Fartpedal?Dafro skrev:När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?improwise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Att fartpedala känns sådär.Tellus skrev:Fartpedal?Dafro skrev:När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?improwise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
27,8 kWp solceller
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gasa är ju ett vedertaget uttryck för att öka på.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med Fredrik J i sak.Tellus skrev:Fartpedal?
Eftersom Plaid omfattas av tråden skulle jag nog säga [Fortpedal].
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Exakt varför krångla till det liksom...Fredrik j skrev:Gasa är ju ett vedertaget uttryck för att öka på.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Effektpedal.
Till varje given vinkel som pedalen trycks ner så finns det en associerad effekt som motorerna förväntas leverera.
Upplevs enklas i en gammal svag bensinare.
Håll jämn gas på platt mark.
Kommer till uppförsbacke, håll samma pedalvinkel, och farten sjunker pga att det krävs högre effekt för att hålla samma hastighet uppför än på platten.
Nedförsbacke och farten ökar pga det motsatta.
/Tråkiga ingenjören
Edit: Sen bidar ju pedalen med en massa andra effekter
Arga BMW, Audi, Porsche -ägare vid rödlysen.
Tjutande pipljid från oanande medpassagerare.
Indragna körkort eller böter.
Snabbare däcksbyten.
Dvs en väldigt effektfull pedal.
Till varje given vinkel som pedalen trycks ner så finns det en associerad effekt som motorerna förväntas leverera.
Upplevs enklas i en gammal svag bensinare.
Håll jämn gas på platt mark.
Kommer till uppförsbacke, håll samma pedalvinkel, och farten sjunker pga att det krävs högre effekt för att hålla samma hastighet uppför än på platten.
Nedförsbacke och farten ökar pga det motsatta.
/Tråkiga ingenjören
Edit: Sen bidar ju pedalen med en massa andra effekter
Arga BMW, Audi, Porsche -ägare vid rödlysen.
Tjutande pipljid från oanande medpassagerare.
Indragna körkort eller böter.
Snabbare däcksbyten.
Dvs en väldigt effektfull pedal.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ta bort P
E-dalen i mattan typ.
E-dalen i mattan typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Laddkurvan har nog nämnts tidigare, men om inte så kommer den + lite nörderi här.
Tyvärr påfrestande mycket prat!. Börja mitt i och scrolla! Annars står det man vill veta i texten.
https://insideevs.com/news/549335/three ... -analysis/
Tyvärr påfrestande mycket prat!. Börja mitt i och scrolla! Annars står det man vill veta i texten.
https://insideevs.com/news/549335/three ... -analysis/
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaidGustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
25% med 250 kW är alltså ca 25 kWh på 6 min eller ca 15 mil på 6 min. Då kommer man Stockholm Göteborg med ett laddstopp på mindre än 10 min ä en om man håller bra fartZalman3 skrev:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.Tellus skrev:https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaidGustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gustafsson skrev:
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Om jag jämför min MSP -21 så är prestanda-siffrorna i jämförelse med Plaid inget som för mig motiverar ett byte. Det är t.o.m. kortare räckvidd på Plaid. Men snabbare laddning och (laglig) dragkrok är helt klart plus i kanten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gustafsson skrev:Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.Tellus skrev:https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaidGustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Jag funderar på en MYP istället för min 100D med fri SuC. Inte ens nu när vi körde ner till Spanien så kom jag över 10 tusen. Det är ju mindre än vad jag skulle spara på billigare försäkring.
Det som framförallt gör att jag funderar på att byta är dock att få en fyra år nyare bil med garantier. Min bil har även rullat över 12000 mil. Är ju bara att vänta på dryga reparationskostnader. Luftfjädring, bärarmar, drivaxlar, strålkastare... Plus då den dyra försäkringen. Värde av fribSuC bleknar..
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja det tål att tänka på, helt klart.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.Gustafsson skrev:Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.Tellus skrev:https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaidGustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Niclas skrev:Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.
Hur gamla är de siffrorna på P100D? Min bil gör enligt Tesla 0-100 på 2,3 sekunder. Antar att det är med Rolling start.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gissar att 2,3 s är för 0-60mph och gäller performance raven, inte P100D?bjornnilsson skrev:Niclas skrev:Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.
Hur gamla är de siffrorna på P100D? Min bil gör enligt Tesla 0-100 på 2,3 sekunder. Antar att det är med Rolling start.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja, jag tror att du har rätt. På teslas svenska sida så var specen på min bil 2,4 sekunder till 100.. om jag minns rätt.Niclas skrev:Gissar att 2,3 s är för 0-60mph och gäller performance raven, inte P100D?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Specen för P är väl också beroende av att man behöver sätta på läget som värmer batteriet och använda "cheetah stance" osv. Sen kör de väl som sagt med rollout på P versionerna men inte de andra för att öka på skillnaden?bjornnilsson skrev:
Ja, jag tror att du har rätt. På teslas svenska sida så var specen på min bil 2,4 sekunder till 100.. om jag minns rätt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ja de kör med avdrag för rollout på P. Det är ca 0,3 s om jag förstår det rätt, för att det ska framstå som snabbare än vad de är. Man började med det på P85D.
Det som är intressant är att icke-P har inte avdrag för rollout dvs de är riktiga tider från stillastående vilket gör nya model S intrssant med en tid på 3,2s
Det som är intressant är att icke-P har inte avdrag för rollout dvs de är riktiga tider från stillastående vilket gör nya model S intrssant med en tid på 3,2s
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Som jag förstått det av mina EÖP-vänner (Elektriskt Överintresserad Person) så är det helt förbjudet att säga gasa och gaspedal iom kopplingen till ICE, utan man ska istället säga accelerera och accelerator(pedal)Dafro skrev:När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?improwise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Du får väl ursäkta din EÖP vänner, och det låter rätt. Jag tror att jag ses som en EÖP av mina vänner nu nör du säger det, men kanske inte till den nivån, än.improwise skrev:Som jag förstått det av mina EÖP-vänner (Elektriskt Överintresserad Person) så är det helt förbjudet att säga gasa och gaspedal iom kopplingen till ICE, utan man ska istället säga accelerera och accelerator(pedal)Dafro skrev:När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?improwise skrev:Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.
27,8 kWp solceller
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag ställer mig stolt i ledet som med största sanolikhet klassas som EÖP av sina vänner