Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Vi som beställt plaid+
Moderator: Redaktion
Re: Vi som beställt plaid+
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vi som beställt plaid+
Vet inte om det är exakt samma men det är ingen stor skillnad verkar det som.Fredrik j skrev:
Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?
Re: Vi som beställt plaid+
Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.MWall skrev:Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Re: Vi som beställt plaid+
Njae. BMW har erbjudit det i många år.Fredrik j skrev:Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.MWall skrev:Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Edit. Kom redan 2003. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Active_steering
Re: Vi som beställt plaid+
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?MWall skrev:Njae. BMW har erbjudit det i många år.Fredrik j skrev:Om det är någon så är det väl kanske just tesla. Jag hur funderat en del på hur dom löst det där. För att slippa byta grepp skulle det behövas ett halvt varv på varje håll. Det skulle ju behövas en mycket progressiv styrning. Så progressiv att man ju skulle få en märklig styrkänsla.MWall skrev:Det verkar inte "högteknologiska" Tesla klara av att bygga.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Att snurra den flera varv är som att köra bil med cykelstyre.
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Re: Vi som beställt plaid+
Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
Re: Vi som beställt plaid+
Det är ju just tekniken att åstadkomma 1/2-varv åt varje håll med bibehållen styrkänsla som jag inte förstår hur dom skulle fixa. Den skulle ju behöva bli mer progressiv med hastigheten men extremt. Om man i en kurva med konstant radie skulle bromsa skulle man ju behöva kompensera med ändrat läge på ratten. Eller gasar ut på en motorvägspåfart som ju ofta är en 270graderskurva.MWall skrev:Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Vi som beställt plaid+
E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.MWall skrev:Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
//benke
Re: Vi som beställt plaid+
En yoke-ratt skulle behöva ha 1varv mellan ändlägena oavsett hastighet. Det skulle vara styrutslaget som skulle behöva variera, inte rattvarven. Bilen skulle ju bli sjukt direktstyrd i låga farterbenke_berguv skrev:E60/61 hade 1,75-5 rattvarv mellan ändlägena när det begav sig 2003->. Hade säkert gått att ha mindre om man ville. Otroligt osköna bilar att köra med när man inte var van.MWall skrev:Fredrik j skrev:
Inte med ett halvt varv åt varje håll väl?
Många använder progressiv styrning för att kombinera bra vändradie med stabilitet på motorväg. Men det tesla skulle behöva är ju extremt. Normalt har ju en bil ca 2 varv på ratten. Dubbelt så mycket.
Nej, det har det väl inte funnits behov för. Men nog skulle det gå om man ville. Tekniken finns ju där.
//benke
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Vi som beställt plaid+
Har en dialog med Tesla nu angående byte till en vanlig Plaid, säljaren säger att man ska hanteras efter när man beställde sin +.
Vad gäller frågan om det blir nya eller gamla priset hoppas både jag och säljaren att det blir gamla, blir det inte så kommer jag att släppa min beställning och beställa en EQS.
Vad gäller frågan om det blir nya eller gamla priset hoppas både jag och säljaren att det blir gamla, blir det inte så kommer jag att släppa min beställning och beställa en EQS.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Vi som beställt plaid+
Ungefär samma, ja. Yoke ser cool ut, men säkerhetsmässigt är det stort fall tillbaka tycker jag. Säkerhetsaspekten tillsammans med en blinkersknapp är ju bara sämre än en gammaldags ratt med blinkersspak.Fredrik j skrev:Vänta nu, har yoke-ratten samma utväxling som den vanliga styrningen? Spekulerades det inte i avancerad progressiv styrutväxling?thebishop skrev:Jag behåller min ett tag till, det känns som det kommer en uppdatering nästa år med 4680 som obsoletar första versionen. Sen kanske de sätter dit en vanlig ratt - Yoke hade varit ok med variabel steer-by-wire men nu är det mer än två hela varv snurr.
Håller tummarna för en riktig Plaid+ nästa år med vanlig ratt eller steer by wire.
Tror det är svårt att få till en vettig lösning på dynamisk utväxling som andra påpekat, om det är fartberoende blir ju kurvor med inbromsning svåra.
Personligen skulle jag kunna tänka mig en ratt med kapad topp, då har man kanske det bästa av två världar om man prioriterar sikt av instrumentbrädan (säkert någon annan som gjort sådan lösning, orkar inte googla).
Men just nu är Yoke showstopper för mig, vill inte ratta runt i parkeringsgarage med stolpar med den - funkar säkert fint i hög hastighet då man inte rattar så mycket, men finliret spelar ju också roll.
Så blir till att vänta på att någon talar om för Elon att de bör skeppa runda ratten...
Rund ratt + blinkersspak + 4680 så lägger jag ny beställning
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Vi som beställt plaid+
Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vi som beställt plaid+
Intressant. Men jag vet inte. Kanske. Är egentligen inte prestandan som främst lockade mig utan räckvidden och ny batteriteknik. Men får man 100 tusen i försprång på värdeminskningen så visst. Då kan det bli intressant.Zalman3 skrev:Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Vi som beställt plaid+
Fan vad bra.Zalman3 skrev:Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Frågan är också huruvida vi förlorar våran plats i kön.
Re: Vi som beställt plaid+
När dom väl börjar tillverka europamodellen så kommer det "drivor" av dom på båtarna.PhR34k skrev:Fan vad bra.Zalman3 skrev:Plaid+ beställare kompenseras.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tial-price
Tesla Model S Plaid+ Order Holders Will Be Able to Purchase Plaid at its Initial Price.
Frågan är också huruvida vi förlorar våran plats i kön.
Min killgissning är att dom börjar tillverka eu-modellerna i januari, så det fösta kommer på båtarna i mars. Eventuellt kommer någon färg inte prioriteras, så dom får vänta på båtarna som kommer i juni. Köplats i Sverige kommer inte ha någon betydelse.
Re: Vi som beställt plaid+
Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vi som beställt plaid+
Du får kika på pikes peak loppet från igår. Den slingrar sig en hel deldd88 skrev:Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vi som beställt plaid+
Ja, satan i gatan vad det ser läskigt ut, jag blir lätt illamående bara av videonfrippan skrev:Du får kika på pikes peak loppet från igår. Den slingrar sig en hel deldd88 skrev:Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Vi som beställt plaid+
Redan kollat igenom det, följer Randy på youtube.frippan skrev:Du får kika på pikes peak loppet från igår. Den slingrar sig en hel deldd88 skrev:Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
Men hoppas se en originalbil ta sig ett varv runt en bana så man får se vilken potential den har.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Vi som beställt plaid+
Är det såna de kommer från fabrik alltså? Rätt stor vinge...frippan skrev:Du får kika på pikes peak loppet från igår. Den slingrar sig en hel deldd88 skrev:Vill ju se något annat än 1/4…
Får ju Nascar att framstå som slingrigt
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Vi som beställt plaid+
Fått bekräftat att ordern görs om till en Plaid till gamla priset samt prioriterad plats i kön, vad nu det betyder.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Vi som beställt plaid+
Att din kommer på samma båt som alla andras...SR-71-BlackBird skrev:Fått bekräftat att ordern görs om till en Plaid till gamla priset samt prioriterad plats i kön, vad nu det betyder.
Fortfarande Q1/22?
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Vi som beställt plaid+
Har fått samma besked - men är i valet och kvalet, känner inte ett lika stort habegär för en Plaid som för en +.SR-71-BlackBird skrev:Fått bekräftat att ordern görs om till en Plaid till gamla priset samt prioriterad plats i kön, vad nu det betyder.
Kommer nog att byta ut X:en mot en ny X istället.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Vi som beställt plaid+
Inget dom vet, eller säger.dstr skrev:Att din kommer på samma båt som alla andras...SR-71-BlackBird skrev:Fått bekräftat att ordern görs om till en Plaid till gamla priset samt prioriterad plats i kön, vad nu det betyder.
Fortfarande Q1/22?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD