{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210616-061752_YouTube.jpg
Screenshot_20210616-062255_YouTube.jpg
I baksätet kan du styra:
1. Musik
2. Klimat
3. Värme
4. Film
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210616-062648_YouTube.jpg
Screenshot_20210616-062746_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Zalman3 skrev:
Plaid kör ifrån några McLaren.
Det är något speciellt med att axa ifrån en avgasbil där man hela tiden överhör hur bensinmotorn får kämpa. Har träffat på en nyare Ferrari och ett par ljudliga Audis RS-någonting ute på landsvägarna.. Audi hänger faktiskt på oväntat bra men inte tillräckligt. Men i min bil så tar sedan vindbrus och vägljud över ljudintrycket. Enligt klippet så känns Plaid mycket tystare i jämförelse. Det där kan nog faktiskt bli en riktigt fin bil att åka långt med.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dd88 »

Gillar Randy, men får hoppas att vi får se ett rekordförsök med en omodifierad bil innan Unplugged Performance gör det med sin.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »


More Details On Tesla’s Innovative Carbon-Wrapped Motor.

Elon pointed out that the Plaid’s carbon-wrapped motor is the most advanced motor on the planet outside of a lab and that they have a few ideas for increasing torque and max RPM even further for the new Roadster.

https://cleantechnica.com/2021/06/16/mo ... ped-motor/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

Maw skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Då blir det spännande att se om kvalitén på feedback i Teslan är bättre än den eller inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

renes skrev:
Maw skrev:
renes skrev:
taliz skrev:
Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
I en av videos nämndes det att det är en vibration när man trycker, dvs tactile feedback. Jag har ju redan ett par Macbooks med tactile feedback i styrplattan och det är, åtminstone för mig, stört omöjligt att märka skillnad mellan en mekanisk rörelse och den fejkade med tactile feedback. Samma på iPhones, typ. Det finns alltså en bra chans att knapparna kommer att kännas precis som om de var "vanliga" mekaniska.

Hur ID4 gör det har jag ingen aning om. Ingen tactile feedback?
Det är tactile feedback på ID4 och ID3 också.
Då blir det spännande att se om kvalitén på feedback i Teslan är bättre än den eller inte.
Jag har bara kört några timmar i ID3 och ID4 men tycker touchknapparna fungerade bra så om Tesla lyckas lika bra så skulle jag säga att det är tillräckligt. Blir de bättre så är det guldstjärna :)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Peakvärde eller continuous?

Vore kul att se hela laddkurvan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

20190629-tesla-v3-supercharging-hawthorne-ca-250kw-dcfc-3 (1).jpg
Tesla M3
250kW laddning
1.722 km/h

Tesla MS Plaid
246kW laddning
1.606km/h

Alltså drar en MS Plaid ca 9% mer el per mil än en M3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av AAKEE »

Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Exakt!

Jag nådde bara 245kW/1544km/h :-)

Vet vi om den(Plaid) håller i den laddeffekten ett tag ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
Hertsh skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Bilagan Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg finns inte längre
Snyggt. Nu vill vi verkligen se CCS-port för Europabilarna.
Få bilar kan ladda i mer än 1.600 km/h!
Peakvärde eller continuous?

Vore kul att se hela laddkurvan.
Plaid borde kunna få en bättre laddkurva eftersom kylkapaciteten är ca dubbelt så bra som för en P100D.
Screenshot_20210616-230456_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Plaid laddar i 246kW.
Ger 998 miles/h=1.606km/h.
Bilagan Screenshot_20210616-220020_Samsung Internet.jpg finns inte längre
Plaid klarar 246kW vid 34%.
M3 ligger under 150kW vid 34%.
Screenshot_20210617-044359_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210617-043245_YouTube.jpg
Screenshot_20210617-043133_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Max3 »

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Ja det är ju svårt att inte bli sugen faktiskt, speciellt i att de verkar ha gjort den så pass tyst. Får nog se till att skaffa en större parkeringsplats till nästa år ändå…
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Max3 »

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Max3 skrev:
Det framgår inte vilken bil det är filmat från, men Teslan startar iaf c:a 6s efter Audin och slår den ändå lätt. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar