Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

kromata
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 mar 2021 20:51

Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av kromata »

Hej!

Jag har precis köpt en tesla model s, 2015 årsmodell.
Jag gick in och skapade ett konto på tesla för att kunna använda appen, ser där att jag måste skicka in ägarbevis osv..
Inget konstigt med det, men det som gör mig förbyllad är texten som står " Lägg till ett fordon du köpt av en tredje part genom att skicka in ägandeintyg till Tesla. Alla fördelar som är förknippade med det ursprungliga fordonsköpet från Tesla, som gratis Supercharging eller gratis Supercharging-sträcka, kan komma att tas bort.

Tesla © 2021 "


Kommer jag bli av med fri supercharge? Någon som har erfarenhet och kan rådge mig?

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av Bjelke »

På en 2015 ska fri SuC följa med bilen, det där är nog en standard-text gissar jag, och borde inte vara
någon fara :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
På en 2015 ska fri SuC följa med bilen, det där är nog en standard-text gissar jag, och borde inte vara
någon fara :)
Ja, det är troligen standardtext men om bilen har gått begagnad genom Tesla så kan fri Supercharging ha plockats bort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1119
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av bjornnilsson »

En bil från 2015 känns inte som att den precis sålts genom Tesla.. men oavsett så KAN det ju vara ett nytt sätt för Tesla att plocka av äldre bilar fri Supercharging..?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
kromata
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 mar 2021 20:51

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av kromata »

Det vore ju väldigt surt att bli av med den, kan man aktivera appen på något annat sätt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av Bjelke »

bjornnilsson skrev:
En bil från 2015 känns inte som att den precis sålts genom Tesla.. men oavsett så KAN det ju vara ett nytt sätt för Tesla att plocka av äldre bilar fri Supercharging..?
Om det hände så skulle dom hamna i en rättslig tvist ganska snabbt och jag tror inte att dom skulle bete sig så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av Svenssons »

Det är endast om fri supercharging som följer ägaren och inte bilen som de kan plocka bort SuperCharging från men det är väl inte många bilar som har det och inga alls från 2015. Kom senare 2017/2018 tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kromata
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 mar 2021 20:51

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av kromata »

Måste ju ändå vara någon som gjort detta nyligen som har erfarenhet kring det.
Men ni tycker att det borde vara lungt att regga sig på bilen via tesla då?
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av nicce12 »

kromata skrev:
Måste ju ändå vara någon som gjort detta nyligen som har erfarenhet kring det.
Men ni tycker att det borde vara lungt att regga sig på bilen via tesla då?
Köpte min 2015 för en månad sen, har kvar SC utan problem på den!
Tesla Model S P85D 2015, AP1
kromata
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 mar 2021 20:51

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av kromata »

nicce12 skrev:
kromata skrev:
Måste ju ändå vara någon som gjort detta nyligen som har erfarenhet kring det.
Men ni tycker att det borde vara lungt att regga sig på bilen via tesla då?
Köpte min 2015 för en månad sen, har kvar SC utan problem på den!

Tack!
kromata
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 mar 2021 20:51

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av kromata »

Nu kommer en fråga till, hur lägger jag till bilen på mitt konto? Är det begär ägarskap? finns ingen annan väg att gå som jag ser iaf.
Men de står också under begär ägarskap att detta inte skall användas för att få tillgång till appen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av tor-ake »

Just den lydelsen är nog för att man inte skall försöka gå den vägen för att lägga till ytterligare förare den vägen? Man kan ju ha flera konton som har access till samma bil, och då är det ägaren som skall koppla kontona.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
kromata
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 mar 2021 20:51

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av kromata »

tor-ake skrev:
Just den lydelsen är nog för att man inte skall försöka gå den vägen för att lägga till ytterligare förare den vägen? Man kan ju ha flera konton som har access till samma bil, och då är det ägaren som skall koppla kontona.
Helt riktigt, efter ett kort samtal till Tesla så löste de app tillgång till både mig och min fru.
Totalt tog det 30 minuter efter samtalet avslutats.

Tack all för hjälpen!
ldsthlm
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2020 19:34

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av ldsthlm »

Jag gjorde exakt samma procedur i januari, köpte en 2015 årsmodell. Tidigare ägare hade inte tillgång till appen eller kontot längre och gick inte att nå heller, så jag var tvungen att kontakta Tesla som krävde ägarbevis vilket jag skickade in.
Supercharge kvar fortfarande. :) Dock hade jag premium connectivity innan , det försvann i samband med ägarbytet, men på något konstigt vänster så kom premium connectivity tillbaka efter en månad.
Så det är bara att köra.
AndersA
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 okt 2021 19:57

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av AndersA »

Jag har liknande problem.Har precis köpt en S75D 2017 från Hedin Bil .Har registrerat mig på Tesla.com, men när jag väljer alternativet "köpt bilen från 3:e part ... " så måste man först knappa in VIN nummer , men då får jag som svar " Kan inte göra anspråk för ägarskap , kontakta tidigare ägare". Hedin har inte haft något Tesla konto, och dom kan inget göra. Jag kommer alltså inte vidare så att jag kan skicka in mina handlingar som reg bevis , ID etc. Någon som vet hur man kan komma i kontakt med Tesla Support angående detta , tex email eller tfn nummer ? Ser att några i tråden har löst detta innan, så jag är tacksam för att veta hur man kommer i kontakt med Tesla.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av Henkens »

För att begära en överföring av ägarbyte, börja med att skapa ett Tesla-konto. Skicka sedan ett e-postmeddelande till AccountSupportEMEA@tesla.com från samma e-postadress som användes för att skapa ditt Tesla-konto som innehåller:

- Färgkopia eller foto av ditt körkort eller nationella ID-kort
- Kopia eller foto av ditt registreringsbevis.
- Om bilen registreras till ett företag ska du inkludera ett visitkort med ditt namn och företagets namn
- E-postadressen som användes för att skapa ditt Tesla-konto, vilken kommer att länkas till din bil
- Postadress
- Telefonnummer
- Typ av köp (från en privat ägare eller en tredje part)

När du slutfört överföringen, registreras ditt ägande hos Tesla-teamet. Du kan använda ditt Tesla-konto med Tesla-appen för att fjärrstyra din bil och boka servicetillfällen.

Med vänliga hälsningar
Tesla Account Support Team EMEA
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av Monark1954 »

Måste jag fått ett nytt registreringsbevis med posten från Transportstyrelsen för att knyta en bil köpt av tredje part (företag) till mitt Tesla konto?

Om jag jobbar via mitt Tesla konto och laddar upp köpeavtal från säljande företag i stället för registreringsbevis, går det lika bra?

Senaste Tesla registrerad ägare uppger att han avregistrerat bilen från sitt Tesla konto med hjälp av Tesla i Göteborg.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av kenjon »

När jag sålde min M3 fick jag en fråga om den nye ägarens email, när jag tog bort bilen från mitt konto. Funkade väldigt bra, behövde inte skicka in några papper alls.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 05 jan 2021 23:13

Re: Precis köpt en begagnad Tesla model s , APPFRÅGOR

Inlägg av nicce12 »

Monark1954 skrev:
Måste jag fått ett nytt registreringsbevis med posten från Transportstyrelsen för att knyta en bil köpt av tredje part (företag) till mitt Tesla konto?

Om jag jobbar via mitt Tesla konto och laddar upp köpeavtal från säljande företag i stället för registreringsbevis, går det lika bra?

Senaste Tesla registrerad ägare uppger att han avregistrerat bilen från sitt Tesla konto med hjälp av Tesla i Göteborg.
Jag fick stå vid brevlådan och vänta på regbeviset, men man kan ju prova med köpeavtalet!
Tesla Model S P85D 2015, AP1
Skriv svar