Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vi som beställt plaid+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Vi som beställt plaid+

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 07 jun 2021 21:37

Tycker man åtminstone kan vänta med att avboka till 10 juni.

Det är kanske Roadster som ersätter Plaid+.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare Tars » 07 jun 2021 21:41

Zalman3 skrev:Tycker man åtminstone kan vänta med att avboka till 10 juni.

Det är kanske Roadster som ersätter Plaid+.
Eller så kommer de köra med plaid + varianten och skrotar vanliga plaiden.
Förut när 100 kWh batteriet lanserades, så kom det bara till performance, och skulle gissa att så är fallet här med hoppas jag.
16 st olika Teslor, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra. Om du är nyfiken, så fråga aktuell status.
Just nu ingen Tesla... =(
Har beställt en plaid+. =)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Referralkod: michael4548

Inläggav Teslaägare Credde » 07 jun 2021 21:56

Någon som vet hur det kommer funka om man har beställt Plaid+ och den nu inte kommer, avbokas man automatisk sen eller kommer man erbjudas en Plaid eller LR istället - kommer man sist i kön då?
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare eTron » 08 jun 2021 07:08

Credde skrev:Någon som vet hur det kommer funka om man har beställt Plaid+ och den nu inte kommer, avbokas man automatisk sen eller kommer man erbjudas en Plaid eller LR istället - kommer man sist i kön då?

Den S Performance som jag bokade i November 2020 som skulle levereras i mars 2021 blev avbokad av Tesla pga de slutade tillverka den gamla Model S. Erbjöds då en LR, Plaid eller Plaid+ med lite rabatt (har för mig det var 50 000kr). Om jag inte valde att lägga en ny beställning skulle reservationsavgiften inte betalas tillbaka(!). Valde en Plaid+ den gången, men denna gång är det mer sannolikt att jag avbokar och kräver reservationsavgiften tillbaka, om inget väldigt positivt presenteras på torsdag.
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare

Inläggav almtom » 08 jun 2021 19:57

Så sjukt dåligt... finns absolut ingen anledning för oss som redan äger en tesla att uppgradera. Vilket jävla skitsnack att ingen behöver mer range... åker mycket långt med min bil och hade uppgraderat, trots prisskillnad, för den extra räckvidden...
almtom

Inläggav Teslaägare jpetters » 08 jun 2021 21:23

Det var ju liksom det man funderade på när man beställde, en +.
https://twitter.com/martinviecha/status ... 81888?s=21
Model S: P100DL, Pearl white, 21" Black Arachnid
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Referralkod: johan1662

Inläggav Teslaägare NEO » 08 jun 2021 23:13

eTron skrev:- Beställde en Model S Performance i november 2020, för leverans i mars då leasingen på min P100D tog slut. Detta skulle bli min tredje Tesla Model S.
- Fick samtal i slutet av januari 2021 att Tesla inte kommer att leverera enligt avtal och jag erbjuds beställa en LR/Plaid/Plaid+ istället.
- Väljer en Plaid+ för leverans 2021Q4 och behåller min gamla P100D tills Plaid+ levereras, trots att RVG då inte längre gäller.
- I maj 2021 flyttas Plaid+ förväntade leverans fram till första halvan av 2022.
- Hörde i morse att Plaid+ blir inställd helt. Ringde Tesla i f.m, men de visste inte mer än vad Elon twittrat.

Nu har jag alltså förlorat min RVG i onödan (och därmed förlorat ett par 100kkr då restvärdet på bilen understiger 50% av nypriset pga bilen var dyr då jag köpte den).

Kanske ändå var läge att prova något nytt nu. Vad finns för bra alternativ till Tesla Model S? Har kikat på Porsche Taycan. Några mer förslag?

Herregud vad jag lider med dig. Jag hade i ditt fall övervägt en EQS med 730hk (amg?) och uteslutit Tesla helt.
Model 3LR -20

Model XP100DL -17
Model X75D-16AP2, 6S
Model XP100DL-16 AP1,6s, 22" chrome delete
Model XP100DLHW3-197s, 3M satin white, chrome delete
Model SP85+ AP1 UP Facelift-14
Model S P85DL+-15
Model 3LR P+ HW3-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Franz » 08 jun 2021 23:28

eTron skrev:- Beställde en Model S Performance i november 2020, för leverans i mars då leasingen på min P100D tog slut. Detta skulle bli min tredje Tesla Model S.
- Fick samtal i slutet av januari 2021 att Tesla inte kommer att leverera enligt avtal och jag erbjuds beställa en LR/Plaid/Plaid+ istället.
- Väljer en Plaid+ för leverans 2021Q4 och behåller min gamla P100D tills Plaid+ levereras, trots att RVG då inte längre gäller.
- I maj 2021 flyttas Plaid+ förväntade leverans fram till första halvan av 2022.
- Hörde i morse att Plaid+ blir inställd helt. Ringde Tesla i f.m, men de visste inte mer än vad Elon twittrat.

Nu har jag alltså förlorat min RVG i onödan (och därmed förlorat ett par 100kkr då restvärdet på bilen understiger 50% av nypriset pga bilen var dyr då jag köpte den).

Kanske ändå var läge att prova något nytt nu. Vad finns för bra alternativ till Tesla Model S? Har kikat på Porsche Taycan. Några mer förslag?

Jag har lite svårt att förstå logiken här...
RVG går ut i mars och behåller du bilen längre än så tappar du "ett par 100 kkr". Du valde, när leveransen av nästa bil var tänkt till Q42021 att ändå behålla bilen och därmed ta en förlust på typ 1000 kronor per dag fram till (den tänkta) leveransen. Hade det inte redan här varit vettigt att lämna tillbaka din P100Di mars och gjort ungefär vad som helst annat, inklusive åka taxi, fram till Q4? Nu förstår jag att förutsättningarna ändrades igen men du tog ju trots allt beslutet innan sista förseningen/inställningen.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 09 jun 2021 01:28

almtom skrev:Så sjukt dåligt... finns absolut ingen anledning för oss som redan äger en tesla att uppgradera. Vilket jävla skitsnack att ingen behöver mer range... åker mycket långt med min bil och hade uppgraderat, trots prisskillnad, för den extra räckvidden...

Känns ju på många här att det främst är räckvidden som är problemet med dagens BEV, och inte prestandan. Så blir ju ett tapp på den punkten om inte Plaid+ blir av.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare martinot » 09 jun 2021 01:37

eTron skrev:

Är du inne på Taycan (som är en grymt trevlig bil) så borde ju även e-tron GT (du heter ju e-tron, så borde passa bättre :) ) vara av intresse. Gällande Tesla så borde ju även M3P vara ett bra alternativ till Taycan tänker jag mig. Lite lägre byggkvalitet, men å andra sidan lite bättre räckvidd. Speciellt med det nya 82kWh Panasonic-batteriet och den lätta M3:an i kombo.

VAG ID GTX och kommande prestanda Ioniq-modell från Hyundai kanske kan vara intressanta om du är villig att vänta med byte (även om lite är känt om bägge idag). Fördelen med M3P, Taycan och e-tron GT är ju att de finns att få/beställa idag.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

FöregåendeNästa

Återgå till Model S