"Navigeringsdata behöver uppdateras"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

jockesweden
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2021 08:58

"Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av jockesweden »

Hej!

Nu har jag kört utan navigering i över en månad pga att navigationen behöver uppdateras. Jag är uppkopplad till WI-FI men inget händer . Någon som varit med om något liknande och har en fix?

Blir förhoppningsvis snart inkallad för att byta ut mitt 8gb eMMC och det kanske har med saken att göra?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av fth »

Ingen fix, men jag hade ett liknande problem initialt (2017) med min X, det slutade med att Tesla fick ta in bilen och göra typ en "format C:" på lagringen i bilen.

Det hade tydligen blivit någon form av fel i filsystemet som gjorde att kartorna inte kunde uppdateras, det tog några dagar att få tillbaka bilen om jag minns rätt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av Robin_j »

Jag har precis samma fel just nu och också haft i 1 månad riktigt irriterande men inte orkat göra något åt det :roll:
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
jockesweden
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2021 08:58

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av jockesweden »

Tack för svar.

Jag bokar in en service så får vi hoppas att det löser problemet
jockesweden
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2021 08:58

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av jockesweden »

Robin_j skrev:
Jag har precis samma fel just nu och också haft i 1 månad riktigt irriterande men inte orkat göra något åt det :roll:
hehe, nä man orkar inte så länge man inte ska på långresa. Nu har jag bokat in en ranger om en månad. Återkommer här hur det fortskrider.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av bat »

Navigationsdatan ligger väl på ett SD-kort har jag för mig. Kanske det som slitits ut.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av Lessmog »

Hoppas det inte är det som har bitit min bil! Den är nu inne för bl a garantibyte av 8GB minneskort men vaknade inte ur narkosen :o
Fick lov att jaga fatt i en hyrbil (i påskveckan ... :? ) för att över huvud taget komma hem efter en överdriven långpromenad i förgävesväntan. :evil:

Fixar dom det inte över natten tycker jag att dom får skrämma fram en annan skräm och brutalbyta! :twisted: Kan ju inte pröjsa hyrbil hela påsken liksom. :roll:
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av gasgaraget »

Jag hade detta i vintras. Väntade en månad och fortfarande samma. Ett serviceärende i appen och de skickade ut navdata igen och det löste problemet.(fjärrfix)
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av Lessmog »

Lessmog skrev:
Hoppas det inte är det som har bitit min bil! Den är nu inne för bl a garantibyte av 8GB minneskort men vaknade inte ur narkosen :o
Fick lov att jaga fatt i en hyrbil (i påskveckan ... :? ) för att över huvud taget komma hem efter en överdriven långpromenad i förgävesväntan. :evil:

Fixar dom det inte över natten tycker jag att dom får skrämma fram en annan skräm och brutalbyta! :twisted: Kan ju inte pröjsa hyrbil hela påsken liksom. :roll:
Mirakulöst nog återupplivades min bil, dock inte över natten utan en bit in på nästa förmiddag. Anar svartkonst och offrade hönsfåglar ... :twisted:

Framför allt är jag förbannad över den usla kommunikationen från (och även till) Tesla. Det går ju inte att få kontakt!
Man ska använda sin app, sägs det. Jamen för i h-e, den går ju offline med bilen! SMS svarar man inte på, mejl har man lagt ner, telefon likaså. Fax kanske?

Men det är bara att hålla tummarna för att inga fel ska dyka upp i framtiden, för då är man ganska illa ute verkar det. :evil:

Var glad så länge det går. ;)
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 176
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av Robin_j »

Fick svar från tesla
Dom provade uppdatera bilen men det hjälpte tyvärr inte så fick pris på 3950kr på att byta SD kort :shock:

Funderar starkt på byte till mcu2 istället känns mer prisvärt :roll:
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av bat »

Robin_j skrev:
Fick svar från tesla
Dom provade uppdatera bilen men det hjälpte tyvärr inte så fick pris på 3950kr på att byta SD kort :shock:

Funderar starkt på byte till mcu2 istället känns mer prisvärt :roll:
SD-kortet verkar inte vara något speciellt med och MCU'n formaterar det vid uppstart om ett nytt sätts i enligt vad jag kunnat läsa. Här är ett klipp hur man kommer åt det
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av tompajo »

Robin_j skrev:
Funderar starkt på byte till mcu2 istället känns mer prisvärt :roll:
Kom ihåg att kontakten men bilen via appen kan sluta fungera om du uppgraderar till mcu2 och Tesla kommer bara med bortförklaringar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av Bjelke »

tompajo skrev:
Robin_j skrev:
Funderar starkt på byte till mcu2 istället känns mer prisvärt :roll:
Kom ihåg att kontakten men bilen via appen kan sluta fungera om du uppgraderar till mcu2 och Tesla kommer bara med bortförklaringar.
Och eftersom det inte händer alla (vad jag vet iaf) så kan man ju misstänka att dom egentligen klantat sig
vid installationen men kan inte erkänna det eller vet inte ens om det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tomwas
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 maj 2021 21:45

Re: "Navigeringsdata behöver uppdateras"

Inlägg av tomwas »

Jag hade samma problem med navigationskartorna men SC bytte SD kortet (2080:-) och laddade ner dem och detta löste problemet.
Skriv svar