Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tänker bilar med baksäte.Legato skrev:Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Koeningsegg Gemera?Fredrik j skrev:Jag tänker bilar med baksäte.Legato skrev:Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skillnaden är väl att gamla P mer eller mindre "dog" över 100 km/h jämfört med konkurrenterna. Plaid är ca en sekund snabbare på quarter mile (drygt 8,8 sekunder) än Koenigsegg One, McLaren P1, Bugatti Veyron Super Sport osv...Legato skrev:
Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".
Har det verkligen förändrats särskilt mycket sedan Raven? De var ju "en av världens snabbaste" då också. Rakt fram, men inte på bana.
Då fanns det ett par ytterligare fossiler som kunde konkurrera, men nu finns å andra sidan ett par nya elbilar (Lucid, Rimac).
Gamla P100DL behövde drygt 10,5 sekunder för samma sträcka med betydligt lägre sluthastighet. Och blev då omblåst av bilarna ovan med god marginal. Såg ut som att den stod stilla i jämförelse.
0-100 är en väldigt dålig måttstock för såna extrema bilar. Handlar mer om grepp och reaktioner då.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.
Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Den videon visar på ett annat sätt hur jävla snabb den ärjpetters skrev:Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.
Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
BMWn kör om Teslan i 110 och teslan står stilla och när BMWn kör om så gasar den fullt och då börjar teslan köra och hinner ifatt och köra om på nolltid. Sjukt!
Jag kommer att testa den runt Mantorp så fort de går nästa år om jag får den i år. Men jag är rädd att bromsarna är skit som alla påstår så får se hur det går. Jag kör idag en Nissan GT-R på bana och den är för tung egentligen och är svår att matcha mot dagens porschar som väger 300kg mindre. Bromsar är viktiga och framförallt på en väldigt tung bil
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.
Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.jpetters skrev:Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.
Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Finns inget annat eftermarknad ännu?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Någon som hittat dragvikten för Model S Plaid?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Dragmöjlighet:tigermann skrev:Någon som hittat dragvikten för Model S Plaid?
Dragkrok i höghållfast stål och kulkoppling med förmåga att dra up till 1 600 kg.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Mountainpass har grejer:PhR34k skrev:Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.jpetters skrev:Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.
Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Finns inget annat eftermarknad ännu?
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?taliz skrev:Mountainpass har grejer:PhR34k skrev:Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.jpetters skrev:Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.
Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Finns inget annat eftermarknad ännu?
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Från beskrivningen:Fredrik j skrev:Den där ”master cylinder brace”, vad är det för något?taliz skrev:Mountainpass har grejer:PhR34k skrev:Ja typ det ja. Frågan är när det kommer.jpetters skrev:Precis, och jag kommer ihåg hur otroligt impad jag var av denna BMW modell när den kom.
Den behöver nog detta kit helt klart.
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... t?web=true
Finns inget annat eftermarknad ännu?
https://www.mountainpassperformance.com ... delsplaid/
Using a dial indicator and a measuring tape, while also monitoring the brake pressure with our MoTeC system, we were pleasantly surprised to see that our MC Brace removed almost all of the flex in the firewall, and reduced the pedal travel by 0.5″ at 90bar brake pressure.
Testing the master cylinder deflection with and without the brace showed some positive results. We also measured the pedal travel and the results were encouraging. With the MPP brace installed, the pedal travel is reduced by 0.5″ at 90 bar brake pressure, and the MC brace moves only 0.009″ versus the 0.059″ without the brace – also all measured at 90 bar brake pressure.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
https://www.repairsmith.com/blog/master-cylinder/
Edit: Eller för er som lyssnat på Reply-all när det var bra: https://en.wikipedia.org/wiki/Breakmaster_Cylinder
Edit: Eller för er som lyssnat på Reply-all när det var bra: https://en.wikipedia.org/wiki/Breakmaster_Cylinder
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.Fredrik j skrev:Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.PhR34k skrev:Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.Pontus skrev:Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.Fredrik j skrev:Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.PhR34k skrev:Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ska man betala förmån för exakt det som bilen kostar så finns det väl ingen som helst vits med upplägget?Fredrik j skrev:Det skulle väl gå att lösa med restskatt? Som vanligt om det visar sig att man betalat för lite. Det borde ju inte vara så svårt att parera för. Man får väl försöka undvika att betala för lite utan tvärt om, betala lite för mycket som man ser får tillbaka.Pontus skrev:Men det skulle ju bli extremt svårt om man har en bil på leasing (ej operationell) då man inte vet i förväg hur mycket värdet på bilen är när det är dax att sälja den. Om jag väljer ett restvärde på 80% som kommer månadskostnaden bli väldigt mycket lägre än om jag väljer ett restvärde på 40% och då blir det ju helt olika förmånsvärden om jag tolkar rätt i hur du tänkte dig. För företaget blir det ju en justering när bilen säljs inbetalning eller utbetalning beroende på hur rätt man prickat med restvärdet.Fredrik j skrev:Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.PhR34k skrev:Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Jag tror det skulle bli för löst reglerat och för mycket fiffel för att det skulle bli hållbart för skatteverket att hålla koll på.
Visst skulle det bli annorlunda men det skulle också finnas en koppling mellan förmånen och vad det kostar.
Som sagt skulle det ju fortfarande kunna vara förmånligt med förmånsbil men lite rakare rör.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Man kan lägga incitamenten separat istället för att smeta in det i förmånsvärdet.MWall skrev:Ska man betala förmån för exakt det som bilen kostar så finns det väl ingen som helst vits med upplägget?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster
Modell 3 LR -21
Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Modell 3 LR -21
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?Oopsen skrev:En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tyvärr får du nog åka på sommardäck om du inte har några vinterdäck.
Dagfinn skrev:Funderar på samma sak, dessutom skriver Tesla att dom enbart monterar vinterdäck beställt från dom själva innan leverans. Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?Oopsen skrev:En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Autosock? Vet inte om det fungerar men det är åtminstone godkänt ur lagens synvinkel. Måste dock vara snö på vägen. Slits fort på barmark.Dagfinn skrev:Om man inte har beställt (eller inte kan få, det finns inte i lager just nu) därifrån innan leverans, eller har andra däck, hur gör man om det snöar eller är halt och minusgrader på leveransdagen?
https://www.if-sakerhet.se/autosock-sno ... extil.html
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Man kanske kan låta bli att trampa gasen i botten eller det kanske inte är ett alternativOopsen skrev:En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gäller väl specifikt dubbdäck, då det i stort sett bara finns efterfrågan på det i de nordiska länderna.
Dubbfria kör ju många med även nere på kontinenten, och de tillverkas på många andra ställen.
Dubbfria kör ju många med även nere på kontinenten, och de tillverkas på många andra ställen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Dimensionerna är samma för X, så borde passa bra.Oopsen skrev:En liten fundering som kanske rör fler som får bil i Nov-Dec.
Vinterdäck skall visst bli bristvara i år, då de flesta tillverkaś i Ryssland enligt uppgift.
Är det någon som har koll på om de som idag passar till MX passar till de nya? (Exkl TMPS, som väl antagligen är samma som i nya M3 & Y)
Kan ju då vara läge att köpa några begagnade tills dess att produktionen kommer i kapp..
För S är det bredare fälg och däck på nya. Men gamla fälgar ska passa öven om man kan behöva spacer för att det ska se ok ut. Jag tänkte spara min vinteruppsättning Arachnid 21" och köra med dem på min kommande S Plaid, iaf första vintern.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---