Fredrik j skrev:thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Ungefär samma, ja. Yoke ser cool ut, men säkerhetsmässigt är det stort fall tillbaka tycker jag. Säkerhetsaspekten tillsammans med en blinkersknapp är ju bara sämre än en gammaldags ratt med blinkersspak.
Tror det är svårt att få till en vettig lösning på dynamisk utväxling som andra påpekat, om det är fartberoende blir ju kurvor med inbromsning svåra.
Personligen skulle jag kunna tänka mig en ratt med kapad topp, då har man kanske det bästa av två världar om man prioriterar sikt av instrumentbrädan (säkert någon annan som gjort sådan lösning, orkar inte googla).
Men just nu är Yoke showstopper för mig, vill inte ratta runt i parkeringsgarage med stolpar med den - funkar säkert fint i hög hastighet då man inte rattar så mycket, men finliret spelar ju också roll.
Så blir till att vänta på att någon talar om för Elon att de bör skeppa runda ratten...
Rund ratt + blinkersspak + 4680 så lägger jag ny beställning