Oj... Nej.OfarligTesla skrev:Alltid undrat hur de skulle göra för att få Plaid+ värd priset när Plaid hade typ samma prestanda
Att gå från 9,23 till en 8-sekundersrepa på 402m är ett väldigt stort kliv.
Moderator: Redaktion
Oj... Nej.OfarligTesla skrev:Alltid undrat hur de skulle göra för att få Plaid+ värd priset när Plaid hade typ samma prestanda
OfarligTesla skrev:Känns ju rätt rimligt, de lär helt enkelt ligga kvar med samma storlek på batterierna (eller något mer) som tidigare och då får de ut typ samma range som de lovade med Plaid+.
Alltid undrat hur de skulle göra för att få Plaid+ värd priset när Plaid hade typ samma prestanda och de behövde dra ned storleken på batteriet i LR/Plaid för att deras range inte skulle vara väldigt nära Plaid+. Och när 4680 skulle in i LR/Plaid hade det blivit ännu värre för dem.
Precis. Jag förväntade mig att + skulle leverera ordentligt bättre range/större batteri för att få bättre "flås" även under 80% laddning, mindre värmekänslig och bättre laddkurva. Även 50 mil användbar range på motorväg med 21" hade varit nice (min SP100D når dryga 30 mil under dessa förutsättningar). Nu kanske allt detta kommer på torsdag, och då är allt förlåtet....MWall skrev:OfarligTesla skrev:Känns ju rätt rimligt, de lär helt enkelt ligga kvar med samma storlek på batterierna (eller något mer) som tidigare och då får de ut typ samma range som de lovade med Plaid+.
Alltid undrat hur de skulle göra för att få Plaid+ värd priset när Plaid hade typ samma prestanda och de behövde dra ned storleken på batteriet i LR/Plaid för att deras range inte skulle vara väldigt nära Plaid+. Och när 4680 skulle in i LR/Plaid hade det blivit ännu värre för dem.
Jag ser vanliga Plaid som en lite snabbare version av dagens Performance och Plaid+ som ett jäkla monster där de nya batterierna och den stora kapaciteten skulle garantera att bilen skulle ha en mer effektiv kylning av packet som skulle möjliggöra högre tempo på bana, snabbare laddning osv osv.
Vanliga Plaid intresserar mig egentligen inte alls. Den är säkert jättesnabb osv men den lär ju inte ha chassit som användes på bantesterna osv. Jag lockades även av den fantastiska räckvidden som skulle möjliggöra körning ner till sommarstället i Åhus utan att behöva stanna och snabbladda. Visserligen stannar vi ändå men behöver man inte ladda så kan man stanna vart man vill och inte där Tesla bestämt att vi måste stanna. Typ Ödeshög...
Ja det är väl sant att det tar en hel del för att skala bort 0,24 sekunder när vi pratar de redan låga tiderna.dstr skrev:Oj... Nej.
Att gå från 9,23 till en 8-sekundersrepa på 402m är ett väldigt stort kliv.
Ja men hade du verkligen betalat 500 papp till över en LR för att få typ 10% längre räckvidd? För om Tesla inte drar ned på storleken på batteripacket från tidigare modeller är det ungefär den skillnaden du kommer hamna på. Vad gäller kylning osv skulle jag gissa att det är samma skillnad där, det nya batteripacket har bra mycket bättre kylning än tidigare oavsett men att 4680 cellerna är lite lättare att kyla. Om Tesla inte stoppar in 4680 cellerna från början så hade de ju definitivt stoppat in dem i LR/Plaid om något år.MWall skrev:
Jag ser vanliga Plaid som en lite snabbare version av dagens Performance och Plaid+ som ett jäkla monster där de nya batterierna och den stora kapaciteten skulle garantera att bilen skulle ha en mer effektiv kylning av packet som skulle möjliggöra högre tempo på bana, snabbare laddning osv osv.
Vanliga Plaid intresserar mig egentligen inte alls. Den är säkert jättesnabb osv men den lär ju inte ha chassit som användes på bantesterna osv. Jag lockades även av den fantastiska räckvidden som skulle möjliggöra körning ner till sommarstället i Åhus utan att behöva stanna och snabbladda. Visserligen stannar vi ändå men behöver man inte ladda så kan man stanna vart man vill och inte där Tesla bestämt att vi måste stanna. Typ Ödeshög...
OfarligTesla skrev:Ja det är väl sant att det tar en hel del för att skala bort 0,24 sekunder när vi pratar de redan låga tiderna.dstr skrev:Oj... Nej.
Att gå från 9,23 till en 8-sekundersrepa på 402m är ett väldigt stort kliv.
Ja men hade du verkligen betalat 500 papp till över en LR för att få typ 10% längre räckvidd? För om Tesla inte drar ned på storleken på batteripacket från tidigare modeller är det ungefär den skillnaden du kommer hamna på. Vad gäller kylning osv skulle jag gissa att det är samma skillnad där, det nya batteripacket har bra mycket bättre kylning än tidigare oavsett men att 4680 cellerna är lite lättare att kyla. Om Tesla inte stoppar in 4680 cellerna från början så hade de ju definitivt stoppat in dem i LR/Plaid om något år.MWall skrev:
Jag ser vanliga Plaid som en lite snabbare version av dagens Performance och Plaid+ som ett jäkla monster där de nya batterierna och den stora kapaciteten skulle garantera att bilen skulle ha en mer effektiv kylning av packet som skulle möjliggöra högre tempo på bana, snabbare laddning osv osv.
Vanliga Plaid intresserar mig egentligen inte alls. Den är säkert jättesnabb osv men den lär ju inte ha chassit som användes på bantesterna osv. Jag lockades även av den fantastiska räckvidden som skulle möjliggöra körning ner till sommarstället i Åhus utan att behöva stanna och snabbladda. Visserligen stannar vi ändå men behöver man inte ladda så kan man stanna vart man vill och inte där Tesla bestämt att vi måste stanna. Typ Ödeshög...
Jag tror som sagt att många kommer bli glada efter Torsdag och att LR/Plaid kommer ha bättre range och andra specs än vad Tesla tidigare skyltade med.MWall skrev:Oklart, men jag har en beställning på Plaid+ liggande. Om jag verkligen skulle gå vidare med den hade nog berott på arbetssituation och dagsform. Men jag hade varit jäkligt frestad. Ärligt talat lockar den mer för 1,5 miljon än en Long Range för 1 miljon. Då är känslan att jag lika gärna kan ha kvar min gamla 100D som har fri SuC och fysisk växelväljare.
Varför tror du det?OfarligTesla skrev:Jag tror som sagt att många kommer bli glada efter Torsdag och att LR/Plaid kommer ha bättre range och andra specs än vad Tesla tidigare skyltade med.MWall skrev:Oklart, men jag har en beställning på Plaid+ liggande. Om jag verkligen skulle gå vidare med den hade nog berott på arbetssituation och dagsform. Men jag hade varit jäkligt frestad. Ärligt talat lockar den mer för 1,5 miljon än en Long Range för 1 miljon. Då är känslan att jag lika gärna kan ha kvar min gamla 100D som har fri SuC och fysisk växelväljare.
Därför att de effektivitetsförbättringar de annonserade borde ge klart större ökning av räckvidd än de annonserat, om de inte sänkt kapaciteten på batteripacket och kör typ 85 kWh. Med tanke på energidensitetsförbättringarna de gjort i Model 3an så bör de snarare kunna ha högre energidensitet än utgående S/X och förmodligen kunna skicka med ca 106 kWh.thebishop skrev:Varför tror du det?
Det är skillnad på hoppas/vill/önskar och tro baserat på information.
Jag HOPPAS och ÖNSKAR att du har rätt, men jag TROR det är högst tveksamt att det är särskilt stor skillnad på specs mot vad som redan är annonserat.
Han bränner en del broar också...mans71 skrev:Svårt att inte beundra Elon ändå. Tänk vilken massa gratis annonser journalister världen över författat om den fantastiska räckvidden och om Tesla. Mission accomplished.
Absolut, efter att han kört över dom...MWall skrev:Han bränner en del broar också...mans71 skrev:Svårt att inte beundra Elon ändå. Tänk vilken massa gratis annonser journalister världen över författat om den fantastiska räckvidden och om Tesla. Mission accomplished.
mans71 skrev:Svårt att inte beundra Elon ändå. Tänk vilken massa gratis annonser journalister världen över författat om den fantastiska räckvidden och om Tesla. Mission accomplished.
Har de för vana att leverera mer än de lovat/annonserat? Det brukar väl vara tvärt om..OfarligTesla skrev:Därför att de effektivitetsförbättringar de annonserade borde ge klart större ökning av räckvidd än de annonserat, om de inte sänkt kapaciteten på batteripacket och kör typ 85 kWh. Med tanke på energidensitetsförbättringarna de gjort i Model 3an så bör de snarare kunna ha högre energidensitet än utgående S/X och förmodligen kunna skicka med ca 106 kWh.thebishop skrev:Varför tror du det?
Det är skillnad på hoppas/vill/önskar och tro baserat på information.
Jag HOPPAS och ÖNSKAR att du har rätt, men jag TROR det är högst tveksamt att det är särskilt stor skillnad på specs mot vad som redan är annonserat.
Så tror man att det som annonserats är korrekt så tror man att Tesla helt enkelt har lägre kapacitet i batteripacken i nya S/X jämfört med gamla (alternativt att de ljuger om det nya Cd-värdet och de andra effektivitetsförbättringarna). Det är detta jag inte tror på att de skulle göra när de just gjorde Model 3ans pack “större” så då blir den enda andra slutsatsen att de underdrivit räckvidden för LR/Plaid.
dd88 skrev:Vet inte hur man kan vända detta till en fördel?
En dag som denna så hade Tesla mått bra av en PR-avdelning som med mer än 280 tecken kan förklara varför det sker, vad som händer med de som bokat och vad planen är framåt.
Jag tänker tvärtom, för få beställningar på Plaid, som finns nu, den vill de gärna sälja, så då stänger de Plaid+ för nu, och försöker få folk att byta till plaid.Gustafsson skrev:Efterfrågan på Plaid+ kanske blev för marginell?
Jag tror efterfrågan på Plaid+ var jättehög. Säkert högre än för den vanliga Plaid.Gustafsson skrev:Efterfrågan på Plaid+ kanske blev för marginell?
Ja det tycker jag de har, framförallt har de ju en tendens att ändra specar på saker till det bättre väldigt sent (ibland efter att de första kunderna fått leverans). Som jag skrev har man ju egentligen bara tre val, antingen tror man att de gjort batterierna mindre än tidigare, att de ljuger om att ha gjort effektivitetsförbättringar eller så tror man att de kommer höja räckviddssiffrorna. Och med tanke på hur de nyligen gjort med Model 3 (effektivitetsförbättringar, större batteri osv) så tror jag mest på det sistnämnda. Du får gärna argumentera för varför du tror att någon av de andra alternativen har högre sannolikhet för att vara korrekt.Maw skrev:Har de för vana att leverera mer än de lovat/annonserat? Det brukar väl vara tvärt om..
Jag känner inte till vilka effektivitetsförbättringar de säger sig ha gjort men jag har fått uppfattningen att Tesla men även andra tillverkare i allmänhet och Elon personligen i synnerhet ofta lovar mer än de kan hållaOfarligTesla skrev:Ja det tycker jag de har, framförallt har de ju en tendens att ändra specar på saker till det bättre väldigt sent (ibland efter att de första kunderna fått leverans). Som jag skrev har man ju egentligen bara tre val, antingen tror man att de gjort batterierna mindre än tidigare, att de ljuger om att ha gjort effektivitetsförbättringar eller så tror man att de kommer höja räckviddssiffrorna. Och med tanke på hur de nyligen gjort med Model 3 (effektivitetsförbättringar, större batteri osv) så tror jag mest på det sistnämnda. Du får gärna argumentera för varför du tror att någon av de andra alternativen har högre sannolikhet för att vara korrekt.Maw skrev:Har de för vana att leverera mer än de lovat/annonserat? Det brukar väl vara tvärt om..
När har Tesla eller andra tillverkare för den delen lovat högre EPA/WLTP siffror på bilar de faktiskt redan sålt än vad de faktiskt levererade i testerna? Jag kan nämligen bara komma på fall där de varit i underkant i estimaten och sedan justerat upp dem. Vi pratar ju nämligen testade räckvidder här så det är ju inte direkt något som är subjektivt.Maw skrev:Jag känner inte till vilka effektivitetsförbättringar de säger sig ha gjort men jag har fått uppfattningen att Tesla men även andra tillverkare i allmänhet och Elon personligen i synnerhet ofta lovar mer än de kan hålla
Jag tänkte inte på just wltp men när det gäller wltp och epa är det inte helt ovanligt att tillverkarna lovar mer innan testerna är gjorda än vad det fastställda resultatet blir.OfarligTesla skrev:När har Tesla eller andra tillverkare för den delen lovat högre EPA/WLTP siffror på bilar de faktiskt redan sålt än vad de faktiskt levererade i testerna? Jag kan nämligen bara komma på fall där de varit i underkant i estimaten och sedan justerat upp dem. Vi pratar ju nämligen testade räckvidder här så det är ju inte direkt något som är subjektivt.Maw skrev:Jag känner inte till vilka effektivitetsförbättringar de säger sig ha gjort men jag har fått uppfattningen att Tesla men även andra tillverkare i allmänhet och Elon personligen i synnerhet ofta lovar mer än de kan hålla