Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ombordladdare trasig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Ombordladdare trasig

Inläggav elbilist Nect » 08 mar 2021 08:14

martinot skrev:
Nect skrev:Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o

Checka att det verkligen fungerar mest lastbalansering i en BRF med så många Garoladdare. Har läst om en del som varit missnöjda med just det, som tex. i denna tråden (men läst andra):

viewtopic.php?f=61&t=23899&p=495848&hilit=garo+brf#p495848

Grossister rekommenderar de produkter som de har i lager och som har högst vinstmarginal. Lite inte på de rent allmänt.

Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)
Audi E-tron 55 -21
Nect
elbilist

Inläggav Teslaägare martinot » 08 mar 2021 10:54

Nect skrev:Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)

Om man lämnar GARO lite åt sidan, så måste jag säga att det verkligen var ett kreativt och klurigt sätt att få till det hela på. Låter som ett riktigt smart upplägg tycker jag (även alla BRF säkert inte har möjlighet till det pga. avstånd till garage, mm.)! :)

Dessutom, om det är någon bostadsrätterna som skaffar Tesla och inte vill ladda på GARO-boxar, så kanske det relativt enkelt går att byta ut den till en annan box (iom. att det bara berör den lägenheten)?

Låter iaf. som en tekniskt fullt möjlig lösning med ert upplägg ovan.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare kenjon » 08 mar 2021 11:55

Det verkar ju knäppt tycker jag, att Teslas laddare ska paja för att man bryter strömmen (oavsett om det sker ofta). Hade det varit överspänning skulle jag köpt det, men inte pga spänningsbortfall.
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

Inläggav Teslaägare martinot » 08 mar 2021 11:56

Lite märkligt är det, med tanke på att väggboxar normalt inte alls påverkar spänningen (bara bryter och slår på den på lite olika sätt). Spänningen är ju den som leveras fram till boxen, och borde inte påverkas av vilken box man har.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 08 mar 2021 12:45

Spänningen är ju samma som kommer till laddboxen, den ändrar inte strömmen mer än av och på. Elektronik gillar dock oftast inte snabba på och av-slagningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Dexter » 08 mar 2021 12:48

På model 3 så ser jag att strömmen smygs på när Wallchargern går till.
Den börjar med 2-3Ampere sedan succesivt upp till den begränsning ex 16A som man har satt i bilen.
Lite som en mjukstart.
Det är inte bra om den skulle slå av och på med 16A 230V flertal gånger.
Det ger ju strömspikar och spänningspikar som till sist slår sönder ombordladdaren om man har otur.
Det gäller att veta vad man kopplar in bilen till och att det är rätt kopplat med ladddare och rätt kablar.
Annars kan det bli kostsamt.
Största risken är de offentliga laddplatserna där får man hoppas de kopplat rätt. ;)
Alltid en chansning där.
Inte roligt om man får in 400V på ombordladdaren exempelvis.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Referralkod: sendi39123

Inläggav Teslaägare MangeT » 17 mar 2021 14:20

Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 17 mar 2021 14:22

MangeT skrev:Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.

Skönt att det löste sig och att du slapp ta kostnaden! :)

Bra service av både Tesla och elektrikerfirma.
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MangeT » 17 mar 2021 14:33

Ja. Har bara bra erfarenheter av service center i Infra City än så länge (drygt 4 år).
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inläggav Ozto » 22 jul 2021 17:39

Ombordladdaren på min MX 2018 pajade just efter att ha laddat på en Garo.
Kostnad ca 30k, men går på försäkring. Hur fick du tesla att betala?
Ozto

FöregåendeNästa

Återgå till Model S