{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
Jag är inte heller övertygad om att yoke är särskilt praktiskt, men coolt är det! ;)

Något jag noterade i denna och andra videos är dock att det verkar vara väldigt tyst i kupén, det är förstås svårt att jämföra från några Youtube-videos, men det är iaf känslan jag får.

Ljudet när dörrarna stängs känns också som ett rejält kliv framåt jämfört med "gamla" S/X (återigen med samma brasklapp).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av mans71 »

Tesla ”löser” hela tiden problem som inte finns. Det är ju faktiskt en del av deras charm som gör dom så likable, tycker iaf jag.

Annars hade värden aldrig fått se egenutvecklad regnsensor, falcon wing doors, obegripliga och krånglande dörrhantag, avsaknade av blinkersspak, osv. osv. och nu ska dom nu också bygga en bättre ratt! Finns många som gillar knasiga franska bilar också!
Model S P85DL+
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3282
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Ett bra tillbehör:
Skärmbild 2021-06-15 144657.png
https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... HUQAvD_BwE
Ja, med en rattspinnare kanske en Yoke-ratt kan fungera. Kanske kunde de plocka bort ena sidan också och bara ha en fjärdedels ratt? Tänk vilken fin överblick man skulle få över instrumentpanelen..
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:

Inte min favorit heller. Tycker även det ser ut som man måste korrigera väldigt mycket på ratten, kanske det dock är för det bara är typ halva ratten mot en "vanlig" bil.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Jag blir mer och mer irriterad över att Tesla har gjort denna lösning på ratt/spakar/växling. De kunde väl tex ha låtit folk få välja om man vill ha en blinkerspak eller inte. Vad är det positiva? Såg någon video igår med Tesla Raj och han visade hur man faktiskt kunde lägga handen på sidan av ratten samtidigt som man balanserade armbågen på dörren. Alltså va?? Det kan man väl på typ alla bilar, men då har man dessutom tyngden längst ner på rattenoch slipper spänna armen. (Jag bortser från att det inte är trafiksäkert sätt att hålla ratten). Om man vänder på detta. Finns det någon som köper nya Tesla för att den nya ratten är bra?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Ett bra tillbehör:
Skärmbild 2021-06-15 144657.png
https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... HUQAvD_BwE
:lol:
Köpa några sånna, sätta en Tesla-logga på och kränga för 1000kr/st. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Matte skrev:
Jag blir mer och mer irriterad över att Tesla har gjort denna lösning på ratt/spakar/växling. De kunde väl tex ha låtit folk få välja om man vill ha en blinkerspak eller inte. Vad är det positiva? Såg någon video igår med Tesla Raj och han visade hur man faktiskt kunde lägga handen på sidan av ratten samtidigt som man balanserade armbågen på dörren. Alltså va?? Det kan man väl på typ alla bilar, men då har man dessutom tyngden längst ner på rattenoch slipper spänna armen. (Jag bortser från att det inte är trafiksäkert sätt att hålla ratten). Om man vänder på detta. Finns det någon som köper nya Tesla för att den nya ratten är bra?
Blinkerspaken är nog det som jag kan störa mig på med denna lösning, det kommer vara krångligt att blinka ut ur rondeller även om jag tror man kan vänja sig vid det också. Men Tesla är ju inte de första med att ta bort blinkerspaken men det hjälper ju inte när det blir jobbigare.. Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

Det värsta med blinkersknapparna är nog att de är touch.
Hade det varit vanliga knappar tror jag det funkat bra.

Har ju touch i ID4an och det är helt värdelöst, funkar kanske var tredje gång om man har tur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Jag är övertygad om att de allra flesta vänjer sig väldigt fort med dessa nya funktioner.
Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är en bättre lösning än den nuvarande.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

OfarligTesla skrev:
Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
Jag såg ratten morgonen efter eventet i vintras och det var faktiskt bara den som gjorde att jag beställde. Förmodligen är jag i minoritet. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6104
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Vad gäller ratten så tror jag ingen köper Teslan bara för den ratten men tror det finns en hel del människor som skulle föredra den framför en rund ratt. Jag vill testa först innan jag säger bu eller bä, designen av den har ju iaf klara fördelar som att jag slipper huka mig för att se hela skärmen.
Jag såg ratten morgonen efter eventet i vintras och det var faktiskt bara den som gjorde att jag beställde. Förmodligen är jag i minoritet. :D
Jag gillade också ratten när jag såg den, men då förväntade jag mig att man inte skulle behöva ha mer än ett halvt varvs rattutslag åt varje håll. Jag tycker det verkar rent trafikfarligt i stadstrafik med den där implementationen där man behöver slå knut på sig själv för en normal kurva... Jag är oerhört skeptisk.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Sandy Munro vill plocka sönder en Plaid i bitar.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av vampyren »

spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:

hmm vetifan om jag gillar att trycka på skärmen varjen gång man ska fram o tillbaka, speciellt när man ska parkera!
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av termosen »

vampyren skrev:
spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:

hmm vetifan om jag gillar att trycka på skärmen varjen gång man ska fram o tillbaka, speciellt när man ska parkera!
Finns ju knappar nere vid mobilhållaren också. Vad jag förstått kan man också flippa med scrollhjulet.

Ratten tror jag är en vanesak.
Model Y LR
Model S 100D -18
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av vampyren »

termosen skrev:
vampyren skrev:
spacecoin skrev:
Verkar ju inte superpraktiskt med Yoke om man behöver snurra så här mycket:
hmm vetifan om jag gillar att trycka på skärmen varjen gång man ska fram o tillbaka, speciellt när man ska parkera!
Finns ju knappar nere vid mobilhållaren också. Vad jag förstått kan man också flippa med scrollhjulet.

Ratten tror jag är en vanesak.
Ju såg att det dyker upp ikoner där nere men det var nog inte alltid (typ om skärmen är sönder eller så förstod jag fel). Men oavsett fortfarande inte bra.
Kan man göra via ratten så är det inga problem. Gillar knappar själv. Det är bra med stillren design men viktiga saker vill jag ha knappar för.
Hoppas man får dragkrok med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »



Plaid kör ifrån några McLaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:


Plaid kör ifrån några McLaren.
Teslan är inte standard
https://electrek.co/2021/06/14/tesla-mo ... racetrack/
(Nu är nog inte många av bilarna där standard trots allt). Snabbt går det!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210616-061752_YouTube.jpg
Screenshot_20210616-062255_YouTube.jpg
I baksätet kan du styra:
1. Musik
2. Klimat
3. Värme
4. Film
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210616-062648_YouTube.jpg
Screenshot_20210616-062746_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Zalman3 skrev:
Plaid kör ifrån några McLaren.
Det är något speciellt med att axa ifrån en avgasbil där man hela tiden överhör hur bensinmotorn får kämpa. Har träffat på en nyare Ferrari och ett par ljudliga Audis RS-någonting ute på landsvägarna.. Audi hänger faktiskt på oväntat bra men inte tillräckligt. Men i min bil så tar sedan vindbrus och vägljud över ljudintrycket. Enligt klippet så känns Plaid mycket tystare i jämförelse. Det där kan nog faktiskt bli en riktigt fin bil att åka långt med.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar