{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Bekvämt :D . Min far som också är 1,94 sitter riktigt långt bak och har inga problem med skärmen, men han vill köra med väldigt utsträckta ben också. Jag är bara 1,87 men har en annan fördelning av ben och överkropp så om jag sitter med så utsträckta ben så får jag sträcka mig efter ratten istället vilket inte blir bekvämt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.

Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

Jag har också låtats ha yoke. Det är bara i de allra minsta rondellerna som jag har känt att det är lite obekvämt. Bättre att ha blinkersknapparna på samma sida som Tesla har gjort istället för på båda sidor som Ferrari. Att alltid blinka ut med vänster tumme lär man sig nog snabbt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.
Ok, det är ju toppen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

renes skrev:
När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.

Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
En skillnad är att en vanlig ratt är rundad i botten så du har liknande plats för händerna oavsett hur du vridit ratten. Yoke är helt platt så det är väldigt olika position för händerna om du skall greppa utan att se på ratten. Det är i princip bara kvart i tre positionen på ratten som man kan hålla i.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av erbo73 »

För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Hertsh skrev:
renes skrev:
När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.

Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
En skillnad är att en vanlig ratt är rundad i botten så du har liknande plats för händerna oavsett hur du vridit ratten. Yoke är helt platt så det är väldigt olika position för händerna om du skall greppa utan att se på ratten. Det är i princip bara kvart i tre positionen på ratten som man kan hålla i.
Jag tror annorlunda. Men vi får väl se när vi väl får chansen att provköra IRL.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

fakerlind skrev:
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?

;)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Walker »

erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
:roll: På min K1100 RS hade jag blinkersen på respektive sida, men en spak hade varit ruskigt opraktiskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

thebishop skrev:
fakerlind skrev:
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?

;)
Styr gör man med kroppen, förutom då man motstyr. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
thebishop skrev:
fakerlind skrev:
erbo73 skrev:
För oss motorcyklister är ju det här med blinkers utan spak en icke-fråga. Bra att det samlas på vänster sida.
+1
Fast hur många varv brukar ni motorcyklister snurra styret?

;)
Styr gör man med kroppen, förutom då man motstyr. ;)
Funkar på en tvåhjuling men kanske inte bra i en bil? :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Precis min poäng.

Bara för att det är smidigt på styre så är det kanske inte lika bra på ratt som snurrad flera varv och ibland är upp och ner.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Klarar MS Plaid 1000 km på 9 timmar och 20 minuter?


Screenshot_20210626-002546_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Första intryck av MS Plaid.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

thebishop skrev:
Precis min poäng.

Bara för att det är smidigt på styre så är det kanske inte lika bra på ratt som snurrad flera varv och ibland är upp och ner.
Blinkar gör man ju innan man svänger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Man kanske vänjer sig efter ett tag, men om det är ett steg framåt eller bakåt låter jag vara osagt.
Lite FSD hybris tror jag. När bilen kör sig själv om 10 år är det säkert i huvudsak praktiskt med en liten ratt som inte är i vägen, men nu?

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Man kanske vänjer sig efter ett tag, men om det är ett steg framåt eller bakåt låter jag vara osagt.
Lite FSD hybris tror jag. När bilen kör sig själv om 10 år är det säkert i huvudsak praktiskt med en liten ratt som inte är i vägen, men nu?

Vad är det där för dumheter? Styrningen är garanterat inte så tung att man måste sitta och veva med båda armarna på det sättet.

Som har konstaterats här tidigare är yoke med blinkersknappar lite jobbigt om man måste blinka samtidigt som man svänger skarpt som i tex små rondeller när man ska blinka ut men annars verkar det inte vara något större problem. Det verkar mest vara en vanesak ja.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Jag hörde på en podd att det är 900 grader från stopp till stopp på Plaid med Yoke så 2.5 varv om det stämmer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

renes skrev:

Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Tror det är samma på S Plaid som M3, Tesla specar den iaf till 2,33 varv vad jag kan hitta.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kan inte minnas att jag behövt byta grepp för att svänga ur en rondell, oavsett hur liten den varit.
Dvs håller man händerna "kvart i tre" som normalt så är det bara att lägga tummen på knappen.
När jag provat att inte byta grepp är lite större rondeller inget problem men dom mindre lyckas jag inte ta utan ett annat grepp. Man kan ju enkelt prova på vilken bil som helst.
Det skiljer nog en hel del mellan bilar. Min Volvo S80 har 3 varv mellan fullt vänster och höger, medan min M3 har lite drygt 2 varv. Vad S Plaid har, vet jag inte.
Jag provar på en Volvo S90.
Skriv svar