Ombordladdare trasig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

Hej!
Model S60D - 2016.
Bilen vägrade laddning hemma och på Supercharger så jag har lämnat in den.
Ombordladdaren trasig. Uppskattad kostnad för byte : 26.500kr inklusive frakt. Service sa att jag kunde skicka in detta till försäkringsbolaget (har Trygg Hansa). Någon som gjort det och fått det godkänt?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av HX100 »

Jag har fel på en fas så jag ska in med våran snart också. Om allt ska bytas vet jag inte men iallafall så ska det rent teoretiskt gå under elektronik på försäkringen.
Hur långt har din gått?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Bjelke »

MangeT skrev:
Hej!
Model S60D - 2016.
Bilen vägrade laddning hemma och på Supercharger så jag har lämnat in den.
Ombordladdaren trasig. Uppskattad kostnad för byte : 26.500kr inklusive frakt. Service sa att jag kunde skicka in detta till försäkringsbolaget (har Trygg Hansa). Någon som gjort det och fått det godkänt?
Skumt för SuC brukar ju funka om det är omordladdaren som är paj...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Teslaspolen »

Som Bjelke skrev, är ombordladdaren trasig så borde det fortfarande gå att ladda på Supercharger eller annan snabbladdare med CHAdeMO/CCS adapter...

Kolla upp det när du har bilen igen så det inte är något mer!
Användarvisningsbild
alnarp
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 09 jul 2016 08:43
Ort: Fränninge, Vollsjö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av alnarp »

Ombordladdaren kan orsaka problem även vid DC laddning.
I april 2020 vägrade min bil ladda från min WC. Körde till en SUC för att testa DC laddning. Fick inte igång laddning på SUC, testade flera stationer.
Hemma igen kopplar in WC och laddning startar. Kontaktar Support som konstaterar ett sporadiskt fel i ombordladdaren.
Fick en faktura på 25k för byte av ombordladdare och av någon anledning även laddkontakten/luckan
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

alnarp skrev:
Ombordladdaren kan orsaka problem även vid DC laddning.
I april 2020 vägrade min bil ladda från min WC. Körde till en SUC för att testa DC laddning. Fick inte igång laddning på SUC, testade flera stationer.
Hemma igen kopplar in WC och laddning startar. Kontaktar Support som konstaterar ett sporadiskt fel i ombordladdaren.
Fick en faktura på 25k för byte av ombordladdare och av någon anledning även laddkontakten/luckan
Går inte en sådan kostnad på garanti av Tesla?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5493
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Gustafsson »

Jo inom 8000 mil är det väl garanti, men drivlinegarantin tycks bara gälla batteri och motorer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

Uppdatering. Bytte ombordladdaren a 26.000kr för en vecka sedan. Idag samma problem igen. Tror inte de bytte laddkontakten senast. Lämnar den på måndag igen. Något irriterad. Någon som kan gissa vad som orsakar problemet? Har GARO laddbox hemma med trefasladdning. Kör på 6A så inte särskilt hög belastning heller.

Gick inte på garanti senast då bilen är över 4 år.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Klintan »

Är inte garoboxarna ökända för att bränna teslaladdare?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5493
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Gustafsson »

Min hade glapp i laddkontakten. 5000 ca
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

Undrar om det kan vara laddkontakten som ger upphov till att felet uppstår.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Är inte garoboxarna ökända för att bränna teslaladdare?
Jo, har också hört om problem med just kombon GARO + Tesla, men även rent allmänt med GARO-boxar (men vet inte om det finns statistik eller något tekniskt i konstruktionen som backar det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

MangeT skrev:
Uppdatering. Bytte ombordladdaren a 26.000kr för en vecka sedan. Idag samma problem igen. Tror inte de bytte laddkontakten senast. Lämnar den på måndag igen. Något irriterad. Någon som kan gissa vad som orsakar problemet? Har GARO laddbox hemma med trefasladdning. Kör på 6A så inte särskilt hög belastning heller.

Gick inte på garanti senast då bilen är över 4 år.
Trist! :(

Testa om du har möjlighet att ladda på annan box, och helst en som inte är GARO. Som andra påpekat så har de ett dåligt rykte att bränna laddare på Tesla och andra rena elbilar (men tydligen fungera lite bättre tillsammans med laddhybrider).

Checka med tex. grannar om de har laddbox av annat märke som du kan få ladda hos, eller om du har en mobil EVSE (Tesla UMC tex.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

Vill ju kunna använda laddbox som vi låtit elektriker installera. Trist om vi inte kan använda den. Har ju laddat i över ett år på den utan att något hänt men nu har det hänt två gånger inom loppet av en vecka/två veckor. Laddade kanske 10ggr sedan jag fått tillbaka den efter bytet av ombordladdare så verkar den pajat igen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av martinot »

MangeT skrev:
Vill ju kunna använda laddbox som vi låtit elektriker installera. Trist om vi inte kan använda den. Har ju laddat i över ett år på den utan att något hänt men nu har det hänt två gånger inom loppet av en vecka/två veckor. Laddade kanske 10ggr sedan jag fått tillbaka den efter bytet av ombordladdare så verkar den pajat igen.
Be iaf. elektrikern som minimum att checka GARO-boxen grundligt, innan du kopplar in den i bilen igen.

Är det minsta tveksamhet så försök att få den utbytt (förhoppningsvis är det garanti kvar på den). Helst skulle jag försöka få elfirman att byta ut den till något annat märke (hört om mycket mer problem med GARO än andra), men chansa inte på att fortsätta med din nuvarande box oavsett. Vid tveksamheter om dess funktion, så är ny GARO-box det minsta att begära (även om jag personligen skulle skippa just det märket på just elbilsboxar).

Fram tills dess så skulle jag dock försöka undvika att koppla in Teslan (eller någon annan ren elbil) i den, om du har möjlighet att klara dig utan (tex. genom granne, UMC, ICA, etc.). Men du gör självklart som du vill, och skall inte lägga mig i det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Jwe »

Haft 2 fel på 20000 mil S85D 2015.
Första var under vintern under första året: fel på ombordladdaren som orsakades av fukt via laddkontakten som hade spricka pga frysskada och därmed vatten in följande kablarna till laddbox mm. Enl Tesla en inte ovanlig skada pga designmiss/ materialfel drabbande laddkontakten. Borde därmed inte finnas på senare tillverkade bilar men som framgått ovan kanske orsaken till problemen inte helt eliminerad? Årstiden med nyligen stark kyla, när problem med laddutrustningen nu dyker upp, kan tala för det.
Först spricka i plasten pga kylan, sedan töväder med möjlighet till vatteninträngning.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av lator »

MangeT skrev:
Uppdatering. Bytte ombordladdaren a 26.000kr för en vecka sedan. Idag samma problem igen. Tror inte de bytte laddkontakten senast. Lämnar den på måndag igen. Något irriterad. Någon som kan gissa vad som orsakar problemet? Har GARO laddbox hemma med trefasladdning. Kör på 6A så inte särskilt hög belastning heller.

Gick inte på garanti senast då bilen är över 4 år.
Fick du det på försäkringen?

Är det inte lite väl mycket komponentutbytande på SC? Man måste ju helst ta reda på vad som orsakat felet... Så står det ju i instruktionsboken om säkringsbyte i alla fall. :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av MangeT »

Gick på försäkringen men undrar vad som händer imorgon när jag lämnar bilen.
Får be elektriker kolla boxen ordentligt innan laddning på den igen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5493
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Gustafsson »

Hur skulle en garobox kunna ”bränna” en tesla? Men inte andra elbilar? Det är väl trefas 220 i dem också? Finns det något dokumenterat fall?
Jag har laddat många gånger på Garoboxar, ser inget skäl att misstänka boxen primärt. Däremot laddkontakten är en svag punkt. Fick nyligen byta min efter 8100 mil. Symptomet var att den laddade, men blinkar gult i stf grön och felmeddelande dök upp i appen. Vissa stationer ( BEE) funkade inte heller med AC. Hemmaboxen Tesla) funkade bra, men ”på landet” boxen (Tesla) -gult blink. Den laddade dock, men troligen bara på två faser. Efter kontaktbytet funkar allt som vanligt.
Jag misstänker CCS adaptern. Den ger större brytkraft på kontakten vid laddning på SuC. Har kört lite med CCS för att se om bilen laddar fortare med den ( det gör den inte). Reagerade på att hela paketet med adapter, rätt tung kabel känns lite vek. Tidigare använt Chademoadaptern en hel del, även den bryter en del.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nect
elbilist
Inlägg: 1548
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Nect »

Gustafsson skrev:
Hur skulle en garobox kunna ”bränna” en tesla? Men inte andra elbilar? Det är väl trefas 220 i dem också? Finns det något dokumenterat fall?
Jag har laddat många gånger på Garoboxar, ser inget skäl att misstänka boxen primärt. Däremot laddkontakten är en svag punkt. Fick nyligen byta min efter 8100 mil. Symptomet var att den laddade, men blinkar gult i stf grön och felmeddelande dök upp i appen. Vissa stationer ( BEE) funkade inte heller med AC. Hemmaboxen Tesla) funkade bra, men ”på landet” boxen (Tesla) -gult blink. Den laddade dock, men troligen bara på två faser. Efter kontaktbytet funkar allt som vanligt.
Jag misstänker CCS adaptern. Den ger större brytkraft på kontakten vid laddning på SuC. Har kört lite med CCS för att se om bilen laddar fortare med den ( det gör den inte). Reagerade på att hela paketet med adapter, rätt tung kabel känns lite vek. Tidigare använt Chademoadaptern en hel del, även den bryter en del.
Skulle GARO även bränna ombordsladdarna så borde nån påtala detta till dem så de kan åtgärda problemet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Klintan »

Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png
Elbilist sedan 2014
Nect
elbilist
Inlägg: 1548
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Nect »

Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5493
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Gustafsson »

Hoppas att de som råkat ut för detta skriver om det på forumet. Vore bra att veta om det händer fler eller om just den konfigurationen gav problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Teslaspolen »

Nect skrev:
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...

Faktiskt så kör även Dala Energi med ett tiotal Garoboxar här i samhället också, kanske ska höra med dom om dom har haft några problem... Gäller detta endast Tesla eller några andra bilar med?
Nect
elbilist
Inlägg: 1548
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ombordladdare trasig

Inlägg av Nect »

Teslaspolen skrev:
Nect skrev:
Klintan skrev:
Lite klipp från Facebook:
Screenshot_20210307-205341.png
Screenshot_20210307-204821.png
Screenshot_20210307-205611.png

Oroväckande då nästan alla elektriker kör på GARO då deras grossist rekommenderar dessa!

Vår BRF har fått 10st såna nyligen installerad med lastbalansering så blir väldigt spännande :o
Har en sådan också efter elektrikers rekommendation emot mitt förslag om Easee...

Faktiskt så kör även Dala Energi med ett tiotal Garoboxar här i samhället också, kanske ska höra med dom om dom har haft några problem... Gäller detta endast Tesla eller några andra bilar med?
Ställde en fråga på e-tron gruppen på FB. Ingen där med GARO (6st) har haft detta problem så verkar vara ett Tesla-problem?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar