Ombordladdare trasig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Checka att det verkligen fungerar mest lastbalansering i en BRF med så många Garoladdare. Har läst om en del som varit missnöjda med just det, som tex. i denna tråden (men läst andra):

viewtopic.php?f=61&t=23899&p=495848&hil ... rf#p495848

Grossister rekommenderar de produkter som de har i lager och som har högst vinstmarginal. Lite inte på de rent allmänt.
Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Just vår BRF är lite speciell då vi alla har egna fasadmätarskåp med egen huvudsäkringar/mätare sedan sitter elcentral i resp. lägenhet. Laddboxarna är kopplade direkt in i fasadmätarskåpet med egna säkringar. Så alla laddboxar har inte kontakt med varandra utan ligger på resp. lägenhetsinnehavares system :)
Om man lämnar GARO lite åt sidan, så måste jag säga att det verkligen var ett kreativt och klurigt sätt att få till det hela på. Låter som ett riktigt smart upplägg tycker jag (även alla BRF säkert inte har möjlighet till det pga. avstånd till garage, mm.)! :)

Dessutom, om det är någon bostadsrätterna som skaffar Tesla och inte vill ladda på GARO-boxar, så kanske det relativt enkelt går att byta ut den till en annan box (iom. att det bara berör den lägenheten)?

Låter iaf. som en tekniskt fullt möjlig lösning med ert upplägg ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av kenjon »

Det verkar ju knäppt tycker jag, att Teslas laddare ska paja för att man bryter strömmen (oavsett om det sker ofta). Hade det varit överspänning skulle jag köpt det, men inte pga spänningsbortfall.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Lite märkligt är det, med tanke på att väggboxar normalt inte alls påverkar spänningen (bara bryter och slår på den på lite olika sätt). Spänningen är ju den som leveras fram till boxen, och borde inte påverkas av vilken box man har.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Svenssons »

Spänningen är ju samma som kommer till laddboxen, den ändrar inte strömmen mer än av och på. Elektronik gillar dock oftast inte snabba på och av-slagningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Dexter »

På model 3 så ser jag att strömmen smygs på när Wallchargern går till.
Den börjar med 2-3Ampere sedan succesivt upp till den begränsning ex 16A som man har satt i bilen.
Lite som en mjukstart.
Det är inte bra om den skulle slå av och på med 16A 230V flertal gånger.
Det ger ju strömspikar och spänningspikar som till sist slår sönder ombordladdaren om man har otur.
Det gäller att veta vad man kopplar in bilen till och att det är rätt kopplat med ladddare och rätt kablar.
Annars kan det bli kostsamt.
Största risken är de offentliga laddplatserna där får man hoppas de kopplat rätt. ;)
Alltid en chansning där.
Inte roligt om man får in 400V på ombordladdaren exempelvis.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

MangeT skrev:
Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
Skönt att det löste sig och att du slapp ta kostnaden! :)

Bra service av både Tesla och elektrikerfirma.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

Ja. Har bara bra erfarenheter av service center i Infra City än så länge (drygt 4 år).
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Ozto
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 feb 2021 19:23

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Ozto »

Ombordladdaren på min MX 2018 pajade just efter att ha laddat på en Garo.
Kostnad ca 30k, men går på försäkring. Hur fick du tesla att betala?
Ozto
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 feb 2021 19:23

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Ozto »

MangeT skrev:
Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
Hur fick du Tesla att ta kostnaden?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

De sa bara att det gick på delgarantin när jag hämtade bilen då jag bytt precis (två veckor tidigare) där jag betalade men de rekommenderade mig starkt att inte ladda på Garo-laddaren igen. Bytte ut Garo-laddaren och laddade inte en gång på den efter bytet.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Skyltspurtaren »

Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?

//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Dafro »

Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Men ändå tråkigt såklart. Lät en norsk gäst till grannen ladda sin tesla i somras på min GARO och det gick iallafall bra, men då var det gott om sol så ingen begränsning behövdes.

Har öven fått en GARO installerad i stugan så ytterligare en sak att beakta om jag skulle fundera på en tesla.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Skyltspurtaren skrev:
Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?

//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…
Inte jag, men har säker läst om 5-10 exempel på andra Teslaägare som fått ombordladdare skadade via Garo.

Vet inte hur det kan gå till, då det inte borde kunna hända. Men personligen laddar jag aldrig min Tesla hos någon Garo-box hos bekanta eller vid gästparkeringar hos företag.

Har hört allt för mycket problem om den kombinationen, vad de än beror på, att jag inte vill chansa på det.

Kör däremot ofta på andra boxar än Teslas. Min huvudbox hemma är tex. en Easee, och den fungerar klockrent med Tesla.

Aldrig heller problem att ladda på andra Typ-uttag på stan eller liknande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Har inte haft några problem med att ladda på alternativa laddare till SuC, förutom det vanliga med ont om lediga platser, krånglande appar, trasiga laddare, etc.

Din Garo-box är dock ingen laddare. När du kopplar in bilen på AC så använder du bilens inbyggda laddare. Varför Garo och Tesla är ett problem vet jag inte. Det borde inte vara det rent teoretiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Dexter86 »

Också fett nojig och orolig över Garo då vår förening endast har laddare från just Garo….
På jobbet har vi dock någon annan, charge som tror jag det är
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av macksie »

Har också haft en trasig ombordladdare, då gick det att ladda DC fortfarande.

Om det inte är för sent, be att få den gamla laddaren. Mest som en liten protest.
Inte omöjligt att det bara är en säkring som är trasig. Så var det för mig. Dock "får" inte Tesla byta bara säkringen. Vilket är helt bananas. Så då kan du byta säkringen och ha en laddarre i reserv eller sälja begagnat.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av A76 »

Laddat min gamla S på en Garo i 3 år lite drygt. Endas dock. Inte varit problem hittills..
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Kronberg »

MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
GARO1.PNG
GARO2.PNG
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev:
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
martinot skrev:
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.
Låter ju helt klart som en möjlig förklaring att det är just Garo med lastbalansering som kan orska problem för Teslas ombordladdare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Nect »

Skicka till GARO så de kan fixa till problemet. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av gasgaraget »

Väldigt konstig lastbalansering om den går av på i ett. Borde justera ner laddeffekten gradvis för att pausa under 6A med CP-signalen. Under 6A skall den pausa snyggt dvs bilen skall sluta dra ström innan kontaktorn ev kopplas ur. Tesla kan ställas ner till 5A men standarden startar vid 6A.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Skriv svar