{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

fakerlind skrev:
Antar att den där vingen hamnar på Plaid+ va?
Och får en bättre historia än vingen på X...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Sant, fast det finns bilder på en refresh i Freemont som definitivt ser ut att ha säte 6 & 7.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

fakerlind skrev:
Sant, fast det finns bilder på en refresh i Freemont som definitivt ser ut att ha säte 6 & 7.
Familjebil för sju personer är inte samma sak som familjebil med 7 sittplatser. De två extra platserna är nödplatser.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

MWall skrev:
fakerlind skrev:
Sant, fast det finns bilder på en refresh i Freemont som definitivt ser ut att ha säte 6 & 7.
Familjebil för sju personer är inte samma sak som familjebil med 7 sittplatser. De två extra platserna är nödplatser.
Det håller jag verkligen med om. Skulle få panik där bak. Även om jag var kort nog. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Ja, cool tid, men att kalla MS Plaid för "en familjebil för 7 personer", är lite att ta i tycker jag. Till och med för dig, Zalman :lol:
Tja, till skillnad från i princip alla andra bilar på den listan så funkar ju faktiskt en Plaid S utmärkt som familjebil för en stor familj, så beskrivningen är väl inte helt fel?

Det ju förstås ingen vanlig familjebil (hur det nu definieras), men att den funkar att skjutsa ungarna till dagis, köra matjord till trädgården etc finns det väl inga tvivel om?

/fth
Det är en familjebil. Superbra om man har två eller max tre barn.. Men är man två vuxna och fem barn så skulle jag nog inte välja en Model S. Tror det skulle bli en Sharan eller vad de heter. Familjebuss.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

fakerlind skrev:
Sant, fast det finns bilder på en refresh i Freemont som definitivt ser ut att ha säte 6 & 7.
Åh! En 6-sists vore najs!!! Trist att det är långt kvar.... :cry:
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
fth skrev:
spacecoin skrev:
Ja, cool tid, men att kalla MS Plaid för "en familjebil för 7 personer", är lite att ta i tycker jag. Till och med för dig, Zalman :lol:
Tja, till skillnad från i princip alla andra bilar på den listan så funkar ju faktiskt en Plaid S utmärkt som familjebil för en stor familj, så beskrivningen är väl inte helt fel?

Det ju förstås ingen vanlig familjebil (hur det nu definieras), men att den funkar att skjutsa ungarna till dagis, köra matjord till trädgården etc finns det väl inga tvivel om?

/fth
Det är en familjebil. Superbra om man har två eller max tre barn.. Men är man två vuxna och fem barn så skulle jag nog inte välja en Model S. Tror det skulle bli en Sharan eller vad de heter. Familjebuss.
Tänkte precis föreslå minibuss, men du hann före. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Tänkte precis föreslå minibuss, men du hann före. :)
Eller helt enkelt en Model X? ;)

Jag har iofs bara tre barn (och hund) i min X, men det bör funka bra med ett par telningar till också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av larsw »

Q1 2022 (dvs mars-april 2022 Musk-tid…) i leveransdatum på min S LR nu. Tidigare september.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Drönarfilm.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av HerrNilsson »

Tesla called out by UFC fighter waiting for his car, Elon Musk apologizes
https://www.teslarati.com/tesla-elon-mu ... ufc-video/
The new Tesla Model S and Model X have been delayed for several months now, and for the most part, the EV community, particularly those who are used to the idea of “Elon Time,” have been pretty silent about it. But recently, the Tesla CEO’s delays with the flagship vehicles were brought out in the open, after UFC fighter Beneil Dariush called out Elon Musk over the delays in his Tesla order.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Plaid är snabb!

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Hyfsat.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

MWall skrev:
Credde skrev:
Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.
När jag kör rakt fram kan bilen köras på i storleksordningen 15-20 kW. Räkna med att Pelle sitter i mattan 80% av tiden på banan med 1000 kW förbrukning. Då går batteriet åt rätt fort ! En F1 bil drar ca 7,5 l/mil, men den väger ju inte alls som en MS. Bara för att se relationerna. En dragster top fuel tar 6 l /sekund.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Credde skrev:
Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.
När jag kör rakt fram kan bilen köras på i storleksordningen 15-20 kW. Räkna med att Pelle sitter i mattan 80% av tiden på banan med 1000 kW förbrukning. Då går batteriet åt rätt fort ! En F1 bil drar ca 7,5 l/mil, men den väger ju inte alls som en MS. Bara för att se relationerna. En dragster top fuel tar 6 l /sekund.

Ärligt talat vet jag inte hur mycket den drar på bana (obviously) men har du "pelle i mattan" 80% av tiden med en 1000+ hästars bil med tveksam aero (en F1 bil har gigantiskt luftmotstånd och pressas hårt mot marken) så sitter du nog i räcket ganska fort. :lol: Såg att en BMW M5 som drog ~1,4 liter till vardags drog drygt 4 liter per mil på bana. Nu är det inte direkt översättningsbart till elbilar eftersom en bensinmotor får bättre verkningsgrad vid högre last. Men om den ökar sin förbrukning med 3 ggr sin "blandade" så bör ju inte en elbil öka sin med mer än 4 ggr sin normala förbrukning. Den är visserligen högre än WLTP så säg 5 ggr WLTP då.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av frippz »

larsw skrev:
Q1 2022 (dvs mars-april 2022 Musk-tid…) i leveransdatum på min S LR nu. Tidigare september.
Jag lider med dig! Jag har inte ens ett leveransdatum på min S LR. Tog erbjudandet om den nya modellen när jag fick meddelat för mig att de inte skulle skicka fler av den gamla varianten till Europa (beställd i november 2020). Just nu är jag så himla sugen på att ringa Förenade Bil och kolla hur snabbt de kan fixa fram en 5-serie. Med den här takten på förseningar så kan jag säkert ha en sådan under en 3-års leasingperiod. :roll:
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

frippz skrev:
Jag lider med dig! Jag har inte ens ett leveransdatum på min S LR. Tog erbjudandet om den nya modellen när jag fick meddelat för mig att de inte skulle skicka fler av den gamla varianten till Europa (beställd i november 2020). Just nu är jag så himla sugen på att ringa Förenade Bil och kolla hur snabbt de kan fixa fram en 5-serie. Med den här takten på förseningar så kan jag säkert ha en sådan under en 3-års leasingperiod. :roll:
Jag köpte en ny model 3 så länge så får vi se vad som händer när Model S väl börjar leveraras. Är det nästa det i mitten på nästa år så är det kanske ändå dags att byta! :D Om jag vill ha så stor bil igen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Gustafsson skrev:
MWall skrev:
Credde skrev:
Man vill ju se det från bilen för att få känslan om hur snabbt det går - för tiden är i alla fall snabb som bara den! Hur mycket batteri mon det tog att köra en omgång?
Laguna Seca är 3 602 meter lång. Plaid+ har en WLTP på 840 000 meter. Kan förbrukningen på bana vara fyrdubbel gentemot WLTP? I så fall räcker batteriet till 58 varv.
När jag kör rakt fram kan bilen köras på i storleksordningen 15-20 kW. Räkna med att Pelle sitter i mattan 80% av tiden på banan med 1000 kW förbrukning. Då går batteriet åt rätt fort ! En F1 bil drar ca 7,5 l/mil, men den väger ju inte alls som en MS. Bara för att se relationerna. En dragster top fuel tar 6 l /sekund.

Ärligt talat vet jag inte hur mycket den drar på bana (obviously) men har du "pelle i mattan" 80% av tiden med en 1000+ hästars bil med tveksam aero (en F1 bil har gigantiskt luftmotstånd och pressas hårt mot marken) så sitter du nog i räcket ganska fort. :lol: Såg att en BMW M5 som drog ~1,4 liter till vardags drog drygt 4 liter per mil på bana. Nu är det inte direkt översättningsbart till elbilar eftersom en bensinmotor får bättre verkningsgrad vid högre last. Men om den ökar sin förbrukning med 3 ggr sin "blandade" så bör ju inte en elbil öka sin med mer än 4 ggr sin normala förbrukning. Den är visserligen högre än WLTP så säg 5 ggr WLTP då.
Tror du räknar/gissar kraftigt fel i underkant (utan att själv ha sett några faktiska data).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av larsw »

frippz skrev:
larsw skrev:
Q1 2022 (dvs mars-april 2022 Musk-tid…) i leveransdatum på min S LR nu. Tidigare september.
Jag lider med dig! Jag har inte ens ett leveransdatum på min S LR. Tog erbjudandet om den nya modellen när jag fick meddelat för mig att de inte skulle skicka fler av den gamla varianten till Europa (beställd i november 2020). Just nu är jag så himla sugen på att ringa Förenade Bil och kolla hur snabbt de kan fixa fram en 5-serie. Med den här takten på förseningar så kan jag säkert ha en sådan under en 3-års leasingperiod. :roll:
Tittar på en beggad fossilare som dragbil i väntan på CyberTruck, då den befintliga skräprishögen håller på att falla isär (Honda CRV, 16 år, 35000 mil) och kostar i runda slängar 10000:- om året i reparationer, utöver drift och underhåll.

M3 har man ju tagit bort dragkroken på nu...
Författare och bloggare. Model S 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

larsw skrev:
.../ M3 har man ju tagit bort dragkroken på nu...
Det har de inte alls!

Du kan fortfarande beställa dragkrok. Det är 'bara' det att den är 'off menu' som Tesla kallar det. Du måste alltså kontakta en anställd på Tesla och förmedla till hen att du vill ha din bil med dragkrok. Borde väl t.ex. gå i chattfunktionen som dyker upp på beställningssidan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
kingstreet
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 feb 2021 19:53

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kingstreet »

jpetters skrev:
Jag har fått en uppdatering på min beställning av Model S LR Svart/svartklädsel/19" (gjord 2 feb 2021):

"Uppskattad leveranstid -
Vi kommer nå ut till dig för att boka in din leverans. Leveranstiden beror på reservationsdatum, beställningsdatum, leveransplats och bilkonfiguration."

tidigare hade jag ingenting om leverans, bara ett streck " - " (i inloggat läge på mitt Tesla-konto).

Har ni fått någon uppdate?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
larsw skrev:
.../ M3 har man ju tagit bort dragkroken på nu...
Det har de inte alls!

Du kan fortfarande beställa dragkrok. Det är 'bara' det att den är 'off menu' som Tesla kallar det. Du måste alltså kontakta en anställd på Tesla och förmedla till hen att du vill ha din bil med dragkrok. Borde väl t.ex. gå i chattfunktionen som dyker upp på beställningssidan.
Så här gör man tydligen:
TiborBlomhall skrev:
Fick snabbt svar från Tesla:
Tillfällig ändring. De är välkomna att höra av sig till butikerna. Telefonnummer finns på tesla.com under fliken Hitta oss.

We have removed the Tow Hitch option from Model 3 in EMEA on the design studio. It will continue to be available off-menu for a period of time and customers should contact their local store to order this option, if needed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar