Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, och det är fel. Kanske därför bra att ta bort det felaktiga området.Elof skrev:Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Men hur ska alla coola killar med bakvänd keps göra nu?MWall skrev:Ja, och det är fel. Kanske därför bra att ta bort det felaktiga området.Elof skrev:Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En gammal bil har inte autopilot.Elof skrev:Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
Jag brukar också köra så i "vanliga" bilar, men med Teslan kör man ju på AP när man slökör. När man kör mer aktivt så håller man inte vid kl12.
Däremot kan det ju bli lite "bökigt" om/när man måste göra en rundpall..
Förövrigt synd det inte blev 4680 som grund, och lite mer exteriört.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kl 12?! Varför då, sjukt oskönt att åka runt med handen där uppe. Hellre nere vid kl 5 eller kl 7 så kan armen vila i knäet.Elof skrev:Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
Model Y LR.
Model S70D
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
ja, kl.12 är lika förlegat som att köra runt med dimljus fram aktiverade. Såååå löjligt!frippe skrev:Kl 12?! Varför då, sjukt oskönt att åka runt med handen där uppe. Hellre nere vid kl 5 eller kl 7 så kan armen vila i knäet.Elof skrev:Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
frippe skrev:Kl 12?! Varför då, sjukt oskönt att åka runt med handen där uppe. Hellre nere vid kl 5 eller kl 7 så kan armen vila i knäet.Elof skrev:Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
En hand klockan 12 är faktiskt trafikfarligt. Hopplöst att göra en snabb undanmanöver från den positionen. Särskilt om man halvligger i stolen. Och om det smäller så får man näven i pannan tack vare krockkudden.
När jag ser en som kör så brukar jag tänka "där åker en som inte kan köra bil". Han som kör så tänker nog tvärtom. Att han är en hejare på bilkörning. Typexempel på överdrivet manligt självförtroende.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kanske utvecklar Tesla ett system som ska övervaka förarens beredskap och upptäckt att ratten är ivägen?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Beställde en vit L/R med 21” + svart interiör
Kul! Blir mina andra Tesla (Model 3 performance nu)
Kul! Blir mina andra Tesla (Model 3 performance nu)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, verkligen förkastligt. Hemskt som hårdrock! Bäst att ta bort delen av ratten där alla (utom ni då) vill hålla handen ibland.MWall skrev:frippe skrev:Kl 12?! Varför då, sjukt oskönt att åka runt med handen där uppe. Hellre nere vid kl 5 eller kl 7 så kan armen vila i knäet.Elof skrev:Kolla in var ratten på en gammal bil är mest sliten. Alltid klockan 12. Folk gillar att ha tassen där.Gimbo skrev:Men vad är det för ratt?? 80talister kör med ena handen på rattens kl12a
En hand klockan 12 är faktiskt trafikfarligt. Hopplöst att göra en snabb undanmanöver från den positionen. Särskilt om man halvligger i stolen. Och om det smäller så får man näven i pannan tack vare krockkudden.
När jag ser en som kör så brukar jag tänka "där åker en som inte kan köra bil". Han som kör så tänker nog tvärtom. Att han är en hejare på bilkörning. Typexempel på överdrivet manligt självförtroende.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nja. Ratten är väl mer i vägen för IC.Fredrik j skrev:Kanske utvecklar Tesla ett system som ska övervaka förarens beredskap och upptäckt att ratten är ivägen?
S/X refreshen har antagligen samma interna kamera (a k a "selfie-cam") för förarövervakning som 3/Y, fast det inte är så mycket snack om det.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Var hittar man en översikt på räckvidd för olika S och X inkl. -21 som levererades i december?
Givet mätt i samma enhet.
Hittar ett svar själv.
https://teslatap.com/articles/timelines ... _x_by_date
Frågan finns på TMC forum för X, där man ojar sig över att Tesla sänkt räckvidden på kommande S och X.
I den länk jag hittat så stämmer ju inte det.
Uppdaterar :
I länken finns ett tapp enbart för X
Long range dec 20/ -21. 371/360.
Performance dec 20/ Plaid ingen ändring.
För model S -dec / -21 hittar jag inga signifikanta ändringar.
Har jag missat något?
Givet mätt i samma enhet.
Hittar ett svar själv.
https://teslatap.com/articles/timelines ... _x_by_date
Frågan finns på TMC forum för X, där man ojar sig över att Tesla sänkt räckvidden på kommande S och X.
I den länk jag hittat så stämmer ju inte det.
Uppdaterar :
I länken finns ett tapp enbart för X
Long range dec 20/ -21. 371/360.
Performance dec 20/ Plaid ingen ändring.
För model S -dec / -21 hittar jag inga signifikanta ändringar.
Har jag missat något?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vore orimligt om inte flaskhalsen CCS adapter ersätts med CCS.EWT skrev:Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
Hoppas på bekräftelse från Tesla så vi vet och inte hoppas.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Läser man under Laddning står det att alla nya Teslor kommer ha 250 kW max laddeffekt.Monark1954 skrev:Vore orimligt om inte flaskhalsen CCS adapter ersätts med CCS.EWT skrev:Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
Hoppas på bekräftelse från Tesla så vi vet och inte hoppas.
Men i specen under X och S finns brasklappen "USA specifikationer och modell visas"
Någon hittat någon mer hint än en rimlighetsbedömning?
Går ju alltid hoppa av en bokning men råkar man sälja nuvarande bil innan det mot förmodan blir känt att adapter kvarstår i höst för CCS snabbladdning då blir det lite struligt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Samma pris på Plaid S och X 5 sits.
Performance modellerna X lär alltid ha varit dyrare än S motsvarande utförande tidigare
Hur kan man tolka detta?
Performance modellerna X lär alltid ha varit dyrare än S motsvarande utförande tidigare
Hur kan man tolka detta?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag skulle bli mycket förvånad om det inte satt en CCS-port på uppdaterade S/X. Givet hur Tesla har gjort historiskt borde det bli så och att lansera flaggskeppet utan möjlighet att kunna utnyttja v3-laddares fulla potential låter helt orimligt.Monark1954 skrev:Läser man under Laddning står det att alla nya Teslor kommer ha 250 kW max laddeffekt.Monark1954 skrev:Vore orimligt om inte flaskhalsen CCS adapter ersätts med CCS.EWT skrev:Hittar ingenting ang ny laddport blir det CCS eller får vi behålla den gamla typ 2? Där var väl inte plats för CCS på gamla stället , någon som vet ?
Hoppas på bekräftelse från Tesla så vi vet och inte hoppas.
Men i specen under X och S finns brasklappen "USA specifikationer och modell visas"
Någon hittat någon mer hint än en rimlighetsbedömning?
Går ju alltid hoppa av en bokning men råkar man sälja nuvarande bil innan det mot förmodan blir känt att adapter kvarstår i höst för CCS snabbladdning då blir det lite struligt.
De där dolda koderna som dök upp med Dragkrok på model S och vanlig ratt är ytterligare tecken på att Tesla inte berättat allt än.
Tycker dessutom det är dags att Tesla byter ut baklamporna på Model S och hoppas det blir i samband med att man bygger om bakljuset för CCS-port. De där punkt-led som finns nu ser bara gammalt ut och varför skulle detta hänga kvar när både X och 3/Y har nyare LED-teknik?
Gissar även att framlamporna får helt ny teknik med projektorlins. Ytterligare en grej som man kört helt under radarn på Model 3 i Europa och även här vore det konstigt om inte storebror Model S följer i samma spår.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Helt under radarn har det väl inte varit? Är det inte uppenbart att man kommer slå på dynamiskt heljus med en uppdatering? Kanske väntar man på att nya modell S/X ska levereras med funktionen.helix skrev:Ytterligare en grej som man kört helt under radarn på Model 3 i Europa och även här vore det konstigt om inte storebror Model S följer i samma spår.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Helt under radarn var kanske fel uttryckt, men Tesla skriver hur som helst inget om det på sin hemsida.Fredrik j skrev:Helt under radarn har det väl inte varit? Är det inte uppenbart att man kommer slå på dynamiskt heljus med en uppdatering? Kanske väntar man på att nya modell S/X ska levereras med funktionen.helix skrev:Ytterligare en grej som man kört helt under radarn på Model 3 i Europa och även här vore det konstigt om inte storebror Model S följer i samma spår.
Ang. dynamiska lamporna låter det helt rimligt att man kanske väntar med att slå på funktionen ett tag. Eller så har Tesla inte ens utvecklat mjukvaran ännu
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.
Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.
PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.
PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nu blev det ju ännu mer spännandeMonark1954 skrev:Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.
Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.
PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det där hade jag inte litat på för fem öre.Monark1954 skrev:Fick mejlsvar från en säljare att nya S och X skall ha inbyggd CCS dvs. adapter behövs inte.
Även om det var 99% rimligt känns det skönt att säljarna får/kan informera om detta.
PS Även skriftlig bekräftelse på att luftfjädringen är kvar, det står inte men bilderna visar ju luftfjädring . Dragkroken ingår för X som tidigare. DS.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Beror ju helt på vem som gett infon, ska ringa han jag brukar ha kontakt med imorn. Han ger bara info som de faktiskt gått ut med internt.dstr skrev:
Det där hade jag inte litat på för fem öre.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fråga varför information om bilarna man säljer bara skickas ut internt? Förstår inte varför man gör så. Varför skulle det vara information man inte kan bara skriva på hemsidan?OfarligTesla skrev:Beror ju helt på vem som gett infon, ska ringa han jag brukar ha kontakt med imorn. Han ger bara info som de faktiskt gått ut med internt.dstr skrev:
Det där hade jag inte litat på för fem öre.