{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
MS LR före 2022 hade ju galet lågt förmånsvärde - helt felprisat. 2019 hade runt 5000 SEK. Nu lär det vara det dubbla 2023.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
10463:- för LR är lite saftigt
Speciellt när det inte var längesedan det låg på under 5000:-
Jag tror det var på cirka 6500:- vid beställningstillfället, Dec 2020
Speciellt när det inte var längesedan det låg på under 5000:-
Jag tror det var på cirka 6500:- vid beställningstillfället, Dec 2020
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fel och fel. Reglerna var såna då.spacecoin skrev:MS LR före 2022 hade ju galet lågt förmånsvärde - helt felprisat. 2019 hade runt 5000 SEK. Nu lär det vara det dubbla 2023.
De nya reglerna är mer rättvisa men tyvärr slår det sjukt hårt mot Model S.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tycker förmånsvärdet skulle bestämmas av dom faktiska kostnaderna för bilen. Det finns ju i företagets bokföring. Beskatta det som lön rakt av. Sen kan man lägga incitament ovanpå det vid behov. Det skulle fortfarande kunna vara förmånligt men lite mer förutsägbart.PhR34k skrev:Det som är snarare snett är förmånsvärde i överhuvudtaget men det är en annan diskussion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Varför? S Plaid vad ju dyrare än X Plaid ett lång period både i USA och i Sverige. Bidrog till att jag beställde en X Plaid, tyckte det var ett bra antagande att prisbilden skulle justerasPhR34k skrev:Sjukt att X är billigare än S
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Frågan var dock inte uitfrån om man fått något kompispris eller liknande utan i vilken mån ett kraftigt förändrat listpris påverkar förmånsvärdet även om SKV inte uppdaterar sina listpriser. Värdet av förmånen bör väl i sig kunna anses vara förändrad vilket rent logiskt borde innebära ett förändrat förmånsvärde. Det finns väl många förmåner som inte har några listor hos SKV där man själv förväntas räkna ut det.PhR34k skrev:Det är Skatteverkets listor. Spelar ingen roll om du fått bilen till kompispris eller dylikt. Som förut när priserna var helt fel eftersom tesla sänkt priserna så var det fortfarande deras priser som bestämde.improwise skrev:Är det alltid SKVs listor som gäller eller har man någon egen skyldighet att "justera" om det är uppenbart fel, typ som att man själv förväntas ange extrautrustning osv? I normalfallet är det väl samma sak så jag har aldrig kollat upp det samt att skillnaden i lite mer normala prisklasser bör vara mindre än på bilar en bit över en miljon. Vissa nya bilar saknar väl förmånsvärde men det lär inte vara en ursäkt för att inte betala något förmånsvärdedanni skrev:En LR producerad 2023 lär få högre förmånsvärde än en Plaid producerad 2022, eftersom Plaid 2022 redan fått ett väldigt lågt förmånsgrundande pris, men lägre än en Plaid producerad 2023. Listorna uppdateras två gånger om året.Rennwagen skrev:Varför tror du att LR får högre förmånsvärde än Plaid?Tenk skrev:Jag går nog inte så långt som Mercedes men vill hellre ha LR, längre räckvidd samt 100kg lättare känns viktigare. Sen är nya LR rätt mycket snabbare än gamla LR
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... ecret/amp/
Tyvärr är väl problemet förmånsvärdet på LR om den kommer nästa år, blir nog högre än Plaid som kommer i år…
Som sagt, jag påstår ingenting här, utan för mer ett resonemang som mynnar ut i ett par frågor
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag vet att “reglerna var så”. Det var helt galet felprisat dock. MS 2019 = 5000, MX 2019 = 10000. Det skiljde 10% i pris. Helt galet. En Taycan låg på 12k upp till 18k. Ordningen är återställd. Tråkigt för de som vill köpa MS men inte orättvist.MWall skrev:Fel och fel. Reglerna var såna då.spacecoin skrev:MS LR före 2022 hade ju galet lågt förmånsvärde - helt felprisat. 2019 hade runt 5000 SEK. Nu lär det vara det dubbla 2023.
De nya reglerna är mer rättvisa men tyvärr slår det sjukt hårt mot Model S.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…
Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Fast när det gäller att "ha råd" så är det ganska irrelevant med subventioner för "direktörer".agehall skrev:Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…
Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
Det är ju fortsatt väldigt generösa subventioner på elbilar under 700k, både i form av förmånsvärde och bonus. Nu finns det dessutom en lång rad bra alternativ som ligger under den gränsen i pris.
Det är ju iaf solklart att det aldrig varit så många som "har råd" med elbil som nu. Jag tycker man fasar ut bonusen för snabbt, men jag tycker inte det är för små subventioner idag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
agehall skrev:Allt kommer ju av att eftersom det bara är rika direktörer som har tjänstebil så kan de betala mer i skatt. Det är ju dessutom en tacksam sak i Sverige att se till att de som får mer av arbetsgivaren straffas ytterligare för det…
Om miljörörelsen var seriösa med att minska våra utsläpp från trafiken så borde de ju göra allt för att alla skulle ha råd att ha el-bil och subventionera det på alla tänkbara sätt men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan.
Bidraget handlar inte om att göra så att folk får råd. Det handlar om att få folk att välja elbil istället för fossilbil. En bonus på 70 tusen får lägre och lägre betydelse för beslutet ju dyrare bilen är. Det betyder att staten får mindre och mindre för bidraget ju dyrare bilen är. Svinnet blir större, dvs bidragsutbetalningar till folk som skulle valt elbil ändå ökar. Tror inte den som köper en Plaid eller EQS eller Taycan skulle valt en fossilbil om de inte får bonusen. Däremot kan det ju vara avgörande för någon som köper en ID.3.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.MWall skrev:S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Världens snabbaste bil med baksäte? Världens snabbaste under 10 miljoner?Legato skrev:Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.MWall skrev:S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?spacecoin skrev:Förmånsvärden 2022:
2022 MS Plaid utan extrautrustning: 13 513 kronor per månad.
2022 MX Plaid utan extrautrustning (5 seat får man anta): 12 317 kronor per månad.
LR MS: 10 463 kronor per månad
LR MX: 11 958 kronor per månad.
(Siffrorna är utan 3000 tjänstemil)
Det lär ju bli närmare 15-18k 2023 med prishöljningarna + extrautrustning.
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".MWall skrev:Världens snabbaste bil med baksäte? Världens snabbaste under 10 miljoner?Legato skrev:Vet i tusan. Hade den varit "världens snabbaste" inte "en av" så hade jag hållit med. Men "en av" är ju X också, samt världens snabbaste SUV.MWall skrev:S Plaid är en av världens snabbaste bilar. Det är en närmast unik selling point. Jag tror det är mycket därför.Legato skrev:Håller med i grunden, men samtidigt tycker jag Teslas prissättning är allt annat än logisk.Peter_D skrev:
Hmmm... LR borde inte får dyrare förmånsvärde 2023 än Plaid 2022. Förmånsvärdet för en Plaid 2022 bygger på ett nypris på 1 379 900 sek så det skulle förutsätta att priset på LR blir runt 1 400 000 vilket vore löjligt. Prisskillnaden i USA mellan Plaid o LR ligger väl på ca 30 % / 300ksek. Om Plaid idag i Sverige är prissatt till 1 550 000 sek så vore det konstigt om LR kostade mer än 1 250 000 sek när dom släpper för beställningar? Eller missade jag något här?
Plaid X kostade länge mindre än Plaid S.
Prisskillnaden mellan Plaid X och XLR är ungefär hälften så stor som mellan Plaid S och SLR.
I mina ögon är det rimligt att anta att man på sikt "konvergerar" mot liknande prisskillnad mellan Plaid och LR på S och X. Hur det sker kan man ju bara gissa, kanske är en höjning av X Plaid troligast, eller på sikt en sänkning av S Plaid...
Har det verkligen förändrats särskilt mycket sedan Raven? De var ju "en av världens snabbaste" då också. Rakt fram, men inte på bana.
Då fanns det ett par ytterligare fossiler som kunde konkurrera, men nu finns å andra sidan ett par nya elbilar (Lucid, Rimac).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag tänker bilar med baksäte.Legato skrev:Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Koeningsegg Gemera?Fredrik j skrev:Jag tänker bilar med baksäte.Legato skrev:Chiron, Koenigsegg etc antar jag.Fredrik j skrev:Vilken fossilbil är närmast? BMW M5 cs? 0-100 på 3,0.
Porsche panamera turbo s gör det på 3,1.
Även Mercedes s-class klarar det på strax över 3.
Mest imponerande är väl kanske Rolls royce Wraith på 4,4.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skillnaden är väl att gamla P mer eller mindre "dog" över 100 km/h jämfört med konkurrenterna. Plaid är ca en sekund snabbare på quarter mile (drygt 8,8 sekunder) än Koenigsegg One, McLaren P1, Bugatti Veyron Super Sport osv...Legato skrev:
Mmm, då blir det villkorat precis som "Världens snabbaste SUV".
Har det verkligen förändrats särskilt mycket sedan Raven? De var ju "en av världens snabbaste" då också. Rakt fram, men inte på bana.
Då fanns det ett par ytterligare fossiler som kunde konkurrera, men nu finns å andra sidan ett par nya elbilar (Lucid, Rimac).
Gamla P100DL behövde drygt 10,5 sekunder för samma sträcka med betydligt lägre sluthastighet. Och blev då omblåst av bilarna ovan med god marginal. Såg ut som att den stod stilla i jämförelse.
0-100 är en väldigt dålig måttstock för såna extrema bilar. Handlar mer om grepp och reaktioner då.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Efter att ha tittat på denna video (som tipsades om tidigare) så är det ingen tvekan för min del längre.
Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Sen verkar den ju inte så pjåkig på bana heller (från samma youtube kanal).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---