{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Snart dyker det upp nån viktigpetter som skriver att de ändå säljer slut på allt de tillverkar. Och visst, så kanske det är. Rör mig inte i ryggen. För mig blir det ändå inte rätt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?

Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.

Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Esterox »

AMS Alrik gillade ju inte ratten i Q4-etron för att den var som ett kugghjul ”platt uppe och nere”.

Skulle vara kul att sätta honom i en bil med Yoke för att se om han säger samma sak då eller hyllar ratten. Principen blir ju densamma och borde få lika dåligt betyg.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

renes skrev:
Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?

Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.

Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
Klart jag inte vet det, jag skrev att jag tycker det. Men i början var det ju bilder på både en vanlig ratt och Yoken. Tesla kunna ju ganska lätt ha get valmöjligheten när man beställer en ny refresh Model S - yoke vs vanlig ratt. Men jag gissar (nu är det min mening) att man har sagt, att Yoke är good enough och det är lättare att ha färre val (som är sett tidigare). Man sparar kanske x dollars per ratt också med yoken.

Lite i samma sammanhang som med, att Plaid+ inte blir av, då Elon tycker att vanlig Plaid är good enough med 600 km räckvidd, medans många verkar besvikna över det för dom var intresserad av den längre räckvidd som Plaid+ skulle ha haft.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

Credde skrev:
renes skrev:
Credde skrev:
Hade man haft lite CRM då hade man kanske sett att en stor del av potentiella köpare inte ville ha Yoke ratten och man skulle troligen hade tänkt om och get möjligheten att välja. Tyvärr verkar det mer som take it or leave it.
Men det vet du ju inte. Det finns några här som absolut inte vill ha yoke, men hur många är det i stor skala?

Möjligen är det massor, men Tesla vet inte det, eller bryr sig inte, enligt ditt resonemang. Eller så vet de bättre att det inte är många, eller t.o.m. fler som ser det som ett plus än som ser det som ett minus.

Hur som helst vet nog Tesla bättre än vi här på forumet vad folk i gemen kan förväntas tycka, och av något skäl har de tagit beslutet att köra på med yoke för alla. Jag skulle gärna vilja veta resonemanget och deras skäl till att välja yoke utan andra alternativ, men jag skulle inte våga mig på att döma ut deras resonemang utan att ens veta vad resonemanget är. Eller tro att Tesla är sämre informerade än random person på forumet eller internet.
Klart jag inte vet det, jag skrev att jag tycker det. Men i början var det ju bilder på både en vanlig ratt och Yoken. Tesla kunna ju ganska lätt ha get valmöjligheten när man beställer en ny refresh Model S - yoke vs vanlig ratt. Men jag gissar (nu är det min mening) att man har sagt, att Yoke är good enough och det är lättare att ha färre val (som är sett tidigare). Man sparar kanske x dollars per ratt också med yoken.

Lite i samma sammanhang som med, att Plaid+ inte blir av, då Elon tycker att vanlig Plaid är good enough med 600 km räckvidd, medans många verkar besvikna över det för dom var intresserad av den längre räckvidd som Plaid+ skulle ha haft.
Jag tror också att enbart Yoke är ett misstag, speciellt utanför USA. USA har ju lite mer plats och man behöver inte göra stora styrutslag lika ofta som i t ex Europa. Finns det ens rondeller i USA på det viset som det gör här? Trånga gränder? Smala korsningar?

Blir det tillräckligt stor efterfrågan på riktig ratt så kommer Tesla säkert erbjuda det.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Elof »

Dyker det upp rattprotes och spaksats för eftermontering kan det mycket väl bli affär.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

Jag var också verkligen anti yoke när jag först såg den men efter att ha tittat på en del videos vill jag verkligen ha yoke. Allt annat känns tråkigt.

Jag tycker inte heller jag har sett någon video med någon som har vant sig fullt ut ännu. Jag tänker tex att det är bekvämast att byta grepp och ta under yoken vid snäva kurvor. Då kommer det inte se så hattigt ut och yoken har bra handtag undertill. I en liten rondell kommer man då först styra in och sedan greppa under med höger för att styra snävt åt andra hållet runt rondellen. När rattutslaget är fullt så tar man över med vänster hand samtidigt som man släpper höger och har den redo för att blinka ut. För att svänga ut låter man sedan yoken självcentrera och tar emot med den lediga högerhanden och styr ut. Den enda skillnaden mot hur jag kör snäva rondeller idag är att man blinkar med höger hand istället för vänster.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Elof »

Visst, men någon fördel, förutom den väldigt konstruerade ”bättre sikten” finns väl inte? En hel och mer eller mindre rund ratt har ju fungerat utan nackdelar i över hundra år?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Snart ser vi nog första 8:an.

9,08 sek 1/4.

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

SR-71-BlackBird skrev:
Snart ser vi nog första 8:an.

9,08 sek 1/4.

Helt galet!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Esterox »

Jordad skrev:
Jag var också verkligen anti yoke när jag först såg den men efter att ha tittat på en del videos vill jag verkligen ha yoke. Allt annat känns tråkigt.

Jag tycker inte heller jag har sett någon video med någon som har vant sig fullt ut ännu. Jag tänker tex att det är bekvämast att byta grepp och ta under yoken vid snäva kurvor. Då kommer det inte se så hattigt ut och yoken har bra handtag undertill. I en liten rondell kommer man då först styra in och sedan greppa under med höger för att styra snävt åt andra hållet runt rondellen. När rattutslaget är fullt så tar man över med vänster hand samtidigt som man släpper höger och har den redo för att blinka ut. För att svänga ut låter man sedan yoken självcentrera och tar emot med den lediga högerhanden och styr ut. Den enda skillnaden mot hur jag kör snäva rondeller idag är att man blinkar med höger hand istället för vänster.
Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

Esterox skrev:
Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av p1457 »

Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.

Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

p1457 skrev:
Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.

Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

Jag satt och läste gamla recensioner av första iPhone för ett tag sedan och även om yoken inte lär bli en succé på samma sätt så är det ändå roligt att jämföra kritiken som låter väldigt lika. Här är en: http://suckbusters2.blogspot.com/2007/0 ... ct-to.html
Instead, the iPhone is going to fail because its design is fundamentally flawed. The designers and technophiles who encouraged development of the iPhone have fallen into the trap of all overreaching hardware and software designers; thinking that their users are like themselves. As I expound in great detail in my book Why Software Sucks, your user is not you. The iPhone’s designers have forgotten this fundamental law of the universe. The market will severely punish them for doing so.
...
Second, the iPhone crams too many functions into a single box. Putting everything in the same package so you only have to carry one box sounds like a good idea, until you want to listen to music while surfing the web or reading your email or playing a game. Then users will find it essentially impossible to use one function of the tiny box without disrupting the operation of another. A few dedicated technophiles might, just MIGHT, figure out how to do so, but it will require far more dedication than an ordinary user is willing to invest in learning and then remembering. This combination condemns the IPhone to a tiny niche at best.

Third, users will detest the touch screen interface due to its lack of tactile feedback. Using a thumb keyboard, as on the very popular Treo phone, allows the user to feel the keys and know subconsciously that he’s about to press this one and not the one next to it. A touch screen doesn’t allow that, so the user will have to be looking at the keyboard at all times while using it.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Jag satt och läste gamla recensioner av första iPhone för ett tag sedan och även om yoken inte lär bli en succé på samma sätt så är det ändå roligt att jämföra kritiken som låter väldigt lika. Här är en: http://suckbusters2.blogspot.com/2007/0 ... ct-to.html
Instead, the iPhone is going to fail because its design is fundamentally flawed. The designers and technophiles who encouraged development of the iPhone have fallen into the trap of all overreaching hardware and software designers; thinking that their users are like themselves. As I expound in great detail in my book Why Software Sucks, your user is not you. The iPhone’s designers have forgotten this fundamental law of the universe. The market will severely punish them for doing so.
...
Second, the iPhone crams too many functions into a single box. Putting everything in the same package so you only have to carry one box sounds like a good idea, until you want to listen to music while surfing the web or reading your email or playing a game. Then users will find it essentially impossible to use one function of the tiny box without disrupting the operation of another. A few dedicated technophiles might, just MIGHT, figure out how to do so, but it will require far more dedication than an ordinary user is willing to invest in learning and then remembering. This combination condemns the IPhone to a tiny niche at best.

Third, users will detest the touch screen interface due to its lack of tactile feedback. Using a thumb keyboard, as on the very popular Treo phone, allows the user to feel the keys and know subconsciously that he’s about to press this one and not the one next to it. A touch screen doesn’t allow that, so the user will have to be looking at the keyboard at all times while using it.
Kritiken mot iPhone var helt rätt. Antar att den första Iphonen inte hade multitasking eller haptisk feedback?

I vilket fall så finns det 100 exempel på "nytänkande" som gått åt helvete för varje ny "iPhone". Varför jämföra yoke med just iPhone? Är lite som med entreprenörer. Är bara intervjuer med såna som lyckats. De där som idag är skuldsatta för livet och lever på existensminimum hör man inte lika mycket om.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Kritiken mot iPhone var helt rätt. Antar att den första Iphonen inte hade multitasking eller haptisk feedback?

I vilket fall så finns det 100 exempel på "nytänkande" som gått åt helvete för varje ny "iPhone". Varför jämföra yoke med just iPhone? Är lite som med entreprenörer. Är bara intervjuer med såna som lyckats. De där som idag är skuldsatta för livet och lever på existensminimum hör man inte lika mycket om.
Ja jag menade verkligen inte att yoken nödvändigtvis skulle bli samma succé vilket jag också skrev. Det var mest roligt att ktitiken lät så lika :)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Kan ta en till olikhet:

Jag köpte första iPhone direkt (jailbreak från UK).

Jag avvaktar alternativ till Yoke.

Yoke ser kul ut, men med artros fingrar vill man kunna hålla med handflata och inte riskera trycka fingrar åt fel håll så det gör så ont så man släpper ratten.

Det är ingen motsättning i att Yoke är cool, men också tveklöst leder till missad försäljning.

Marginalkostnaden för att tesla skulle kunna erbjuda vanlig ratt mot coolhetsfaktorn att tvinga alla köra Yoke känns helt vansinnigt att man inte tar och gör det valbart. Det är faktiskt helt kundfrånvänt utan att ha en tydlig vinst (som iPhone pekskärm hade - den var strategisk på ett sätt som Yoke inte är).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av p1457 »

Fredrik j skrev:
p1457 skrev:
Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.

Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?
Haha, nej jag sitter verkligen inte bakåtlutad. Tror inte min körställning är speciellt udda heller. Lagom avstånd till pedalerna, ganska upprätt ställning på ryggstödet, ratten långt ut för att få händerna i förhållande till ratten som man ska.

Just sikten skulle jag inte ha problem med med yoke. Vanliga rattar brukar skymma hastighetsmätaren från ca 70-80 och uppåt för mig. Jag skulle givetvis kunna höja ratten högre, men det tycker jag inte är speciellt skönt.

Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

p1457 skrev:

Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
Just därför borde Tesla erbjuda alternativ till Yoke… men det kommer nog :)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

p1457 skrev:
Fredrik j skrev:
p1457 skrev:
Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.

Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?
Haha, nej jag sitter verkligen inte bakåtlutad. Tror inte min körställning är speciellt udda heller. Lagom avstånd till pedalerna, ganska upprätt ställning på ryggstödet, ratten långt ut för att få händerna i förhållande till ratten som man ska.

Just sikten skulle jag inte ha problem med med yoke. Vanliga rattar brukar skymma hastighetsmätaren från ca 70-80 och uppåt för mig. Jag skulle givetvis kunna höja ratten högre, men det tycker jag inte är speciellt skönt.

Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
Beror ju på hur man sitter, min far är 194 cm och sitter typ i baksätet enligt mig, han ser instrumenten utan problem. Jag är 187 men sitter nog över 10 cm närmare pedalerna än vad han gör, jag ser inte instrumenten helt. Jag har kortare ben i relation till överkropp än vad han har och gillar dessutom att sitta med knäna böjda så då sitter jag mycket närmare.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av p1457 »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
Beror ju på hur man sitter, min far är 194 cm och sitter typ i baksätet enligt mig, han ser instrumenten utan problem. Jag är 187 men sitter nog över 10 cm närmare pedalerna än vad han gör, jag ser inte instrumenten helt. Jag har kortare ben i relation till överkropp än vad han har och gillar dessutom att sitta med knäna böjda så då sitter jag mycket närmare.
Kanske är jag som inte är lika nyfiken. Jag tror på de som säger att de ser eller inte ser instrumenten, är inte så intresserad av hur de sitter utan accepterar bara att det är så.
En del argument tidigare i tråden verkar ju inte tro på att det är möjligt att ratten döljer instrumenten för en normallång person.

Jag har för övrigt också längre överkropp i förhållande till benen. Kanske är det en dålig anatomi om man vill se bakom ratten?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Esterox »

Jordad skrev:
Esterox skrev:
Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.
Blir ju väldigt konstigt att styra med den platta botten. Yoke ser ju definitivt bredare ut så det kommer bli ännu mer konstigt om man hamnar ”fel”.
Skriv svar