{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Bekvämt . Min far som också är 1,94 sitter riktigt långt bak och har inga problem med skärmen, men han vill köra med väldigt utsträckta ben också. Jag är bara 1,87 men har en annan fördelning av ben och överkropp så om jag sitter med så utsträckta ben så får jag sträcka mig efter ratten istället vilket inte blir bekvämt.Fredrik j skrev:Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.
Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har också låtats ha yoke. Det är bara i de allra minsta rondellerna som jag har känt att det är lite obekvämt. Bättre att ha blinkersknapparna på samma sida som Tesla har gjort istället för på båda sidor som Ferrari. Att alltid blinka ut med vänster tumme lär man sig nog snabbt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ok, det är ju toppen!OfarligTesla skrev:Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.HelectriC skrev:Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En skillnad är att en vanlig ratt är rundad i botten så du har liknande plats för händerna oavsett hur du vridit ratten. Yoke är helt platt så det är väldigt olika position för händerna om du skall greppa utan att se på ratten. Det är i princip bara kvart i tre positionen på ratten som man kan hålla i.renes skrev:När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.
Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
MX LR (Raven) 2019
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tror annorlunda. Men vi får väl se när vi väl får chansen att provköra IRL.Hertsh skrev:En skillnad är att en vanlig ratt är rundad i botten så du har liknande plats för händerna oavsett hur du vridit ratten. Yoke är helt platt så det är väldigt olika position för händerna om du skall greppa utan att se på ratten. Det är i princip bara kvart i tre positionen på ratten som man kan hålla i.renes skrev:När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.
Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
+1erbo73 skrev:För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?fakerlind skrev:+1erbo73 skrev:För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
På min K1100 RS hade jag blinkersen på respektive sida, men en spak hade varit ruskigt opraktiskt.erbo73 skrev:För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Styr gör man med kroppen, förutom då man motstyr.thebishop skrev:Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?fakerlind skrev:+1erbo73 skrev:För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Funkar på en tvåhjuling men kanske inte bra i en bil?taliz skrev:Styr gör man med kroppen, förutom då man motstyr.thebishop skrev:Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?fakerlind skrev:+1erbo73 skrev:För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Precis min poäng.
Bara för att det är smidigt på styre så är det kanske inte lika bra på ratt som snurrad flera varv och ibland är upp och ner.
Bara för att det är smidigt på styre så är det kanske inte lika bra på ratt som snurrad flera varv och ibland är upp och ner.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Klarar MS Plaid 1000 km på 9 timmar och 20 minuter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Första intryck av MS Plaid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Blinkar gör man ju innan man svänger.thebishop skrev:Precis min poäng.
Bara för att det är smidigt på styre så är det kanske inte lika bra på ratt som snurrad flera varv och ibland är upp och ner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Man kanske vänjer sig efter ett tag, men om det är ett steg framåt eller bakåt låter jag vara osagt.
Lite FSD hybris tror jag. När bilen kör sig själv om 10 år är det säkert i huvudsak praktiskt med en liten ratt som inte är i vägen, men nu?
Lite FSD hybris tror jag. När bilen kör sig själv om 10 år är det säkert i huvudsak praktiskt med en liten ratt som inte är i vägen, men nu?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vad är det där för dumheter? Styrningen är garanterat inte så tung att man måste sitta och veva med båda armarna på det sättet.spacecoin skrev:Man kanske vänjer sig efter ett tag, men om det är ett steg framåt eller bakåt låter jag vara osagt.
Lite FSD hybris tror jag. När bilen kör sig själv om 10 år är det säkert i huvudsak praktiskt med en liten ratt som inte är i vägen, men nu?
Som har konstaterats här tidigare är yoke med blinkersknappar lite jobbigt om man måste blinka samtidigt som man svänger skarpt som i tex små rondeller när man ska blinka ut men annars verkar det inte vara något större problem. Det verkar mest vara en vanesak ja.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.taliz skrev:Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.Fredrik j skrev:När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.taliz skrev:Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag hörde på en podd att det är 900 grader från stopp till stopp på Plaid med Yoke så 2.5 varv om det stämmer.renes skrev:Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.Fredrik j skrev:När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.taliz skrev:Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tror det är samma på S Plaid som M3, Tesla specar den iaf till 2,33 varv vad jag kan hitta.renes skrev:
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag provar på en Volvo S90.renes skrev:Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.Fredrik j skrev:När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.taliz skrev:Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.