12v battery needs replacement

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

12v battery needs replacement

Inlägg av Kriper »

Har bokat en ranger som kommer på onsdag nästa vecka. Men ser på youtube att det verkar vara ganska okomplicerat att byta på en P85D. Har sökt batteri på nätet men hittar bara på amerikanska amazon. Är det någon som bytt 12v batteri själv och var i så fall beställer jag ett batteri? Hos Tesla kanske?
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av Lessmog »

Kriper skrev:
Har bokat en ranger som kommer på onsdag nästa vecka. Men ser på youtube att det verkar vara ganska okomplicerat att byta på en P85D. Har sökt batteri på nätet men hittar bara på amerikanska amazon. Är det någon som bytt 12v battri själv och var i så fall beställer jag ett batteri? Hos Tesla kanske?
På den tiden jag tordes ge mig in i Göteborg till Feskekörkan (numera stängd) fanns det mittöver gatan en stor butik som hette Batteriexperten eller liknande. Verkade ha brett sortiment, och antagligen skickar de på beställning. Men själv har jag ingen erfarenhet. Kan det vara en ledtråd? :idea:

Kolla noga hur polerna sitter, det kan visst vara olika och då passar det ju inte.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av Kriper »

Nu har jag godkänt kostnadsförslaget. 2258,13 kr är inte mycket att bråka om. Hur många andra biltillverkare har motsvarande service?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av Bjelke »

Klart prisvärt när dom kommer hem och byter på plats liksom :)
Bara batteriet lär väl gå på över tusenlappen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av roder99 »

Fick mitt 12v-batteri bytt av tesla mobile service i förra veckan. Super service! Kostade inget då det gick på den förlängda garantin. Lite oroande är att det var 18 månader och 2000 mil sedan förra bytet.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av wannabee »

roder99 skrev:
Fick mitt 12v-batteri bytt av tesla mobile service i förra veckan. Super service! Kostade inget då det gick på den förlängda garantin. Lite oroande är att det var 18 månader och 2000 mil sedan förra bytet.
Inte koll på hur det är med Tesla, men på Zoe, så ska visst batteriet bytas var tredje år.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av Kriper »

Bytte till sommardäck igår och skulle köra en sväng för att kalibrera tpms. Backade ut från tomten och bilen dog. Efter fem minuter så startade bilen om sig själv :o och varningen om 12v batteriet var borta och bilen funkade som vanligt. Ska jag chansa på att avboka ranger eller ska jag låta bokningen ligga kvar?
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle bytt.
Edit:
Bör dock gå att testa batteriet först
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av Kriper »

Jag avbokar inte rangern. Vore just snyggt om varningen kom åter.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av ml42 »

Hallå, nu behöver jag hjälp av expertpanelen...

Jag fick idag inte igång bilen och diverse felkoder rörande BMS och HVIL (BMS_w008, BMS_f008 och GTW_w017) efter ett stopp på 15min. Enl supporten var bärgning enda alternativ. Jag ringde gumman och bad henna komma med bogserlina, sen klev jag ut och började fixa med dragögla. När jag var klar så provade jag starta bilen igen och då var allt normalt. Jag avbokade gumman och körde genast hem. Väl hemma så mätte jag på LV-batteriet via kontakterna under noskonen: 12,3V utan laddning och 13,0V med UMC ansluten.

Jag fick ingen felkod för 12V Batteriet. Men jag tror ändå det kan vara det som är problemet, det är ändå original från 2015. Vad tror ni törs jag köra med bilen några dar (eller veckor)? Jag tänkte ta med ett annat 12V batteri för att koppla in i och boosta om det blir problem att starta igen.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ml42 skrev: 01 mar 2023 19:41
Hallå, nu behöver jag hjälp av expertpanelen...

Jag fick idag inte igång bilen och diverse felkoder rörande BMS och HVIL (BMS_w008, BMS_f008 och GTW_w017) efter ett stopp på 15min. Enl supporten var bärgning enda alternativ. Jag ringde gumman och bad henna komma med bogserlina, sen klev jag ut och började fixa med dragögla. När jag var klar så provade jag starta bilen igen och då var allt normalt. Jag avbokade gumman och körde genast hem. Väl hemma så mätte jag på LV-batteriet via kontakterna under noskonen: 12,3V utan laddning och 13,0V med UMC ansluten.

Jag fick ingen felkod för 12V Batteriet. Men jag tror ändå det kan vara det som är problemet, det är ändå original från 2015. Vad tror ni törs jag köra med bilen några dar (eller veckor)? Jag tänkte ta med ett annat 12V batteri för att koppla in i och boosta om det blir problem att starta igen.
Tror inte alls problemet har med 12V-batteriet att göra.

Det kommer flera varningar som i klartext talar om ifall det är problem med 12V-batteriet.
Och gick inte bilen att köra för att 12V-batteriet var dåligt, så lär batteriet inte plötsligt bli bättre för att man meckat med dragöglan en stund. ;)

Hör med Tesla vad felkoderna betyder. Tror inte supporten hade sagt att bärgning var enda alternativet, ifall det bara var ett dåligt 12V-batteri.
Model Y P
Model S P
Model S P
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av ml42 »

Tack för svar. Nej, det verkar inte vara 12V batteriet. Det kanske mest var en förhoppning. Jag testade bilen igen igår kväll och då gick det först inte att få ur laddkabeln och sen när jag nödlossat den så gick det inte att varken köra eller få tillbaka laddkabeln igen. Jag provade då med både externt 12V-batteri och extern 12V-laddare men inget blev bättre. Samma felkoder som tidigare, dvs HVIL-relaterade.

... sen provade jag imorse några gånger med nån timmes mellanrum och ungefär den 4:e så låstes laddporten upp och det gick att ladda igen.

... sen har jag ägnat dagen åt dels att ställa iordning en annan bil och att chatta med Tesla. Dom vägrar att använda telefon så det är ganska segt. Men när jag provade bilen ikväll så funkade den också.

Jag har kollat felkoderna på internet. Tesla säger mest att dom inte vet nåt och att jag måste komma dit så dom kan felsöka. Det lutar väl åt att jag försöker köra till Umeå (350km) nån gång framöver när jag har tid för det.

Är det nån som vet om HVIL-funktionen ingår i batterigarantin? Dom på Tesla som jag pratat med verkar inte veta.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: 12v battery needs replacement

Inlägg av ml42 »

... en uppdatering i detta ärende.

När jag pga ovanstående problem tvingats köra bensinare en dryg vecka så mätte jag igen på batteriet via uttagen i fronten, det var < 1V. Jag satte på batteriladdare en stund för att kunna komma in i bilen och det fungerar bra. Efter detta så fungerar bilen helt normalt förutom att mittskärmen inte startar och nu har jag felmeddelandet att 12V-batterier behöver bytas. Efter några dagars provkörning så är status samma.
Mittskärmen fungerade innan jag lämnade bilen så min slutsats är att antingen:

1. Mittskärmen är problemet och nåt fel i den har dragit ur batteriet. Det känns osannolikt med ett sånt fel om skärmen fungerar...
2. Batteriet är ursprungsproblemet, felhanteringssystemet är bara lite buggigt och har missat det. Skärmen har gått sänder när jag laddade batteriet eller så är den inte sönder utan kommer igång igen en vacker dag.
3. Det finns något annat problem som felhanteringssystemet inte ser just nu men som dyker upp när det passar som sämst.

... jag återkommer väl när jag vet nåt mer men för tillfället tänkte jag prova att använda bilen tills jag har tid att få batteriet bytt (eller byter själv).
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Skriv svar