{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Ja det tål att tänka på, helt klart.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Niclas »

Gustafsson skrev:
Tellus skrev:
Gustafsson skrev:
Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaid
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Niclas skrev:
Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.

Hur gamla är de siffrorna på P100D? Min bil gör enligt Tesla 0-100 på 2,3 sekunder. Antar att det är med Rolling start.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Niclas »

bjornnilsson skrev:
Niclas skrev:
Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.

Hur gamla är de siffrorna på P100D? Min bil gör enligt Tesla 0-100 på 2,3 sekunder. Antar att det är med Rolling start.
Gissar att 2,3 s är för 0-60mph och gäller performance raven, inte P100D?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Niclas skrev:
Gissar att 2,3 s är för 0-60mph och gäller performance raven, inte P100D?
Ja, jag tror att du har rätt. På teslas svenska sida så var specen på min bil 2,4 sekunder till 100.. om jag minns rätt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

bjornnilsson skrev:

Ja, jag tror att du har rätt. På teslas svenska sida så var specen på min bil 2,4 sekunder till 100.. om jag minns rätt.
Specen för P är väl också beroende av att man behöver sätta på läget som värmer batteriet och använda "cheetah stance" osv. Sen kör de väl som sagt med rollout på P versionerna men inte de andra för att öka på skillnaden?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Niclas »

Ja de kör med avdrag för rollout på P. Det är ca 0,3 s om jag förstår det rätt, för att det ska framstå som snabbare än vad de är. Man började med det på P85D.
Det som är intressant är att icke-P har inte avdrag för rollout dvs de är riktiga tider från stillastående vilket gör nya model S intrssant med en tid på 3,2s
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av improwise »

Dafro skrev:
improwise skrev:
Dafro skrev:
Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50. ;)
Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar? :)
När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?
Som jag förstått det av mina EÖP-vänner (Elektriskt Överintresserad Person) så är det helt förbjudet att säga gasa och gaspedal iom kopplingen till ICE, utan man ska istället säga accelerera och accelerator(pedal) :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dafro »

improwise skrev:
Dafro skrev:
improwise skrev:
Dafro skrev:
Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50. ;)
Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar? :)
När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?
Som jag förstått det av mina EÖP-vänner (Elektriskt Överintresserad Person) så är det helt förbjudet att säga gasa och gaspedal iom kopplingen till ICE, utan man ska istället säga accelerera och accelerator(pedal) :D
Du får väl ursäkta din EÖP vänner, och det låter rätt. Jag tror att jag ses som en EÖP av mina vänner nu nör du säger det, men kanske inte till den nivån, än. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Daven »

Jag ställer mig stolt i ledet som med största sanolikhet klassas som EÖP av sina vänner
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Ni med beställningar. Har ni fått leveranstid? Jag har röd/vit och ligger antagligen längst ner i kön.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av danni »

MWall skrev:
Ni med beställningar. Har ni fått leveranstid? Jag har röd/vit och ligger antagligen längst ner i kön.
Nope, inte än - helt blankt i MyTesla. Det enda jag fått är ett mail som säger troligen november-december. Jag beställde 28:e januari 2021.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Ni med beställningar. Har ni fått leveranstid? Jag har röd/vit och ligger antagligen längst ner i kön.
Jag har "Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023" på båda bilarna på Teslakontot.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Ni med beställningar. Har ni fått leveranstid? Jag har röd/vit och ligger antagligen längst ner i kön.
Jag har "Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023" på båda bilarna på Teslakontot.

Det hade jag också faktiskt. "Uppskattad leveranstid: dec. 2022 - feb. 2023".

Tidigare har jag väl stirrat mig blind på "När ditt leveransdatum närmar sig kommer vi att kontakta dig för att bekräfta din registrering, betalningsmetod, och, om tillämpligt, information om ditt inbyte."

Min beställda MYP har blivit försenad från Q3 till Q4 också. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Känns som att det blir svårt att göra vinst på den så jag avbokar nog. Hade nån tanke om att behålla den om den kändes bra, men en sån manöver kan man ju inte göra om man inte åtminstone får tillbaka pengarna och jag misstänker att marknaden inte är lika het till vintern...
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Jag saknar verkligen en gammaldags jämförande recension på Plaid vs Raven (vs OG) som INTE fokuserar på acceleration, utan på allt annat.

Den är grymt snabb - check.

Allt annat?!!

Funkar ANC eller är det en gimmick?

Hur är bullernivån?

Är chassit/komfort samma som Raven eller?

Osv
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
Jag saknar verkligen en gammaldags jämförande recension på Plaid vs Raven (vs OG) som INTE fokuserar på acceleration, utan på allt annat.

Den är grymt snabb - check.

Allt annat?!!

Funkar ANC eller är det en gimmick?

Hur är bullernivån?

Är chassit/komfort samma som Raven eller?

Osv
Är ANC aktiverat numera? Skulle inte tro att det kan ersätta en tyst kupé som är tyst på riktigt.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Det skall vara aktiverat enligt några postningar jag sett på TMC - varierar i erfarenhet - hoppas det är avhängigt asfaltskvalitet - det skulle kunna göra stor skillnad här hemma där vi har bullrig asfalt.

Men håller med - bättre med tyst kupé på riktigt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Masochister? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Masochister? Bild
Nej, men realister. Kostnader. Men det är ju inte kul.
Bilar för 7-800’ som man egentligen inte vill ha som man måste vänta på till nästa vår på. Snurrigt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Masochister? Bild
Nej, men realister. Kostnader. Men det är ju inte kul.
Bilar för 7-800’ som man egentligen inte vill ha som man måste vänta på till nästa vår på. Snurrigt.

Köp inte då. Du kör väl XC60? Varför kan du inte välja nån av alla mellanklass-SUV:ar som finns? Vad väntar du egentligen på? Vore ju skillnad om du ville ha en 2-sits sportbil eller en cab. Eller möjligen en kombi.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Masochister? Bild
Nej, men realister. Kostnader. Men det är ju inte kul.
Bilar för 7-800’ som man egentligen inte vill ha som man måste vänta på till nästa vår på. Snurrigt.
Då vill de ju ha den pga just kostnader.
För många är ju bil bara ett transportmedel så det är ju knappast något nytt fenomen.
Om man är "genuint bilintresserad" så brukar inte det ekonomiska värderas högst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tellus »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Ni med beställningar. Har ni fått leveranstid? Jag har röd/vit och ligger antagligen längst ner i kön.
Jag har "Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023" på båda bilarna på Teslakontot.

Det hade jag också faktiskt. "Uppskattad leveranstid: dec. 2022 - feb. 2023".
I appen står inget och på tesla.com står det
Uppskattad leveranstid: ej fastställd
Dock fått mailet om november-december

Pläd 21" midnight beige
RN1144
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Skulle nog inte klassa mig som "EÖP", snarare "FOP"(Fossilt Ointresserad Person). :lol:
Ja, elbilarnas intåg har inneburit märkliga förändringar. Människor tidigare fullständigt skitigt i bilar och bara kört runt i nån silvergrå SUV älskar plötsligt sin tesla och både handtvättar och pysslar om den. I andra änden av skalan har vi tidigare genuint bilintresserade som nu kommer på sig själv med att på internet sitta och bygga en bil man egentligen inte vill ha.
Ähh de som är genuint bilintresserade har såklart redan bytt till eldrivet för sina brukisar. För entusiastbilar är det en annan sak...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar