Ombordladdare trasig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
martinot skrev:
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.
Låter ju helt klart som en möjlig förklaring att det är just Garo med lastbalansering som kan orska problem för Teslas ombordladdare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Nect »

Skicka till GARO så de kan fixa till problemet. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av gasgaraget »

Väldigt konstig lastbalansering om den går av på i ett. Borde justera ner laddeffekten gradvis för att pausa under 6A med CP-signalen. Under 6A skall den pausa snyggt dvs bilen skall sluta dra ström innan kontaktorn ev kopplas ur. Tesla kan ställas ner till 5A men standarden startar vid 6A.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Har inte haft några problem med att ladda på alternativa laddare till SuC, förutom det vanliga med ont om lediga platser, krånglande appar, trasiga laddare, etc.

Din Garo-box är dock ingen laddare. När du kopplar in bilen på AC så använder du bilens inbyggda laddare. Varför Garo och Tesla är ett problem vet jag inte. Det borde inte vara det rent teoretiskt.
Jag vet att det inte är någon laddare i GARO utan bara en väldigt dyr brytare, som i alla andra men använde ordet laddare för det är det som används dagligdags, vad tycker du att jag ska säga istället som är korrekt som alla förstår?
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:

Jag vet att det inte är någon laddare i GARO utan bara en jävligt dyr brytare, som i alla andra men använde ordet laddare för det är det som används dagligdags, vad tycker du att jag ska säga istället som är korrekt som alla förstår?
Jag brukar kalla det väggbox.

Men finns säkert andra namn som är helt OK. Rent tekniskt så benämns det som EVSE.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Olten »

martinot skrev:
Dafro skrev:

Jag vet att det inte är någon laddare i GARO utan bara en jävligt dyr brytare, som i alla andra men använde ordet laddare för det är det som används dagligdags, vad tycker du att jag ska säga istället som är korrekt som alla förstår?
Jag brukar kalla det väggbox.

Men finns säkert andra namn som är helt OK. Rent tekniskt så benämns det som EVSE.
Laddbox :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Bjelke »

Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Ser ju fan ut som pulsbreddmodulering ju :shock: :lol: :?:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av root »

Jag jobbar med utveckling av laddboxar, dock inte Garo. Det finns inget i standarden som säger att man inte kan bryta och koppla på igen så som Garon gör. Jag vet dock ingen annan box som gör så, det brukar fungera så att laddaren låter det gå ett antal minuter innan reläerna kopplas på igen efter att avbrott. Tesla har stöd för att pausa laddningen utan att den bryts. Laddaren kan ställa bilen på paus där den drar ca 0,5 A per fas. Vi använder detta, fungerar mycket bra. Laddaren reglerar ned till 0 utan att laddningen bryts stup i kvarten. Inga meddelanden i appen heller när laddaren ställer bilen på paus.

Någon skrev att Teslas WC smyger igång strömmen. Det är så det ser ut, men det som egentligen händer är att det är bilen som smyger igång laddningen. Boxen bara smäller på reläerna och sedan är det upp till bilen att förbruka ström.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av tigermann »

Vad är det senaste om detta? Jag laddar på en GARO-box med lastbalansering när jag besöker föräldrarna, man blir lite orolig av att läsa tråden.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Vispen74
elbilist
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 nov 2021 21:35

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Vispen74 »

tigermann skrev:
Vad är det senaste om detta? Jag laddar på en GARO-box med lastbalansering när jag besöker föräldrarna, man blir lite orolig av att läsa tråden.
Så här svarade Garo mig den 19 maj:
"Den information som finns på nätet avseende förstörda ombordladdare på Tesla och våra laddboxar saknar en hel del fakta.
Vi har gjort undersökningar av elnätet på 7st anläggningar där en Tesla ombordladdare gått sönder vid laddning med Garos laddbox.
I 6st dessa fall har mätningar visat på allvarliga problem med övertoner i kundernas elanläggning.
Och i den 7:e hade kundens anläggning ett allvarligt problem med underspänning.
Ingen av laddboxarna i dessa anläggningar visar upp något som helst problem."
Skriv svar