Vi som beställt plaid+
Moderator: Redaktion
Re: Vi som beställt plaid+
Var nära på att beställa en Model S Plaid när jag såg tweeten. Sedan gick jag in hit och kollade vad ni tyckte. Ångrar mig att jag läste någon kommentar ”ska vänta tills den 10e”.
Skiter nog i att boka någon tesla nu till de börjar komma lagerbilar åtminstone. Är lite sugen på F150 Lightning dessutom. Så just nu lutar det åt att lämna tesla ett tag framöver även om deras SuC är unik så känner jag mig så stressad över det då jag enbart snabbladdare vid långresor och det är typ 1-5% utav mitt bilanvändande.
Skiter nog i att boka någon tesla nu till de börjar komma lagerbilar åtminstone. Är lite sugen på F150 Lightning dessutom. Så just nu lutar det åt att lämna tesla ett tag framöver även om deras SuC är unik så känner jag mig så stressad över det då jag enbart snabbladdare vid långresor och det är typ 1-5% utav mitt bilanvändande.
Re: Vi som beställt plaid+
F150 verkar riktigt bruksig.
Men kommer den överhuvudtaget komma hit? Avgasversionen har väl aldrig sålts i EU officiellt.
Blir det samma med eldrivna så kommer den dels bli galet dyr, dels ha fel laddkontakt etc.
Men kommer den överhuvudtaget komma hit? Avgasversionen har väl aldrig sålts i EU officiellt.
Blir det samma med eldrivna så kommer den dels bli galet dyr, dels ha fel laddkontakt etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Marcus4Tesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 20 maj 2018 14:16
Re: Vi som beställt plaid+
Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
- Kompensation för utebliven leverans?
Re: Vi som beställt plaid+
Vad händer om man inte gör någonting, kommer pengarna tillbaka automatiskt med en ursäkt eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vi som beställt plaid+
Det har du iof rätt italiz skrev:F150 verkar riktigt bruksig.
Men kommer den överhuvudtaget komma hit? Avgasversionen har väl aldrig sålts i EU officiellt.
Blir det samma med eldrivna så kommer den dels bli galet dyr, dels ha fel laddkontakt etc.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vi som beställt plaid+
Två karaffer Tesla tequila med innehåll, är jag alkoholist?Marcus4Tesla skrev:Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
200 tusen rabatt på nuvarande plaid pris
Då är jag på igen!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vi som beställt plaid+
Ingen aning, men jag kommer sitta still i båten med min beställning och tar nog och köper en p85d igen och byter batteriet till 100 kWhMarcus4Tesla skrev:Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Vi som beställt plaid+
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Vi som beställt plaid+
Fattar inte logiken med att kissa sina största supporters i ansiktet hela tiden??
Re: Vi som beställt plaid+
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Re: Vi som beställt plaid+
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vi som beställt plaid+
Vet inte om det är exakt samma men det är ingen stor skillnad verkar det som.Fredrik j skrev:
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Re: Vi som beställt plaid+
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.MWall skrev:Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Re: Vi som beställt plaid+
Njae. BMW har erbjudit det i många år.Fredrik j skrev:Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.MWall skrev:Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Edit. Kom redan 2003. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Active_steering
Re: Vi som beställt plaid+
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?MWall skrev:Njae. BMW har erbjudit det i många år.Fredrik j skrev:Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.MWall skrev:Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Re: Vi som beställt plaid+
Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
Re: Vi som beställt plaid+
Det är ju just tekniken att åstadkomma 1/2-varv åt varje håll med bibehållen styrkänsla som jag inte förstår hur dom skulle fixa. Den skulle ju behöva bli mer progressiv med hastigheten men extremt. Om man i en kurva med konstant radie skulle bromsa skulle man ju behöva kompensera med ändrat läge på ratten. Eller gasar ut på en motorvägspåfart som ju ofta är en 270graderskurva.MWall skrev:Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
-
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Vi som beställt plaid+
E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.MWall skrev:Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
//benke
Re: Vi som beställt plaid+
En yoke-ratt skulle behöva ha 1varv mellan ändlägena oavsett hastighet. Det skulle vara styrutslaget som skulle behöva variera, inte rattvarven. Bilen skulle ju bli sjukt direktstyrd i låga farterbenke_berguv skrev:E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.MWall skrev:Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
//benke
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Vi som beställt plaid+
Har en dialog med Tesla nu angående byte till en vanlig Plaid, säljaren säger att man ska hanteras efter när man beställde sin +.
Vad gäller frågan om det blir nya eller gamla priset hoppas både jag och säljaren att det blir gamla, blir det inte så kommer jag att släppa min beställning och beställa en EQS.
Vad gäller frågan om det blir nya eller gamla priset hoppas både jag och säljaren att det blir gamla, blir det inte så kommer jag att släppa min beställning och beställa en EQS.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Vi som beställt plaid+
Ungefär samma, ja. Yoke ser cool ut, men säkerhetsmässigt är det stort fall tillbaka tycker jag. Säkerhetsaspekten tillsammans med en blinkersknapp är ju bara sämre än en gammaldags ratt med blinkersspak.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Tror det är svårt att få till en vettig lösning på dynamisk utväxling som andra påpekat, om det är fartberoende blir ju kurvor med inbromsning svåra.
Personligen skulle jag kunna tänka mig en ratt med kapad topp, då har man kanske det bästa av två världar om man prioriterar sikt av instrumentbrädan (säkert någon annan som gjort sådan lösning, orkar inte googla).
Men just nu är Yoke showstopper för mig, vill inte ratta runt i parkeringsgarage med stolpar med den - funkar säkert fint i hög hastighet då man inte rattar så mycket, men finliret spelar ju också roll.
Så blir till att vänta på att någon talar om för Elon att de bör skeppa runda ratten...
Rund ratt + blinkersspak + 4680 så lägger jag ny beställning
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Re: Vi som beställt plaid+
Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vi som beställt plaid+
Intressant. Men jag vet inte. Kanske. Är egentligen inte prestandan som främst lockade mig utan räckvidden och ny batteriteknik. Men får man 100 tusen i försprång på värdeminskningen så visst. Då kan det bli intressant.Zalman3 skrev:Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Vi som beställt plaid+
Fan vad bra.Zalman3 skrev:Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Frågan är också huruvida vi förlorar våran plats i kön.
Re: Vi som beställt plaid+
När dom väl börjar tillverka europamodellen så kommer det "drivor" av dom på båtarna.PhR34k skrev:Fan vad bra.Zalman3 skrev:Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Frågan är också huruvida vi förlorar våran plats i kön.
Min killgissning är att dom börjar tillverka eu-modellerna i januari, så det fösta kommer på båtarna i mars. Eventuellt kommer någon färg inte prioriteras, så dom får vänta på båtarna som kommer i juni. Köplats i Sverige kommer inte ha någon betydelse.