Sida 2 av 3

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 jul 2021 18:40
av Ozto
MangeT skrev:
Uppdatering. Tesla tog all kostnad denna gång. Har kommit överens med min elektriker att han tar tillbaka Garoboxeb och får installera en Tesla Wallconnector istället som jag köper av Tesla. Hoppas nu att allt kommer fungera bra sedan. Kommer använda mobilladdaren så länge hemma.
Hur fick du Tesla att ta kostnaden?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 jul 2021 21:25
av MangeT
De sa bara att det gick på delgarantin när jag hämtade bilen då jag bytt precis (två veckor tidigare) där jag betalade men de rekommenderade mig starkt att inte ladda på Garo-laddaren igen. Bytte ut Garo-laddaren och laddade inte en gång på den efter bytet.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 07:00
av Skyltspurtaren
Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?

//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 07:22
av Dafro
Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Men ändå tråkigt såklart. Lät en norsk gäst till grannen ladda sin tesla i somras på min GARO och det gick iallafall bra, men då var det gott om sol så ingen begränsning behövdes.

Har öven fått en GARO installerad i stugan så ytterligare en sak att beakta om jag skulle fundera på en tesla.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 17:11
av martinot
Skyltspurtaren skrev:
Någon här som pajat ombordladdaren med en Garo som inte är lastbalanserad?

//Oroliga Teslaägaren med en fristående Garo GLB…
Inte jag, men har säker läst om 5-10 exempel på andra Teslaägare som fått ombordladdare skadade via Garo.

Vet inte hur det kan gå till, då det inte borde kunna hända. Men personligen laddar jag aldrig min Tesla hos någon Garo-box hos bekanta eller vid gästparkeringar hos företag.

Har hört allt för mycket problem om den kombinationen, vad de än beror på, att jag inte vill chansa på det.

Kör däremot ofta på andra boxar än Teslas. Min huvudbox hemma är tex. en Easee, och den fungerar klockrent med Tesla.

Aldrig heller problem att ladda på andra Typ-uttag på stan eller liknande.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 17:15
av martinot
Dafro skrev:
Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Har inte haft några problem med att ladda på alternativa laddare till SuC, förutom det vanliga med ont om lediga platser, krånglande appar, trasiga laddare, etc.

Din Garo-box är dock ingen laddare. När du kopplar in bilen på AC så använder du bilens inbyggda laddare. Varför Garo och Tesla är ett problem vet jag inte. Det borde inte vara det rent teoretiskt.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 17:18
av Dexter86
Också fett nojig och orolig över Garo då vår förening endast har laddare från just Garo….
På jobbet har vi dock någon annan, charge som tror jag det är

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 17:35
av macksie
Har också haft en trasig ombordladdare, då gick det att ladda DC fortfarande.

Om det inte är för sent, be att få den gamla laddaren. Mest som en liten protest.
Inte omöjligt att det bara är en säkring som är trasig. Så var det för mig. Dock "får" inte Tesla byta bara säkringen. Vilket är helt bananas. Så då kan du byta säkringen och ha en laddarre i reserv eller sälja begagnat.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 21 nov 2021 18:27
av A76
Laddat min gamla S på en Garo i 3 år lite drygt. Endas dock. Inte varit problem hittills..

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 nov 2021 22:31
av Kronberg
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 nov 2021 22:40
av martinot
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 nov 2021 22:56
av Gustafsson
martinot skrev:
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 nov 2021 23:06
av martinot
Gustafsson skrev:
martinot skrev:
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Intressant!

Kan det möjligen vara detta som gör att Garo orsakar trasiga ombordladdare för vissa?
Läste i en tidigare tråd att Teslas ombordladdare inte tål att switchas på och av på detta sätt. Minns dock inte var denna uppgift kom ifrån. Jag själv har laddat på många Garoladdare, men bara sådana som varit "ensamma" utan lastbalansering mot andra bilar. Inga problem hittills.
Låter ju helt klart som en möjlig förklaring att det är just Garo med lastbalansering som kan orska problem för Teslas ombordladdare.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 nov 2021 23:25
av Nect
Skicka till GARO så de kan fixa till problemet. :)

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 22 nov 2021 23:27
av gasgaraget
Väldigt konstig lastbalansering om den går av på i ett. Borde justera ner laddeffekten gradvis för att pausa under 6A med CP-signalen. Under 6A skall den pausa snyggt dvs bilen skall sluta dra ström innan kontaktorn ev kopplas ur. Tesla kan ställas ner till 5A men standarden startar vid 6A.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 23 nov 2021 12:09
av Dafro
martinot skrev:
Dafro skrev:
Hade jag haft en tesla så hade jag inte vågat ladda på andra ställen ön SuC eller på teslas egna laddare hemma men att skylla på att GAROs laddare tycker jag är lite konstigt, jag anser att bristen sitter i bilen. GARO är ju ingen dålig laddare och uppfyller garanterat den specifikation som finns för laddare.
Har inte haft några problem med att ladda på alternativa laddare till SuC, förutom det vanliga med ont om lediga platser, krånglande appar, trasiga laddare, etc.

Din Garo-box är dock ingen laddare. När du kopplar in bilen på AC så använder du bilens inbyggda laddare. Varför Garo och Tesla är ett problem vet jag inte. Det borde inte vara det rent teoretiskt.
Jag vet att det inte är någon laddare i GARO utan bara en väldigt dyr brytare, som i alla andra men använde ordet laddare för det är det som används dagligdags, vad tycker du att jag ska säga istället som är korrekt som alla förstår?

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 23 nov 2021 13:00
av martinot
Dafro skrev:

Jag vet att det inte är någon laddare i GARO utan bara en jävligt dyr brytare, som i alla andra men använde ordet laddare för det är det som används dagligdags, vad tycker du att jag ska säga istället som är korrekt som alla förstår?
Jag brukar kalla det väggbox.

Men finns säkert andra namn som är helt OK. Rent tekniskt så benämns det som EVSE.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 23 nov 2021 15:07
av Olten
martinot skrev:
Dafro skrev:

Jag vet att det inte är någon laddare i GARO utan bara en jävligt dyr brytare, som i alla andra men använde ordet laddare för det är det som används dagligdags, vad tycker du att jag ska säga istället som är korrekt som alla förstår?
Jag brukar kalla det väggbox.

Men finns säkert andra namn som är helt OK. Rent tekniskt så benämns det som EVSE.
Laddbox :D

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 23 nov 2021 18:14
av Bjelke
Kronberg skrev:
MER/GARO stolpe med tveksam lastbalansering. På......av..på......av..på....av........på....av..... :lol:
Ser ju fan ut som pulsbreddmodulering ju :shock: :lol: :?:

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 23 nov 2021 20:31
av root
Jag jobbar med utveckling av laddboxar, dock inte Garo. Det finns inget i standarden som säger att man inte kan bryta och koppla på igen så som Garon gör. Jag vet dock ingen annan box som gör så, det brukar fungera så att laddaren låter det gå ett antal minuter innan reläerna kopplas på igen efter att avbrott. Tesla har stöd för att pausa laddningen utan att den bryts. Laddaren kan ställa bilen på paus där den drar ca 0,5 A per fas. Vi använder detta, fungerar mycket bra. Laddaren reglerar ned till 0 utan att laddningen bryts stup i kvarten. Inga meddelanden i appen heller när laddaren ställer bilen på paus.

Någon skrev att Teslas WC smyger igång strömmen. Det är så det ser ut, men det som egentligen händer är att det är bilen som smyger igång laddningen. Boxen bara smäller på reläerna och sedan är det upp till bilen att förbruka ström.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 26 jul 2022 02:18
av tigermann
Vad är det senaste om detta? Jag laddar på en GARO-box med lastbalansering när jag besöker föräldrarna, man blir lite orolig av att läsa tråden.

Re: Ombordladdare trasig

Postat: 26 jul 2022 06:03
av Vispen74
tigermann skrev:
Vad är det senaste om detta? Jag laddar på en GARO-box med lastbalansering när jag besöker föräldrarna, man blir lite orolig av att läsa tråden.
Så här svarade Garo mig den 19 maj:
"Den information som finns på nätet avseende förstörda ombordladdare på Tesla och våra laddboxar saknar en hel del fakta.
Vi har gjort undersökningar av elnätet på 7st anläggningar där en Tesla ombordladdare gått sönder vid laddning med Garos laddbox.
I 6st dessa fall har mätningar visat på allvarliga problem med övertoner i kundernas elanläggning.
Och i den 7:e hade kundens anläggning ett allvarligt problem med underspänning.
Ingen av laddboxarna i dessa anläggningar visar upp något som helst problem."