{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Olof Tenghoff »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda. ;)
Hittar du inte tutan så är det väl bara att gå in i mobilappen och tuta den vägen, eller tuta via voice command :lol:
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av tor »

Olof Tenghoff skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda. ;)
Hittar du inte tutan så är det väl bara att gå in i mobilappen och tuta den vägen, eller tuta via voice command :lol:
Det vore något! "Tuta ilsket på den idioten". "Tuta försiktigt" (på en gågata typ)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av BrooklynS »

För oss som haft franska 60-80talsbilar framstår det verkligen som en ickefråga. Knappar på ratten kommer absolut att funka hur bra som helst. Bara föraren förstår att den sitter där.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

p1457 skrev:
Alltså det här med tuta.
Jag tror aldrig jag har behövt tuta i en nödsituation. Har såklart tutat av irritation. När det håller på att hända en olycka så har det alltid räckt för mig att bromsa.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.

Och för att bromsa eventuella upprörda reaktioner: detta gäller såklart när jag har kört bil, jag menar inte att min upplevelse kan överföras på alla andras bilkörning.
Tutat i nödsituation har jag gjort några gånger. Uppskattningsvis 3-5. Osäker om jag någonsin behövt det i Sverige dock. Jag har däremot aldrig haft nytta av airbags, men är ändå glad att de finns och (förhoppningsvis) fungerar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

tor skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda. ;)
Hittar du inte tutan så är det väl bara att gå in i mobilappen och tuta den vägen, eller tuta via voice command :lol:
Det vore något! "Tuta ilsket på den idioten". "Tuta försiktigt" (på en gågata typ)
Jag monterade faktiskt in en ringklocka i min Model 3 så jag kunde tuta försiktigt på vår gata :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dafro »

p1457 skrev:
Alltså det här med tuta.
Jag tror aldrig jag har behövt tuta i en nödsituation. Har såklart tutat av irritation. När det håller på att hända en olycka så har det alltid räckt för mig att bromsa.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.

Och för att bromsa eventuella upprörda reaktioner: detta gäller såklart när jag har kört bil, jag menar inte att min upplevelse kan överföras på alla andras bilkörning.
När det kommer upp vilt typ älg ör det väldigt bra att kunna tuta direkt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Tror inte man får tuta av irritation faktiskt.
Tutan ska användas vid rätt tillfällen. Tutar du när du inte får kan det bli böter – och låter du bli att tuta kan det också straffa sig. Om en situation kräver att du ska varna med ljud- eller ljudsignal för att till exempel en fara ska kunna avvärjas måste du göra det. Annars riskerar du att bötfällas.
Det kan till exempel vara lämpligt om du misstänker att en fotgängare inte har uppmärksammat dig och är på väg ut i vägen eller om du ser en förare köra mot trafiken. Du får absolut inte använda tutan för att heja på någon eller för att uttrycka din irritation.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

I Sverige tutar vi ju nästan uteslutande av irritation. I t.ex. Italien ( och säkert många andra länder) används tutan i andra sammanhang. När man t.ex. ska köra förbi en cyklist eller förbi en buss som stannat.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
I Sverige tutar vi ju nästan uteslutande av irritation. I t.ex. Italien ( och säkert många andra länder) används tutan i andra sammanhang. När man t.ex. ska köra förbi en cyklist eller förbi en buss som stannat.
Ja jag kan inte minnas att jag nånsin tutar av rätt anledning. :lol:

Japp Eller vid skarpa kurvor i serpentinvägar. Hyrde en Fiat på Sicilien. På väg upp till Taormina fick man tuta vid varje kurva. Den hade en sån där light-tuta som inte skrämde slag på folk.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av p1457 »

I Bolivia tutade folk innan korsningar för att slippa bromsa. Olika kulturer på olika ställen.

Jag kan inte minnas att någon varit på väg i riktning mot mig så att en nödsituation uppstått. Jag har nog tutat om någon varit på väg att köra in i mig på en parkering, men knappast nödsituation.
De gånger folk svängt in framför mig eller varit på väg att orsaka olycka på annat sätt så reagerar jag med att bromsa och styra undan. När jag tänker på tutan är situationen redan avvärjd.
Viltsituationen var en intressant aspekt dock, har inte tänkt på att den kan vara användbar där.

@mwall: jag är helt säker på att man inte får tuta av irritation. Det kunde jag utan att googla fram citat. Men jag går mot röd gubbe också, och kör regelbundet för fort på motorvägen. Jag är däremot duktig på att hålla hastigheterna i samhällen och på att flytta mig till högerfilen på motorvägen. ;)

Hur som helst så sällar jag mig till den gruppen som inte tycker det är så viktigt vart tutan sitter. I en ny bil får man titta vart alla knappar finns. Och äger man bilen vänjer man sig ganska fort.
Blinkers på ratten tror jag är lite svårare eftersom man måste vara lite mer exakt vart man trycker än när man tutar, men jag kör inte så fort i rondeller så att jag tror att det skulle vara ett problem för mig.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Jag har tutat när jag höll på att bli påkörd i hög hastighet bakifrån vid plötslig köbildning - att jag hade lämnat en 50-100m lucka till bilen framför, såg killen som kikade i mobilen komma bakifrån och därmed hänga mig på tutan och plattan i mattan för att stänga luckan framåt gav killen chansen att titta upp och nätt och jämnt få stopp på sin bil (jag stod då still någon meter framför bilen innan - och var glad över acc. I min model s OCH att jag hittade tutan direkt och kunde hålla den inne samtidigt.)

Det räddade helt säkert min familj från en ytterst otrevlig händelse - min yngre dotter undrade vad jag höll på med, min fru var skärrad men glad över att jag hade lämnat luckan - och hittat tutan.

Inte ofta den behövs, men då var jag glad över att det inte var någon muppig tryckknapp som jag behövde leta efter utan bara gick reflexmässigt rätt.

Men som sagt, vi har olika erfarenheter allihop.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Olika erfarenheter, men som sagt, jag skulle gissa att de allra flesta sluppit nyttja både säkerhetsbältet och airbagen också som tur är. Tror ändå de flesta inser att de är bra att ha när det verkligen gäller.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av BrooklynS »

Dafro skrev:
p1457 skrev:
Alltså det här med tuta.
Jag tror aldrig jag har behövt tuta i en nödsituation. Har såklart tutat av irritation. När det håller på att hända en olycka så har det alltid räckt för mig att bromsa.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.

Och för att bromsa eventuella upprörda reaktioner: detta gäller såklart när jag har kört bil, jag menar inte att min upplevelse kan överföras på alla andras bilkörning.
När det kommer upp vilt typ älg ör det väldigt bra att kunna tuta direkt.
Vad tänkte du att älgen skulle göra åt det? Förstå att det kommer ett fordon och hålla sig ut vägen?

Signalhorn finns till för att uppmärksamma andra trafikanter, vilt har ingen aning.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av improwise »

p1457 skrev:
Alltså det här med tuta.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.
Är det möjligtvis dessa förblindade ID3 ägare som @Taliz tvingas panikbromsa för samtidigt som det letas efter tutan? :)
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av swegarm »

Jag ändrade min beställning från X Plaid till LR.
Ingen bra tajming mht förmånsvärden.

Har jag förstått rätt att ni som får ut era X i år får ett förmånsvärde på ca 11 ? (I princip de jag har på min X100D-18 …
Och LR kommer få högre förmånsvärde bara för den är uttagen 23…..
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

swegarm skrev:
Jag ändrade min beställning från X Plaid till LR.
Ingen bra tajming mht förmånsvärden.

Har jag förstått rätt att ni som får ut era X i år får ett förmånsvärde på ca 11 ? (I princip de jag har på min X100D-18 …
Och LR kommer få högre förmånsvärde bara för den är uttagen 23…..
Runt 13k för en 6-seater skulle jag gissa: viewtopic.php?f=10&t=23966&start=2200
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av danni »

Legato skrev:
conan skrev:
Inväntar leverans på en X Plaid i nov-dec. Funderar på om jag skall ta den privat eller på bolaget. Hur kommer ni att göra?
Bolaget om jag får den innan årsskiftet med avsevärt lägre förmånsvärde. Privat om det blir efter årsskiftet.
Notera dock att förmånsvärdet sätts utifrån när bilen tillverkas, inte när du får den. Så vad du vill ha är en bil tillverkad 2022.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av danni »

spacecoin skrev:
swegarm skrev:
Jag ändrade min beställning från X Plaid till LR.
Ingen bra tajming mht förmånsvärden.

Har jag förstått rätt att ni som får ut era X i år får ett förmånsvärde på ca 11 ? (I princip de jag har på min X100D-18 …
Och LR kommer få högre förmånsvärde bara för den är uttagen 23…..
Runt 13k för en 6-seater skulle jag gissa: viewtopic.php?f=10&t=23966&start=2200
6-sits är standardutrustning. Så förmånsvärdet för en sexsitsig X Plaid utan annan extrautrustning kommer alltså landa på ca 12300 kr om den tillverkas i år. Vid årsskiftet går det upp rejält - baserat på dagens pris skulle det landa på strax över 16000 kr.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Legato skrev:
conan skrev:
Inväntar leverans på en X Plaid i nov-dec. Funderar på om jag skall ta den privat eller på bolaget. Hur kommer ni att göra?
Bolaget om jag får den innan årsskiftet med avsevärt lägre förmånsvärde. Privat om det blir efter årsskiftet.
Notera dock att förmånsvärdet sätts utifrån när bilen tillverkas, inte när du får den. Så vad du vill ha är en bil tillverkad 2022.
Aha, så bra. Större chans då!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

thebishop skrev:
Jag har tutat när jag höll på att bli påkörd i hög hastighet bakifrån vid plötslig köbildning - att jag hade lämnat en 50-100m lucka till bilen framför, såg killen som kikade i mobilen komma bakifrån och därmed hänga mig på tutan och plattan i mattan för att stänga luckan framåt gav killen chansen att titta upp och nätt och jämnt få stopp på sin bil (jag stod då still någon meter framför bilen innan - och var glad över acc. I min model s OCH att jag hittade tutan direkt och kunde hålla den inne samtidigt.)

Det räddade helt säkert min familj från en ytterst otrevlig händelse - min yngre dotter undrade vad jag höll på med, min fru var skärrad men glad över att jag hade lämnat luckan - och hittat tutan.

Inte ofta den behövs, men då var jag glad över att det inte var någon muppig tryckknapp som jag behövde leta efter utan bara gick reflexmässigt rätt.

Men som sagt, vi har olika erfarenheter allihop.
Liknande situation (nåja) för oss för nåt år sedan, en lastbil såg oss inte när vi låg bredvid och han
fick för sig att byta fil mot oss! :shock: Tutan räddade nog oss den gången, det var inte många dm kvar
mot räcket när han avbröt sin manöver, och det gick fort kan jag lova, inte många sekunder det handlade om…
En annan liknande händelse när vi körde om en lastbil så fick en bil som låg framför lastbilen för sig att dom
skulle ut i vår fil (den bilen låg bakom ytterligare en lastbil) precis när vi ligger jämsides! :shock:
Helvetes vilken vidrig situation det blev, sambon tutade blixtsnabbt och höll åt vänster så mycket det gick
och bromsade allt som gick (lastbilen vi körde om hade redan börjat bromsa) och med minsta möjliga
marginal klarade vi oss (dom i den andra bilen svängde tillbaka, kanske tack vare tutan).

I båda fallen var det extremt bråttom och reflex-mässigt tutande som mycket väl kan ha räddat oss…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
thebishop skrev:
Jag har tutat när jag höll på att bli påkörd i hög hastighet bakifrån vid plötslig köbildning - att jag hade lämnat en 50-100m lucka till bilen framför, såg killen som kikade i mobilen komma bakifrån och därmed hänga mig på tutan och plattan i mattan för att stänga luckan framåt gav killen chansen att titta upp och nätt och jämnt få stopp på sin bil (jag stod då still någon meter framför bilen innan - och var glad över acc. I min model s OCH att jag hittade tutan direkt och kunde hålla den inne samtidigt.)

Det räddade helt säkert min familj från en ytterst otrevlig händelse - min yngre dotter undrade vad jag höll på med, min fru var skärrad men glad över att jag hade lämnat luckan - och hittat tutan.

Inte ofta den behövs, men då var jag glad över att det inte var någon muppig tryckknapp som jag behövde leta efter utan bara gick reflexmässigt rätt.

Men som sagt, vi har olika erfarenheter allihop.
Liknande situation (nåja) för oss för nåt år sedan, en lastbil såg oss inte när vi låg bredvid och han
fick för sig att byta fil mot oss! :shock: Tutan räddade nog oss den gången, det var inte många dm kvar
mot räcket när han avbröt sin manöver, och det gick fort kan jag lova, inte många sekunder det handlade om…
En annan liknande händelse när vi körde om en lastbil så fick en bil som låg framför lastbilen för sig att dom
skulle ut i vår fil (den bilen låg bakom ytterligare en lastbil) precis när vi ligger jämsides! :shock:
Helvetes vilken vidrig situation det blev, sambon tutade blixtsnabbt och höll åt vänster så mycket det gick
och bromsade allt som gick (lastbilen vi körde om hade redan börjat bromsa) och med minsta möjliga
marginal klarade vi oss (dom i den andra bilen svängde tillbaka, kanske tack vare tutan).

I båda fallen var det extremt bråttom och reflex-mässigt tutande som mycket väl kan ha räddat oss…
Amen.

Någon hävdade att man bara bromsar. I min värld är det oftast en kombination av bromsande, tutande och ibland blinkande som räddat en ur situationer.

Har haft samma situation som dig med både långtradare och buss. Även samma situation med en bil som trängde mig, men då satt jag på MC och kunde inte tuta utan fick fokusera på att inte vurpa när man kom ut i rullgrus i runt 150 :o

Har även tutat på en alkis som "raglade ut" precis framför bilen på söder.

I Spanien, Frankrike mm är det ju dessutom mer regel än undantag med förare som vinglar ut i intilliggande fil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Alkisen tutar säkerligen lite väl mycket.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dafro »

BrooklynS skrev:
Dafro skrev:
p1457 skrev:
Alltså det här med tuta.
Jag tror aldrig jag har behövt tuta i en nödsituation. Har såklart tutat av irritation. När det håller på att hända en olycka så har det alltid räckt för mig att bromsa.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.

Och för att bromsa eventuella upprörda reaktioner: detta gäller såklart när jag har kört bil, jag menar inte att min upplevelse kan överföras på alla andras bilkörning.
När det kommer upp vilt typ älg ör det väldigt bra att kunna tuta direkt.
Vad tänkte du att älgen skulle göra åt det? Förstå att det kommer ett fordon och hålla sig ut vägen?

Signalhorn finns till för att uppmärksamma andra trafikanter, vilt har ingen aning.
Ja ja vad ska man säga, men om du inte visste det så har älgar öron och är ganska skygga. Dom behöver inte göra en analys, eller hur tänkte du.

Du gör som du vill men om jag ser än älg komma från skogen så bromsar jag och hänger mig på tutan. Vet att det har effekt från en jag känner som kört bil dubbelt så länge som mig.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Jag brukar inte vara känslig för OT, eller vad man nu ska kalla det här, men sida upp och sida ner med käbbel om var tutan sitter är ändå för mycket. Jag har ju visst egenintresse i tråden och hoppas någon har skrivit nåt intressant men blir lika besviken varje gång. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

danni skrev:
spacecoin skrev:
swegarm skrev:
Jag ändrade min beställning från X Plaid till LR.
Ingen bra tajming mht förmånsvärden.

Har jag förstått rätt att ni som får ut era X i år får ett förmånsvärde på ca 11 ? (I princip de jag har på min X100D-18 …
Och LR kommer få högre förmånsvärde bara för den är uttagen 23…..
Runt 13k för en 6-seater skulle jag gissa: viewtopic.php?f=10&t=23966&start=2200
6-sits är standardutrustning. Så förmånsvärdet för en sexsitsig X Plaid utan annan extrautrustning kommer alltså landa på ca 12300 kr om den tillverkas i år. Vid årsskiftet går det upp rejält - baserat på dagens pris skulle det landa på strax över 16000 kr.
Jag vet att man inte kan få en annan konfig i nuläget, men kunde man inte beställa en 5/7-sits Plaid när dom öppnade reservationen? Jag minns inte.
Skriv svar