Finns det nån enkel tumregel från er som orkat räkna på det vid vilket förmånsvärde det lönar sig att köpa bilen privat? Självfallet finns mycket att ta hänsyn till, men i vilken härad ligger siffrorna?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 03 apr 2021 12:18
av MWall
Gustafsson skrev:
Finns det nån enkel tumregel från er som orkat räkna på det vid vilket förmånsvärde det lönar sig att köpa bilen privat? Självfallet finns mycket att ta hänsyn till, men i vilken härad ligger siffrorna?
När värdeminskningen är klart lägre än förmånsvärdet brukar jag tänka.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 04 apr 2021 17:51
av current
Gustafsson skrev:
Finns det nån enkel tumregel från er som orkat räkna på det vid vilket förmånsvärde det lönar sig att köpa bilen privat? Självfallet finns mycket att ta hänsyn till, men i vilken härad ligger siffrorna?
Om det är en ny bil skulle jag säga aldrig. Dyrare bil, högre förmånsvärde, större värdeminskning. Att ta en värdeminskning på en bil privat om man kan låta företaget göra det (och dessutom dra halva momsen) är inte ekonomiskt fördelaktigt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 04 apr 2021 18:47
av Legato
current skrev:
Gustafsson skrev:
Finns det nån enkel tumregel från er som orkat räkna på det vid vilket förmånsvärde det lönar sig att köpa bilen privat? Självfallet finns mycket att ta hänsyn till, men i vilken härad ligger siffrorna?
Om det är en ny bil skulle jag säga aldrig. Dyrare bil, högre förmånsvärde, större värdeminskning. Att ta en värdeminskning på en bil privat om man kan låta företaget göra det (och dessutom dra halva momsen) är inte ekonomiskt fördelaktigt.
Nja... Väldigt många faktorer. En helt central faktor är ju om bolaget gör (skattemässig) vinst eller ej. Nästa steg är att vinsten "måste" vara så pass stor att utdelningarna överstiger 20%-gränsen. Uppfylls båda dessa så är jag nog benägen att hålla med, men givetvis enbart när det gäller elbilar.
Nu har man hållit på i över 3 månader att ställa om fabriken till faceliftversionen.
Karossen är ju i princip oförändrad.
Inredningen är dock helt ny.
Förstår dock inte problemet riktigt.
Eller har man slängt in 4680 batterier i bottenplattan.
Som gör att det tar längre tid än beräknat?
Nu har man hållit på i över 3 månader att ställa om fabriken till faceliftversionen.
Karossen är ju i princip oförändrad.
Inredningen är dock helt ny.
Förstår dock inte problemet riktigt.
Eller har man slängt in 4680 batterier i bottenplattan.
Som gör att det tar längre tid än beräknat?
Jag förstår inte heller riktigt vad som ska behöva ta så lång tid men gissningen på mjukvaran kan vara rätt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 08 apr 2021 09:36
av OfarligTesla
Det verkar t.ex. som de skall göra ny krasch-tester i USA, gissningsvis för att de använder deras “large casting” i bottenplattan som det ryktades om tillsammans med det nya batteripacket (även för 18650 celler). Sen har de ju ny interiör, HVAC system och gissningsvis förbättrade kabeldragning á la Model Y. Halva bilen är ju mer eller mindre helt ny så det är väl förståligt att det tar tid att ställa om egentligen.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 08 apr 2021 11:44
av Tellus
Kan dom inte göra lite större facelift i fronten och rumpan också, inför 10 års jubileet. Börja med bakjlusen.
Jag är helt övertygad om att det kommer att komma dragkrok som tillval till S.
"Option codes" finns redan i konfiguratorn, och det syns tydligt på rendreringarna i konfiguratorn att S och X har precis samma lucka baktill som rimligtvis måste vara locket för kroken:
Förhoppningsvis är det nu också en mer elegant lösning än den yxiga Bosal-adaptern, men det kanske är för mycket att hoppas på elektriskt utfällbar?
/fth
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 08 apr 2021 23:25
av Zalman3
3.500 pound=1.600kg låter mycket bra!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 09 apr 2021 05:42
av Zalman3
Det pratas om att faceliften får mycket snabbare laddning.
Laddning per minut:
Gamla MS, 12,5 mi/min(20km/min)
MS Plaid+ 24,3 mi/min(38,9km/min )
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 09 apr 2021 07:15
av kallekula
Passar mig perfekt att utsidan inte ändras. Då märker inte grannarna att jag byter bil
Jag är helt övertygad om att det kommer att komma dragkrok som tillval till S.
"Option codes" finns redan i konfiguratorn, och det syns tydligt på rendreringarna i konfiguratorn att S och X har precis samma lucka baktill som rimligtvis måste vara locket för kroken:
Förhoppningsvis är det nu också en mer elegant lösning än den yxiga Bosal-adaptern, men det kanske är för mycket att hoppas på elektriskt utfällbar?
/fth
Äntligen skulle man kunna säga
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 09 apr 2021 08:12
av Gustafsson
Går det fortare om man trycker beställ en gång i minuten?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 09 apr 2021 08:47
av martinot
kallekula skrev:
Passar mig perfekt att utsidan inte ändras. Då märker inte grannarna att jag byter bil
Skit i vad grannarna tycker. Var en oberoende man/person istället!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 09 apr 2021 10:20
av fakerlind
Ser ut som de kanske tagit sitt förnuft till fånga och bytt 19 tummarna bakom navkapslarna.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 10 apr 2021 17:05
av A76
fakerlind skrev:
Ser ut som de kanske tagit sitt förnuft till fånga och bytt 19 tummarna bakom navkapslarna.