakt. Tipp tapp och liknande funkar bra det också.thebishop skrev:Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativBrooklynS skrev:Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Men dragkroksmaffian består väl till ännu högre grad av husvagnsägare? Att dra omkring en husvagn är bland det sista jag skulle välja att göra på semestern, jag tycker det är fascinerande att så många älskar detta och ser det som en livsnödvändighet.
Extra märkligt kan det ju bli om man försöker spå in i framtiden genom sin lite smala tittglugg.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kollade på bilderna på s:en, och det sitter en lucka där dragkroken då skulle kunna sitta.BrooklynS skrev:Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Att behöva hyra en lastbil blir mycket dyrare än att ha en dragkrok på sin egna bil.thebishop skrev:Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativBrooklynS skrev:Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
I genomsnitt kostar det 600kr att hyra en skåpbil och jag kör ungefär 15ggr per år, det skulle bli 9000kr/år. Har jag bilen i 3 år så blir det 27000kr. En dragkrok kostade 11000kr till min Tesla, då har jag under 3 år sparat 16000kr på att Teslan har dragkrok istället för att behöva hyra en skåpbil.
Med drag slipper jag dessutom köra ~6mil t/r till CircleK för att hämta och lämna skåpbilen, jag slipper passa tider, och jag slipper riskera att skåpbilarna är slut just den dagen jag behöver den.
Släpvagn har jag en gammal evighetsmaskin sedan 10 år tillbaka som behöver minimalt med underhåll och den lär hålla ihop minst 10 år till. Det blir en mycket låg driftskostnad, även om man inte kommer ifrån 65kr i årlig vägtrafikregisteravgift och besiktning vartannat år.
Att köpa en gammal arbetsbil för 27000kr och ha stående för att användas 15ggr per år lär bli ännu dyrare, då trafikförsäkring, skatt, bensinkostnad tillkommer. Det lär även finnas en risk att en gammal 27000kr arbetsbil kan rasa helt och behöva en dyr service alternativt skickas till skroten när den underkänns i besiktningen (förmodligen p.g.a. för höga avgasvärden).
Att begära tjänster på TipTapp är inte gratis, lär även vara rätt svårt att få napp när jag vill.
Ett annat resonemang man ofta hör att man kan låna grannens bil fungerar inte i verkligheten. Tror inte grannen skulle acceptera om jag lånade hans bil 15ggr per år, det skulle åtminstone inte jag.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror inte någon ifrågasätter att det finns användare som verkligen behöver en dragkrok och de-facto har nytta av den.kikat skrev:Att behöva hyra en lastbil blir mycket dyrare än att ha en dragkrok på sin egna bil.thebishop skrev:Fick frågan från en bekant från Portugal som bor här som kikar på att köpa en tesla - han hade stött på dragkrok som önskemål på något forum där den vokala dragkroksmaffian tog upp det som totalt nödvändigt. När jag förklarade vad det var höll han på att trilla av stolen och var oförstående. Liksom jag själv. Man hyr väl ett riktigt lastfordon de få gånger man behöver det istället. Behöver man det hela tiden kanske en arbetsbil är ett alternativBrooklynS skrev:Jag tror att vi helt kan glömma dragkrok på S. Tesla vill styra dragkroksfolket till X. Redan typad, mer vinst, bättre att dra med.
Att just svenskar vill kunna dra släpvagn med sin lyxsedan är inte skäl nog i min bok, för det är en jäkla apparat att få till det där bra.
I genomsnitt kostar det 600kr att hyra en skåpbil och jag kör ungefär 15ggr per år, det skulle bli 9000kr/år. Har jag bilen i 3 år så blir det 27000kr. En dragkrok kostade 11000kr till min Tesla, då har jag under 3 år sparat 16000kr på att Teslan har dragkrok istället för att behöva hyra en skåpbil.
Med drag slipper jag dessutom köra ~6mil t/r till CircleK för att hämta och lämna skåpbilen, jag slipper passa tider, och jag slipper riskera att skåpbilarna är slut just den dagen jag behöver den.
Släpvagn har jag en gammal evighetsmaskin sedan 10 år tillbaka som behöver minimalt med underhåll och den lär hålla ihop minst 10 år till. Det blir en mycket låg driftskostnad, även om man inte kommer ifrån 65kr i årlig vägtrafikregisteravgift och besiktning vartannat år.
Att köpa en gammal arbetsbil för 27000kr och ha stående för att användas 15ggr per år lär bli ännu dyrare, då trafikförsäkring, skatt, bensinkostnad tillkommer. Det lär även finnas en risk att en gammal 27000kr arbetsbil kan rasa helt och behöva en dyr service alternativt skickas till skroten när den underkänns i besiktningen (förmodligen p.g.a. för höga avgasvärden).
Att begära tjänster på TipTapp är inte gratis, lär även vara rätt svårt att få napp när jag vill.
Ett annat resonemang man ofta hör att man kan låna grannens bil fungerar inte i verkligheten. Tror inte grannen skulle acceptera om jag lånade hans bil 15ggr per år, det skulle åtminstone inte jag.
Det intressanta tycker jag är att det är så stor skillnad mellan norra Europa och resten av världen.
Jag har "råkat" ha dragkrok på merparten av mina bilar de senaste 10 åren. Använde det för första gången på min nuvarande X för ett drygt år sedan och nu är jag uppe i totalt 2 användningar på ca 10 år
Tipp-tapp funkar väldigt bra här, men finns väl bara i storstäder antar jag. Kostnaden är väldigt liten jämfört med tiden att göra det själv imo, detta då jag dessutom tycker mitt vanliga jobb är långt roligare än att köra till tippen, men alla har såklart olika preferenser och det är ju bra det!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag klarar det mesta med vår Model S och en 1 kbm bigbag. Fyller den med löv och annat trädgårdsavfall när det behövs och kör iväg till tippen 3 km bort. I värsta fall får jag köra 2-3 ggr.
Jord och sånt beställer jag på lastbil. Vitvaror och möbler beställer jag också med hemkörning. Är inte dyrt om man räknar in tidsbesparingen och händer inte så ofta heller.
Annars går det mesta in i Teslan. Långa brädor och sånt är svårt såklart men tack och lov är jag ingen "hemmafixare" som tillbringar helgerna i snickarbyxor för att slippa umgås med familjen.
Jord och sånt beställer jag på lastbil. Vitvaror och möbler beställer jag också med hemkörning. Är inte dyrt om man räknar in tidsbesparingen och händer inte så ofta heller.
Annars går det mesta in i Teslan. Långa brädor och sånt är svårt såklart men tack och lov är jag ingen "hemmafixare" som tillbringar helgerna i snickarbyxor för att slippa umgås med familjen.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tipp-Tapp verkar fungera sisådär:
Återvinning lejs bort via app – då hamnade skräpet i skogen
Problemet med dumpning i naturen har blivit värre sedan det blivit populärt att leja bort återvinningen via appar. Det uppger flera kommuner i en kartläggning som Mitt i har gjort i norra länet.
https://www.mitti.se/nyheter/atervinnin ... f!7545135/
Kör hellre mitt skräp på egen kärra, då vet jag att det sorteras rätt.
Återvinning lejs bort via app – då hamnade skräpet i skogen
Problemet med dumpning i naturen har blivit värre sedan det blivit populärt att leja bort återvinningen via appar. Det uppger flera kommuner i en kartläggning som Mitt i har gjort i norra länet.
https://www.mitti.se/nyheter/atervinnin ... f!7545135/
Kör hellre mitt skräp på egen kärra, då vet jag att det sorteras rätt.
Elbilist sedan 2014
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag säger inte att ingen har nytta av krok - har man husvagn eller kör släp 15ggr om året så visst. Det är bara att det är (vad jag tror) i extrem minoritet i riktigt behov. Jag kan också göra en kalkyl: hade jag köpt krok på mina fem senaste bilar för 55.000:- så var min enda hyra på Circle K klart billigare. Jag kan se att ett fåtal behöver krok - men det känns som överlappningen mellan det behovet och målgruppen för model S inte står i proportion mot hur mycket ljud och aggressiv argumentation för att man måste ha drag. Jag tror den stora massan egentligen inte bryr sig. Hur många Jaguar och Porsche ser man med krok?
Nåväl, det gör mig inget om de lägger till det och hoppas så för de av er som MÅSTE ha en, men för en bil som model S känns det ju mer som nice to have för segmentet. Jag hade hellre haft sensorrengöring för 11.000.
Nåväl, det gör mig inget om de lägger till det och hoppas så för de av er som MÅSTE ha en, men för en bil som model S känns det ju mer som nice to have för segmentet. Jag hade hellre haft sensorrengöring för 11.000.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Sen är det ju inte alltid man drar släp med kroken heller.
Vi som bara har, och behöver, en bil hamnar ganska ofta i ett läge att vi behöver frakta cykel bakom bilen. Tex om en av oss cyklar till jobbet, men att vi väljer att samåka hem i slutet på dagen.
Sen som villaägare blir det ju några rundor per år till återvinningen. Ska man dessutom renovera eller snickra något litet projekt (vilket man alltid ska) så drar det ihop till ganska många tillfällen på årsbasis ändå. Men visst, ganska långa perioder kan gå utan att kroken används även för oss.
Men ska man bara ha en bil underlättar det ganska mycket om den har dragkrok.
Vi som bara har, och behöver, en bil hamnar ganska ofta i ett läge att vi behöver frakta cykel bakom bilen. Tex om en av oss cyklar till jobbet, men att vi väljer att samåka hem i slutet på dagen.
Sen som villaägare blir det ju några rundor per år till återvinningen. Ska man dessutom renovera eller snickra något litet projekt (vilket man alltid ska) så drar det ihop till ganska många tillfällen på årsbasis ändå. Men visst, ganska långa perioder kan gå utan att kroken används även för oss.
Men ska man bara ha en bil underlättar det ganska mycket om den har dragkrok.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det finns ju iaf. rattar i produktion som är platta uppe och nere. Här är ett exempel från vår svenska biltillverkare:Gustafsson skrev:Tyckte ratten såg extrem ut först, men man får ju en väldigt mycket bättre överblick över skärmen framför. Tror att det är en vanesak, kanske rent av något som kommer på andra bilar också.
Jag gillar den!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Verkar som om Tesla har gjort sin hemläxa då ett par myndigheter säger att ratten mycket väl kan vara laglig:
https://drivetribe.com/p/teslas-yoke-st ... ce=organic
https://drivetribe.com/p/teslas-yoke-st ... ce=organic
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är väl kanske inte den platta ytan som är udda i nya model S utan att det saknas möjlighet att greppa ratten mellan kl10-14. Det ser ju ut som det är tänkt att man inte ska släppa greppet utan lyckas styra bilen helt med det knappt halva varv åt varje hål som då blir möjligt. Det blir ju en väldigt direkt styrning som vi inte sett tidigare. Ska bli intressant att se hur det fungerar. Antar att det finns på youtube dagen efter första bilen levereras? För Tesla visar väl inget själva mer än bilden på hemsidan?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Dragkrok är ju egentligen mer viktigt på en elbil än på en fossil eftersom takräcke och -box har så grymt stor effekt på räckvidden, med en box på kroken är räckvidden i princip oförändrad.
Jag blev ju "tvingad" till krokbox eftersom det inte går att ha takräcke på X, men nu skulle jag aldrig gå tillbaka till att lasta på taket, längre räckvidd, mindre oväsen, enklare att lasta, etc.
Jag skulle faktiskt ha dragkrok som "skall-krav" på elbil även om jag aldrig använde släp.
Sen finns det väl ingen egentlig vettig orsak till att inte erbjuda detta som tillval, det öppnar ju upp modellen för fler köpare?
Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.
/fth
Jag blev ju "tvingad" till krokbox eftersom det inte går att ha takräcke på X, men nu skulle jag aldrig gå tillbaka till att lasta på taket, längre räckvidd, mindre oväsen, enklare att lasta, etc.
Jag skulle faktiskt ha dragkrok som "skall-krav" på elbil även om jag aldrig använde släp.
Sen finns det väl ingen egentlig vettig orsak till att inte erbjuda detta som tillval, det öppnar ju upp modellen för fler köpare?
Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det... plus att de vill styra över dragkrokskunderna till X.fth skrev:
Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.
/fth
Tesla Y LR -22 EAP
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Varför vill man det? Har de så mycket högre marginaler på X?BrooklynS skrev:Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det... plus att de vill styra över dragkrokskunderna till X.fth skrev:
Det finns ju inga egenliga tekniska orsaker till att X erbjuder krok men inte S, det borde vara väldigt enkelt för Tesla att sätta drag på alla sina bilar.
/fth
Själv tror jag att de flesta som vill ha en Model S inte vill ha en SUV, och därför tittar på andra alternativ före en Model X. Teslas monopol på elbilar med dragkrok börjar försvinna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tja, än så länge har många aviserat att de KOMMER med dragkrok men än så länge så är det rätt få som kan användas praktiskt med dragkrok...
Tesla Y LR -22 EAP
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vilka tekniska orsaker skulle det vara?BrooklynS skrev:Det kan ju mycket väl finnas en miljon tekniska orsaker till just det...
S och X delar ju batteriteknik, motor, övrig drivlina, stora delar av chassi etc etc., i mina ögon finns det inga tekniska orsaker till att X kan ha krok men inte S, likheterna är ju mycket större än olikheterna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När man konstruerar en bil tar man hänsyn till dragkrok. Eller inte. Det har med strukturer att göra, belastningar även i sidled osv osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
BrooklynS skrev:När man konstruerar en bil tar man hänsyn till dragkrok. Eller inte. Det har med strukturer att göra, belastningar även i sidled osv osv.
Fast är det inte lagligt i Tyskland att dra med en S? Att sätta en dragkrok på bilen går ju alldeles utmärkt även om man i Sverige bara får ha cyklar/box osv på den.