Problem efter byte till MCU2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av alma83 »

Problemet verkar ju dock inte nytt med tanke på när tråden startades. Nu efter omstart kortvarig nätkontakt(minut?) men inte längre.

Nu ska jag använda mig av den stoiska filosofin.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av bat »

För mig är det nytt. Enda gången det varit problem tidigare är när man korsat landsgränser. Men en omstart har löst det.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av lawgiver »

Har bara det allmänna problemet att bilen tar lång tid att väcka från djupsömn 2-3 minuter...men när den inte sover så har jag inga problem alls, funkar lika som med MCU1 om inte bättre, dvs inga omstarter för att få igång LTE modemet igen längre.

(Vissa här inne firar 10.000 inlägg....jag firar härmed lite diskret, 100 :) )
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av bat »

För mig är det nytt. Enda gången det varit problem tidigare är när man korsat landsgränser. Men en omstart har löst det.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av alma83 »

Jag testar att ha igång sentry för att den inte ska somna. Verkar funka :)
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Front242 »

Monstruöst dåligt att detta fortgår. Min bil hade riktigt kass koppling i början av förra året och jag insåg snart att det inte hade med täckning att göra utan modermodemet k*kade ur och tog en kvart på sig att funka igen. Tesla bekräftade detta och sa att en fix är på G. Efter ett antal månader funkade det bättre och det var ganska stabilt fram till jan/feb i år, sedan började det igen.

Jag har lite svårt att tro på Teslas övriga löften om allt magiskt som är på G, när man inte ens kan fixa en LTE-koppling.
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av alma83 »

Front242 skrev:
Monstruöst dåligt att detta fortgår. Min bil hade riktigt kass koppling i början av förra året och jag insåg snart att det inte hade med täckning att göra utan modermodemet k*kade ur och tog en kvart på sig att funka igen. Tesla bekräftade detta och sa att en fix är på G. Efter ett antal månader funkade det bättre och det var ganska stabilt fram till jan/feb i år, sedan började det igen.

Jag har lite svårt att tro på Teslas övriga löften om allt magiskt som är på G, när man inte ens kan fixa en LTE-koppling.

Intressant att detta har varit ett återkommande problem. Jag kunde inte få kontakt med bilen en enda dagen under dagen. Starta om bilen. Satte på sentry och nu funkar det. Surt bara att bilen ska var igång hela tiden för att det ska funka. Ska be dem titta på detta igen på SC. Hoppas MCU2 har andra positiva sidor som kan väga upp för detta.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Bjelke »

lawgiver skrev:
Har bara det allmänna problemet att bilen tar lång tid att väcka från djupsömn 2-3 minuter...men när den inte sover så har jag inga problem alls, funkar lika som med MCU1 om inte bättre, dvs inga omstarter för att få igång LTE modemet igen längre.

(Vissa här inne firar 10.000 inlägg....jag firar härmed lite diskret, 100 :) )
Grattis då! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av blincoln »

bat skrev:
Har inte uppgraderat till MCU2 (men LTE). Bilen har tappat täckningen flera ggr de senaste dagarna och omstart har inte hjälpt. Men på morgonen nästa dag har den kontakt igen. Jag misstänker problem hos mobil operatören.
Samma här, sedan i förrgår går uppkopplingen ner och upp konstant, ingen data kommer igenom innan den dyker igen. Har inte haft några större problem sedan bytet i februari.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Lessmog »

blincoln skrev:
bat skrev:
Har inte uppgraderat till MCU2 (men LTE). Bilen har tappat täckningen flera ggr de senaste dagarna och omstart har inte hjälpt. Men på morgonen nästa dag har den kontakt igen. Jag misstänker problem hos mobil operatören.
Samma här, sedan i förrgår går uppkopplingen ner och upp konstant, ingen data kommer igenom innan den dyker igen. Har inte haft några större problem sedan bytet i februari.
Vilken är mobiloperatören?
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av alma83 »

Med MCU1 fungerade uppkopplingen som sagt felfritt. Det här kan inte vara operatörsberoende. Vad jag har läst mig till verkar det inte finnas någon fix för uppkopplingen. Jag har alltså betalat 21000:- för att få en sämre bil än innan. Vad tror ni möjligheterna är att få tillbaka mcu1? (Även backkameran har sämre bildkvalitet nu, men det är en annan historia). Kan ju inte rekommendera någon annan att uppgradera i nuläget.
Model X 90D -17
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Yxel »

När jag pratade med service center om detta så sa de att det är en bugg som de jobbar på och att det ser ut att gå i rätt riktning.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Hedman »

Själv så har jag bekymmer med att använda summon efter uppdateringen. Tydligen något knas med blåtanden :roll:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av mans71 »

Hur har det gått för er som fick strul efter uppgradering, har Tesla löst problemen ännu? Tänker på tappat uppkoppling och försämrad kvalitet på backkameran.

Har någon av er valt till FM-modulen? Dyraste radion på länge iofs. men inte ovanligt att FM-radio är det enda som funkar pga. dålig datauppkoppling så känns ändå lite värt det.

Vill inte gärna betala för att uppgradera och upptäcka att det blev sämre...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av d3marcus »

mans71 skrev:
Hur har det gått för er som fick strul efter uppgradering, har Tesla löst problemen ännu? Tänker på tappat uppkoppling och försämrad kvalitet på backkameran.

Har någon av er valt till FM-modulen? Dyraste radion på länge iofs. men inte ovanligt att FM-radio är det enda som funkar pga. dålig datauppkoppling så känns ändå lite värt det.

Vill inte gärna betala för att uppgradera och upptäcka att det blev sämre...
Uppkopplingen är inte löst. Funkar mycket sämre än med MCU1.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av mans71 »

d3marcus skrev:
mans71 skrev:
Hur har det gått för er som fick strul efter uppgradering, har Tesla löst problemen ännu? Tänker på tappat uppkoppling och försämrad kvalitet på backkameran.

Har någon av er valt till FM-modulen? Dyraste radion på länge iofs. men inte ovanligt att FM-radio är det enda som funkar pga. dålig datauppkoppling så känns ändå lite värt det.

Vill inte gärna betala för att uppgradera och upptäcka att det blev sämre...
Uppkopplingen är inte löst. Funkar mycket sämre än med MCU1.
Tråkigt att höra.

Vad säger SC, har dom en ETA på när dom tänker fixa problemet? Har ni provat att reklamera?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Sredna
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jul 2020 15:53

Re: Problem efter byte till MCU2

Inlägg av Sredna »

iCar skrev:
Jag hade andra problem, och fick följande meddelande:

"Tesla MCU problem
When you get a new MCU, Tesla SvC needs to code the new MCU to your account or the App will not unlock the car. Happened to me. Tesla service rep was able to fix the coding problem remotely without even coming to my car. Quick and easy fix."

Jag kontaktade dem och de gjorde uppdateringen OTA. Därefter fungerade allt.
Jag hade samma problem efter en ny MCU1 hade installerats i feb 21. Har varit i kontakt med SC som ville att jag skulle godkänna en arbetsorder på 5600kr. Ringde idag till Tesla och berättade att MCU måste kodas till mitt konto. Det var inget man hade kunskap om men dom skulle kontakta en tekniker. Och se, efter nån timme ringde man och sa att nu var det klart. Har nu testat och det går att låsa upp bilen och även köra nyckellöst , Summon fungerar ju inte….. Tack för infon i tråden!
Skriv svar