{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Står november på amerikanska sidan. Var hittar ni att det ska vara mars?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Matte skrev:
Står november på amerikanska sidan. Var hittar ni att det ska vara mars?
Om du backar till endast inkluderade tillval så ändras leveranstid till 2023, specifikt 19” istf 21” däck (som är förvalda av någon anledning).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Matte »

Ok tack.

Segt, jag som har beställt snikvarianten :/

Dom kan ju göra som dom vill men inte är det schysst mot dom som har beställt.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MartinE »

Jag fick också ett sms igår om att min beställning länkats mot en bil! :o

Och jag har inte fått något följande sms om att det skulle varit fel... :?

Jag beställde tidigt, redan i början av november 2020, så jag inbillar mig själv att jag under alla omständigheter står ganska långt fram i kön.
Model S 85D
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

MartinE skrev:
Jag fick också ett sms igår om att min beställning länkats mot en bil! :o

Och jag har inte fått något följande sms om att det skulle varit fel... :?

Jag beställde tidigt, redan i början av november 2020, så jag inbillar mig själv att jag under alla omständigheter står ganska långt fram i kön.
Vill inte förstöra det för mycket, men Tesla har inte direkt varit kända för på senare tiden att respektera köplatser. Finns det någon som har beställd till ett dyrare pris finns det stor chans till att Tesla leverera först till den personen även om beställningen är senarelagd än din.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Credde skrev:
Vill inte förstöra det för mycket, men Tesla har inte direkt varit kända för på senare tiden att respektera köplatser. Finns det någon som har beställd till ett dyrare pris finns det stor chans till att Tesla leverera först till den personen även om beställningen är senarelagd än din.
Jag har läst om det här tidigare men känner att det är svårt att ta till sig..

Så med de första båtarna kommer alltså enbart de absolut dyraste/mest fullsmetade modellerna? Dvs om någon beställt mer tillval än vad jag gjort på min plaid, så kommer den sannolikt levereras först? Jag har valt svart som tillval + FSD, men standardfälgar. Har någon då beställt vid samma tidpunkt (dvs till samma pris) med samma spec fast med 21-tummare så kommer den bilen förmodligen före i leveransen, förstår jag det rätt?

Eller är det marginalerna som är viktigast, dvs de som köpt efter prishöjningen är de som sannolikt först får bilen?

Är det så konsekvent att mönstret går att se så tydligt även i vårt land?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Varför har man så svårt att rampa upp produktionen?
Screenshot_20211112-072724_Brave.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dstr »

bjornnilsson skrev:
Eller är det marginalerna som är viktigast, dvs de som köpt efter prishöjningen är de som sannolikt först får bilen?

Är det så konsekvent att mönstret går att se så tydligt även i vårt land?
Det var rätt mycket oväsen i USA relativt nyligen bland de som fått lägre priset som fick sina leveranser framskjutna och de som betalat "listpris" fick bilen direkt.

Ang Model 3-köerna så valde man att gå på long range först. Vi som köade första dagen och hade beställt en performance fick sitta med lång näsa medan folk som beställde en long range kunde hämta ut en lagerbil. Jag tror att det även här kommer finnas lagerbilar, så om du vill ha en med kort varsel så kommer det vara möjligt, och då kanske i en färgkombination som inte matchade din som inte kom med första båten.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
Om du backar till endast inkluderade tillval så ändras leveranstid till 2023, specifikt 19” istf 21” däck (som är förvalda av någon anledning).

/fth
Oooof. Det står ju slutet på 2022 på s/x på svenska sidorna fortfarande. Om det drar ännu mera ut på tiden och faktiskt blir våren 2023 eller senare även här riskerar jag att stå utan bil alls ett tag, för då hinner leasingen på min andra bil gå ut oxå... Dang.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Dagfinn skrev:
Oooof. Det står ju slutet på 2022 på s/x på svenska sidorna fortfarande. Om det drar ännu mera ut på tiden och faktiskt blir våren 2023 eller senare även här riskerar jag att stå utan bil alls ett tag, för då hinner leasingen på min andra bil gå ut oxå... Dang.
Under förutsättning att det är finansiell leasing så är det väl iofs bara att förlänga avtalet, det har iaf jag gjort i väntan på min refresh X.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Dagfinn »

fth skrev:
Under förutsättning att det är finansiell leasing så är det väl iofs bara att förlänga avtalet, det har iaf jag gjort i väntan på min refresh X.

/fth
Sant, om jag nu får förlänga några månader bara och inte minimum ett år. Får väl kolla upp det om det blir aktuellt.

Btw, Plaid eller LR? Jag tog Plaid, iom att skillnaden i pris är minimal och om dom nya förmånsreglerna klubbas till sommaren blir även förmånsvärdet i princip samma så jag undrar bara om det finns någon anledning till att välja LR isf utifrån dom förutsättningarna?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Dagfinn skrev:
Sant, om jag nu får förlänga några månader bara och inte minimum ett år. Får väl kolla upp det om det blir aktuellt.
Min leasing (DNB) förlängs automatiskt en månad i taget så länge jag inte gör något aktivt val.
Dagfinn skrev:
Btw, Plaid eller LR? Jag tog Plaid, iom att skillnaden i pris är minimal och om dom nya förmånsreglerna klubbas till sommaren blir även förmånsvärdet i princip samma så jag undrar bara om det finns någon anledning till att välja LR isf utifrån dom förutsättningarna?
LR, när jag beställde (tidigt) så var skillnaden i pris och förmånsvärde större, hade jag vetat hur lång tid leverans skulle ta och hur reglerna skulle ha sett ut vid leverans så hade jag nog valt Plaid.

Men det visste jag inte då :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Jag är lite orolig för att försäkringskostnaden blir hiskelig med en plaid. Premien sätts ju ofta utifrån effekten och med över 1000 hk slår väl bolagens räknesnurror i botten helt!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Asterix
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 feb 2021 10:17

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Asterix »

Zalman3 skrev:
Varför har man så svårt att rampa upp produktionen?
När jag testar US-sidan så står det november 22 för S och december 21 för Plaid.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Goblin »

Är det efterfrågan som gör att S Plaid är mycket dyrare än X Plaid? Känns som det är betydligt mer tech i X.
Gustafsson skrev:
Jag är lite orolig för att försäkringskostnaden blir hiskelig med en plaid. Premien sätts ju ofta utifrån effekten och med över 1000 hk slår väl bolagens räknesnurror i botten helt!
Också funderat över detta och en av anledningarna till att jag valde LR istället.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Vad jag kan läsa på TMC forum så är det bara LR som i mycket lite omfattning har börjat levereras.
Plaid uppfattar jag inte än har något myndighetsgodkännande än och ingen förbrukningssiffra i USA.
När Plaid S i blev klar för leverans så skedde en prishöjning.
Tidigast preliminär leverans för Plaid är enligt TMC forum i Januari 2022.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Monark1954 skrev:
Vad jag kan läsa på TMC forum så är det bara LR som i mycket lite omfattning har börjat levereras.
Plaid uppfattar jag inte än har något myndighetsgodkännande än och ingen förbrukningssiffra i USA.
När Plaid S i blev klar för leverans så skedde en prishöjning.
Tidigast preliminär leverans för Plaid är enligt TMC forum i Januari 2022.
Plaid var de första som levererades, på leveranseventet de hade var det bara Plaid vad jag vet (dock inte så många). Sen var det bara Plaid iaf i någon vecka efter det som leverades.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

OfarligTesla skrev:
Monark1954 skrev:
Vad jag kan läsa på TMC forum så är det bara LR som i mycket lite omfattning har börjat levereras.
Plaid uppfattar jag inte än har något myndighetsgodkännande än och ingen förbrukningssiffra i USA.
När Plaid S i blev klar för leverans så skedde en prishöjning.
Tidigast preliminär leverans för Plaid är enligt TMC forum i Januari 2022.
Plaid var de första som levererades, på leveranseventet de hade var det bara Plaid vad jag vet (dock inte så många). Sen var det bara Plaid iaf i någon vecka efter det som leverades.
Ganska säker på att Monark pratar om X, inte S.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjornnilsson »

Goblin skrev:
Är det efterfrågan som gör att S Plaid är mycket dyrare än X Plaid? Känns som det är betydligt mer tech i X.
Gustafsson skrev:
Jag är lite orolig för att försäkringskostnaden blir hiskelig med en plaid. Premien sätts ju ofta utifrån effekten och med över 1000 hk slår väl bolagens räknesnurror i botten helt!
Också funderat över detta och en av anledningarna till att jag valde LR istället.
Man kan ju tro att det borde vara så. Men kanske att man kommer undan ändå med relativt låg försäkringskostnad under de första åren, hoppas jag i alla fall. Jag har en MS Performance -21 och betalar 700 kr i månaden (halv). Den har strax över 800 hk.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Försäkringspremien är ett lotteri verkligen.
Jag betalar 2000/mån för min 100D och då var det ändå billigast bland de stora inkl watercircles mfl.
Men bilen är leasingbil vilket fördubblade premien…
Detta finns det spaltmetrar om i andra trådar dock…
Vill annars gärna ha en plaid :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Force-Walker »

Enligt Elon så skall Model S Plaid komma runt mars.



Kanske man prioriterar Kina före Europa nu?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av vigge50 »

I mitten av nästa år ska det gå att få uppdaterade bromsar på Model S Plaid om man vill ta den till banan, dock ingen billig historia...

https://shop.tesla.com/product/model-s- ... -brake-kit
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av dstr »

vigge50 skrev:
I mitten av nästa år ska det gå att få uppdaterade bromsar på Model S Plaid om man vill ta den till banan, dock ingen billig historia...

https://shop.tesla.com/product/model-s- ... -brake-kit
Det ser ganska billigt ut. Keramiska skivor kostar.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av kallekula »

Bra på vägar med fartkameror.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

Gustafsson skrev:
Jag är lite orolig för att försäkringskostnaden blir hiskelig med en plaid. Premien sätts ju ofta utifrån effekten och med över 1000 hk slår väl bolagens räknesnurror i botten helt!
Jag betalade mindre än 6000 kr/år för min pre Refresh 2021 X Performance och samma sak nu för X LR.
Halvförsäkring, fria mil hos Länsförsäkringar Västerbotten. Trygg Hansa var dyrare.

Tror inte att 750 eller 1000 hk gör någon skillnad i premie.

Kollade även helförsäkring för X LR registrerad dec 2020 och en 2021 enligt Tesla.
Kostade typ 14.000 kr med 3.000 kr i självrisk. Lite väl hög merkostnad för att komma bort från Teslas höga självrisk på vagnsskadegarantin men en indikation på premie när garantin upphör.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar