{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

p1457 skrev:

Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
Just därför borde Tesla erbjuda alternativ till Yoke… men det kommer nog :)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

p1457 skrev:
Fredrik j skrev:
p1457 skrev:
Många tvärsäkra inlägg här. Men man kan inte utgå från att alla är som en själv:
Jag är 178 cm lång. Jag har aldrig kört en bil där inte ratten döljer instrumentklustret när jag sitter i bekväm körställning.

Jag tycker yoken är cool och skulle nog kunna stå ut med en del när jag kör den. Kanske skulle jag hata den efter ett tag?
Huruvida den är trafiksäker eller inte, eller om Tesla förlorar eller ökar sin försäljning pga yoken, det har jag ingen aning om.
Med en lite udda körställning är det väl inte säkert att yoke funkar heller? Försöker förstå hur du sitter. Väldigt bakåtlutat?
Haha, nej jag sitter verkligen inte bakåtlutad. Tror inte min körställning är speciellt udda heller. Lagom avstånd till pedalerna, ganska upprätt ställning på ryggstödet, ratten långt ut för att få händerna i förhållande till ratten som man ska.

Just sikten skulle jag inte ha problem med med yoke. Vanliga rattar brukar skymma hastighetsmätaren från ca 70-80 och uppåt för mig. Jag skulle givetvis kunna höja ratten högre, men det tycker jag inte är speciellt skönt.

Många verkar ha svårt att förstå att vi människor är olika och bara för att något funkar för en betyder det inte att det funkar för alla.
Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
Beror ju på hur man sitter, min far är 194 cm och sitter typ i baksätet enligt mig, han ser instrumenten utan problem. Jag är 187 men sitter nog över 10 cm närmare pedalerna än vad han gör, jag ser inte instrumenten helt. Jag har kortare ben i relation till överkropp än vad han har och gillar dessutom att sitta med knäna böjda så då sitter jag mycket närmare.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av p1457 »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det är ju precis det jag försöker förstå. Jag är 194 och ser instrumenten helt i alla mina bilar. Om jag inte ska se hastighetsmätaren behöver jag köra upp stolen max.
Beror ju på hur man sitter, min far är 194 cm och sitter typ i baksätet enligt mig, han ser instrumenten utan problem. Jag är 187 men sitter nog över 10 cm närmare pedalerna än vad han gör, jag ser inte instrumenten helt. Jag har kortare ben i relation till överkropp än vad han har och gillar dessutom att sitta med knäna böjda så då sitter jag mycket närmare.
Kanske är jag som inte är lika nyfiken. Jag tror på de som säger att de ser eller inte ser instrumenten, är inte så intresserad av hur de sitter utan accepterar bara att det är så.
En del argument tidigare i tråden verkar ju inte tro på att det är möjligt att ratten döljer instrumenten för en normallång person.

Jag har för övrigt också längre överkropp i förhållande till benen. Kanske är det en dålig anatomi om man vill se bakom ratten?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Esterox »

Jordad skrev:
Esterox skrev:
Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.
Blir ju väldigt konstigt att styra med den platta botten. Yoke ser ju definitivt bredare ut så det kommer bli ännu mer konstigt om man hamnar ”fel”.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Aida »

Det blir ingen annan ratt än yoke:

http://www.vibilagare.se/nyheter/elon-m ... -nya-tesla
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

Esterox skrev:
Jordad skrev:
Esterox skrev:
Du har aldrig kört en bil med platt underkant på ratten va. ?
Jag har oftast haft avhuggna rattar så är van vid det men självklart ingen som är så tokig som yoken.
Blir ju väldigt konstigt att styra med den platta botten. Yoke ser ju definitivt bredare ut så det kommer bli ännu mer konstigt om man hamnar ”fel”.
Ärligt talat har jag aldrig ens reflekterat över att det skulle vara ett problem på något sätt. Har bara tyckt att det ser sportigt ut med platt botten

Nackdelen med yoken är att man måste korsa armarna alldeles för mycket vid snäva svängar. Tar man då tex under på höger sida när man svänger runt en rondell blir det antagligen inte lika bökigt. Svårt att veta när man inte har provat men det borde vara så.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av robpow »

För mej är inte det värsta den avhuggna ratten utan att reglage som blinkers, torkare och tuta är nu touch knappar på ratten. Det kommer bli ännu färre förare som grejar att blinka ut ur rondeller och lycka till att slå på torkarna i en böj eller korsning.

Tar gärna yoke ratten även om den inte tillför nåt direkt men touch knapparna på ratten är bara snurrigt!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Tars skrev:
Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Har inte du haft en och annan S?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Tars skrev:
Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Har inte du haft en och annan S?
De har gjort om baksätet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »


returns to 'Ring in potential record attempt.

The Model S Plaid started deliveries to customers in early June and it's possible the version currently testing at the 'Ring is a production example, though a heavy tint hides whether or not the interior has been stripped to save weight. We can make out a roll cage, though.

https://www.motorauthority.com/news/112 ... rd-attempt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

MWall skrev:
Tars skrev:
Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Har inte du haft en och annan S?
Jorå, men det är helt andra mått och säten på den nya.
Här har du mitt utrymme idag Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kangru »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
Tars skrev:
Letar på nätet hur baksätet är på en s. Hittar inget vettigt.
Varför jag letar är för att jag är i dilemmat att antingen kunna ha mina 3 barn bak bekvämt eller köpa mig en x istället.
Någon som känner någon som tagit leverans?
Har inte du haft en och annan S?
De har gjort om baksätet...
Jag har inte sett någon använda baksätet och jämfört med en tidigare Model S där alla tre sätena bak är lika bra/dåliga men i så ser man baksätet bra ett par gånger och jag tycker mig se att mittsätet är bättre än på nuvarande S och 3/Y men skulle gärna prova alla side-by-side med mina 3 barn.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

Precis. Det som skulle va intressant är att få se hur den bakre raden kommer se ut.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

Verkar vara bredare i mitten vilket är bra. Behöver några cm till för att det ska fungera.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kangru »

Tars skrev:
Verkar vara bredare i mitten vilket är bra. Behöver några cm till för att det ska fungera.
Vi hade (efter babyskyddet) vår bakvända stol i mitten och fick på det sättet hyfsat bra plats på båda sidoplatserna. Nu kommer vi snart att inte längre ha någon bilkudde eller liknande alls och sonen på snart 14 är snart 180cm, jag 185cm och frun 175cm. De två flickorna är idag 155 och 140cm ungefär men kommer under kommande år troligen bli minst 175cm. Frågan är då vad som kommer funka bäst, vi tyckte inte om körkänslan i en MX (2017?) när vi lånade en sådan 10dagar pga att den kändes för mycket som en "folkabuss" (min frus ord) även om det med utrymme och annat är mycket trevligt.

Alternativen vi tittar på (från mest troligt och neråt)

1) 7 sits MY att användas som 5 sits med ett säte tomt på andra och tredje raden. Har en sådan 7 sits P-MY bokad sedan första dagen bokningen öppnade.
2) 5 sits MS av nya varianten om baksätet blir bra för 3 (uppgradering från vår nuvarande MS-85 med 7 sits)
3) 5, 6 eller 7 sits MX Raven eller nya MX (om körkänslan är mindre folkabuss)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Tars »

kangru skrev:
Tars skrev:
Verkar vara bredare i mitten vilket är bra. Behöver några cm till för att det ska fungera.
Vi hade (efter babyskyddet) vår bakvända stol i mitten och fick på det sättet hyfsat bra plats på båda sidoplatserna. Nu kommer vi snart att inte längre ha någon bilkudde eller liknande alls och sonen på snart 14 är snart 180cm, jag 185cm och frun 175cm. De två flickorna är idag 155 och 140cm ungefär men kommer under kommande år troligen bli minst 175cm. Frågan är då vad som kommer funka bäst, vi tyckte inte om körkänslan i en MX (2017?) när vi lånade en sådan 10dagar pga att den kändes för mycket som en "folkabuss" (min frus ord) även om det med utrymme och annat är mycket trevligt.

Alternativen vi tittar på (från mest troligt och neråt)

1) 7 sits MY att användas som 5 sits med ett säte tomt på andra och tredje raden. Har en sådan 7 sits P-MY bokad sedan första dagen bokningen öppnade.
2) 5 sits MS av nya varianten om baksätet blir bra för 3 (uppgradering från vår nuvarande MS-85 med 7 sits)
3) 5, 6 eller 7 sits MX Raven eller nya MX (om körkänslan är mindre folkabuss)
Jag anser att 6-sits är den som är mest bekväm att åka långt med om man är 5. Dock så sabbar man en hel del på bagageutrymmet istället.
Ska prova det du säger sen med skyddet, men kruxet är att jag helst skulle vilja ha isofix överallt
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kallekula »

Det är stor skillnad på körkänsla på gamla X och Raven X. Dock är det självklart en stor bil. Ingen sportbil i kurvorna. Jämförelsen med folkabuss känns dock långt borta ...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Räcker det med en MS LR istället för en MS Plaid?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Kan man köpa en ny ratt till en M3.
Då borde man kunna göra det till en MS också.

https://www.holley.com/products/suspens ... s/RK950-01
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Kan man köpa en ny ratt till en M3.
Då borde man kunna göra det till en MS också.

https://www.holley.com/products/suspens ... s/RK950-01
Säkert, men hur ställer Tesla sig till med garanti på airbag och andra funktioner från ratten om man byter den under garanti tiden? Gissar dom inte tar något som helst ansvar vilket är fair när man modifierar bilen.

Bättre att ratten hade funnits där från början!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

Plaid är ju värt att vänta på i alla fall. Ser ju ut som att Taycan Turbo S står stilla (hoppa till 4:48)... Lite tjuvstart, men helt sjukt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dd88 »

Men varför får vi inga varvtider? Randy borde kunna ta den runt Laguna
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

dd88 skrev:
Men varför får vi inga varvtider? Randy borde kunna ta den runt Laguna
Hoppas på nya tider från ringen. Och så får vi se om dom kör med Yoke denna gång och inte som på Laguna.
Skriv svar