Vi som beställt plaid+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
"When I say feature complete I mean that it will work in down-town San Francisco and down-town Manhattan this year", Elon Musk, 19 april 2019, Autonomy Day.
Feature complete betyder inte problemfritt eller att det är levererat till alla eller ens någon. Har du koll på exakt hur Teslas interna FSD-kid funkade och att Elon och Tesla ljuger om att de förväntade sig detta 2019 så OK. Själv har jag inte en susning om hur det funkade och anser mig inte kunna påstå att han eller Tesla ljuger om vad de förväntar sig.
Enligt Elon så innebär tydligen "feature-complete" att "it will work in down-town San Francisco and down-town Manhattan". Men för all del använd din egen definition för att slippa backa. Hur det funkar nu, två år senare, kan du se på YT. Enligt mig, inte så bra och gissningsvis flera år bort. Jag kan ge dig fler sköna quotes, men jag tror inte det är någon poäng.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
"When I say feature complete I mean that it will work in down-town San Francisco and down-town Manhattan this year", Elon Musk, 19 april 2019, Autonomy Day.
Feature complete betyder inte problemfritt eller att det är levererat till alla eller ens någon. Har du koll på exakt hur Teslas interna FSD-kid funkade och att Elon och Tesla ljuger om att de förväntade sig detta 2019 så OK. Själv har jag inte en susning om hur det funkade och anser mig inte kunna påstå att han eller Tesla ljuger om vad de förväntar sig.
Enligt Elon så innebär tydligen "feature-complete" att "it will work in down-town San Francisco and down-town Manhattan". Men för all del använd din egen definition för att slippa backa.
Jag sa inget emot det. Vi har ju otal med videos där kundbilar idag kör runt down-town San Francisco och Manhattan. Vi vet inte vad Tesla hade för mjukvara i bilarna 2019. Du verkar dock stå på dig att du vet allt om detta och att Tesla ljuger. Jag har inget problem med det. Jag visar dock på vad de sa och där lade de till ordet "expect". Finns inga löften och särskilt inte om leveranser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Finns inga löften och särskilt inte om leveranser.
Skulle du ta den här skiten från något annat företag än Tesla? Dom som köpt FSD (mig själv inkluderad) är grundlurade.
Rent juridiskt, nej. Moraliskt, ja.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Tellus »

Vilken spec har ni valt på världens bästa bil ?
Försöker bryta trådurspårning ;)

21"
Midnight
Cream
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Finns inga löften och särskilt inte om leveranser.
Skulle du ta den här skiten från något annat företag än Tesla? Dom som köpt FSD (mig själv inkluderad) är grundlurade.
Rent juridiskt, nej. Moraliskt, ja.
När du köpte FSD visst du väl vad det var som du köpte? Vilka funktioner och när de kommer är det egentligen ingen som vet så man får ju anpassa sina val efter det. Det har dock varit väldigt mycket hype runt FSD så jag förstår att många valt att köpa på chansen att vara först med något nytt. Ser man rent krast på vad Tesla har kommunicerat så är det rätt annorlunda mot vad som skrivits om vad Tesla levererar och när de kommer leverera sakerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Frippanecci »

Tellus skrev:
Vilken spec har ni valt på världens bästa bil ?
Försöker bryta trådurspårning ;)

21"
Midnight
Cream
19”
Vit
Svart

19” åker ut på Blocket, och sen vill jag ha 21” Turbin.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
Vilken spec har ni valt på världens bästa bil ?
Försöker bryta trådurspårning ;)

21"
Midnight
Cream
Röd, vit, 19". Har redan en uppsättning 21".
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Tars »

Tellus skrev:
Vilken spec har ni valt på världens bästa bil ?
Försöker bryta trådurspårning ;)

21"
Midnight
Cream
Midnight
Vit
Fsd
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av bjornnilsson »

Svart, standard inredning, FSD (min extra-chaufför gav mig 50 avslappnade mil igår i min MSP 2021) och så har jag 21-tums turbin som jag hoppas kommer passa även på +.

Supertacksam över att ha möjligheten att kunna köpa mig min nästa absoluta drömbil när dagen än kommer.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Finns inga löften och särskilt inte om leveranser.
Skulle du ta den här skiten från något annat företag än Tesla? Dom som köpt FSD (mig själv inkluderad) är grundlurade.
Rent juridiskt, nej. Moraliskt, ja.
Det gäller som alltid att skilja på fakta och hype.
Att Elon kommunicerar förhoppningar på investerar-event och att media, forum etc skapar en hype på det är en sak.
Tesla har, som Svensson skrivit, inte lovat något tidsmässigt. Det står ingenstans när du beställer att FSD skall fungera vid en viss tid.
Dvs om du inte suttit och läst forum, media och kollat investerar-event så hade du inte "hypat dig själv". Då hade du baserat ditt beslut enbart på vad som står på beställningssidan, och där utlovas inget.
Summa summarum, det är alltså du som lurar dig själv, ingen annan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Vi som beställt plaid+

Inlägg av spacecoin »

Ja så måste det vara. Tesla kan inte vilseleda kunder eller investerare för dom skapar hype.

Det är så klart mitt eget fel att jag lyssnar på uttalanden från VD:n.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Tesla har, som Svensson skrivit, inte lovat något tidsmässigt. Det står ingenstans när du beställer att FSD skall fungera vid en viss tid.
Men det där stämmer ju inte riktigt, inte vad gäller AP1 iaf, det fanns konkreta löften om funktionalitet som aldrig infriades, och aldrig kommer att göra det.

Se följande citat från Teslas hemsida oktober 2015:
Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way. It will sync with your calendar to know exactly when to arrive.
Detta är vi ju inte i närheten av ens idag med AP2+, och som sagt, det kommer ju aldrig att komma till AP1, det tycker jag kvalar in som ett löfte som Tesla har brutit.

Det finns säkert många fler exempel, men att Tesla har lovat saker dom inte har levererat, och aldrig kommer att leverera, tycker iaf jag står bortom alla tvivel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av HelectriC »

bjornnilsson skrev:
Svart, standard inredning, FSD (min extra-chaufför gav mig 50 avslappnade mil igår i min MSP 2021) och så har jag 21-tums turbin som jag hoppas kommer passa även på +.

Supertacksam över att ha möjligheten att kunna köpa mig min nästa absoluta drömbil när dagen än kommer.
Är väl tveksamt om vanliga 21” Turbin från ”gamla” MS är tillräckligt breda? Jag antar att Plaid+ kommer behöva ordentligt breda sulor för att få ner kraften samt det går en del rykten om att Plaid+ är breddad i karossen. Taycan Turbo S har ju 305 bakdäck :o
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mackan
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 dec 2014 07:16
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Mackan »

Elon Musk is really accelerating the potential timeline for delivering self-driving: The Tesla CEO said on a press call that he hopes to deliver a test ride of fully autonomous Tesla vehicle driving by next year.

What kind of test? Not a trip around the block, but a coast-to-coast road trip, he says.

“Our goal is, and I feel pretty good about this goal, that we’ll be able to do a demonstration drive of full autonomy all the way from LA to New York, from home in LA to let’s say dropping you off in Time Square in New York, and then having the car go park itself, by the end of next year,” he said on a press call today. “Without the need for a single touch, including the charger.”

Kommer ihåg denna presskonferens i okt 2016 när de presenterade bland annat AP2. Kunde inte låt bli att beställa en ny efter den showen men inte ens nu 4,5 år senare är Tesla i närheten av detta.
Däremot har Tesla levererat andra saker som de inte gett sken av det ska komma när jag beställt Teslor. Till exempel ökad prestanda, Sentry Mode, pruttkudde mm.
Har stor respekt för vad Elon åstadkommit men tycker inte att det är okej/ seriöst av en VD att presentera på ett sätt som ger sken av att funktioner snart finns tillgängliga. Det tog ganska många år innan AP2 ens kom ifatt AP1 och det var inte riktigt den bilden Elon presenterad.
Detta är min personlig åsikt och har gillat mina Teslor trots fel och brister. Jag hann beställa två till Teslor efter den jag beställde 2016 innan jag provade att byta märke på min elbil.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av bjornnilsson »

HelectriC skrev:
Är väl tveksamt om vanliga 21” Turbin från ”gamla” MS är tillräckligt breda? Jag antar att Plaid+ kommer behöva ordentligt breda sulor för att få ner kraften samt det går en del rykten om att Plaid+ är breddad i karossen. Taycan Turbo S har ju 305 bakdäck :o
Tänker mig att om Plaid+ skulle vara bredare, så kanske det är så för att axlarna sitter lite längre ut, för att ge plats för en extra motor bak? Men förmodligen har du rätt, det är väl långt ifrån säkert att gamla fälgar passar av olika anledningar. Problemet med fälgarna var att de som gick att klicka hem som tillval inte alls föll mig i smaken. Just 21” Turbinfälgarna gör model S rättvisa, tycker jag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Ja så måste det vara. Tesla kan inte vilseleda kunder eller investerare för dom skapar hype.

Det är så klart mitt eget fel att jag lyssnar på uttalanden från VD:n.

Titta på några andra investerar-möten från startups så skall du nog se att det inte är något konstigt. Man måste ju trigga ett intresse från investerarna, annars får man inga pengar.
De mötena är ju inget som riktas till slutkund, utan just investerare. Så ja, det är ditt eget fel om du lyssnar på dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
HelectriC skrev:
Är väl tveksamt om vanliga 21” Turbin från ”gamla” MS är tillräckligt breda? Jag antar att Plaid+ kommer behöva ordentligt breda sulor för att få ner kraften samt det går en del rykten om att Plaid+ är breddad i karossen. Taycan Turbo S har ju 305 bakdäck :o
Tänker mig att om Plaid+ skulle vara bredare, så kanske det är så för att axlarna sitter lite längre ut, för att ge plats för en extra motor bak? Men förmodligen har du rätt, det är väl långt ifrån säkert att gamla fälgar passar av olika anledningar. Problemet med fälgarna var att de som gick att klicka hem som tillval inte alls föll mig i smaken. Just 21” Turbinfälgarna gör model S rättvisa, tycker jag.
Går väl att kränga på 285:or om man vill på staggered bakfälgar? Kanske ännu bredare?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
Tesla har, som Svensson skrivit, inte lovat något tidsmässigt. Det står ingenstans när du beställer att FSD skall fungera vid en viss tid.
Men det där stämmer ju inte riktigt, inte vad gäller AP1 iaf, det fanns konkreta löften om funktionalitet som aldrig infriades, och aldrig kommer att göra det.

Se följande citat från Teslas hemsida oktober 2015:
Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way. It will sync with your calendar to know exactly when to arrive.
Detta är vi ju inte i närheten av ens idag med AP2+, och som sagt, det kommer ju aldrig att komma till AP1, det tycker jag kvalar in som ett löfte som Tesla har brutit.

Det finns säkert många fler exempel, men att Tesla har lovat saker dom inte har levererat, och aldrig kommer att leverera, tycker iaf jag står bortom alla tvivel.

/fth
Vad jag kan se är det du citerar något från en bloggpost? Menar du att det stod på beställningssidan?
Man är väldigt noga med hur man formulerar sig och var, annars blir man stämda.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
bjornnilsson skrev:
HelectriC skrev:
Är väl tveksamt om vanliga 21” Turbin från ”gamla” MS är tillräckligt breda? Jag antar att Plaid+ kommer behöva ordentligt breda sulor för att få ner kraften samt det går en del rykten om att Plaid+ är breddad i karossen. Taycan Turbo S har ju 305 bakdäck :o
Tänker mig att om Plaid+ skulle vara bredare, så kanske det är så för att axlarna sitter lite längre ut, för att ge plats för en extra motor bak? Men förmodligen har du rätt, det är väl långt ifrån säkert att gamla fälgar passar av olika anledningar. Problemet med fälgarna var att de som gick att klicka hem som tillval inte alls föll mig i smaken. Just 21” Turbinfälgarna gör model S rättvisa, tycker jag.
Går väl att kränga på 285:or om man vill på staggered bakfälgar? Kanske ännu bredare?
Av nån anledning så är de ju bara 9". 265 brukar vara max som rekommenderas på 9".

Jag utgår ifrån att det blir avsevärt bredare fälgar som kommer när de slutgiltiga detaljerna blir klara. 295or ska få plats utan problem och även vissa 305or. Sen kanske skärmarna breddas dessutom...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av jpetters »

Legato skrev:
MWall skrev:
bjornnilsson skrev:
HelectriC skrev:
Är väl tveksamt om vanliga 21” Turbin från ”gamla” MS är tillräckligt breda? Jag antar att Plaid+ kommer behöva ordentligt breda sulor för att få ner kraften samt det går en del rykten om att Plaid+ är breddad i karossen. Taycan Turbo S har ju 305 bakdäck :o
Tänker mig att om Plaid+ skulle vara bredare, så kanske det är så för att axlarna sitter lite längre ut, för att ge plats för en extra motor bak? Men förmodligen har du rätt, det är väl långt ifrån säkert att gamla fälgar passar av olika anledningar. Problemet med fälgarna var att de som gick att klicka hem som tillval inte alls föll mig i smaken. Just 21” Turbinfälgarna gör model S rättvisa, tycker jag.
Går väl att kränga på 285:or om man vill på staggered bakfälgar? Kanske ännu bredare?
Av nån anledning så är de ju bara 9". 265 brukar vara max som rekommenderas på 9".

Jag utgår ifrån att det blir avsevärt bredare fälgar som kommer när de slutgiltiga detaljerna blir klara. 295or ska få plats utan problem och även vissa 305or. Sen kanske skärmarna breddas dessutom...
275 går bra (som max) enligt de däckfirmor jag använt, och är det jag kör på min S bak (Arachnid fälgarna).
På Plaid+ vill man säkert ha bredare ändå för att få max grepp.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av jpetters »

bjornnilsson skrev:
HelectriC skrev:
Är väl tveksamt om vanliga 21” Turbin från ”gamla” MS är tillräckligt breda? Jag antar att Plaid+ kommer behöva ordentligt breda sulor för att få ner kraften samt det går en del rykten om att Plaid+ är breddad i karossen. Taycan Turbo S har ju 305 bakdäck :o
Tänker mig att om Plaid+ skulle vara bredare, så kanske det är så för att axlarna sitter lite längre ut, för att ge plats för en extra motor bak? Men förmodligen har du rätt, det är väl långt ifrån säkert att gamla fälgar passar av olika anledningar. Problemet med fälgarna var att de som gick att klicka hem som tillval inte alls föll mig i smaken. Just 21” Turbinfälgarna gör model S rättvisa, tycker jag.
Vanliga Plaid har ju också två motorer bak. Men + kan säkert bli bredare ändå.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av dstr »

jpetters skrev:
275 går bra (som max) enligt de däckfirmor jag använt, och är det jag kör på min S bak (Arachnid fälgarna).
På Plaid+ vill man säkert ha bredare ändå för att få max grepp.
Ska man ta sig runt ringen på nära 7 minuter blankt så skulle jag killgissa på att man behöver 285 fram och 305 bak. Minst.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Tars »

Som jag har skrivit förut så kommer plaid + förmodligen vara bredare enligt info från Trosta då dimension på bilen är bredare än vanlig plaid.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Kriper »



Björn misstänker leverans "Mid 2022".
Skärmavbild 2021-03-26 kl. 09.09.55.png
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:


Björn misstänker leverans "Mid 2022".

Den som väntar på nåt gott...
Skriv svar