Att optimera laddtider på en resa känns inte speciellt stressande tycker jag, om man nu bara är ute efter denR_Edvinsson skrev:48Kw på en kvart är ju grymt bra.Zalman3 skrev:Och vilken annan bil klarar idag att ladda 0 till 48kWh under 15 minuter?Hertsh skrev:Inget att "skriva hem" om. Bra topp men det håller inte länge.Zalman3 skrev:Laddhastighet för MS.
Det tog 17 minuter att ladda 48kWh med en Ioniq 5 för BL.
Det tar 28min på IDn och det tycker jag är klart acceptabelt.
Sen blir man lite fundersam när han säger att vid 50% börjar den trottla och då skulle han åka vidare….sjukt vad alla är stressade.
Känns ju lite bortkastat att köpa en bil med 100kWh batteri och bara använda hälften.
Enbart för att den laddar med typ 100kW därefter
optimala restiden och det finns laddare på rätt avstånd, om man vill göra så alltså, det är ju inget man är
tvungen till liksom.
Och man kan ju fortfarande utnyttja hela batteriet om man vill, tex på första etappen på en långresa, eller
typ alla andra dagar på året…
Så ”alla är stressade” och ”bortkastat” med 100kWh stämmer inte direkt tycker jag iaf.
Hade man tex haft 75kWh så hade ju bara scenariot varit på en ännu lägre nivå osv…
Däremot så vore det ju najs med en laddkurva som ligger kvar på hög nivå längre tid såklart (lite som Etron mfl),
då skulle ju optimeringen bli mer obefintlig och man skulle ladda utan att kika på klockan även om jag jagar det
optimala (man KAN ju faktiskt ha bråttom utan att det bara handlar om optimering i sig).