{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Henkens »

Tyvärr får du nog åka på sommardäck om du inte har några vinterdäck.
Dagfinn skrev:
Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Dagfinn skrev:
Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Autosock? Vet inte om det fungerar men det är åtminstone godkänt ur lagens synvinkel. Måste dock vara snö på vägen. Slits fort på barmark.

https://www.if-sakerhet.se/autosock-sno ... extil.html
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Pontus »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Man kanske kan låta bli att trampa gasen i botten eller det kanske inte är ett alternativ :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Gäller väl specifikt dubbdäck, då det i stort sett bara finns efterfrågan på det i de nordiska länderna.
Dubbfria kör ju många med även nere på kontinenten, och de tillverkas på många andra ställen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Dimensionerna är samma för X, så borde passa bra.

För S är det bredare fälg och däck på nya. Men gamla fälgar ska passa öven om man kan behöva spacer för att det ska se ok ut. Jag tänkte spara min vinteruppsättning Arachnid 21" och köra med dem på min kommande S Plaid, iaf första vintern.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Även jag har tänkt återanvända mina tidigare vinterdäck. Men var hittar man spacers till Plaid som fungerar? Köper man på Biltema som vilken Volvo-raggare som helst?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Rimlig »

Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.

Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.

Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.

Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.

Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.

S Plaid är rätt skaplig på bana. Hyfsade tider. Är väl där effekten kommer till sin rätt. Går inte att använda på allmän väg även om man gett sig fan på att köra vårdslöst 100 km/h över gällande hastighet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.

Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?

Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar 8-)

Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.

Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.

Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.

Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.

Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.

Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.

S Plaid är rätt skaplig på bana. Hyfsade tider. Är väl där effekten kommer till sin rätt. Går inte att använda på allmän väg även om man gett sig fan på att köra vårdslöst 100 km/h över gällande hastighet.
Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
S är också poänglös om man inte kör bana. Många förstår inte det och köper en ändå för bragging rights. För kom igen, hur kul är det att gasa med en tung klump som ändå är uppe i farter där körkortet ryker på några sekunder? Finns inget ljud eller nåt annat som ger nåt mervärde heller.

Jag beställde en Plaid+ i princip uteslutande för den utlovade räckvidden på 800 km EPA (eller om det var WLTP). Prestandan var verkligen sekundär för min del. Insåg väl redan då att det skulle bli trångt på snabbladdarna. Med 800 km EPA skulle behovet av snabbladdning minska med typ 90% för min del.

Men nu kom inte den och då kommer jag försöka tjäna en hacka på min beställning istället.

PS. Finns gott om bilar över 1,5 miljon på banorna...
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Jag tror jag förstår resonemanget kring att byta LR mot Plaid. Efter någon dag med en LR förstår jag att prestandan i den räcker långt (även fast räckvidden bara var 50 mil i batteriet när min egen performance har 60 vid samma miltal) men när det väl är dags att köra om så är den där riktiga hästsparken i en Performance vanebildande. Den upplevelsen går inte att mäta i pengar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Intressant hur folk likställer sin egen subjektiva åsikt med objektiva fakta. Att någonting är meningslöst för en person betyder inte att det är det för en annan, och vice versa.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

bjornnilsson skrev:
Jag tror jag förstår resonemanget kring att byta LR mot Plaid. Efter någon dag med en LR förstår jag att prestandan i den räcker långt (även fast räckvidden bara var 50 mil i batteriet när min egen performance har 60 vid samma miltal) men när det väl är dags att köra om så är den där riktiga hästsparken i en Performance vanebildande. Den upplevelsen går inte att mäta i pengar.
Grejen är ju att nya LR är nästan lika snabb som gamla P. I hög fart antagligen snabbare tom.

Men alla har givetvis olika preferenser. Tycker mest det är intressant att köparna tydligen betalar nästan vad som helst för extra prestanda i S, medan man med 3 betalar väldigt lite.

I mina ögon är 3 i grunden en bil avsevärt bättre lämpad för bana så egentligen kan jag tycka att det borde vara tvärtom.

Personligen tycker jag också det är väldigt tråkigt att Plaid inte har uppgraderade bromsar, fjädring mm. Då hade jag tyckt den var riktigt intressant.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Rimlig »

Nej det är väl egentligen inte rimligt med Plaid när LR sannolikt har mer än fullt tillräckliga prestanda. Det är om inte annat lätt att ens logiska hjärnhalva hamnar där. Men jag tänkte egentligen så även när jag puttrade omkring i min tidigare 85D - ”detta räcker mer än väl”. Sedan råkade jag köpa en S Performance, och oj. Där tog andra hjärnhalvan över och konstaterade att detta är ju precis vad jag behöver (inte minst för att få höra glädjeskriken från ungarna när man drar på).

Men alla fungerar väl olika. Jag tänker att den extra pengen är värd de extremt få tillfällen som den ”kommer till nytta”.
Och för min del tror jag att merkostnaden för en Plaid inte lär göra någon större skillnad i min dagliga ekonomi (här är nyckeln att inte räkna så noga). Man lever bara en gång och allt det där…

Och givet att jag har en bra reservation för LR (964tkr) så borde merkostnaden för byte med en dito Plaid bli typ 315 tkr. Vad det inte 1279990 de låg på i början av -21?
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Legato skrev:
Men alla har givetvis olika preferenser. Tycker mest det är intressant att köparna tydligen betalar nästan vad som helst för extra prestanda i S, medan man med 3 betalar väldigt lite.
För det första är det större skillnad rent tekniskt mellan SLR och S Plaid än mellan 3LR och 3P, så att prisskillnaden är större i procent är inte så konstigt. Och, det är större skillnad i procent och upplevelse mellan 3,2 till 2,1 än 4,4 till 3,3. Sen är det väl så att segmentet som har råd med en S till att börja med har lättare för att betala extra utan att behöva dra in på utbudet på frukostbordet. Utan att dra några vetenskapliga slutsatser skulle jag gissa på att det är fler (i procent räknat) av köparna av 3 som redan sträcker marginalerna och/eller prioriterar annat än 0-100.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Rimlig skrev:

Och givet att jag har en bra reservation för LR (964tkr) så borde merkostnaden för byte med en dito Plaid bli typ 315 tkr. Vad det inte 1279990 de låg på i början av -21?
Aha, de kanske har varit så "billiga"? Min är på 1379, trodde det var lägsta priset. Adderade sedan den röda färgen så har man typ 450k i skillnad.

Jag skulle gärna byta med dig om det gick rent praktiskt. Har faktiskt just en röd Plaid beställd. Fullsmetad med 21" och FSD.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 3 gång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Dagfinn skrev:
Legato skrev:
Men alla har givetvis olika preferenser. Tycker mest det är intressant att köparna tydligen betalar nästan vad som helst för extra prestanda i S, medan man med 3 betalar väldigt lite.
För det första är det större skillnad rent tekniskt mellan SLR och S Plaid än mellan 3LR och 3P, så att prisskillnaden är större i procent är inte så konstigt. Och, det är större skillnad i procent och upplevelse mellan 3,2 till 2,1 än 4,4 till 3,3. Sen är det väl så att segmentet som har råd med en S till att börja med har lättare för att betala extra utan att behöva dra in på utbudet på frukostbordet. Utan att dra några vetenskapliga slutsatser skulle jag gissa på att det är fler (i procent räknat) av köparna av 3 som redan sträcker marginalerna och/eller prioriterar annat än 0-100.
Tja, på 3 P ingår fetare hjul. Bara fetare hjul till S Plaid kostar mer än hela prisskillnaden mellan 3 LR och P.

"Större" skillnad tycker inte jag heller är konstigt men vi pratar en extrem skillnad typ 40% (inkl hjul) vs 5%.

Sen har ju Tesla redan varit här med Performance. Man sålde den under flera år med absurda marginaler, sen ändrade man sig och dumpade priset så skillnaden mellan LR och P var mer rimlig (i mina ögon med ca 10%).

Jag tror det är väldigt hög chans/risk att detta händer igen och då får man ju hoppas att Plaid S-köparna är medvetna om risken.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Legato skrev:
Dagfinn skrev:
Legato skrev:
Men alla har givetvis olika preferenser. Tycker mest det är intressant att köparna tydligen betalar nästan vad som helst för extra prestanda i S, medan man med 3 betalar väldigt lite.
För det första är det större skillnad rent tekniskt mellan SLR och S Plaid än mellan 3LR och 3P, så att prisskillnaden är större i procent är inte så konstigt. Och, det är större skillnad i procent och upplevelse mellan 3,2 till 2,1 än 4,4 till 3,3. Sen är det väl så att segmentet som har råd med en S till att börja med har lättare för att betala extra utan att behöva dra in på utbudet på frukostbordet. Utan att dra några vetenskapliga slutsatser skulle jag gissa på att det är fler (i procent räknat) av köparna av 3 som redan sträcker marginalerna och/eller prioriterar annat än 0-100.
Tja, på 3 P ingår fetare hjul. Bara fetare hjul till S Plaid kostar mer än hela prisskillnaden mellan 3 LR och P.

"Större" skillnad tycker inte jag heller är konstigt men vi pratar en extrem skillnad typ 40% (inkl hjul) vs 5%.

Sen har ju Tesla redan varit här med Performance. Man sålde den under flera år med absurda marginaler, sen ändrade man sig och dumpade priset så skillnaden mellan LR och P var mer rimlig (i mina ögon med ca 10%).

Jag tror det är väldigt hög chans/risk att detta händer igen och då får man ju hoppas att Plaid S-köparna är medvetna om risken.
Det är 3 motorer i Plaid vs 2 i LR. Det skulle jag kalla en ganska stor skillnad, och en skillnad som inte finns i 3/3P. Och i Plaid är motorerna carbon sleeved, vilket jag har för mig dom inte är i LR.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Dagfinn skrev:
Legato skrev:
Dagfinn skrev:
Legato skrev:
Men alla har givetvis olika preferenser. Tycker mest det är intressant att köparna tydligen betalar nästan vad som helst för extra prestanda i S, medan man med 3 betalar väldigt lite.
För det första är det större skillnad rent tekniskt mellan SLR och S Plaid än mellan 3LR och 3P, så att prisskillnaden är större i procent är inte så konstigt. Och, det är större skillnad i procent och upplevelse mellan 3,2 till 2,1 än 4,4 till 3,3. Sen är det väl så att segmentet som har råd med en S till att börja med har lättare för att betala extra utan att behöva dra in på utbudet på frukostbordet. Utan att dra några vetenskapliga slutsatser skulle jag gissa på att det är fler (i procent räknat) av köparna av 3 som redan sträcker marginalerna och/eller prioriterar annat än 0-100.
Tja, på 3 P ingår fetare hjul. Bara fetare hjul till S Plaid kostar mer än hela prisskillnaden mellan 3 LR och P.

"Större" skillnad tycker inte jag heller är konstigt men vi pratar en extrem skillnad typ 40% (inkl hjul) vs 5%.

Sen har ju Tesla redan varit här med Performance. Man sålde den under flera år med absurda marginaler, sen ändrade man sig och dumpade priset så skillnaden mellan LR och P var mer rimlig (i mina ögon med ca 10%).

Jag tror det är väldigt hög chans/risk att detta händer igen och då får man ju hoppas att Plaid S-köparna är medvetna om risken.
Det är 3 motorer i Plaid vs 2 i LR. Det skulle jag kalla en ganska stor skillnad, och en skillnad som inte finns i 3/3P. Och i Plaid är motorerna carbon sleeved, vilket jag har för mig dom inte är i LR.
Ja, som jag skrev är det inga konstigheter att påslaget är något större, men däremot är det i mina ögon konstigt att det är typ åtta gånger större...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Rimlig skrev:

Och givet att jag har en bra reservation för LR (964tkr) så borde merkostnaden för byte med en dito Plaid bli typ 315 tkr. Vad det inte 1279990 de låg på i början av -21?
Aha, de kanske har varit så "billiga"? Min är på 1379, trodde det var lägsta priset. Adderade sedan den röda färgen så har man typ 450k i skillnad.

Jag skulle gärna byta med dig om det gick rent praktiskt. Har faktiskt just en röd Plaid beställd. Fullsmetad med 21" och FSD.

Min röd/vita ligger på 1,33 nånting. Då med 19" och ingen FSD. Beställd 23 september 2020.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:

Och givet att jag har en bra reservation för LR (964tkr) så borde merkostnaden för byte med en dito Plaid bli typ 315 tkr. Vad det inte 1279990 de låg på i början av -21?
Aha, de kanske har varit så "billiga"? Min är på 1379, trodde det var lägsta priset. Adderade sedan den röda färgen så har man typ 450k i skillnad.

Jag skulle gärna byta med dig om det gick rent praktiskt. Har faktiskt just en röd Plaid beställd. Fullsmetad med 21" och FSD.

Min röd/vita ligger på 1,33 nånting. Då med 19" och ingen FSD. Beställd 23 september 2020.

My bad, jag mindes fel. 1280 stämmer bra (har identiskt pris på min X Plaid också):

Beskrivning Pris (SEK)
Model S Plaid 1 279 990,00 kr
Röd Mul/-Coat 27 600,00 kr
21" Arachnid-fälgar 49 700,00 kr
Svart och vit premiuminteriör med kolfiberdekor 23 200,00 kr
Yoke Styrning Ingår
Autopilot Ingår
Total självkörningsförmåga 77 700,00 kr
Leverans- och registreringsavgi; 9 180,00 kr
Priset inkluderar moms 1 467 370,00 kr

Rimlig: Om du vill byta och du säkerställer att det går att göra så är jag på :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Rimlig skrev:

Och givet att jag har en bra reservation för LR (964tkr) så borde merkostnaden för byte med en dito Plaid bli typ 315 tkr. Vad det inte 1279990 de låg på i början av -21?
Aha, de kanske har varit så "billiga"? Min är på 1379, trodde det var lägsta priset. Adderade sedan den röda färgen så har man typ 450k i skillnad.

Jag skulle gärna byta med dig om det gick rent praktiskt. Har faktiskt just en röd Plaid beställd. Fullsmetad med 21" och FSD.

Min röd/vita ligger på 1,33 nånting. Då med 19" och ingen FSD. Beställd 23 september 2020.

My bad, jag mindes fel. 1280 stämmer bra (har identiskt pris på min X Plaid också):

Beskrivning Pris (SEK)
Model S Plaid 1 279 990,00 kr
Röd Mul/-Coat 27 600,00 kr
21" Arachnid-fälgar 49 700,00 kr
Svart och vit premiuminteriör med kolfiberdekor 23 200,00 kr
Yoke Styrning Ingår
Autopilot Ingår
Total självkörningsförmåga 77 700,00 kr
Leverans- och registreringsavgi; 9 180,00 kr
Priset inkluderar moms 1 467 370,00 kr

Rimlig: Om du vill byta och du säkerställer att det går att göra så är jag på :)

Hihihi, lite kul att du inte kan förstå att folk betalar nästan vad som helst för Plaid men själv betalar 77 lax för FSD.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Skriv svar