Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Problem efter byte till MCU2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Problem efter byte till MCU2

Inläggav tompajo » 20 feb 2021 18:31

Jag bytte för någon vecka sedan till ny MCU 2 och har haft en del problem. Då och då tappar den kontakten med mobilnätet och ofta är det glapp i backkameran. När vi försöker få kontakt med bilen via mobilappen kan det ta flera minuter innan vi får kontakt med bilen.

I den nya MCUn hittar jag inte längre någon inställning för om jag vill att bilen ska gå ner i sovläge eller om den ska vara konstant uppkopplad. Det verkar som att det skulle behövas med tanke på svarstiderna.

Är det någon annan som har upplevt några problem med MCU2 efter ett byte?

/ Tom
tompajo

Re: Problem efter byte till MCU2

Inläggav Teslaägare lawgiver » 20 feb 2021 19:02

Bytte i veckan, inga problem alls så här långt, t.o.m. Browsern funkar ju. :-)
Däremot är det ovant med att vissa saker som att Energisparläge inte finns längre samt att lilla skärmen är mer grådaskig än mcu1s. Dvs lite för mycket ljus och lite för lite konstrast....men det är nog bara att vänja sig eller se om SC kan justera den.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare

Referralkod: erik69077

Inläggav Teslaägare joem65 » 20 feb 2021 21:13

Fick tillbaka min bil i måndags efter byte till MCU2. Tesla meddelade att det skulle ta EN dag men det tog TRE dagar - pga mjukvaruproblem. Var ju därför ganska skeptisk när väl bilen blev klar, men hittills är allt ok efter bytet.

Saknade först några av spelen med de kom igång efter en uppdatering i onsdags.

Upplever min skärm som tydligare med bättre färg/kontrast jämfört med den gamla. Browsern är helt ok, inte snabb men nu funkar den ju i alla fall.

Appen tycker jag får kontakt med bilen snabbare nu och det funkar fint att titta på streamad video i fullskärmsläge via mytelsla.nu
-14 Model S 85 AP1 (med ny MCU2 HW3)
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare

Referralkod: johan45208

Inläggav Teslaägare Elexotico » 20 feb 2021 21:19

Vad har ni betalat för spektaklet?
Har en 2018 som jag är inne på att uppdatera, kör väldigt mkt bil så kan ju vara värt.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare

Inläggav Teslaägare joem65 » 20 feb 2021 21:28

Elexotico skrev:Vad har ni betalat för spektaklet?
Har en 2018 som jag är inne på att uppdatera, kör väldigt mkt bil så kan ju vara värt.

Betalade 16k för MCU2:an.
-14 Model S 85 AP1 (med ny MCU2 HW3)
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare

Referralkod: johan45208

Inläggav Teslaägare Seregon » 24 feb 2021 21:04

Har samma problem med att den ofta tappar mobilnätet.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Referralkod: peter14107

Inläggav tompajo » 27 feb 2021 11:09

Jag har nu varit i kontakt med Tesla som har skickat en uppdatering till min bil som ska göra att saker fungerar bättre. Backkameran fungerar fortfarande inte och det tar lika lång tid att koppla upp mig mot bilen med appen. Men den håller 4G kopplingen bättre när den väl har kommit igån när man kör. Så än så länge är jag inte imponerad av den nya MCUn.
Bilen ska in på service för det här i veckan så vi får väl se om det löser sig.
tompajo

Inläggav Teslaägare Per Amb » 02 mar 2021 08:53

Tråkigt när det strular.
Mitt byte har gått väldigt smärtfritt förutom att jag höll på att köra in i väggen förta gången jag parkerade bilen efter bytet. Chime för parkeringssensorerna fungerade inte så jag reagerade någon halvsekund senare än normalt.
Det löste sig dock genom att bocka ur Chime så det sparades till profilen och sedan bocka i den igen.
Efter det har inte märkt något annat negativt och jag tycker de ordnat överföring av såväl Spotifykonto som övriga inställningar klanderfritt till den nya MCU:n.
Jag fick även tillbaka bilen samma dag som jag lämnade den.
Jag har inte märkt något tapp i 4G och bilen startar upp så mycket snabbare än tidigare i såväl app som när den stått ett tag och man ska använda den.
Användarvisningsbild
Per Amb
Teslaägare

Inläggav Teslaägare lawgiver » 02 mar 2021 09:44

tompajo skrev:Jag bytte för någon vecka sedan till ny MCU 2 och har haft en del problem. Då och då tappar den kontakten med mobilnätet och ofta är det glapp i backkameran. När vi försöker få kontakt med bilen via mobilappen kan det ta flera minuter innan vi får kontakt med bilen.
I den nya MCUn hittar jag inte längre någon inställning för om jag vill att bilen ska gå ner i sovläge eller om den ska vara konstant uppkopplad. Det verkar som att det skulle behövas med tanke på svarstiderna.
/ Tom

Inställningen för sovläge finns mycket riktigt inte längre i MCU2 men för mig som också nyligen fått den uppgraderad så har det inte varit ett problem. Bilen vaknar på 15-25 sekunder varje gång den sover utan undantag så här långt. Kan det din bils dåliga nätkontakt som är boven?
Backkameran fungerar också klanderfritt men bilden är mörkare (särskilt i mörker) än med MCU1. Hoppas det går att justera, men inget som stör annat än nattetid när det är kolmörkt utan gatubelysning.
Så inget av det du beskriver är normalt, hoppas att SC kan fixa till det hela åt dig! :)
Senast redigerad av lawgiver 02 mar 2021 10:37, redigerad totalt 2 gånger.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare

Referralkod: erik69077

Inläggav models4karl » 02 mar 2021 09:54

Min fungerar också bra. Efter bytet ca 1 vecka sedan. Mycket bättre uppkoppling än tidigare. Jag hade uppgraderat med ett LTE-modem till min 2013-MS, men det var alltid dålig uppkoppling.
Otroligt mycket piggare än tidigare halvtrasiga MCU1.
Jag stör mig på att backkameran är väldigt mörk när det är mörkt ute. Hoppas det går att fixa med mjukvara.
models4karl

Nästa

Återgå till Model S