Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares systemmartinot skrev:Checka att det verkligen fungerar mest lastbalansering i en BRF med så många Garoladdare. Har läst om en del som varit missnöjda med just det, som tex. i denna tråden (men läst andra):Nect skrev:Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!
Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande
viewtopic.php?f=61&t=23899&p=495848&hil ... rf#p495848
Grossister rekommenderar de produkter som de har i lager och som har högst vinstmarginal. Lite inte på de rent allmänt.
Ombordladdare trasig
Moderator: Redaktion
Re: Ombordladdare trasig
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Ombordladdare trasig
Om man lämnar GARO lite åt sidan, så måste jag säga att det verkligen var ett kreativt och klurigt sätt att få till det hela på. Låter som ett riktigt smart upplägg tycker jag (även alla BRF säkert inte har möjlighet till det pga. avstånd till garage, mm.)!Nect skrev:Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system
Dessutom, om det är någon bostadsrätterna som skaffar Tesla och inte vill ladda på GARO-boxar, så kanske det relativt enkelt går att byta ut den till en annan box (iom. att det bara berör den lägenheten)?
Låter iaf. som en tekniskt fullt möjlig lösning med ert upplägg ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Ombordladdare trasig
Det verkar ju knäppt tycker jag, att Teslas laddare ska paja för att man bryter strömmen (oavsett om det sker ofta). Hade det varit överspänning skulle jag köpt det, men inte pga spänningsbortfall.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Re: Ombordladdare trasig
Lite märkligt är det, med tanke på att väggboxar normalt inte alls påverkar spänningen (bara bryter och slår på den på lite olika sätt). Spänningen är ju den som leveras fram till boxen, och borde inte påverkas av vilken box man har.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ombordladdare trasig
Spänningen är ju samma som kommer till laddboxen, den ändrar inte strömmen mer än av och på. Elektronik gillar dock oftast inte snabba på och av-slagningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ombordladdare trasig
På model 3 så ser jag att strömmen smygs på när Wallchargern går till.
Den börjar med 2-3Ampere sedan succesivt upp till den begränsning ex 16A som man har satt i bilen.
Lite som en mjukstart.
Det är inte bra om den skulle slå av och på med 16A 230V flertal gånger.
Det ger ju strömspikar och spänningspikar som till sist slår sönder ombordladdaren om man har otur.
Det gäller att veta vad man kopplar in bilen till och att det är rätt kopplat med ladddare och rätt kablar.
Annars kan det bli kostsamt.
Största risken är de offentliga laddplatserna där får man hoppas de kopplat rätt.
Alltid en chansning där.
Inte roligt om man får in 400V på ombordladdaren exempelvis.
Den börjar med 2-3Ampere sedan succesivt upp till den begränsning ex 16A som man har satt i bilen.
Lite som en mjukstart.
Det är inte bra om den skulle slå av och på med 16A 230V flertal gånger.
Det ger ju strömspikar och spänningspikar som till sist slår sönder ombordladdaren om man har otur.
Det gäller att veta vad man kopplar in bilen till och att det är rätt kopplat med ladddare och rätt kablar.
Annars kan det bli kostsamt.
Största risken är de offentliga laddplatserna där får man hoppas de kopplat rätt.
Alltid en chansning där.
Inte roligt om man får in 400V på ombordladdaren exempelvis.
Re: Ombordladdare trasig
Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ombordladdare trasig
Skönt att det löste sig och att du slapp ta kostnaden!MangeT skrev:Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
Bra service av både Tesla och elektrikerfirma.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ombordladdare trasig
Ja. Har bara bra erfarenheter av service center i Infra City än så länge (drygt 4 år).
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ombordladdare trasig
Ombordladdaren på min MX 2018 pajade just efter att ha laddat på en Garo.
Kostnad ca 30k, men går på försäkring. Hur fick du tesla att betala?
Kostnad ca 30k, men går på försäkring. Hur fick du tesla att betala?
Re: Ombordladdare trasig
Hur fick du Tesla att ta kostnaden?MangeT skrev:Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
Re: Ombordladdare trasig
De sa bara att det gick på delgarantin när jag hämtade bilen då jag bytt precis (två veckor tidigare) där jag betalade men de rekommenderade mig starkt att inte ladda på Garo-laddaren igen. Bytte ut Garo-laddaren och laddade inte en gång på den efter bytet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Ombordladdare trasig
Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?
//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…
//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…
Re: Ombordladdare trasig
Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Men ändå tråkigt såklart. Lät en norsk gäst till grannen ladda sin tesla i somras på min GARO och det gick iallafall bra, men då var det gott om sol så ingen begränsning behövdes.
Har öven fått en GARO installerad i stugan så ytterligare en sak att beakta om jag skulle fundera på en tesla.
Men ändå tråkigt såklart. Lät en norsk gäst till grannen ladda sin tesla i somras på min GARO och det gick iallafall bra, men då var det gott om sol så ingen begränsning behövdes.
Har öven fått en GARO installerad i stugan så ytterligare en sak att beakta om jag skulle fundera på en tesla.
27,8 kWp solceller
Re: Ombordladdare trasig
Inte jag, men har säker läst om 5-10 exempel på andra Teslaägare som fått ombordladdare skadade via Garo.Skyltspurtaren skrev:Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?
//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…
Vet inte hur det kan gå till, då det inte borde kunna hända. Men personligen laddar jag aldrig min Tesla hos någon Garo-box hos bekanta eller vid gästparkeringar hos företag.
Har hört allt för mycket problem om den kombinationen, vad de än beror på, att jag inte vill chansa på det.
Kör däremot ofta på andra boxar än Teslas. Min huvudbox hemma är tex. en Easee, och den fungerar klockrent med Tesla.
Aldrig heller problem att ladda på andra Typ-uttag på stan eller liknande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ombordladdare trasig
Har inte haft några problem med att ladda på alternativa laddare till SuC, förutom det vanliga med ont om lediga platser, krånglande appar, trasiga laddare, etc.Dafro skrev:Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Din Garo-box är dock ingen laddare. När du kopplar in bilen på AC så använder du bilens inbyggda laddare. Varför Garo och Tesla är ett problem vet jag inte. Det borde inte vara det rent teoretiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ombordladdare trasig
Också fett nojig och orolig över Garo då vår förening endast har laddare från just Garo….
På jobbet har vi dock någon annan, charge som tror jag det är
På jobbet har vi dock någon annan, charge som tror jag det är
Re: Ombordladdare trasig
Har också haft en trasig ombordladdare, då gick det att ladda DC fortfarande.
Om det inte är för sent, be att få den gamla laddaren. Mest som en liten protest.
Inte omöjligt att det bara är en säkring som är trasig. Så var det för mig. Dock "får" inte Tesla byta bara säkringen. Vilket är helt bananas. Så då kan du byta säkringen och ha en laddarre i reserv eller sälja begagnat.
Om det inte är för sent, be att få den gamla laddaren. Mest som en liten protest.
Inte omöjligt att det bara är en säkring som är trasig. Så var det för mig. Dock "får" inte Tesla byta bara säkringen. Vilket är helt bananas. Så då kan du byta säkringen och ha en laddarre i reserv eller sälja begagnat.
MYP
X90d
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Ombordladdare trasig
Laddat min gamla S på en Garo i 3 år lite drygt. Endas dock. Inte varit problem hittills..
Re: Ombordladdare trasig
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av.....
Re: Ombordladdare trasig
Intressant!Kronberg skrev:MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av.....
Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ombordladdare trasig
Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.martinot skrev:Intressant!Kronberg skrev:MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av.....
Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ombordladdare trasig
Låter ju helt klart som en möjlig förklaring att det är just Garo med lastbalansering som kan orska problem för Teslas ombordladdare.Gustafsson skrev:Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.martinot skrev:Intressant!Kronberg skrev:MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av.....
Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ombordladdare trasig
Skicka till GARO så de kan fixa till problemet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Ombordladdare trasig
Väldigt konstig lastbalansering om den går av på i ett. Borde justera ner laddeffekten gradvis för att pausa under 6A med CP-signalen. Under 6A skall den pausa snyggt dvs bilen skall sluta dra ström innan kontaktorn ev kopplas ur. Tesla kan ställas ner till 5A men standarden startar vid 6A.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket