Vi som beställt plaid+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av PhR34k »

Var nära på att beställa en Model S Plaid när jag såg tweeten. Sedan gick jag in hit och kollade vad ni tyckte. Ångrar mig att jag läste någon kommentar ”ska vänta tills den 10e”.
Skiter nog i att boka någon tesla nu till de börjar komma lagerbilar åtminstone. Är lite sugen på F150 Lightning dessutom. Så just nu lutar det åt att lämna tesla ett tag framöver även om deras SuC är unik så känner jag mig så stressad över det då jag enbart snabbladdare vid långresor och det är typ 1-5% utav mitt bilanvändande.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av taliz »

F150 verkar riktigt bruksig.
Men kommer den överhuvudtaget komma hit? Avgasversionen har väl aldrig sålts i EU officiellt.
Blir det samma med eldrivna så kommer den dels bli galet dyr, dels ha fel laddkontakt etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Marcus4Tesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 maj 2018 14:16

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Marcus4Tesla »

Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Pontus »

Vad händer om man inte gör någonting, kommer pengarna tillbaka automatiskt med en ursäkt eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av PhR34k »

taliz skrev:
F150 verkar riktigt bruksig.
Men kommer den överhuvudtaget komma hit? Avgasversionen har väl aldrig sålts i EU officiellt.
Blir det samma med eldrivna så kommer den dels bli galet dyr, dels ha fel laddkontakt etc.
Det har du iof rätt i Bild
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Tellus »

Marcus4Tesla skrev:
Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
Två karaffer Tesla tequila med innehåll, är jag alkoholist? :lol:
200 tusen rabatt på nuvarande plaid pris

Då är jag på igen!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Tars »

Marcus4Tesla skrev:
Är det någon som hört vad som händer med befintliga beställningar Plaid + ?
- Kompensation för utebliven leverans?
Ingen aning, men jag kommer sitta still i båten med min beställning och tar nog och köper en p85d igen och byter batteriet till 100 kWh
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av thebishop »

Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.

Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
almtom
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 aug 2019 10:00

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av almtom »

Fattar inte logiken med att kissa sina största supporters i ansiktet hela tiden??
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.

Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.

Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Vet inte om det är exakt samma men det är ingen stor skillnad verkar det som.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.

Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.

Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Njae. BMW har erbjudit det i många år.

Edit. Kom redan 2003. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Active_steering
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.

Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Njae. BMW har erbjudit det i många år.
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:

Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.

Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.

Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
Det är ju just tekniken att åstadkomma 1/2-varv åt varje håll med bibehållen styrkänsla som jag inte förstår hur dom skulle fixa. Den skulle ju behöva bli mer progressiv med hastigheten men extremt. Om man i en kurva med konstant radie skulle bromsa skulle man ju behöva kompensera med ändrat läge på ratten. Eller gasar ut på en motorvägspåfart som ju ofta är en 270graderskurva.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av benke_berguv »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.

Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.
//benke
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Fredrik j »

benke_berguv skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.

Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.
//benke
En yoke-ratt skulle behöva ha 1varv mellan ändlägena oavsett hastighet. Det skulle vara styrutslaget som skulle behöva variera, inte rattvarven. Bilen skulle ju bli sjukt direktstyrd i låga farter
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har en dialog med Tesla nu angående byte till en vanlig Plaid, säljaren säger att man ska hanteras efter när man beställde sin +.

Vad gäller frågan om det blir nya eller gamla priset hoppas både jag och säljaren att det blir gamla, blir det inte så kommer jag att släppa min beställning och beställa en EQS.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av thebishop »

Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.

Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Ungefär samma, ja. Yoke ser cool ut, men säkerhetsmässigt är det stort fall tillbaka tycker jag. Säkerhetsaspekten tillsammans med en blinkersknapp är ju bara sämre än en gammaldags ratt med blinkersspak.

Tror det är svårt att få till en vettig lösning på dynamisk utväxling som andra påpekat, om det är fartberoende blir ju kurvor med inbromsning svåra.

Personligen skulle jag kunna tänka mig en ratt med kapad topp, då har man kanske det bästa av två världar om man prioriterar sikt av instrumentbrädan (säkert någon annan som gjort sådan lösning, orkar inte googla).

Men just nu är Yoke showstopper för mig, vill inte ratta runt i parkeringsgarage med stolpar med den - funkar säkert fint i hög hastighet då man inte rattar så mycket, men finliret spelar ju också roll.

Så blir till att vänta på att någon talar om för Elon att de bör skeppa runda ratten...

Rund ratt + blinkersspak + 4680 så lägger jag ny beställning ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Zalman3 »

Plaid+ beställare kompenseras.

Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Plaid+ beställare kompenseras.

Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Intressant. Men jag vet inte. Kanske. Är egentligen inte prestandan som främst lockade mig utan räckvidden och ny batteriteknik. Men får man 100 tusen i försprång på värdeminskningen så visst. Då kan det bli intressant.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Vi som beställt plaid+

Inlägg av PhR34k »

Zalman3 skrev:
Plaid+ beställare kompenseras.

Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Fan vad bra.
Frågan är också huruvida vi förlorar våran plats i kön.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av dstr »

PhR34k skrev:
Zalman3 skrev:
Plaid+ beställare kompenseras.

Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Fan vad bra.
Frågan är också huruvida vi förlorar våran plats i kön.
När dom väl börjar tillverka europamodellen så kommer det "drivor" av dom på båtarna.

Min killgissning är att dom börjar tillverka eu-modellerna i januari, så det fösta kommer på båtarna i mars. Eventuellt kommer någon färg inte prioriteras, så dom får vänta på båtarna som kommer i juni. Köplats i Sverige kommer inte ha någon betydelse.
Skriv svar