Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?
Från beskrivningen:
Using a dial indicator and a measuring tape, while also monitoring the brake pressure with our MoTeC system, we were pleasantly surprised to see that our MC Brace removed almost all of the flex in the firewall, and reduced the pedal travel by 0.5″ at 90bar brake pressure.
Testing the master cylinder deflection with and without the brace showed some positive results. We also measured the pedal travel and the results were encouraging. With the MPP brace installed, the pedal travel is reduced by 0.5″ at 90 bar brake pressure, and the MC brace moves only 0.009″ versus the 0.059″ without the brace – also all measured at 90 bar brake pressure.
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Ska man betala förmån för exakt det som bilen kostar så finns det väl ingen som helst vits med upplägget?
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster
Modell 3 LR -21 Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Tyvärr får du nog åka på sommardäck om du inte har några vinterdäck.
Dagfinn skrev:
Oopsen skrev:
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
Autosock? Vet inte om det fungerar men det är åtminstone godkänt ur lagens synvinkel. Måste dock vara snö på vägen. Slits fort på barmark.
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Man kanske kan låta bli att trampa gasen i botten eller det kanske inte är ett alternativ
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Gäller väl specifikt dubbdäck, då det i stort sett bara finns efterfrågan på det i de nordiska länderna.
Dubbfria kör ju många med även nere på kontinenten, och de tillverkas på många andra ställen.
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Dimensionerna är samma för X, så borde passa bra.
För S är det bredare fälg och däck på nya. Men gamla fälgar ska passa öven om man kan behöva spacer för att det ska se ok ut. Jag tänkte spara min vinteruppsättning Arachnid 21" och köra med dem på min kommande S Plaid, iaf första vintern.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Även jag har tänkt återanvända mina tidigare vinterdäck. Men var hittar man spacers till Plaid som fungerar? Köper man på Biltema som vilken Volvo-raggare som helst?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.
Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?
Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21 Model S Ludicrous Performance -20 Model S Plaid, röd
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.
Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?
Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar
Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.
Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?
Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar
Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.
Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.
Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.
Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.
Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?
Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar
Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.
Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.
Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.
Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.
Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.
Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.
Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?
Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar
Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.
Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.
Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.
Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.
Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.
Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.
S Plaid är rätt skaplig på bana. Hyfsade tider. Är väl där effekten kommer till sin rätt. Går inte att använda på allmän väg även om man gett sig fan på att köra vårdslöst 100 km/h över gällande hastighet.
Jag har en bokning på en vit MS Long Range med beställningsavtal på 964’170 kr (inkl rabatt/kompensation på 20 tkr). Dock ångest över att jag inte bokade en röd MS Plaid istället.
Någon med MS Plaid (gärna röd) som skulle kunna tänka sig ett ”byte” av reservation?
Jag vet att det kanske inte är ”tillåtet” från Teslas sida men tänker att det med lite god vilja går att lösa.
Eller om någon med Plaidbokning vill ”sälja” den i utbyte mot ett riktigt bra inbytespris på min nuvarande MSP -20, 4500 mil, 21”, blå.
Du vill alltså lägga nära en halv mille mellan för att få en Plaid istället för en LR? Fascinerande vad olika man resonerar
Verkligen intressant med Teslas prissättning. En 3P kostar bara 40k mer än en 3LR, ändå tror jag det säljs fler LR. Där skulle Jag alltid välja en P, men för Model S skulle jag aldrig välja en Plaid. Tror det är stor risk/chans att Plaid S kommer justeras ned i pris precis på samma sätt som hände med Performance S/X för ett par år sedan.
Tror inte han menar att han vill betala fullt pris utan byta reservationer med bra pris, Plaid mot LR.
Jag har en reservation på en röd Plaid och skulle kunna tänka mig ett byte, men först vill jag ha alla korten på bordet. Dvs veta vad en refresh LR kommer kosta i Sverige.
Vad gäller justeringen så gällde den väl även X Performance. Och i det fallet så är mer prestanda alltid meningslöst. Är ju en stor och jättetung SUV.
Det tror jag också han menar, men mellanskillnaden blir fortfarande nästan en halv miljon.
Ja justeringen gällde även X (precis som jag skrev), men skillnaden nu är ju att påslaget för en X Plaid verkar bli ungefär hälften så stort som påslaget för S Plaid.
Alltid meningslöst? Så en SUV kan lika gärna ha 200 hästar som 1000 för dig? Kunde inte hålla med mindre. Båda bilarna är löjligt snabba rakt fram, den känslan och "nyttan" är lika stor oavsett S eller X. Hade vi pratat Roadster hade jag hållit med mer.
S Plaid är rätt skaplig på bana. Hyfsade tider. Är väl där effekten kommer till sin rätt. Går inte att använda på allmän väg även om man gett sig fan på att köra vårdslöst 100 km/h över gällande hastighet.
Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
S är också poänglös om man inte kör bana. Många förstår inte det och köper en ändå för bragging rights. För kom igen, hur kul är det att gasa med en tung klump som ändå är uppe i farter där körkortet ryker på några sekunder? Finns inget ljud eller nåt annat som ger nåt mervärde heller.
Jag beställde en Plaid+ i princip uteslutande för den utlovade räckvidden på 800 km EPA (eller om det var WLTP). Prestandan var verkligen sekundär för min del. Insåg väl redan då att det skulle bli trångt på snabbladdarna. Med 800 km EPA skulle behovet av snabbladdning minska med typ 90% för min del.
Men nu kom inte den och då kommer jag försöka tjäna en hacka på min beställning istället.
PS. Finns gott om bilar över 1,5 miljon på banorna...
Jag tror jag förstår resonemanget kring att byta LR mot Plaid. Efter någon dag med en LR förstår jag att prestandan i den räcker långt (även fast räckvidden bara var 50 mil i batteriet när min egen performance har 60 vid samma miltal) men när det väl är dags att köra om så är den där riktiga hästsparken i en Performance vanebildande. Den upplevelsen går inte att mäta i pengar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Intressant hur folk likställer sin egen subjektiva åsikt med objektiva fakta. Att någonting är meningslöst för en person betyder inte att det är det för en annan, och vice versa.